«بازشناسی وخوانش هشت نقاشی دوره قاجار با موضوع «یوسف و زلیخا» اثر جامی درحراج بونامز انگلستان»

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

الزهرا دانشکده هنر

10.22070/negareh.2025.18752.3329

چکیده

آثار نقاشی مرتبط با ادبیات، جدا از جنبه‌های تاریخی یکی از بازنمودهای ارتباط هنر و ادبیات در تاریخ نقاشی ایرانی هستند. در این پژوهش، هشت اثر نادر و کامل پیکرنگاری با تاثیر از داستان یوسف و زلیخا در دوره قاجار تصویر شده است که دارای ویژگی‌های هنر پیکرنگاری درباری دراین دوره است مورد واکاوی بصری قرار می‌گیرد. این مجموعه پیوسته دارای هشت نقاشی کامل از داستان یوسف و زلیخا است که از داستان‌های کلاسیک ادبیات ایرانی بوده و بارها در دوره‌های مختلف توسط هنرمندان مورد بازنمایی و نقاشی قرارگرفته است. این هشت نقاشی انعکاسی از هنر پیکرنگاری دوره اول قاجار در نمایش انسان، تزیینات و نقوش و فضای معماری با تاثیرپذیری از دو منبع دین و ادبیات است. هدف اصلی این پژوهش مطالعه هشت نقاشی یوسف و زلیخا با ویژگی های نقاشی پیکرنگاری درباری به‌صورت مجموعه‌ای کامل و پیوسته در توالی داستان است که به‌عنوان نمونه‌ای کمتر شناخته‌شده از این روایت در نقاشی دوره اول قاجار مورد پژوهش مستقلی واقع نشده و دراین پژوهش مطالعه می‌شود. دراین آثار نقاشی به‌صورت مجموعه ای تلاش هنرمندان دربازنمایی پیکرنگاری، نقوش، البسه و تزیینات ویژگی‌های نقاشی این دوره با تاثیرپذیری از داستان است. سؤالاین پژوهش،خوانش بصری و ساختاری داستان یوسف و زلیخا در این مجموعه نقاشی در صحنه های مهم چگونه بازنمایی شده است؟ روش تحقیق در این پژوهش توصیفی- تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه‌ای و بررسی هشت نمونه نقاشی از یوسف و زلیخا انجام‌ شده است. شیوه تحلیل این هشت نقاشی، براساس اصول و قواعد تجسمی به‌کاررفته در ویژگی ظاهری نقاشی‌ها با معیارهای نقاشی پیکرنگاری درباری قاجار است. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد دراین هشت نقاشی با موضوع یوسف و زلیخا با تاثیر پذیری از سوره یوسف در قرآن و ادبیات جامی و ویژگی های ساختاری و بصری نقاشی پیکرنگاری درباری دوره اول قاجار شکل گرفته است. ترکیب بندی ها پویا، شخصیت محور و با تاکید بر سوره حضرت یوسف (ع) تصویر شده و تلاش بر نمایش داستانی تصویری با موضوعی عاشقانه و تغزلی است. هنرمندان اثر نامعلوم بوده ولی حدس بر محمدحسن، احمد و یا شاگردان آنها است که با این سبک کار می کرده و از ویژگی های نقاشی پیکرنگاری درباری و قوانین تصویری آن شناخت کامل داشته اند. نقاشان آثار در نمایش داستان از روح هنری و ویژگی های هنر قاجار بهره جسته اند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Recognition and reading of eight Qajar Period Paintings with the Theme of "Yusuf and Zuleikha" by Jami at Bonhams auction in England

نویسنده [English]

  • الهه Panjehbashi
alazhara assistant professor
چکیده [English]

Paintings related to literature, apart from the historical aspects, are one of the representations of the relationship between art and literature in the history of Iranian painting. In this research, eight rare and complete works of iconography with the influence of the story of Yusuf and Zuleikha in the Qajar period are depicted, which have the characteristics of the art of court iconography in this period, and are subjected to visual analysis. This continuous collection has eight complete paintings of the story of Yusuf and Zulikha, which is one of the classic stories of Iranian literature and has been represented and painted many times by artists in different periods. These eight paintings are a reflection of the art of iconography of the first Qajar period in the representation of people, decorations and motifs, and the architectural space with influence from two sources, religion and literature. The main goal of this research is to study eight paintings of Yusuf and Zuleikha with the characteristics of court portrait painting as a complete and continuous collection in the sequence of the story, which as a lesser known example of this narrative in the painting of the first period of Qajar has not been the subject of independent research and is studied in this research. In these paintings as a collection, the efforts of the artists in representing portraiture, motifs, clothes and decorations are the characteristics of the painting of this period with the influence of the story. The question of this research, how is the visual and structural reading of the story of Yusuf and Zuleikha represented in this collection of paintings in important scenes? The research method in this research is descriptive-analytical, using library sources and examining eight examples of paintings by Yusuf and Zuleikha. The method of analyzing these eight paintings is based on the visual principles and rules used in the appearance of paintings with the criteria of Qajar court portrait painting. The results of this research show that these eight paintings with the theme of Yusuf and Zuleikha are influenced by Surah Yusuf in the Qur'an and Jami literature and the structural and visual characteristics of court portrait painting of the first Qajar period. The compositions are dynamic, character-oriented, and are depicted with an emphasis on Hazrat Yusuf (AS), and the attempt is to show a visual story with a romantic and lyrical theme. The artists of the work are unknown, but it is assumed that Muhammad Hassan, Ahmad or their students worked with this style and had full knowledge of the characteristics of court portrait painting and its image rules. The painters of the works have benefited from the artistic spirit and characteristics of Qajar art in showing the story.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Qajar
  • painting
  • court iconography
  • Yusuf and Zuleikha
  • Quran
  • Jami

مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ
انتشار آنلاین از تاریخ 07 اردیبهشت 1404
  • تاریخ دریافت: 11 بهمن 1402
  • تاریخ بازنگری: 27 اردیبهشت 1403
  • تاریخ پذیرش: 06 بهمن 1403