تحلیل سیاست‌های فرهنگی دورة فتحعلی‌شاه قاجار با تأکید بر تصویر شکار و شکارگاه (با استفاده ازنظریة عمل بوردیو)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد تاریخ هنر ایران اسلامی، دانشکده صنایع‌دستی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان،‌ ایران.

2 دانشیار دانشکده صنایع‌دستی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان،‌ ایران.

3 دکترای پژوهش هنر، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران.

چکیده

مقدمه: فتحعلی‌شاه از منظر زیبایی­‌شناسی، دیپلماسی و سیاست، نگاه ویژه‌­ای به هنر داشت، به‌نحوی‌که تعدد تصاویر شکار شاهی را می‌­توان بستر اصلی نمایش قدرت دوران او دانست؛ زیرا شکار در کنار هنر و ادبیات، یکی از مهم‌ترین عملکردهای فتحعلی‌شاه از نگاه رزم، ورزش و سیاست به شمار می‌رفت. ازآنجاکه هنر همواره در لایه‌های مختلف سیاست، فرهنگ، اقتصاد و ارتباطات حضوری تعیین‌کننده و هدایت‌گر دارد، توجه دقیق به آن در حیات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشور به‌عنوان پلی میان قدرت حاکم، مخاطب و ثروت، ضروری است.
اهداف و سؤال‌ها: این مقاله باهدف تبیین نقش شکار شاهی در دورة فتحعلی‌شاه و با اتکا به منابع مکتوب و آثار هنری، به بررسی نقش ‌شاه در حمایت از هنر و هنرمندان و نیز چگونگی بهره‌برداری سیاسی از تصویر شکار می‌پردازد. پرسش اصلی پژوهش این است که تصویر شکار سلطنتی چه کاربردی در پیشبرد سیاست­‌های فرهنگی دورة فتحعلی‌شاه قاجار داشته است؟
روش‌ها: این پژوهش با روش تحلیلی- تطبیقی و با رویکرد سیاست­‌گذاری فرهنگی ازنظریۀ عمل بوردیو سود برده است و بعد از گردآوری اطلاعات با روش اسنادی و کتابخانه‌ای، سعی شده با ارائه الگویی برای درک بهتر مفهوم تصویر شکار دوران فتحعلی‌شاه، به شیوة کیفی به تجزیه‌وتحلیل دیدگاه فتحعلی‌شاه بپردازد.
یافته‌ها و نتایج: ازآنجاکه فتحعلی‌شاه خود اهل ادبیات و هنر بود، با حمایت از هنر و شعر با گرایش­‌های ملی و از طریق خوانشی تاریخی، خود را به ایزدان کهن ایران و امامان شیعه پیوند زد و خویش را وارث برحق تاج‌وتخت و فرمانروای امت اسلامی معرفی کرد و با خلق پیام‌های بصری و نمادپردازی در قالب نقش شکار و شکارگاه، خود را نجات‌دهندة ممالک محروسه (ایران) جلوه داد. ازاین‌رو، نقش شکار شاهی یک نقش هویت‌ساز ملی­‌گرا و دینی در دورة بحران ایران بود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

An Analysis of Cultural Policies during the Reign of Fatḥ-ʿAlī Shah Qājār with Emphasis on the Image of the Hunt and Hunting Grounds (Based on Bourdieu`s Theory of Action)

نویسندگان [English]

  • Malihe Tahmasbi 1
  • Zeinab Saber 2
  • Atefeh Amiri 3
1 M.A. in Art History, Isfahan University of Art, Isfahan, Iran.
2 Associate Professor, Faculty of Handicrafts, Isfahan University of Art, Isfahan, Iran,
3 Ph.D. in Art Research, Isfahan University of Art, Isfahan, Iran.
چکیده [English]

Introduction: The hunt and the hunting ground are one of the first images and one of the most common scenes found in artworks from ancient times to the present. Hunting was a way of demonstrating physical and mental strength and skill, and became a practice for warriors before battle. Rulers also represented their victories—on the battlefield and in hunting scenes—across various forms of art, in addition to texts, in order to frighten rebels and rivals, to show their fighting power, and to make a name for themselves in the history of conquerors. The image of the hunt for rulers throughout history has not only been a work of art, but has also taken on symbolic and political aspects. Fatḥ-ʿAlī Shah had a particular view of art in terms of aesthetics, diplomacy, and politics; therefore, the numerous royal hunting paintings can be considered the main platform for displaying the power of his era. Hunting, along with art and literature, was one of the most important pursuits of Fatḥ-ʿAlī Shah in terms of war, sport, and politics. Since the footprint of art has a decisive presence in all strata of society, it is important to pay close attention to art in the field of culture in the political, social and economic life of the country as a link between the ruling power, the audience and wealth. Therefore, it is necessary to consider the artistic and cultural developments of each era in this regard. In the written sources of the Qājār era and the artistic works of this period, we can explore Fatḥ-ʿAlī Shah’s attitude and commitment to supporting art, literature and history, and his political use of art to sustain and assert his power through the image of hunting can be seen and explained in various artistic media (paintings, lacquer paintings, bas-reliefs).
Purposes & Questions: From this perspective, the purpose of this article is to analyze the image of hunting by examining the written sources and works of art related to royal hunting during the reign of Fatḥ-ʿAlī Shah, as well as the king’s role in supporting art and artists, and the political exploitation of the image of hunting. This research seeks to answer what role the image of the royal hunt played in advancing the cultural policies of Fatḥ-ʿAlī Shah Qājār.
Methods: The article benefits from Pierre Bourdieu’s “theory of practice” with an analytical-comparative methodology and the “cultural policy” approach. The relationship between habitus, and field is at the heart of Pierre Bourdieu’s theory, known as the theory of action. According to Bourdieu, habitus is a system of inclinations that form the principles, beliefs, evaluations, judgments, actions and behavior of a person and the field is a social, political, economic, cultural space or environment in which people act according to its conditions. Gathering information through documentary and library methods, this research seeks to present the model of “Art: The Artery of Culture” to better understand the concept of royal hunting imagery in the era of Fatḥ-ʿAlī Shah. A qualitative approach was also employed to analyze Fatḥ-ʿAlī Shah’s perspective.
Findings & Results: Since Fatḥ-ʿAlī Shah himself was a man of literature and art, by supporting art and poetry with national tendencies, he was able to associate himself with the ancient gods of Iran and the Shiite imams through a historical reading, and to present himself as the rightful heir to the throne and the ruler of the Islamic nation, and by creating a visual message and symbolizing the role of the hunting ground, to present himself as the savior of the guarded domains of Iran. By preparing the minds of his subjects for nationalism, he reduced internal rebellions and the concentration of Iranian military forces on the borders of the country, and by the presence of foreign forces on the borders of the country, he expanded the national identity and harnessed the people’s faith through jihād (holy war). In order to preserve the Islamic lands, Fatḥ-ʿAlī Shah was able to prevent the colonization of Iran. Therefore, the state of the court, social legitimacy, and visual memory were interrelated in the promotion of Fatḥ-ʿAlī Shah’s goals, and in their central point, they were coordinated with the factor of the artistic trend, the role of the hunt, and by an external factor within the framework of cultural and artistic policy in terms of far-reaching and important effects on the intellectual flow, culture, and destiny of the people and country of Iran. This intellectual current, formed by the Shah through the creation of cultural policies, did not allow the central government of Iran to disintegrate despite all the crises and invasions of foreign forces. As a result, during the period of crisis in Iran, the pursuit of imagery was seen as identity-building and nationalistic.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Fatḥ-ʿAlī Shah
  • Qājār
  • Hunt
  • Hunting ground
  • Cultural policy
  • Bourdieu
آدامووا، آ. ت. (1386). نگاره­های ایرانی گنجینه ارمیتاژ سده پانزدهم تا نوزدهم میلادی (ز. فیضی، مترجم). فرهنگستان هنر. https://lib.ut.ac.ir/site/catalogue/121949
آدینه وند، م.، عادل فر، ب.، امرایی، ش.، و بازوند، س. (1395). تحلیل پدیده شکار سلطنتی در عصر قاجار. گنجینه اسناد، 26(4)، 42-63. https://ganjineh.nlai.ir/article_2128.html
آژند، ی. (1392). نگارگری ایران (پژوهشی در تاریخ نقاشی و نگارگری ایران). سمت. https://samt.ac.ir/fa/book/1959/Negargari1397
ابینگ، هانس (1392). چرا هنرمندان فقیرند؟ (درآمدی به اقتصاد استثنایی هنر) (ح. شش جوانی و ل. میرصفیان، مترجمان). علمی و فرهنگی. https://taaghche.com/book/217404/1392
اعتضاد­السلطنه، ع. م. (1370). اکسیر التواریخ (تاریخ قاجاریه از آغاز تا سال 1259 ق) (ج. کیان­فر، مصحح). ویسمن. https://sohalibrary.com/item/view/2265
انگلیس، د.، و هاگسون، ج. (1398). جامعه­شناسی هنر (شیوه­های دیدن) (ج. محمدی، مترجم). نشر نی. https://fa.wikinoor.ir/wiki/Englis1398 (نسخه اصلی منتشرشده در ۲۰۰۵).  
اولیویه، گ. آ. (1371). سفرنامه اولیویه (تاریخ اجتماعی - اقتصادی ایران در دوران آغازین قاجاریه) (م. میرزا، مترجم، غ. ورهام، مصحح). اطلاعات. https://noorlib.ir/book/info/11369/Safar1371
ب‍رج‍ست‍ه‌ وان‌ وال‍وی‍ک‌ وان‌ دورن‌، ل‌.ا. ف‍.، ف‍وخ‍ل‍س‍ان‍گ‌- ای‍س‍ت‌ وود، گ‍.‌، ب‍رج‍س‍ت‍ه‌ وان‌ وال‍وی‍ک‌ وان‌ دورن‌ - خ‍س‍روان‍ی‌، س‍.، س‍وروگ‍ی‍ن‌، آ.، و ب‍وس‍خ‍ارت‌، و.ل. (1378). ای‍ران از ن‍گ‍اه س‍وروگ‍ی‍ن: م‍ج‍م‍وع‍ه ع‍ک‍س‌ه‍ای اواخ‍ر ق‍رن ن‍وزده‍م ای‍ران‌، م‍وزه م‍ل‍ی ن‍ژادش‍ن‍اس‍ی ل‍ی‍دن‌، ه‍ل‍ن‍د. تهران: نشر زمان؛ رت‍ردام‌: نشر برجسته وان والویک وان درون. https://ketabeaks.ir/?p=5792
بوردیو، پ. (1380). نظریه کنش (دلایل علمی و انتخاب عقلانی) (م. مردیها). نقش و نگار. https://www.gisoom.com/book/1216253/‌Burdio1380/
بیاتی، س. (1392). نقش خراسان در روی کار آمدن عباسیان،. پارسه، ۳۱(۲)، 113–139. https://ensani.ir/fa/article/323248/Khorasan1392
پاشایی، ژ.، و جباری، ص. (1391). ظهور نقوش انسانی در مهرهای دورة قاجار (با تأثیرپذیری مهرها از سکه­ها و مدال­های آن دوره). گنجینه اسناد، 22 (۴)، ۱۰۷-۷۸. https://ganjineh.nlai.ir/article_1233.html
پهلوان، م.، و تقوی، ت. (1399). بازتاب گفتمان ایرانشهری در دیوارنگاره‌های مکتب قاجار (مورد پژوهشی: دیوارنگاری مضامین قهرمانی دوره فتحعلی‌شاه). نگره، 15(53)، 25-37. https://doi.org/10.22070/negareh.2020.1169
پورداوود، الف. (1394). اوستا (یشت­ها 1) (ب. فره­وشی، مصحح). نگاه. https://romanbook.ir/book-avesta-yashtha/
تراسبی، د. (1382). اقتصاد و فرهنگ (ک. فرهادی، مترجم). نشر نی. https://nashreney.com/product (نسخه اصلی منتشر شده در ۲۰۰۱).
جکسون، آ. و. و. (1357). سفرنامه جکسن (ایران درگذشته و حال) (ف. بدره ای، مترجم). خوارزمی. https://fa.wikinoor.ir/wiki/Jackson1357 (نسخه اصلی منتشر شده در ۱۹۰۶).
خاوری شیرازی، م. ف. (1380). تاریخ میرزایی ذوالقرنین (ن. افشارفر، مصحح). وزارت فرهنگ و ارشاد. https://noorlib.ir/book/info/11174/1380
خوسفی ­بیرجندی، الف. (1381). خاوران نامه (ف. نقاش، نگارگر و تذهیب گر). وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. https://mtif.ir/book/2418
دوسرسی، ک. (1362). ایران در 1839-1840 (1255-1256 هـ. ق) (الف. اشراقی، مترجم). مرکز نشر دانشگاهی. https://asmaneketab.ir/product/1362/
دیبا، ل. (۱۳۷۸). تصویر قدرت و قدرت تصویر نیت و نتیجه در نخستین نقاشی­های عصر قاجار (۱۷۸۵-۱۸۳۴م). مجله ایران نامه، (۶۷)، ۴23-۴52. http://noo.rs/J30T5
رابینسون، ب. و. (1379). نقاشی ایران در دوره قاجار (اوج­های درخشان هنر ایران)  (ر. ایتینگهاوزن و الف. یار شاطر، گردآورندگان، ر. پاکباز و ه. عبداللهی، مترجمان). آگه. https://www.gisoom.com/book/1183502/1379
راسخ، ک.، سادات شریفی، ف.، و خدامی، ع. (140۱). واکاوی قدرت اقتصادی در دوران قاجار از دیدگاه منابع قدرت اجتماعی مایکل مان. جامعه‌شناسی تاریخی، 13(2)، 179-214. https://jhs.modares.ac.ir/article-25-53280-fa.html
رستم­الحکما، م. ه. (1348). رستم­التواریخ (م. مشیری، مصحح). تابان. https://dl.bookiha.com/PDF2020/Rostamolt
زورلونی، آ. (1395). اقتصاد هنر معاصر (ح. شش جوانی و ل. میرصفیان). فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران، مؤسسه تألیف، ترجمه و نشر آثار هنری متن. https://taaghche.com/book/87072/1395 (نسخه اصلی منتشر شده در ۲۰۱۳).
ساروی، م. م. (1371). تاریخ محمدی (أحسن­التواریخ) (غ. طباطبایی مجد، مصحح). امیرکبیر. https://asmaneketab.ir/product/1371s/
سپهر، م. ت. (1377). ناسخ­التواریخ (تاریخ قاجاریه) (ج. کیانفر، مصحح). اساطیر. https://fa.wikishia.net/view/1377
سلطانی، م. (1392). خردمندی یا موهوم‌پرستی فتحعلی‌شاه قاجار (1239-1212 ه.ق) و نقش آن در توسعه یا انحطاط ایران [پایان نامه کارشناسی ارشد منتشر نشده]. دانشگاه تبریز، دانشکده حقوق و علوم اجتماعی. https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/eafa8fb07e96b1ef5b8994d91cbc8bb4
صبا، ف. م.  (۱۳ه.ق./ ۱۹م.). شهنشاهنامه یا شاهنامه [نسخه خطی]. کتابخانه مجلس شورای اسلامی ایران. https://dl.nlai.ir/UI/0292a1bd-5203-41f2-9870-0088bd3812fa/LRRView.aspx
صبا، ف. م. (1229ق.). شکارستان [نسخه خطی]. کتابخانه مجلس شورای اسلامی ایران.
طهماسبی، م. (1400). واکاوی لایه­های معنایی نگاره شکارگاه تاق بستان با رویکرد آیکونولوژی. پژوهش­های باستان­شناسی، ۵(۵)، 37-58. https://www.academia.edu/49126281/1400
عضد­الدوله، الف. م. (1362). تاریخ عضدی (شرح‌حال زنان و دختران و پسران و متضمن سی و هشت سال سلطنت و نوادر احوال فتحعلی‌شاه قاجار). سرو. https://ketabnak.com/book/105488/1362
علیزاده بیرجندی، ز.، و ناصری، الف. (1395). پیوندهای هنر و سیاست در عصر قاجار و پیامدهای آن. باغ نظر، ۱۳(۴۲)، 67-78. https://www.bagh-sj.com/article_40389.html
علیمحمدی­اردکانی، ج. (1392). همگامی ادبیات و نقاشی قاجار. یساولی. https://www.gisoom.com/book/1955968/1392/
فلور، ویلم (1395). نقاشی دیواری در دوره قاجار (ع. بهارلو، مترجم). پیکره. https://www.avangard.ir/book/1395 (نسخه اصلی منتشر شده در ۲۰۰۵).
فوران، ج. (1386). مقاومت شکننده: تاریخ تحولات اجتماعی ایران (از سال 1500 میلادی مطابق با 879 شمسی تا انقلاب) (الف. تدین، مترجم). رسا. https://www.gisoom.com/book/1159348/Foran1386/
قاجار، م. م. (1346). سفینه ­المحمود (م. خیام‌پور، مصحح). مؤسسه تاریخ و فرهنگ ایران. https://asmaneketab.ir/product/1346
قرآن کریم (ح. انصاریان، مترجم). (1397). آستان قدس رضوی.
قرگزلو، ن. (1386). اصلاحات و تجدد در عصر قاجار. تیپوتیل. https://basharatbookstore.com/product/1386
کرمی، غ.، و عابدی، م. (1396). نگاهی به ابعاد و کارکردهای تربیتی هنر. رویش روان­شناسی، ۶(۲)، ۱۶۹-۱۸۸. https://www.sid.ir/paper/224204/fa
کریم‌زاده تبریزی، م. (1370). احوال و آثار نقاشان قدیم ایران (و برخی مشاهیر کارگر هند و عثمانی). ساتراپ. https://ketab.cafe/1370
گرنفل، م. (1393). مفاهیم کلیدی پیربوردیو (م. م. لبیبی). افکار. https://fidibo.com/book/5412
گوره، ژ. (1361). خواجه تاج‌دار (ذ. منصوری، مترجم). امیرکبیر. https://asmaneketab.ir/product
لالمان، م. (1397). تاریخ اندیشه­های جامع شناسی. (ع. نیک­گهر، مترجم). هرمس. https://www.hermespub.ir/product
معین­الدینی، م. (1394). بررسی رابطه بین حمایت فتحعلی‌شاه قاجار از هنر و استفاده سیاسی از آن. علوم سیاسی، 11(30)، 117-140. https://journals.iau.ir/article_523579.html?lang=en
ملکوم، ج. (1380). تاریخ کامل ایران (م. الف. حیرت، مترجم، م. قمی نژاد، مصحح). افسون. https://asmaneketab.ir/product/Melkom
موریه، ج. ج. (1386). سفرنامه جیمز موریه (الف. سری، مترجم). توس. https://noorlib.ir/book/info/10713/1386M
موسوی بجنوردی، ک. (سرویراستار). (1393). تاریخ جامع ایران (ج. ۱۲: ایران در عصر قاجاریان). مرکز دایره­المعارف بزرگ اسلامی. https://ketabnak.com/book/89352/12
میرزایی‌مهر، ع. (1398). باستان‌گرایی در هنر قاجار [رساله دکتری منتشر نشده]. دانشگاه هنر تهران، پردیس بین‌المللی فارابی. https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/c1c1c10185836fb7b75ecb63a2dd2afb
نفیسی، س. (1384). تاریخ اجتماعی و سیاسی ایران در دوره معاصر. اهورا. https://www.karaketab.com/download/history/iran/5722-dl-tarikh-ejtemai
همای مروزی، م. ص. (1243ق). تاریخ جهان ‌آرا (مآثر فتحعلی‌شاه) [نسخه خطی]. کتابخانه مجلس شورای اسلامی ایران. https://dl.nlai.ir/UI/2f77526c-907f-46bc-b476-ea003bfeb80a/LRRView.aspx
همدانی، رشیدالدین فضل‌الله (۱۳۷۴). جامع‌التواریخ (م. روشن، مصحح). البرز. https://asmaneketab.ir/product/1374Ha
ولتون، د. (1387). جهانی‌سازی دیگر (ع. نیک­گهر، مترجم). فرهنگ معاصر. https://ajansbook.ir/1387V (نسخه اصلی منتشر شده در ۲۰۰۳).
یاقوت حموی، ی. ع. (۱۳۴۷). برگزیده مشترک (م. پروین گنابادی، گنابادی). کتابخانه ابن‌سینا. https://ketabnak.com/book/55751/Yaghoot1347