تحلیل ساختار روایت در نگاره استقبال امرای تیمور از مهد اعلی خانزاده بر اساس الگوی کنشی گریماس

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه سمنان،دانشکده هنر، گروه پژوهش هنر

2 دانشجوی کارشناسی‌ارشدپژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران

10.22070/negareh.2023.16889.3119

چکیده

روایت شناسی علمی نسبتا نوبنیاد است و به درک مناسبات،ساختارها و دستور زبان حاکم بر روایت می‌پردازد که ریشه آن در ساختارگرایی است.ساختارگرایان در روایت شناسی به دنبال بررسی نظم و کشف تناسبات‌ درونی در روایت،روابط و پیوندهای موجود بر عناصر سازنده‌ی داستان و توضیح نظام حاکم بر گفتمان روایی هستند.روایت شناسی را پراپ آغاز کرد و پس از آن گریماس که از پایه گذاران معناشناسی-ساختارگراست، با مطالعه معنا و ساختارهای مرتبط با آن، الگوی کنشی خود را که بر پایه چگونگی استفاده از مفاهیم زبان شناسی که در تحلیل متون استفاده می‌شود را ارائه داد تا توجه را از نشانه به سوی معنا تغییر دهد.گریماس معتقد است باید از سطح بیرونی عبور کرد و به لایه‌های عمیق در متن وارد شد تا هم ساختارهای سطحی معنادار و هم ساختارهایی که در عمق متن پنهان شده‌اند را بتوان یافت.در این تحقیق نگاره‌ای از نسخه ظفرنامه تیموری(935 ه.ق) بر اساس الگوی کنشی گریماس تحلیل شد.هدف در این پژوهش مطالعه چگونگی همخوانی بصری و کنشی نگاره‌ها با الگوی گریماس است.سوالات اصلی تحقیق عبارتنداز:1-تحلیل ساختار روایت با توجه به عناصر کنشگر تصویری در نگاره مذکورچگونه است؟2-تبدیل توالی زمانی به توالی مکانی در تصویر با توجه به روایت به چه صورت است؟3-آیا نگارگری را میتوان همانند متن به شیوه ساختارگرایی بررسی کرد و با الگوی گریماس مطابقت داد؟روش تحقیق،تحلیل با استفاده از الگوی گریماس و جمع آوری داده‌ها بر اساس مطالعه منابع مکتوب و اسنادی است.نتیجه پژوهش نشان می‌دهد که الگوی گریماس قابلیت انطباق با نگارگری را دارد و هر نگاره با ساختار روبنایی و زیربنایی در ساختار تحلیل می‌تواند به عنوان متن مستقل عمل نماید همچنین مطالعه ساختار زنجیره‌های دلالتی برای یافتن معنای نگاره و تبدیل توالی زمانی به توالی مکانی در تصویر و تاثیر آن بر شکل-گیری نظام کلی در ساختار روایت بصری ملاحظه شد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Analysis of Narrative Structure in a Persian Painting Scene” The Acclamation of Mahd Ala Khanzada by Timurid rulers” based on Grimas' Action Pattern

نویسندگان [English]

  • BITA MESBAH 1
  • sepideh bayat 2
1 Semnan University, Art School, Faculty of Art Research
2 Semnan University ,Art School, Faculty of Art Research
چکیده [English]

Narratology is a new science and deals with the understanding of the relationships, structures and grammar governing the narrative, which is rooted in structuralism. Structuralists in narratology seek to investigate the order and discover the internal proportions in the narrative, the relationships and links existing on the elements that make up the story and explain the system that governs the narrative discourse. Propp started narratology, and after that Greimas, who is one of the founders of structuralist semantics, by studying meaning and structures related to it, developed his action model based on how to use linguistic concepts that are used in the analysis of texts, to shift attention from sign to meaning. Greimas believes that it is necessary to cross the outer surface and enter the deep layers of the text in order to find both the meaningful surface structures and the structures that are hidden in the depth of the text. In this research, a picture of Timuri's version of Zafarnameh 935 was analyzed based on the action pattern of Greimas. The purpose of this research is to study how the visual and action patterns match with the grimace pattern. The main questions of the research are: 1- How is the analysis of the structure of the narrative according to the elements of the visual activist in the mentioned picture? 2- What is the conversion of time sequence to place sequence in the image according to the narrative? 3- Can the painting be examined in the same way as the text in a structuralist way and conform to the model of Greimas? The research method is analysis using Greimas model and data collection based on the study of written and documentary sources. The result of the research shows that the pattern of Greimas can be adapted to painting And each image with superstructure and underlying structure in the structure of analysis can act as an independent text Also, the study of the structure of denotative chains to find the meaning of the image and the transformation of the temporal sequence into the place sequence in the image and its effect on the formation of the overall system in the structure of the visual narrative were considered.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Greimas
  • action pattern
  • Zafarnameh Timuri
  • narrative structure
  • painting

مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ
انتشار آنلاین از تاریخ 29 فروردین 1402
  • تاریخ دریافت: 21 مهر 1401
  • تاریخ بازنگری: 04 فروردین 1402
  • تاریخ پذیرش: 16 فروردین 1402