مطالعه تطبیقی الگوی ساختاری مشابه در الواح چوبی سده‌های چهارم و پنجم هجری (مورد پژوهی: الواح چوبی موجود در موزه تخت جمشید شیراز، مجموعه رابنو، موزه عربی قاهره و موزه ملی ایران)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 تاریخ تطبیقی و تحلیلی هنر اسلامی، دانشکده علوم نظری و مطالعات عالی هنر، تهران، دانشگاه هنر

2 مدیر گروه هنر اسلام- درس دانشگاه تربیت مدانشکده ه

3 گرافیک، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، ایران، تهران

10.22070/negareh.2023.17103.3165

چکیده

امروزه چند لوح چوبی متعلق به مزار امام علی(ع) که به دستور عضدالدوله دیلمی ساخته شد(363هـق) در موزه‌های دنیا نگهداری می‌شود. اما یک لوح چوبی دیگر مربوط به همین دوره که در موزه تخت جمشید شیراز وجود دارد، دارای الگوی مشترک در ساختار و کتیبه‌هایی با مضمون مشابه با این آثار می‌باشد و حاوی محتوای شیعی توام با حمایت او هستند. علاوه‌بر این آثار، لوح چوبی با تاریخ ساخت 520هـق در موزه ملی ایران وجود دارد که دارای اشتراکاتی با آثار مورد نظر است. هدف از انجام این پژوهش بررسی اصول الگوی ساختاری و کتیبه‌های این آثار و تطبیق آنها با یکدیگر است. سوالات عبارتند از:1.این آثار چوبی دارای چه ساختاری در طراحی و کتیبه‌ها هستند؟2. اصول ساختاری طراحی و کتیبه‌های این آثار تا چه حد به هم شباهت دارند؟روش تحقیق توصیفی-تحلیلی ، با رویکرد تطبیقی می‌باشد. شیوه جمع‌آوری اطلاعات کتابخانه‌ای اسنادی و میدانی است. با استفاده از ابزار فیش و عکاسی و روش تجزیه و تحلیل اطلاعات کیفی است. نتایج نشان می‌دهد که آثار، از نظر ساختار و ترکیب‌بندی از الگوی مشترک پیروی می‌کنند. ترکیب‌بندی آنها به شکل محرابی است. در تمامی آثار مورد بررسی، از نقوش گیاهی برگرفته از دوران ساسانی استفاده شده است. کتیبه‌هایی به خط کوفی ساده با مضامین و طراحی مشابه وجود دارد. سبک و متن کتیبه‌های الواح چوبی مورد بررسی با تاریخ مشابه را در لوح چوبی موجود درموزه ملی ایران با تاریخ متاخرتر می‌توان مشاهده نمود که نشان‌دهنده ادامه و حفظ سبک حکاکی روی چوب توسط هنرمندان است. بیشترین وجه اشتراک در لوح چوبی موجود در موزه تخت‌جمشید شیراز و لوح چوبی موجود در مجموعه رابنو دیده می‌شود و تنها وجه افتراق آنها استفاده از کتیبه‌های بیشتر در لوح چوبی مجموعه رابنو می‌باشد. با توجه به مشترک بودن متن کتیبه در الواح چوبی متعلق به مزار امام علی(ع) شامل دستور عضدالدوله دیلمی برای ساخت بقعه شریف در سال 363 هـ.ق، با لوح چوبی موجود در موزه تخت جمشید شیراز، می‌توان چنین نتیجه گرفت که لوح چوبی موجود در موزه تخت‌جمشید هم جزئی از همان مجموعه ارزشمند باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A comparative study of a similar structural pattern in wooden panels of the 4th and 5th (case study: wooden panels in the Persepolis Museum of Shiraz, Rabeno Collection, Cairo Arabic Museum and National Museum of Iran)

نویسندگان [English]

  • mahsa tondro 1
  • Mohammad khazaie 2
  • Maryam Zare 3
1 Comparative and Analytic History of Islamic Arts ,Faculty of Theoretical Sciences and Higher Studeing, Tehran, University of Art
2 TMU
3 Graphic, arts and architecture, Tarbiat Modares, Iran, Tehran
چکیده [English]

Today, several wooden tablets belonging to Imam Ali's tomb, which were built by the order of Azd al-Dulah Daylami (363 AH), are kept in museums around the world. But another wooden tablet from the same period, which is in the Persepolis Museum of Shiraz, has a common pattern in structure and inscriptions with the same theme as these works, and they contain Shia content along with her support. In addition to these works, there is a wooden tablet with the construction date of 520 AH in the National Museum of Iran, which has something in common with the works in question. The purpose of this research is to examine the principles of the structural pattern and inscriptions of these works and compare them with each other. The questions are: 1. What structure do these wooden works have in design and inscriptions?2.To what extent are the structural design principles and inscriptions of these works similar? The descriptive-analytical research method is with a comparative approach. The method of collecting library information is documentary and field. Using fish and photography tools and qualitative data analysis method. The results show that the works follow a common pattern in terms of structure and composition. Their composition is in the form of an altar. In all the examined works, plant motifs taken from the Sassanid era have been used. There are inscriptions in simple Kufic script with similar themes and designs. The style and text of the inscriptions on the wooden tablets examined with the same date can be seen in the wooden tablet available in the National Museum of Iran with a later date, which shows the continuation and preservation of the wood engraving style by the artists. The most similarities can be seen in the wooden tablet in the Takht-Jamshid Museum of Shiraz and the wooden tablet in the Rabeno collection, and the only difference between them is the use of more inscriptions in the wooden tablet of the Rabeno collection. Considering the commonality of the text of the inscription on the wooden tablets belonging to the tomb of Imam Ali, including the order of Azd al-Dula Daylami to build a noble tomb in 363 A.H., with the wooden tablet in the Persepolis Museum of Shiraz, it can be concluded that The wooden tablet in Takht-Jamshid Museum is part of the same valuable collection.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Shia art
  • Al-Buyeh
  • wooden panels
  • inscriptions
  • National Museum of Iran
  • Takht Jamshid Museum
  • Cairo Arab Museum
  • Rabano Collection

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 13 خرداد 1402
  • تاریخ دریافت: 29 دی 1401
  • تاریخ بازنگری: 23 اردیبهشت 1402
  • تاریخ پذیرش: 27 اردیبهشت 1402