پژوهشی بر نشانه‌شناسی نقوش و مضامین سنگ‌قبور گورستان امام‌زاده ابراهیم کیاآباد رودبار و مقایسه تطبیقی آن با آثار مشابه هم‌عصر در ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد باستان‌شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، شهر اردبیل، استان اردبیل، ایران.

2 دانشیار و عضو هیئت‌علمی گروه باستان‌شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، شهر اردبیل، استان اردبیل، ایران.

3 پژوهشگر پسادکتری باستان‌شناسی دوران اسلامی، گروه باستان‌شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

چکیده

مقدمه: سنگ‌مزارها را می­توان از ابعاد گوناگونی موردمطالعه قرار داد. ساختار کلی این آثار ازنظر شکل و حضور نقشمایه­‌های تزیینی متنوع، جایگاه و نقش ویژة سنگ‌‌مزارها را در میان باورها، تفکرات و عقاید جوامع گذشته به تصویر می­کشد. در عصر قاجار، اگرچه از تنوع شکلی سنگ‌قبور کاسته می­‌شود، اما این آثار ازنظر عناصر و نقشمایه­‌های تزیینی به اوج خود می‌­رسند و از تنوع بی­‌شماری در نقش و نگار برخوردار می­‌شوند. این پژوهش به بررسی و تحلیل سنگ‌قبور گورستان امام­زاده ابراهیم کیاآباد بخش رودبار می‌پردازد.  
اهداف و سؤال‌ها: اهداف این پژوهش شامل؛ مطالعه شکلی سنگ‌قبور، بازشناسی و نشانه­‌شناسی نقوش و مضامین این آثار و درنهایت ریشه‌­یابی نقوش آن‌ها از طریق مقایسه با سنگ‌قبور مشابه و معاصر در دیگر گورستان­‌های شاخص هم­‌عصر در مناطق مختلف ایران است. در این راستا، پژوهش حاضر در پی پاسخ به سؤالات زیر است:

نقشمایه‌­های تزیینی و کتیبه­‌های سنگ‌قبور گورستان امام­زاده ابراهیم دارای چه ویژگی‌­هایی هستند؟ 2. نقوش و تزیینات روی سنگ‌قبور امام­زاده ابراهیم با سنگ‌مزارهای کدام مناطق قابل‌ قیاس است؟ 3. وجوه اشتراک سنگ‌قبور امام­زاده ابراهیم با دیگر گورستان­‌های هم­‌عصر، بیشتر در کدام نقوش دیده می­‌شود؟

روش‌ها: روش تحقیق حاضر به‌صورت توصیفی– تحلیلی است و اطلاعات با استفاده از شیوه‌های کتابخانه­‌ای و میدانی گردآوری‌شده‌اند.
یافته‌ها و نتایج: نتایج پژوهش نشان می‌­دهد که سنگ‌قبور گورستان امام­زاده ابراهیم از نوع خوابیده ساده و محرابی هستند و ازنظر آرایه‌­های تزیینی، دارای انواع نقوش حیوانی، هندسی، گیاهی و همچنین اشیاء و ابزارآلات جنگی با معانی و مفاهیم متنوع می‌باشند. در کتیبه‌های این سنگ‌مزارها از دو خط نستعلیق و نسخ محلی بهره برده شده است. این آثار ازنظر نشانه­‌شناسی و نقشمایه‌­های تزیینی، قابل‌مقایسه با سنگ‌مزارهای گورستان­‌های مناطق شمال غرب، غرب و مرکز ایران هستند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Research on the Semiotics of Tombstone Motifs and Themes of Imamzadeh Ebrahim Kiaabad Roodbar Cemetery and Its Comparative Comparison with Similar Contemporary Works in Iran

نویسندگان [English]

  • Matineh Rostamipour 1
  • Habib Shahbazi shiran 2
  • Seyyd Mehdi Hosseyni Nia 3
1 M.A. in Archeology. Department of Archaeology. Faculty of Literature and Human Scinces. University of Mohaghegh Ardabili. Ardebil. Iran.
2 Associate Professor. Department of Archeology. Faculty of Literature and Human Scinces. University of Mohaghegh Ardabili. Ardebil. Iran.
3 Postdoctoral Researcher in Islamic Archaeology. Faculty of Social Sciences. University of Mohaghegh Ardabili. Ardebil. Iran.
چکیده [English]

Introduction: In the northern geographical region of Iran's Gilan province, like other areas, there are cemeteries dating back to various Islamic eras that could provide comprehensive research on gravestones and the inscriptions on them, shedding light on many unknown aspects regarding the people of this region and their culture. One of these cemeteries is located in the Roodbar county, in the village of Kiaabad around the Imamzadeh Ibrahim shrine. Numerous gravestones from the Islamic period, especially from the late centuries (the Safavid and the Qajar periods), are present at this Imamzadeh. It is worth noting that there are inscriptions on these gravestones, and by studying the carved images on them, one can gain insight into the cultural, social, and religious reconstruction of the studied community. In the studies conducted in the field of identifying and analyzing rock carvings in various regions of the country, so far, no research has been done on the themes and motifs of the tombstones of Imamzadeh Ibrahim Cemetery in the village of Kiaabad, Roodbar district. This article marks a turning point in examining the Islamic-period tombstones of this cemetery from the perspective of formalism, composition, cognitive concepts, and semiotics hidden beyond their decorative motifs. Furthermore, considering the destruction and disappearance of such works in less known areas, studying and researching rock carvings is one of the important subjects that requires attention and investigation.
Purposes & Questions: The purposes of this examination of the tombstone motifs and themes of Imamzadeh Ibrahim Kiaabad Roodbar cemetery and comparing it with other similar works of the same period in Iran are examination and analysis of the tombs' stones and the inscriptions placed on these artifacts, cultural recognition and comparison of the existing inscriptions with other contemporary cemeteries in different regions as well as dating the tombs in the area under study. This study’s questions are: 1-What are the characteristics of the decorative motifs and inscriptions on the tombstones of Imamzadeh Ibrahim cemetery? 2-Which regions have examples comparable to the inscriptions and decorations on Imamzadeh Ibrahim tombs, and to which eras do they predominantly belong? 3- What is the common point between the Imamzadeh Ibrahim tombs and other contemporary cemeteries?
Methods: The research method is presented as fundamental and theoretical in nature, conducted using a descriptive-analytical and historical method. Data collection was carried out through both field and library research methods. The target population of the study includes historical Islamic gravestones from Kiaabad village in the Roodbar region of Gilan, with a total of 21 intact historical gravestones containing various inscriptions, patterns, and decorative elements. After identifying the interred individuals, the study focused on examining and describing the details of the inscriptions, as well as comparing them with similar samples from other regions. Data analysis was qualitatively conducted. In the thematic analysis method, the researchers initially identified and studied gravestones through fieldwork, documented them comprehensively, designed and described them, conducted comparative analysis, and ultimately analyzed the gravestones in the study area. Non-random (selective) sampling method was employed. Computer software such as CorelDraw and Photoshop were also used for better visualization of the patterns.
Findings & Results: The Imamzadeh Ibrahim Cemetery in Kiaabad, with its Qajar period tombstones and decorative motifs, is considered as one of the most important cemeteries in the Gilan province. This cemetery contains a total of 21 intact tombstones, adorned with geometric, floral, animal, objects, tools motifs as well as inscriptions and calligraphy. Among the buried figures, only Ibrahim Khan is mentioned in historical texts, indicating his relative power and regional significance during the Qajar period in this area. The other tombstones in the Imamzadeh Ibrahim Cemetery belong to his family and others. The inscriptions on these tombstones are usually located in the upper half of the tombs, within simple geometric frames with floral decorations, while other decorative motifs are often carved on the lower parts of the tombstones and on their smooth surfaces. The depicted motifs on the tombstones of the Imamzadeh Ibrahim Cemetery can be interpreted to represent aspects of daily material life as well as spiritual meanings beyond. Some motifs encompass both aspects. Two styles of Nastaliq and local Naskh scripts are utilized on these tombstones. Furthermore, these artifacts, in terms of semiotics and decorative motifs, can be compared with the tombstones of cemeteries in northwest, west, and central Iran, mostly dating back to the Qajar era, except for two instances. In general, on the tombstone of Imamzadeh Ibrahim, motifs with religious themes are used more than motifs with non-religious themes; therefore, on all these tombstones, at least one sacred or religious picture can be seen. Non-religious motifs in these works mostly express the thoughts of the deceased person, his occupation, culture and social class, and most of them indicate the greatness, power, pride and zeal of the deceased person.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Tombstones
  • Imamzadeh Ibrahim
  • Kiaabad
  • Decorative Motifs
  • Semiotics
  • Qajar Period
احمدزاده، ف.، حسینی، ه.، و نورسی، ح. (1397). پژوهشی بر شناخت مضامین و نقوش سنگ قبور ایل گوران. مبانی نظری هنرهای تجسمی، ۳(۱)، 79 – 92. https://doi.org/10.22051/jtpva.2018.3936
الیاده، م. (1384). اسطوره و رمز در اندیشه میرچا الیاده (ج. ستاری، مترجم). نشر مرکز. https://www.iranketab.ir/book/22263-mircea-eliade (نسخه اصلی منتشرشده در ۱۹۶۹).
باقری، آ.، فنایی، ز.، و مجابی، ع. (1400). تحلیل اسب­نگاره­های آبی­فام در نگارگری­های ایران در سده­های دهم تا دوازدهم از منظر عرفان، اسطوره و تمثیل. نگره، ۱۸(۶۷)، 69 – 85.  https://doi.org/10.22070/negareh.2022.14389.2755
پری­زنگنه، و. (1390). بررسی تطبیقی فضای تصویری نقش سرو بر سنگ قبور مجموعه تاریخی فرهنگی تخت فولاد، آرامگاه ارامنه، امام­زاده­ها و کلیساهای اصفهان [پایان­نامه کارشناسی ارشد منتشرنشده]. دانشگاه هنر، دانشکده هنرهای تجسمی. https://elmnet.ir/doc/10508983-22221
پویان، ج.، و خلیلی، م. (1389). نشانه­شناسی نقوش سنگ‌قبرهای قبرستان دارالسلام شیراز. کتاب ماه هنر، 144، 98 – 107. https://www.magiran.com/paper/775686
تناولی، پ. (1388). سنگ‌قبر. بن­گاه. https://yassavoli.com/product/4735811
ثنایی، س. ک. (1381). سالنامه آماری استان گیلان. سازمان مدیریت و برنامه­ریزی استان گیلان،.
حسینی خاچک، س. م. (1392). بررسی و مطالعه نقوش سنگ مزارهای گورستان سفید چاه گلوگاه بهشهر [پایان­نامه کارشناسی ارشد منتشرنشده]. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی. https://www.virascience.com/thesis/610890/
حکمت، ز. (1389). بررسی تطبیقی عناصر تصویری سنگ مزارهای آرامستان تخت فولاد اصفهان در دوره­های صفویه، زند، قاجار و پهلوی [پایان‌نامه کارشناسی ارشد منتشرنشده]. دانشگاه هنر، دانشکده هنرهای کاربردی.
 https://elmnet.ir/doc/10469403-15254
خدادادی، ع.، صفی­خانی­، ن.، و احمدپناه، الف. (1397). بررسی تطبیقی نقش­مایه فرشته در سنگ قبور آرامگاه ارامنه و تخت فولاد اصفهان. هنرهای زیبا، ۲۳(۳)، 83 – 92. https://doi.org/10.22059/jfava.2018.227470.665609
رحمانی، ج.، و قربانی، ه. (1393). نشانه­شناسی فرهنگی نقوش سنگ قبور: با تأکید بر نقش شانه در تخت فولاد اصفهان. مطالعات مردم شناختی، ۱(۱)، 189 – 215.  https://journal.richt.ir/article-4-268-fa.html
رحمانی، ر.، شریف­زاده، ع.، و امرایی، م. (1401). نمادشناسی و گونه شناسی شیر سنگی‌های ایران با تأکید بر نقوش و خطوط پیرامونی. هنرهای زیبا، ۲۷(۱)، 103 – 113.  https://doi.org/10.22059/jfava.2021.320212.666665
رحمتی­زاده، ع.، سلطان­زاده، ح.، اعتصام، الف، و مختاباد، م. (1398). نقش محیط و فرهنگ در شکل­گیری آرامگاه­های دوره اسلامی در حاشیه جنوبی دریای خزر. اندیشه معماری، ۳(۵)، ۶۰– ۸۳. https://doi.org/10.30479/at.2019.10608.1189
رزم­آرا، ع. (1330). فرهنگ جغرافیایی ایران (آبادی‌ها). دایره جغرافیایی ستاد ارتش. https://fa.wikisource.org/wiki/Razm
رضایتی کیشه خاله، م.، و اصغرزاده، م. (1395). مقایسه گویش کرمانجی رودباری با گویش­های کرمانجی خراسان. زبانشناسی و گویش­های خراسان، ۸(۱۴)، 51 – 75. https://doi.org/10.22067/lj.v8i14.54976
زاهد، س. (1394). مطالعه تطبیقی نقوش حجاری‌شده بر سنگ‌قبرهای گورستان سفید چاه و گورستان خالدنبی [پایان­نامه کارشناسی ارشد منتشرنشده]. دانشگاه الزهرا، دانشکده هنر.  https://ganj.irandoc.ac.ir//#/articles/3dda874df3ad76888a1c258dd541b9f7
زمانی، ن. (1388). نگاهی نوین به حفاظت شیر سنگی در محوطه قبرستان­های تاریخی استان چهارمحال و بختیاری [پایان­نامه کارشناسی ارشد منتشرنشده]. دانشگاه هنر اصفهان، دانشکده مرمت. http://dlibrary.aui.ac.ir/parvan/resource/157
ستارنژاد، س.، راه­چمن، ع.، و پروین، ص. (1401). مطالعه، گونه شناسی و طبقه­بندی سنگ مزارهای دوران ایلخانی تا قاجاریه در ایران. مطالعات باستان­شناسی دوران اسلامی، ۱(۲)، 93 – 110. https://islamicarc.journals.umz.ac.ir/article_3221.html
ستارنژاد، س.، نریمانی، م.، و عزیزی، ش. (1400). گونه شناسی، طبقه­بندی و تحلیل سنگ مزارهای اسلامی شمال غرب. نگره، ۱۶(۵۹)، 163 – 177. https://doi.org/10.22070/negareh.2020.4881.2338
شریفی، ع.، و نعمتی، پ. (1392). سنگ‌قبرهای استان کهگیلویه و بویراحمد. بهتا پژوهش. https://www.gisoom.com/book/1978509
شریفی­نیا، الف، شاکرمی، ط.، و ارجمندی، ر. (1398). بررسی و تحلیل نقوش تزیینی سنگ قبور شهرستان دره شهر. نگارینه هنر اسلامی، ۶(۱۸)، 88 – 103. https://doi.org/10.22077/nia.2020.2549.1223
شریفی­نیا، الف.، و لشکری، آ. (139۷)، بررسی و مطالعه نقوش تزیینی سنگ­های قبرستان مادر زلیخا از شهرستان دره شهر. جلوه هنر، ۱۰(۱)، 65 – 72. https://doi.org/10.22051/jjh.2017.9247.1081
شمیم، ع. (1387)، ایران در دوره سلطنت قاجار. بهزاد. https://noorlib.ir/book/info/11867
صدرایی، ع.، و معروفی­اقدم، الف. (1400). پژوهشی بر بازتاب ادوات جنگی در نقوش سنگ قبور دوران اسلامی ایران. اثر، ۴۲(۳)، 425–446. https://athar.richt.ir/article-2-901-fa.html
صفی­خانی، ن.، احمدپناه، الف.، و خدادادی، ع. (1393). نشانه­شناسی نقوش سنگ قبور قبرستان تخت فولاد اصفهان. هنرهای زیبا، ۱۹(۴)،  67 – 80. https://doi.org/10.22059/jfava.2014.55422
طاهرآبادی، م.، و جاهد، م. (1399). معرفی و نمادشناسی نقوش سنگ مزارهای دوره اسلامی قبرستان روستای فش شهرستان کنگاور. مطالعات باستان­شناسی دوران اسلامی، ۱(۲)، 48 – 58. https://islamicarc.journals.umz.ac.ir/article_3218.html
طهرانی، ب. (1356). دیاربکریه. چاپ افست. https://asmaneketab.ir/product/1356
علی­نژاد، ر. (139۳). سفید چاه. نمایه‌ای فراتر از یک گورستان. شناخت و بررسی مضامین و نقوش تصویری گورستان سفید چاه، هنرهای زیبا. هنرهای تجسمی، ۱۹(۲)، 49 – 56. https://doi.org/10.22059/jfava.2014.51439
غضنفری، ز. (1392). بررسی تطبیقی نقش­مایه­های تصویری سنگ‌قبرهای سده اخیر و مفرغ­های کهن لرستان [پایان­نامه کارشناسی ارشد منتشرنشده]. دانشگاه پیام نور تهران. https://elmnet.ir/doc/10563557-2321
فقیه‌میرزایی، گ. حبیبی، ز.، و مخلصی، م. (1384). تخت فولاد: یادمان تاریخی اصفهان. سازمان میراث فرهنگی و گردشگری‌، پژوهشکده زبان و گویش‌. https://www.gisoom.com/book/11085889
فیضی، م.، و فیضی، ن. (1392). معرفی و بررسی باستان­شناختی نقوش قبرها در گورستان‌های اسلامی بخش مرکزی شهرستان آبدانان. فرهنگ ایلام، ۱۴(۴۰ و ۴۱)، 67-47. https://www.farhangeilam.ir/article_5078.html
کاظم­پور، م. (1398). مطالعه ابزارآلات ورنی­بافی روستایی آذربایجان در دوره صفویه بر اساس مطالعه موردی، نقوش سنگ مزارهای گورستان آس کلیبر. گلجام، ۱۵(۳۵)،  129 – 157. https://goljaam.icsa.ir/article-1-514-fa.html
کاظمی، ن. (1395). بررسی بینامتنی نقوش سنگ‌قبرهای بختیاری [پایان­نامه کارشناسی ارشد منتشرنشده]. دانشگاه الزهرا، دانشکده هنر. https://ganj.irandoc.ac.ir/viewer/cd1d8579040adae44ec2c60248aebc45?sample=1
معروفی اقدم، الف.، حاجی‌زاده، ک.، رضالو، ر.، افخمی، ب.، و طهماسبی، ف. (الف-۱۳۹۹). تحلیلی بر طرح و نقوش و بررسی ریشه‌های تاریخی قوچ‌های سنگی در گورستان‌های دوران اسلامی ایران.  نگره، 15(56)، 121-137. https://doi.org/10.22070/negareh.2020.3126
معروفی­اقدم، الف. (139۶). مطالعه و گونه شناسی سنگ‌قبرهای دوره اسلامی حوزه جغرافیایی موکریان شرقی [رساله دکتری منتشرنشده]. دانشگاه محقق اردبیلی، دانشکده جغرافیا. https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/d849a6c52fdc90db35009921f3b6b530
معروفی­اقدم، الف.، حاجی­زاده، ک.، زارعی، ع.، محمودی، ع.، و شهبازی شیران، ح. (ب-۱۳۹۹). بررسی و بازشناسی فرهنگی نقوش سنگ قبور گورستان­های موکریان شرقی در عصر قاجار. نگارینه هنر اسلامی، ۷(۱۹)، 63-85. https://doi.org/10.22077/nia.2020.3581.1345
معروفی­اقدم، الف.، و حاجی­زاده، ک. (1399). تحلیل، تاریخ­گذاری و معناشناختی سنگ قبور نوع گهواره­ای بوکان. مطالعات هنر و رسانه، (۳)، (بهار و تابستان)، 117–141. https://www.magiran.com/paper/2172140h
معطوفی، الف. (1387). سنگ مزارها و کتیبه‌های تاریخی گرگان و استرآباد (نگاهی به معماری آرامگاهی و شیوه‌های تدفین در ایران و گرگان). حروفیه. https://noorlib.ir/book/info/11855
مکارم شیرازی، ن. (۱۳۵۳). تفسیر نمونه. دارالکتب الاسلامیه. https://www.ghbook.ir/Nemoone
مهرابی هفشجانی، س. (1395). پژوهشی پیرامون نقوش آیینی سنگ‌قبرهای شهر هفشجان در استان چهارمحال و بختیاری [مقاله کنفرانسی]. کنفرانس پژوهشی در علوم و تکنولوژی، برلین، آلمان، 1-20. https://sid.ir/paper/859962/fa
نامی، م. الف. (1355). سفرنامه استرآباد، مازندران و گیلان (م. گلزاری، محقق). بنیاد فرهنگ ایران. https://fa.wikinoor.ir/wiki/Nami
نورالهی، ع.، و علی لو، س. (1395). قوم باستان­شناختی گور نگاره­های ارمنیان شرق زاگرس مرکزی، فصلنامه فرهنگی پیمان، (۷۶)، (تابستان)، 152-107. https://www.magiran.com/volume/115161
وارنر، ر. (1386). دانشنامه اساطیر جهان (الف. اسماعیل­پور، مترجم). نشر اسطوره. https://www.gisoom.com/book/1457913