بررسی سیر تحول در بازنمایی چین البسه و جایگاه طرازبافی در شکل‌گیری خطوط درهم و پیچان در نگاره‌های مکتب بغداد و تبریز اول

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد هنر اسلامی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز‌، ایران.

2 دانشیار، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران.

چکیده

مقدمه: نقاشی ایرانی، به‌ویژه در سده­‌های اولیه اسلامی، به‌طور مستقل و برای بیان و انتقال مفاهیم مورداستفاده قرار نمی­‌گرفت­. در نگارگری، گاهی میان صورت اثر و معنی آن رابطه‌­ای استنتاجی وجود دارد و صورت اثر­، نتیجه حذف جزئیات و خلاصه کردن شکل‌ها است­. در دورة خلافت عباسیان­، تصویر مکمل متن بود و با شکل­‌گیری مکتب نگارگری بغداد­، این دوره از اهمیت بسیاری برخوردار است­. مؤلفه­‌های اصلی این پژوهش­، دو رویکرد مهم هنری ­­از دورة خلافت عباسیان است: نخست، مکتب نگارگری بغداد و دوم،­ نقش تزیینی طراز در پارچه­‌بافی­ که با بهره‌گیری از متون خطی، به‌عنوان یکی از شاخص‌­ترین صنایع هنری این دوره مطرح بوده است.
اهداف و سؤال‌ها: هدف این پژوهش، بررسی دو متغیر هم‌زمان یعنی نگارگری و طراز­، در یک بازة زمانی ­خلافت عباسیان­ و تأثیر متقابل آن‌ها بر یکدیگر است­. این پژوهش با بررسی خطوط چین‌وچروک لباس در نگاره­‌های مکتب بغداد و مقایسة آن با ساختار بصری و ­جایگاه اجتماعی طراز، به دنبال پاسخ به این پرسش‌­ها است­: 1­. روند تحول چین البسه در نگاره‌­های مکتب بغداد و تبریز اول چگونه است­؟ 2­. جایگاه طرازبافی در شکل‌­گیری خطوط پیچان و درهمِ البسه­، در نگاره­‌های مکتب بغداد و تبریز اول چیست­؟
روش‌ها: این تحقیق به روش تبیینی – مقایسه‌­ای­ و با رویکردی تحلیلی - تطبیقی و از طریق مطالعات کتابخانه‌­ای انجام‌شده است­. در روند تحقیق، نگاره­‌هایی از چهار کتاب شاخص­ مربوط به مکتب نگارگری بغداد و دو کتاب مربوط به اوایل دورة ایلخانی­ انتخاب و موردبررسی قرار گرفت­. پس از جمع‌­آوری و دسته‌­بندی نمونه‌­ها­، شش نگاره با توجه به رویکرد تحقیق و کیفیت تصویر، برگزیده و ازنظر شاخصه­‌های بصری، تحلیل و تطبیق داده شدند. درنهایت، نشانه‌­های به‌دست‌آمده، با شاخصه‌­های بصری طراز مقایسه گردید­. یافته‌ها و نتایج: قابل‌تأمل‌ترین تغییر در روند تحول چین البسه در نگاره­‌های مکتب بغداد، ظهور خطوط پیچان و درهم است که پژوهشگران از آن به‌عنوان چین البسه در مکتب بغداد یاد کرده و آن را مهم‌ترین وجه تمایز میان طراحی البسه در دو مکتب بغداد و تبریز اول می­‌دانند­.­ در روند پژوهش، با بررسی و تطبیق نشانه‌­های بصری طراز با این خطوط پیچان، این نتیجه به‌دست‌آمده که خطوط پیچان نقشی تزیینی داشته و بازتاب نقش طراز در البسة این دوره هستند­.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Study of the Evolution in the Representation of Clothing Folds and the Position of Level-Knitting in the Formation of Twisting and Tangled Lines in the Paintings of the Baghdad and First Tabriz Schools

نویسندگان [English]

  • Mostafapour Maryam 1
  • Abolfazl AbdollahiFard 2
1 1 M.A. in Islamic Art, Tabriz Islamic Art University, Tabriz, Iran,
2 Ph.D., Associate professor, Tabriz Islamic Art University, Tabriz, Iran.
چکیده [English]

Introduction: Iranian painting, especially in the early Islamic centuries, was not used independently to express or convey concepts. In the period of the Abbasid caliphate, the image was complementary to the text, and due to the formation of the Baghdad school of painting, this period is of great importance. In the early Islamic periods, the images were illustrated narratives, of a historical story or a religious anecdote, but not in the form of a continuous story with continuous images, each picture depicted the most important and familiar event of the story for the audience. In this period, the painter relied on imagination to illustrate an image that was a continuation of Sassanid art and was formed within the framework of the dominant worldview of society, influenced by the art of other nations such as Byzantium and the Mesopotamia. The main components of this research are two important artistic approaches from the period of the Caliphate of the Abbasids. One is the Baghdad school of painting, and the other is the decorative role of the Tiraz in textile weaving, which was considered as one of the most prominent art industries in this period due to the use of linear texts. The emergence of twisting and tangled lines is the most contemplated change in the evolution of Folds of Clothes in the pictures of the Baghdad school, which scholars refer to as the Folds of Clothes in the Baghdad school and consider it to be the most important distinction between the Baghdad and First Tabriz schools.
Purposes & Questions: The purpose of this study is to investigate two simultaneous variables i.e. painting and Tiraz during the Abbasid Caliphate and the effect of one on the other. This research investigates the fold lines in the garments depicted in the paintings of the Baghdad school and compares them with the visual structure and social status of the Tiraz to answer these questions: 1- What is the process of the evolution of Folds of Clothes in the pictures of the Baghdad and First Tabriz schools? 2- What is the position of Tiraz weaving in the formation of winding and tangled lines in the paintings of the Baghdad and First Tabriz schools?
Methods: This research was conducted using an explanatory- comparative method and with an analytical and comparative approach based on library studies. The analysis of the findings was done using a comparative method. The statistical population consists of works from the early centuries of the Islamic period, especially from the Abbasid Caliphate. In order to answer the questions, two artistic approaches – painting and Tiraz weaving – within the same timeframe, were first studied separately and finally, to show the effect of these two approaches on each other, the findings were analyzed and then compared. In the research process, at first six books from this time period were studied: four books from the Baghdad School of Miniature and two from the early Ilkhanid period (First Tabriz School). From these books, six images were selected according to the research approach and image quality, and after sorting them by date, they were examined. In response to the first research question, the overall format of clothes in the collected paintings was investigated and the method of depicting Chinese-style folds in garments and its evolution in the paintings of both schools were studied and compared with each other. Also, pictures from two books, one Kalila and Demneh, from the Baghdad School of Miniature and al-Baqiyeh from the first Tabriz school were studied. To answer the second question, Tiraz as one of the most prominent arts in the early Islamic period, was studied in terms of design type, the method of texture and its application on clothing. Then, visual cues extracted from both artistic approaches were compared. By analyzing the content of the paintings from the perspective of how different characters were used in clothing and adapted to the way they are, the final results were extracted in relation to the social categories of that period.
Findings & Results: In this period, the complexity of lines was one of the most important features in Tiraz weaving and the painter had neither the opportunity to accurately represent it nor the necessity to depict it in detail, according to the philosophy of Islamic painting. The final conclusion is that the design of clothing lines in the paintings of the Baghdad school was simple and smooth, similar to the folds of garments in the First Tabriz school. The twisting lines that can be seen in the design of garments in some of the paintings of the Baghdad school have a decorative function and represent the influence of the Tiraz within the paintings.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Painting
  • Baghdad school
  • First Tabriz school
  • Clothing wrinkles
  • Tiraz
پوپ­، آ. ­(1338­). شاهکارهای هنر ایران­ (پ. ناتل­خانلری­). امیرکبیر. https://ketabnak.com/book/89794 (نسخه اصلی منتشرشده در ۱۹۴۵).
ابوریحان بیرونی، م. الف. (۱۳۸۶). آثارالباقیه عن القرون الخالیه (الف. دانا سرشت، مترجم). امیرکبیر. https://noorlib.ir/book/info/10811/Birooni
حریری، ق. ع. (۱۳۶۵). مقامات حریری (ع. رواقی، مصحح). مؤسسه فرهنگی شهید محمد رواقی. https://noorlib.ir/book/info/111084
فاروقی، ع. س. (۱۹۶۴ [۱۳۸۴ ه.ق]). التریاق الفاروقی. نجف: دارالنعمان. https://noorlib.ir/book/info/102364 [عربی].
ویکی‌پدیا‌. (بی تا).  عیوقی. بازیابی شده در ۲۳ سپتامبر، ۲۰۲۳، از https://fa.wikipedia.org/wiki/Eyoughi
کلیله‌ودمنه (۱۳۶۲). (ن. منشی، نگارنده؛ م. مینوی، مصحح). امیرکبیر. https://asmaneketab.ir/product/1362
طبری، م. ج. ط. (۱۳۴۱). تاریخ بلعمی: تکمله و ترجمه تاریخ طبری (الف. م. بلعمی، مترجم؛ م. بهار «م‍ل‍ک‌ال‍ش‍ع‍راء»'، مصحح؛ م. پروین گنابادی، ویراستار). تهران: چاپخانه تابش. https://archive.org/details/TarikhBalami/Tarikh_Balami_book2/page/n1/mode/2up
برات­زاده­، ل.­ (1384­). خوشنویسی در ایران. دفتر پژوهش­های فرهنگی. https://iranculturalstudies.com
بیکر­، پ. ال. (1385). منسوجات اسلامی­ (م. شایسته­فر­). مؤسسه مطالعات هنر اسلامی­. https://www.adinehbook.com/product/9645896308 (نسخه اصلی منتشرشده در ۱۹۹۵).
پاکباز، ر. (۱۳۷۹). نقاشی ایران از دیرباز تا امروز. نشر زرین؛ سیمین. https://taaghche.com/book/232677
پاکباز­، ر. (1393)­. دائره‌المعارف هنر­. فرهنگ معاصر­. https://ajansbook.ir
پرایس­، ک.­ (1389­). تاریخ هنر اسلامی­ (م. رجب­نیا­، مترجم). امیرکبیر­. https://ajansbook.ir/Price. (نسخه اصلی منتشرشده در ۱۹۶۴).
تجویدی­، الف.­ (­1375­). نگاهی به هنر نقاشی ایران از آغاز تا قرن دهم هجری­. وزارت­ فرهنگ و ارشاد ­اسلامی. https://barzaan.com/product
تجویدی­، ز.، و شاکری­راد­، م. (­1387­)­. آشنایی با هنرهای سنتی ­ایران. دانشگاه پیام نور. https://www.asrketab.com/Product/5379
فربود، ف.، و  دهملائیان­، ن. (1395­)­. بررسی تطبیقی طراحی منسوجات­ ایلخانی ­ایران و ممالک­ مصر در قرون هفتم و هشتم هجری ­(۱۳-1۴ م­). هنرهای صناعی ­اسلامی­، 1(1)، ۲۵-۳۰­. http://noo.rs/5rt7Y
دیماند، م. الف. (۱۳۸۳). راهنمای صنایع اسلامی (ع. فریار، مترجم، ویرایش دوم). انتشارات علمی و فرهنگی. https://www.gisoom.com/book/1283764
ذکاوتی قراگوزلو­، ع. (1363)­. مقامات نویسی بعد از بدیع­الزمان همدانی­. مجله معارف­، (2)، 86-59­. http://noo.rs/n0ApR
زابلی­زاده غضنفرآبادی­، و.، ­و محترم­، م.­ ­(1397­). بررسی خط ­کوفی روی پارچه­های دوره­ی­ اسلامی­. پژوهش­نامه فرهنگی هرمزگان، 2­(16­)، ۱۲۵-۱۴۶. https://rdch.ir/article-1-270-fa.html
شاطری­، م.، و منصوری­، س.­ (­1393­). ویژگی‌های مکاتب نگارگری بغداد و سلجوقی بر اساس نسخ مصور دوران عباسی و سلجوقی [مقاله کنفرانسی]­. مجموعه مقالات اولین همایش بین‌المللی میراث‌ مشترک‌ ایران‌ و عراق­، ص. ۴۵-۶۸. http://noo.rs/b8Eg0
شکری­، ز.، خزائی­، م.، و احمدپناه­، الف. (­1401)­. مطالعه خط کوفی کتاب التریاق موجود در کتابخانه ملی فرانسه به‌مثابه نمونه عالی تایپوگرافی در تاریخ خوش­نویسی ایران. پژوهشنامه گرافیک نقاشی­، 5­(8)، ۵۲-۷۳. https://doi.org/10.22051/pgr.2022.41566.1179
صفا­، ذ. (1401­­). تاریخ ادبیات در ایران­. فردوس­. https://dehlinks.ir/fa/book/poetry/book/69491
طالب­پور­، ف. (­1395­). کارکردهای طراز در دوره فاطمیان­. هنرهای زیبا­: هنرهای تجسمی­، ۲۱(۲)، ص. ۵۵-۶۴. https://doi.org/10.22059/jfava.2016.59645
طاهرخانی­، ل.، و ناصری راد­، م. (1397)­. طراز و کارکرد آن در دوره خلفای عباسی­. فصلنامه تاریخ­، 13­(50)، ۵۴-۶۹.  https://sanad.iau.ir/journal/jh/Article/666471?jid=666471
علام­، ن. ­الف. (­1386­­). هنرهای­ خاورمیانه در دوران­ اسلامی (ع. تفضلی، مترجم). آستان قدس رضوی. https://www.asrketab.com/Product/2717
فتحی­، ل. (­1386­)­. خط نوشته­ها روی پارچه­های دوره اسلامی­. مدرس ­هنر­، 2­(­۳­)­­، ۶۳-۷۵.  https://www.noormags.ir/view/ar/articlepage/1189988
کوراتولا­، ج. (1396)­. اسلام (دانشنامه هنر اسلامی به روایت تصویر­)­. (ه. ریاحی­، مترجم). فرهنگ نشر نو­. https://www.30book.com/book/3565 (نسخه اصلی منتشرشده در ۲۰۱۲).
گری­، ب.­ (­1369­)­. نقاشی ایران (ع. ­شروه). عصر جدید. https://shelffee.ir/product/1369
محمدزاده­، م.­ (­1385). نشانه­شناسی شمایل­نگاری پیامبر اکرم (ص) با تأکید بر اولین نگاره­های ایرانی- اسلامی [مقاله کنفرانسی]. همایش تجلی حسن محمدی (ص) در هنر­. دانشکده هنر اسلامی تبریز­، (صص. ۲۷۸-۲۹۶­).
مرشدلو­، ج.­ (1388)­. تاریخ­نامه بلعمی و تاریخ طبری­. کتاب ماه تاریخ و جغرافیا­، (133­)­، ۵۵-۶۰. https://ensani.ir/file/download/article/20100925192236-226.pdf
مزیدی شرف­آبادی­، م. (140۱)­، مطالعه تطبیقی نگاره­های بازنمایی شخصیت و پیکره­ی حضرت علی (ع) در نسخ خطی آثارالباقیه بیرونی و جامع التواریخ رشیدی­. جلوه هنر، 14(2­) ­، ۹۹-۱۱۰. https://doi.org/10.22051/jjh.2022.37689.1705
موسوی بجنوردی، م. ک. (سرویراستار). (۱۳۶۷). دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی. مرکز دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی­­­. https://www.cgie.org.ir/fa/news/275156
ویلسون­، ک. ج. (­1366­)­. تاریخ صنایع ایران­ (ع. فریار، مترجم). فرهنگسرا­. https://asmaneketab.ir/product/12
یاوری­، ح.، منصوری، آ.، و سلطانی،‌ ش. ­(1395­)­. آشنایی با هنرهای سنتی 3­. سیمای دانش. https://www.iketab.com/1212