جایگاه معنوی رنگ آبی در کتیبه‌های معماری اسلامی ایران از قرن دوم تا هشتم ه.ق

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش‌آموخته کارشناسی ارشد پژوهش هنر، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه سمنان

2 استادیار دانشکده هنر و معماری، دانشگاه سمنان

10.22070/negareh.2023.17614.3215

چکیده

این مقاله مطالعه‌ای است پیرامون تزیینات وابسته به معماری که در آن رنگ مهم‌ترین عامل بررسی است. مسئله اصلی آن است که جز استفاده فراوان از رنگ آبی چه شواهد دیگری برای نشان دادن اهمیت آن وجود دارد. هدف از این پژوهش مشخص کردن رنگ ارجح در کتیبه‌نویسی و دلایل استفاده از آن با کمک تعداد بناهای باقی‌مانده به سبک نقاشی دیواری در ایران است. سؤال‌های پژوهش عبارت‌اند از: 1. آیا ارتباطی معنادار بین مضمون و رنگ در کتیبه‌های منقوش بر دیوار وجود دارد؟ 2. در صورت ارجح بودن یک رنگ دلایل احتمالی آن چه می‌تواند باشد؟ روش تحقیق پژوهش حاضر به‌صورت همبستگی و شیوه جمع‌آوری اطلاعات به طریق اسنادی و میدانی بوده است. نتایج پژوهش نشان داد هنرمند در تمامی مواقع جز مواردی محدود که دلایلی قابل‌قبول داشته است برای بیان ارزش‌های معنوی و الهی کتیبه‌های مذهبی، در نگارش و یا پس‌زمینه از رنگ آبی استفاده کرده که یکی از دلایل آن گران‌بها و ارزشمند بودن لاجورد بوده است. نکتة برجسته در انتخاب رنگ کتیبه‌ها توجه به مسئله نوع زبان بود. شاهد این رخداد به‌طور یکجا در کتیبه‌های فارسی و عربی قلعه افراسیاب قابل‌مشاهده است که هنرمند برای کتیبه با زبان فارسی و مضمون شعر از رنگ غیرآبی و برای کتیبه با مضمون مذهبی و زبان عربی از رنگ آبی که نشانگر کلام الهی و زبان قرآن می‌باشد، استفاده کرده است. به‌احتمال فراوان نزدیک‌ترین فرهنگ تأثیرگذار بر این روش تزیینات مانویان هستند. همچنین برای مشخص کردن سهم عرفان و عقاید اسلامی نیاز به تحقیقات بیشتر وجود دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Spiritual Place of Blue Color in the Wall Painting Inscriptions of Islamic Architecture of Iran from the Second to the Eighth Century (AH)

نویسندگان [English]

  • Mona Hassani Goharzad 1
  • Amirhossein Salehi 2
1 Department of Art Research, Faculty of Art and Architecture, Semnan University
2 Assistant Professor, Department of Restoration and Rehabilitation of Historic Building, Semnan University
چکیده [English]

Color has been one of the most influential elements in expressing artistic features, ornaments and various elements since ancient times; although, less attention has been paid to the issue of why the choice of blue color is placed as the top color in ornaments of Iranian architecture during the Islamic period. Was its widespread use the only reason, or have other colors and reasons also been important? In order to solve the problem, an attempt was made to choose a medium with the best answer. Therefore, based on the remaining data, wall paintings were chosen as the medium for the research between the 9th and the 15th centuries. The aim of this research is to determine the preferred color in the inscription and the reasons for its use with the help of the remaining number of buildings in Iran painted in wall painting style. In this regard, questions are also raised; is there a meaningful significant relationship between content and color in these wall paintings' inscriptions? If a color is preferred, what could be the possible reasons for that? Separation as well as classification of data in this research is a factor that has enabled us to use acceptable reasons that rely on evidence instead of descriptive words. The necessity of this research also requires achieving a logical process towards traditionalist thoughts about a type of continuity of color which is referred to as blue in this research. The research method of the current research is correlational and it was tried to distinguish whether the inscriptions are religious or non-religious in terms of subject matter and language. Finally, the reasons for using blue color in Islamic, mystical, literary and pre-Islamic sources were investigated. The results of the research show that the content of most of the inscriptions was religious. Also in all cases; except limited cases that have acceptable reasons, the artist has used blue color in the painting or background to express the spiritual, celestial and divine values of religious inscription. Evidence shows that out of a total of 205 inscriptions on walls, only 5 were done with non-blue colors. Based on this, when examining the color causes of heterogeneous inscriptions, we encountered several important cases; one of these cases is the red inscription of Gonbad-e Soltaniyeh and the other two are Persian inscriptions of Qal'eh Afraasiyab and Togh-e Bolandiyeh House. The use of red color in the inscription of the dome of Soltaniyeh was intended to draw the viewer's attention to the subject of Oljaytu's death. The artist's attention to the issue of language type is also evident in the simultaneous use of different colors in the Afraasiyab Castle (Figure 4), where blue is used in Arabic inscriptions and a different color is used for Persian inscriptions. Arabic was, in fact, the language that God chose to reveal his will in the Quran. This can also be seen in the foundation and burial inscriptions, where only Arabic was used, indicating their suitability for choosing blue as a color. In the following, it is clear that the artist used a variety of colors, including green, yellow, black, and red, in painting of the inscriptions, but only used blue color for painting or the background of the inscription with the content and theme which have been chosen from Quranic and religious texts. The results in response to the second question indicate that the Quran does not have much agreement with this color, and even with reference to the verse 102 of Surah Taha which mentions blue, an opposing interpretation may be possible to be considered. From an Islamic mysticism perspective and based on the opinions of Sheikh Alaa al-Dawla Semnani, Kabiri, and Najm al-Razi, blue was among the prominent colors, but not at the highest level that could be used as a representation of spiritual elements. Finally, by examining the history of lapis lazuli usage as a valuable material, it becomes clear that it was used in the past as a supplement to gold and was likely used to enhance artistic effects. Models of this combination can be seen in ancient art of Mesopotamia, Christianity, and Manichaeism. It seems that the closest culture that has been able to have a comprehensive influence on Islamic art in this regard is Manichaeism, especially since the Manichaeans used lapis lazuli in the background of all their works. All in all, if this issue is fundamentally related to the Manicheans, it is not far-fetched, because most of the works left by followers of Mani were also in the field of painting. The final word is that everything that was obtained from the examination of the characteristics of blue color and the inscriptions painted on the wall is a representation of the master artist's effort to keep the color values alive, which became traditional and continued with the motivation of the embodiment of religious art.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Islamic Architecture of Iran
  • Inscription
  • Blue
  • Color
  • Language
ابوئی، رضا. 1387، هزار سال استواری (مطالعه قبه دوازده امام یزد)، یزد، سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان یزد.
اپهام پوپ، آرتور. 1365، معماری ایران، پیروزی شکل و رنگ، مترجم: کرامت الله افسر، تهران، یساولی.
اپهام پوپ، آرتور.1378، سیر و صور نقاشی ایران، مترجم: یعقوب آژند، تهران، مولی.
افشار، ایرج. 1354، یادگاری‌های یزد، تهران، انجمن آثار ملی- انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران.
افشار، ایرج. 1371، یزد نامه، تهران، نقش‌جهان.
افشار، ایرج. گونه‌های رنگ در زبان فارسی، زبان‌شناسی: شماره 27 و 28، 1378، 2-9
افشـار، ایـرج، 1374، یادگارهای یـزد، معرفـی ابنیـه تاریخـی و آثـار باسـتانی، یزد، خانـه کتـاب یـزد; تهران، انجمـن آثـار و مفاخـر فرهنگـی.
انواری نائینی، صفیه.1396، مطالعه و شناخت ویژگی‌های معماری و تزیینی مساجد شاخص شهرستان نائین، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده حفاظت و مرمت، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان.
آنه ماری، شیمل و ساسک، پرسیلا و میراحمدی، مریم. ارزش‌های رنگ در هنر و ادبیات ایران، نامه انجمن: شماره 12، زمستان 1382، 58-40.
آیتی، عبدالحسین. 1317، تاریخ یزد، یزد، گلبهار.
باخرزی، یحیی بن احمد.1383، اورادالاحباب و فصوص الاداب، مترجم: ایرج افشار، تهران، انتشارات دانشگاه تهران.
بلخاری قهی، حسن. 1394، کتاب قدر؛ نظریه هنر و زیبایی در تمدن اسلامی، تهران، انتشارات سوره مهر.
بلر، شیلا و بلوم، جاناتان. 1385، هنر و معماری اسلامی، مترجم: اردشیر اشراقی، تهران، سروش.
بورکهات، تیتوس.1392، هنر مقدس (اصول و روش‌ها)، مترجم: جلال ستاری، تهران، سروش.
پاکباز، رویین. 1390، دایره المعارف هنر، تهران، نشر فرهنگ معاصر.
ترابی، سامان و پدرام، بهنام. بررسی علمی و هنری دیوارنگاره‌های موجود در بنای تاریخی گنبد آزادان، مرمت و پژوهش: شماره 3، پاییز و زمستان 1386،104-93.
جعفری، جعفربن محمد. 1384، تاریخ یزد، تهران، شرکت انتشارات علمی فرهنگی.
چوناکوا، ام و عسگری، لیلا. جنبه نمادی رنگ در متن‌های پهلوی، نامه فرهنگستان: شماره 12، زمستان 1376،72-64
حسنی گوهرزاد، منا. 1396، بررسی مضامین و فرم فرسکو بناهای ایلخانی با تأکید بر بنای آرامگاهی گنبد سلطانیه و مدرسه رکنیه، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه سمنان، سمنان.
حمزوی، یاسر و اصلانی، حسام. 1391، آرایه‌های معماری بقعه پیر بکران، اصفهان، گلدسته.
حمزوی، یاسر و اکرمی، مهدی و سلحشور، فاطمه.1394، شناخت و مرمت لایه‌های کتیبه‌ی نقاشیِ کر یاس شرقیِ مسجد جامع کبیر یزد، دو فصلنامه تخصصی دانش مرمت و میراث فرهنگی: سال 3، بهار 1394، 52-35.
خادم‌زاده، محمدحسن. 1389، معماری دوره آل مظفر (ایلخانی و تیموری)، تهران، هم پا.
خرمشاهی، بهاءالدین. 1378، حافظ‌نامه، تهران، علمی و فرهنگی.
دلاواله، پیترو. 1384، سفرنامه پیترو دلاواله، تهران، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
دهخدا، علی‌اکبر. 1377، لغت‌نامه دهخدا، تهران، موسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران.
رازی، نجم‌الدین.1322، مرصادالعباد، تهران، بی‌نا.
سلحشور، فاطمه و حمزوی، یاسر و محمودی، مریم. بررسی کتیبه‌ای تاریخی در مسجد جامع یزد و معرفی شاعر سراینده آن، پژوهش‌نامه تاریخ: شماره 31، تابستان 1392، 116- 105
شکفته، عاطفه و صالحی کاخکی، احمد. شیوه‌های اجرایی و سیر تحولات تزئینات گچی معماری ایران در قرون هفتم تا نهم هجری، نگره: شماره 30، تابستان 1393،81-63
شمیسا، سیروس، 1377، فرهنگ اشارات، تهران، فردوسی.
شیمل، آنه ماری.1397، رمزگشایی از آیات الهی (تبیین آیات خداوند): نگاهی پدیدارشناسانه به اسلام، مترجم: عبدالرحیم گواهی، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
صالحی کاخکی، احمد و موسی تبار، نجمه. 1395، سنگ بست (مجموعه‌ای تاریخی از دوره غزنوی)، تهران، فرهنگستان هنر.
علاءالدوله‌ سمنانی، احمدبن‌محمد. 1383، مصنفات فارسی، محقق: نجیب مایل‌هروی، تهران، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
فراهانی، ابولفضل و قوچانی، عبدالله.1380، مسجد جامع ساوه، تهران، مؤسسه انتشارات تعاون سازمان میراث فرهنگی کشور.
قوچانی، عبدالله. 1381، گنبد سلطانیه به استناد کتیبه‌ها، تهران، انتشارات گنجینه هنر.
قوچانی، عبدالله. 1383، بررسی کتیبه‌های بناهای یزد، تهران، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، پژوهشکده زبان و گویش.
قوچانی، عبدالله. خط نقاشی در هنر اسلامی، بیناب (سوره مهر): شماره 15، مهر 1389، 67-52
کاتب یزدی، احمد بن حسین. 1386، تاریخ جدید یزد، محقق: ایرج افشار، تهران، امیرکبیر.
کبری، نجم‌الدین. 1368، فوائح الجمال و فواتح الجلال، مترجم: شیخ محمدباقر ساعدی، تهران، انتشارات مروی.
کورن، لورنز. مسجد جامع قروه (استان زنجان)؛ بررسی و پژوهش موردی برای مطالعه تاریخ معماری ایران و سیاست مذهبی اهل سنت در قرن ششم هجری قمری/ قرن دوازدهم میلادی، اثر: شماره 77، تابستان 1396، 83-96
کتبی، محمود.1364، تاریخ آل مظفر، اهتمام: عبدالحسین نوایی، تهران، امیرکبیر.
گدار، آندره. 1388، آثار ایران، جلد 3 و 4، مترجم: ابوالحسن سرو مقدم، مشهد، آستان قدس رضوی، بنیاد پژوهش‌های اسلامی.
مراثی، محسن. تحلیل کاربرد رنگ آبی در تصویرسازی شخصیت «مجنون» در نگارگری ایرانی دوره‌های تیموری و صفوی، نگره: دوره 11، شماره 37، خرداد 1395،49-61.
واعظ کاشفی سبزواری، مولانا حسین.1350، فتوت نامه سلطانی، مقدمه و تصحیح: محمدجعفر محجوب، تهران، بنیاد فرهنگ ایران.
ویلبر، دونالد. 1393، معماری اسلامی ایران در دوره ایلخانان، مترجم: عبدالله فریار، تهران، انتشارات علمی و فرهنگی.
 
Anisi, A .2007. Early Islamic Architecture In Iran (637-1059), Ph. D. Thesis, Scotland, The University Of Edinburgh.
Blair, S. 1992. The Monumental Inscriptions From Early Islamic Iran And Transoxiana, Leiden, New York, E. J. Brill.
Bloom , Jonathan M. The Blue Koran Revisited, Journal Of Islamic Manuscripts: Vol.6, 2015, Pp. 196-218
Geiger, L.1880. Contributions To The History And Development Of The Human Race, Translated By David Asher, Boston, Houghton. Mifflin & Co.
Genito, B. , Saiedi Anaraki, F. 2011. Adamji Project: From The Excavation (1972-1978) To The Archive (2003-2010) In The Masjed-E Jom‘E, Isfahan, Tehran, Iran Negar.  
Haewon, Kim, Yeontae, Jo, Juhyun ,Cheon , Seungwon, Park, New Research On Central Asian Paintings In The National Museum Of Korea, Archives Of Asian Art: Vol. 63, No. 2 ,2013, Pp. 165-178
Hassani Goharzad, Mona. 2017. Study Of The Contents And Form Of Fresco Of The Ilkhani Monuments With An Emphasis On The Construction Of The Tomb Of Soltanieh Dome And Roknyeh School, Master's Thesis, Faculty Of Art And Architecture, Semnan University, Semnan
Kadoi, Yuka. Aspects Of Frescoes In Fourteenth-Century Iranian Architecture: The Case Of Yazd, British Institute Of Persian Studies: Vol. 43,2005, Pp. 217-240
Karev, Y. 2005. Qarakhanid Wall Paintings In The Citadel Of Samarqand: First Report And Preliminary Observations, Muqarnas: Vol. 22, 2005, Pp. 45-84
Palumbo, G. , Atzori, A. 2014. Qusayr ‘Amra Site Management Plan, Amman, Department Of Antiquities Of Jordan.
Plesters,Joyce . Ultramarine Blue, Natural And Artificial, Studies In Conservation: Vol. 11, No. 2 ,May, 1966, Pp. 62-91
Sourdel, D, Sourdel-Thomine, J . "A Propos Des Monument De Sangbast", British Institute Of Persian Studies: Vol.17, 1979 ,Pp. 109-114.
Stronach, D. And T. Cuyler Young, Jr.Three Seljuq Tomb Towers, Journal Of The British Institute Of Persian Studies: Vol. 4 ,1966, Pp. 1-20
Wilkinson, C. K. 1986. Nishapur: Some Early Islamic Buildings And Their Decoration, New Yourk, Metropolitan Museum Of Art.