بازخوانی مضمونی کتیبه دَرهای چوبی بقاع متبرکه کاشان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه صنایع‌دستی، دانشکده هنرهای کاربردی، دانشگاه هنر، تهران، ایران.

2 دانش‌آموخته کارشناسی ارشد صنایع‌دستی، دانشکده هنرهای کاربردی، دانشگاه هنر، تهران، ایران.

چکیده

شهرستان کاشان ازجمله شهرهای مذهبی ایران است که از اوایل دوران اسلامی با محبت اهل‌بیت پیوند خورده است. در این شهر بقاع متبرکه متعددی وجود دارد که با تزئینات وابسته به معماری، همچون گچ‌بری، نقاشی دیواری، مقرنس‌کاری، دَر و پنجره‌های چوبی، کاشی‌کاری و آینه‌کاری آراسته‌شده‌اند. در این‌ میان، دورة معاصر بیشترین تعداد نمونه‌ها را به خود اختصاص داده و پس‌ازآن، دوره‌های صفوی، قاجار، پهلوی و تیموری، به ترتیب فراوانی، دارای نمونه‌های شاخص و متعددی هستند. در میان آرایه‌های مرتبط با معماری، کتیبه‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند؛ زیرا اطلاعاتی پیرامون فرهنگ و باورهای مردم فراهم می‌آورند و زمینة شناخت بیشتر را مهیا می‌سازند. مقاله حاضر باهدف خوانش مضمون و محتوای کتیبه‌های دَرهای چوبی بقاع متبرکه کاشان شکل‌گرفته است. کاربری این درها به‌صورت دَر ورودی، دَرهای داخلی یا دَر ضریح بوده و کتیبه‌های آن‌ها با بهره‌گیری از هنرهای چوبی نظیر منبت، معرق و نقاشی روی چوب اجراشده‌اند. ازاین‌رو، این سؤال‌ مطرح می‌شود که محتوای کتیبه‌های دَرهای چوبی بقاع متبرکه کاشان چیست و چه مضامین و اطلاعاتی را در بردارند؟ روش تحقیق، توصیفی-تحلیلی و از نوع بنیادی است. اطلاعات از طریق مطالعات کتابخانه‌ای، به‌ویژه بررسی‌های میدانی گردآوری‌شده‌اند. درمجموع، سی‌ونه دَر چوبی کتیبه دار شناسایی‌شده‌اند و روش نمونه‌گیری موارد در دسترس بوده است. از این میان، 5 درصد مربوط به دورة تیموری، 21 درصد صفوی، 15 درصد قاجار، 10 درصد پهلوی و 49 درصد متعلق به دورة جمهوری اسلامی (معاصر) هستند. نتایج نشان می‌دهد که کتیبه‌ها بر بخش‌های مختلف دَرها به قلم‌های رقاع، نسخ، ثلث، شبه ثلث، نستعلیق و کوفی بنایی به اجرا درآمده‌اند. محتوای کتیبه‌ها در هفت گروهِ قرآنی، تاریخی، مدح و ثنا، روایات، شهادتین و اسماء الهی و نام واقفان یا سازندگان، شناسایی و بررسی‌شده‌اند. نام سازندگان و واقفان دَرهای موردمطالعه از دورة تیموری تا پهلوی، اغلب به‌صورت غیرمستقیم و با لقب ذکرشده، اما در دورة معاصر، این نام‌ها به‌طور مستقیم و بدون لقب آمده‌اند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Thematic Reading of the Inscriptions on the Wooden Doors of Kashan's Blessed Tombs

نویسندگان [English]

  • Alireza Sheikhi 1
  • Maryam Kianfard 2
1 Associate Professor, Faculty of Applied Arts, University of Art, Tehran, Iran.
2 MA in Handicraft, Faculty of Applied Arts, University of Art, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Kashan city is one of the religious cities of Iran, which has been intertwined with the love of Ahl al-Bayt (peace be upon him) since the beginning of the Islamic period. With regard to the problem statement,  there are many blessed places in this city that are decorated with various architectural decorations such as plastering, wall painting, muqarnas work, wooden doors and windows, tiling and verses, which have contributed the most in terms of examples in the contemporary period, while the Timurid ,Safavid, Qajar, and Pahlavi periods also have many significant examples. Among the arrays related to architecture, inscriptions are of special importance, because they provide information about people's culture and beliefs and provide a basis for further knowledge. The following article was created with the purpose of reading the theme and content of the inscriptions on the wooden doors of Kashan's blessed Bekaa. These doors are used as entrance doors, interior doors or shrines, and their inscriptions are executed with wooden arts such as inlay, mosaic, and painting on wood, so these questions are raised: What is the content of the inscriptions on the wooden doors of Kashan's blessed tombs and what themes and information does it contain?  The type of basic research and its method is descriptive-analytical.  Information has been obtained through library and private field studies. The findings have been identified in thirty-nine wooden doors with inscriptions, and the sampling method of the works was first all the available cases. The result of this study showed that of the findings that have been recognized in thirty-nine inscribed tombs 5% are Timurid, 21% Safavid, 15% Qajar, 10% Pahlavi and 49% belong to the period of the Islamic Republic (contemporary). The contents of the inscriptions have been identified and analyzed in seven groups: Qur'anic, historical, encomium and praise, narrations, martyrdoms, divine names, and the names of the founders or builders. According to the researches, historical themes, Quranic themes, divine names, encomium and praise, and the names of builders and founders are seen in all periods, but martyrdoms have been seen only in the contemporary period, and narratives have also been seen in all periods except the Pahlavi period.  Another case is the way of using and inserting the names of the builders and founders of the studied doors, so that from the Timurid period to the Pahlavi period, it is often indirectly associated with nicknames, and they are mostly inserted on the lower parts of the doors, so that they are less visible, but in the contemporary period, the names of founders or builders are written without title and explicitly, and the place of insertion was not important for them, which shows the humility and modesty of traditional artists and their reflection on their works, as well as the more haste and less taste of contemporary artists, such as: "Mehr king build this door  in the history of the servant of Sultan Ali Mahmud Maulana Hasan" on the south door of the mausoleum of Sultan Ali bin Muhammad Baqir (peace be upon him) in the Safavid period and "the act of Master Hasan Tasalloti of Kashan" on the eastern porch of the mausoleum of Sultan Mahmud (peace be upon him) in the contemporary period.  Also, unlike the contemporary era, where all the years of creation are stated directly and clearly, traditional artists in some of their works have used the material of the date of creation of the work and by replacing dates and figures in the form of poetry, they have added to the delicacy of the poems and their mastery of order while they showed the prose.  Another notable case is the wooden arts of making inscriptions; in all the works, inlays are used, and only one work is painted and four works are done using the mosaic method. The texts of the inscriptions are mostly executed in the frames and the spacers, and this can be due to the fact that these places are more visible and also the horizontality of the Persian and Arabic alphabets. The Thuluth script is the most common among the examples and it was used in all periods, and the Nastaliq script was also added to the works from the Qajar period.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Wooden Inscriptions
  • Wooden Doors
  • Kashan's Holy Places
  • Theme and Content
بلر، شیلا، 1394، نخستین کتیبه‌ها در معماری دوران اسلامی ایران‌زمین، ترجمه مهدی گلچین عارفی، تهران، مؤسسه تألیف، ترجمه و نشر آثار هنری متن و فرهنگستان هنر.
جعفری فرد، زهرا؛ صالحی‌کاخکی، احمد و جعفری سرشت، داوود، 1394، «تلألؤ شعارهای شیعی بر آثار چوبی دوره سلجوقی تا آغاز دوره تیموری»، فصلنامه علمی پژوهشی شیعه شناسی، شماره 4، سال سیزدهم، 52-35.         
حاج سید جوادی، احمد صدر؛ فانی، کامران و خرمشاهی، بهاءالدین، 1372، دائره‌المعارف تشیع، تهران، سازمان دائره‌المعارف تشیع.
خسروی بیژائم، فرهاد، 1395، «پیدایش کتیبه‌نگاری نستعلیق در تزئینات معماری دوره تیموری ایران و سیر تحول آن در دوره صفوی»، رساله دکتری رشته پژوهش هنر، دانشگاه هنر اصفهان.
خسروی بیژائم، فرهاد؛ یزدانی، ملیکا؛ خطابخش، فریبا و ناصری، محسن، 1394، «طبقه‌بندی قلم‌های خوشنویسی و شیوه‌های اجرایی کتیبه‌های چوبی در تزئینات معماری ایران»، دومین همایش ملی باستان‌شناسی ایران، تهران.
شاطری، علی‌اصغر، 1387، آثار تاریخی کاشان، کاشان، انتشارات همگام با هستی.
شیخی، علیرضا، 1398، «مطالعه تطبیقی مضامین کتیبه‌ها در آثار چوبی وابسته به معماری در حرم مطهر امام رضا(ع)»، فصلنامه علمی مرمت و معماری ایران، شماره 20، سال نهم، 112-91.
صالحی‌کاخکی، احمد؛ کیانمهر، قباد؛ قلیچ خانی، حمیدرضا و خسروی بیژائم، فرهاد، 1396، «طبقه‌بندی مضمونی کتیبه‌های نستعلیق در آرایه‌های چوبی وابسته به معماری دوره صفوی ایران»، دو فصلنامه علمی پژوهشی مرمت و معماری ایران، شماره 13، سال هفتم، 133-123.
علی احمدی، مریم، 1392، «بررسی و تحلیل کتیبه‌های دَرهای چوبی اماکن مذهبی در استان‌های اصفهان و قزوین دوره صفویه (با نگاهی به دَرهای کتیبه دار چوبی شاخص در سایر مناطق)»، پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته پژوهش هنر، دانشگاه سمنان.
فرخ‌یار، حسین، 1369، مجموعه تاریخی مذهبی مشهد اردهال، تهران، هیئت امناء سلطان‌علی بن محمدباقر(ع).
موسوی روضاتی، مریم دخت،1389، گنج‌نامه دفتر دوازدهم امامزاده‌ها و مقابر(بخش دوم)، تهران، انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.
نراقی، حسن،1382، آثار تاریخی شهرستان‌های کاشان و نطنز، تهران، انتشارات انجمن آثار ملی.