گونه‌شناسی نقش‌مایه‌های برگستوان جامگی اسبان در نگاره‌های شاهنامه طهماسبی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه صنایع دستی، دانشکده هنر و علوم انسانی، دانشگاه شهرکرد شهرکرد ایران (نویسنده مسئول)

2 دانش آموخته دکتری پژوهش هنر، دانشکده پژوهشهای عالی هنر و کارآفرینی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران.

10.22070/negareh.2025.19788.3450

چکیده

نگارندگان تلاش دارند با هدف شناسایی گونه‌های برگستوان جامگی در نگاره‌های شاهنامه طهماسبی 33 نمونه انتخابی از این نسخه مصور را با روش توصیفی تحلیلی و مطالعات اسنادی واکاوی کنند و به این پرسش پاسخ دهند که چه نقوشی بر سطح منسوجات این برگستوان‌ها اجرا شده‌اند؟ یافته‌ها نشان می‌دهد، تنوع تن‌پوش اسبان در شاهنامه طهماسبی، میدانی برای نشان‌دادن قابلیت هنرمندان آن دوره نیز بوده و برگستوان‌ها اسبان شاهنامه طهماسبی، ضمن این‌که گویای بخشی از واقعیت‌های عینی فضای دوره صفوی بوده، اما بیشتر، زمینه‌ای ذهنی برای نمایاندن قدرت خلاقیت هنرمندان بوده و با واقعیت‌های موجود فاصله داشته است. هنرمندان یا تصور می‌کردند که این اسب‌ها در حالت جنگی نیز به همین شکل زیبا و ایده‌آل حاضر می‌شوند، یا بر این باور بودند که متن فاخری همچون شاهنامه طهماسبی، باید همه چیز را در نقطه اوج و حالت کمال و اعتدال جوانی و بهار طبیعت به تصویر بکشد. بر این اساس، وضعیت موجود، ترکیبی از این دو دیدگاه است. هنرمندان معتقد بودند آنچه از منظر شاهانه می‌گذرد، در حالت آرمانی آن است؛ چه در بزم باشد و چه در رزم. این تن‌پوش‌ها که ترکیبی از نقوش گیاهی (اسلیمی و ختایی)، حیوانی (حیوانات شکارگاهی و موجودات اساطیری) و طرح‌های آزاد (هندسی و مشبک) را شامل می‌شوند به نوعی بیانگر روح خلاق هنرمند صنعتگر دوره صفوی بوده که با خلاقیت و دقت فراوان، به منصه ظهور رسیده‌اند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Typology of motifs of Horse blanke in the paintings of Shahnameh Tahmaspi

نویسندگان [English]

  • nahid jafari dehkordi 1
  • Seyyed Mohammad Reza Tabasi 2
1 Assistant Professor, Department of Handicrafts, Faculty of Arts and Humanities, Shahrekord University, Shahrekord, Iran (Corresponding author)
2 PhD of Art Studies, Faculty of Advanced Studies in Art and Entrepreneurship, Art University of Isfahan, Isfahan, Iran.
چکیده [English]

The horse blanket was a type of horse clothing that was produced in various shapes and forms, different raw materials and various designs. Some blankets covered a small part of the horse, including the withers or their head and neck, which were vulnerable during battle, and others covered the entire body of the horse, excluding the legs, tail, underbelly, ears, eyes and mouth. This type of armor, which we know here as "horse armor", seems to have become completely popular in the Safavid era and has displaced small armor. A reliable source such as the Shahnameh of Tahmaspi correctly illustrates this point. The authors are trying to describe and analyze 35 selected examples with the aim of identifying the types of horse armor in the paintings of Shahnameh Tahmaspi and answering the question of what patterns were applied to the textile surface of these blanket? According to the study, the diversity of Horse blanke in Shahnameh Tahmaspi was also a field to show the capabilities of the artists of that era, and the Horse blanke of Shahnameh Tahmaspi, while expressing part of the objective realities of the Safavid era, was mostly a mental field to show the creative power of the artists and was far from the existing realities. The artisan artist of the Safavid era tried to consider a novel work of combined form and pattern for the armor of horses. The aforementioned armor has plant patterns (Islamic and Khatai designs), animal (hunting animals, ducks and mythological creatures) and free (free designs also include geometric, fractal, lattice and simple).

کلیدواژه‌ها [English]

  • Shahnameh Tahmaspi
  • Tabriz II School of Painting
  • armor
  • horse armor
  • Horse blanke

مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ
انتشار آنلاین از تاریخ 06 بهمن 1403
  • تاریخ دریافت: 06 آذر 1403
  • تاریخ بازنگری: 12 دی 1403
  • تاریخ پذیرش: 29 دی 1403