تحلیل تزیینات و ساختار کتیبه‌های کوفی برج مقبرة چهل‌دختران دامغان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد ارتباط تصویری، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.

2 دانشجوی دکتری تاریخ تطبیقی و تحلیلی هنر اسلامی، دانشکده علوم نظری و مطالعات عالی هنر، دانشگاه هنر، تهران، ایران.

چکیده

برج‌مقبرة چهل‌دختران دامغان از نمونه‌های منحصربه‌فرد در به‌کارگیری کتیبه‌های کوفی است. این برج که به قرن پنجم هـ.ق تعلق دارد به‌فرمان اسفار بن‌ کردویه، سرداری دیلمی ساخته‌شده است. او از سرداران منوچهر زیاری در اواخر قرن چهارم هـ.ق بوده و فرمانروایی دامغان را بر عهده داشته است. این بنای آجری، از نوع مقابر برجی شکل با پلان دایره‌ای و گنبد پیازی است. بدنه آن با نقوش تزئینی و کتیبه‌هایی به شیوة گچ‌بری و آجرکاری تزیین‌شده است. هدف این پژوهش، بررسی ویژگی‌های بصری نقوش و تحلیل ساختار کتیبه‌های این بناست و سؤالات اصلی تحقیق عبارت‌اند از: 1. نقوش برج‌مقبرة چهل‌دختران دامغان دارای چه ویژگی‌های بصری هستند؟ 2. کتیبه‌های کوفی این بنا از چه ساختاری برای رسیدن به وحدت بصری پیروی می‌کند؟ روش پژوهش، توصیفی-تحلیلی و میدانی بوده و روش گردآوری اطلاعات، کتابخانه‌ای و اسنادی است. ابزار جمع‌آوری اطلاعات شامل فیش‌برداری و عکاسی است. نتایج مطالعه نشان می‌دهد که کتیبة گچ‌بری سردر به خط کوفی معقد و کتیبه اصلی بدنة آجری به خط کوفی هندسی ساده نگاشته شده است. محتوای این کتیبه‌ها شامل معرفی سازنده بنا و سال ساخت آن است. ویژگی برجسته آن‌ها هویت مستقل طراحی بوده که هماهنگ با شکل بنا است. با بازسازی مفردات، شاخص‌های هماهنگی کتیبه‌ها مشخص شد: استفاده از اجزای نقوش تزئینی در میان نظام نوشتاری به‌صورت متصل و وابسته و رعایت هم‌شکلی در فرم نوشتار و نقوش، موجب یکدستی کتیبه‌ها می‌شود، یکی از عوامل مهم در ایجاد وحدت بصری، استفاده از نقوش شبه نوشتار است که در این بنا، از رایج‌ترین نوع آن استفاده‌شده است. این نوع شبه نوشتار که حرف خاصی نیست، برای رسیدن به تعادل بصری به‌کاررفته‌ است. از این عناصر در هردو کتیبه به‌منظور ایجاد پیوستگی و انسجام استفاده‌شده و نقش مهمی در حفظ تعادل کلی دارند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Analysis of the Decorations and Structure of the Kufic Inscriptions of the Tomb Tower of Chihil Dukhtaran (Forty Girls) of Damghan

نویسندگان [English]

  • Roya Sheida 1
  • Mahsa Tondro 2
1 Department of Graphics, Faculty of Art and Architecture, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.
2 PhD Student of Comparative and Analytic History of Islamic Arts, Faculty of Theoretical Sciences and Higher Studying, University of Art, Tehran, Iran.
چکیده [English]

To State the problem, it may well begin with the Kufic script as one of the oldest Islamic calligraphy styles, known for its notable structural diversity. Its distinctive ability to seamlessly conform to diverse design templates, rendering each piece uniquely captivating, has positioned it as a pinnacle of artistic expression. Particularly renowned for its applications in architectural embellishments and inscriptions, Kufic script has left an indelible mark on the aesthetic tapestry of various epochs. Chihil Dukhtaran tomb tower of Damghan is one of the unique instances that uses Kufic inscriptions. Situated in the north-western facade of the Imamzadeh Jafar complex in Damghan, along the Semnan route, it is an architectural marvel dating back to the 5th century AH whose builder is Asfar-e Ibn-e Kordooyeh, a Daylamite commander. Erected by this military commander from the late 4th century AH, this circular and conical brick structure stands as a testament to his leadership during the battles of Al-Ziyar and Al-Buwayh. He was one of the commanders of Manouchehr-e Zyari. Serving as the ruler of Damghan during that era, this Daylamite commander commissioned the construction of the Chihil Dukhtaran tomb tower in the city of Damghan. This brick building is a type of tower-shaped tomb and has a circular plan and a cone-shaped dome, and its body has decorative motifs and inscriptions in the style of plastering and brickwork. The body of the tower consists of two different parts up to the starting point of the cornice. The lower part is about two-thirds of the height of the entire body and is covered with simple and woven brickworks, and the second part has five decorative strips and an inscription. This tomb tower has two inscriptions in Kufic script. One of the inscriptions is above the door head of its entrance, written in Knotted-Kufic script with plaster. The other one is seen all around the tower in the upper part of its body, which is in simple Kufic script in the style of brickwork. The content of the inscriptions includes the introduction of the builder of the monument and the year of its construction.
The purpose of the research is to examine and analyze the visual characteristics of the decorative motifs and the structural nature of Kufic inscriptions present on the Chihil Dukhtaran tomb tower of Damghan. It seeks to unravel how these visual elements contribute to achieve visual unity within the architectural design. The key questions revolve around the visual features of the tower's motifs and the structural approach of its Kufic inscriptions towards achieving visual unity. Thus, it's attempted to answer these questions: what are the visual features of the motifs of Chihil Dukhtaran tomb tower and, what structure do its Kufic inscriptions follow to achieve visual unity? The research method is descriptive-analytical and field-based, utilizing library resources and documents. Data collection tools include field observations, photography, and archival research. The results obtained from analyzing the inscriptions and engravings on this tomb tower indicate unique visual characteristics, reflecting aesthetic elements such as resilience, delicacy, symmetry, and continuity. The decorative inscriptions on this brick structure include depictions of two wings, and grapevine motifs, stair-shaped, zigzag, and beehive patterns in brickwork; each symbolizing aspects of nature. The distinct feature of these decorative motifs is the independent identity of the design, which is in harmony with the form of the building. After reconstruction of individual parts, harmonizing characteristics were revealed: the use of decorative elements in the writing system in a connected and dependent manner that is one of the most important connecting factors. Observing uniformity in the form of writing and motifs makes the whole inscription uniform. It is noteworthy to mention that one of the most important ways to achieve visual unity is the use of pseudo-writing inscriptions, which in this building, the most common type of such inscriptions has been used. This type of pseudo-writing, which is not a special letter, serves to read the inscription and is used to achieve visual balance. In each of the two inscriptions, these types of pseudo-writings have been wisely used to create a connection and to make a coherent whole, as well as to maintain balance in the whole inscription that depends on the presence of these elements.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Tomb Tower
  • Chihil Dukhtaran
  • Damghan
  • Architectural Decorations
  • Kufic Inscription
  • Letters' Structure
بارنت، سیلوان، 1393، راهنمای تحقیق و نگارش در هنر، بتی آواکیان، تهران: سمت.
چراغیان، مریم، 1395، بررسی آرایه‌های تزئینی بناهای سلجوقی در ایران با تأکیدی بر بنای شهر دامغان، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، به راهنمایی: غلامعلی حاتم، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز.
شایسته‌فر، مهناز، 1381، مقبره چهل‌دختران دامغان، ماهنامه هنرهای تجسمی، شماره 16، 64-68.
شیخ‌زاده، مریم، تحلیل ترکیب‌بندی و فضای بصری نقوش هندسی و کتیبه‌ها در دو برج مقبره چهل‌دختران و پیر علمدار دامغان، 1401، دو فصلنامه نگارینه هنر اسلامی، شماره 23، دوره 9، 54-40.
عالی، حسین، محمدزاده، نیلوفر، عالی، محسن، 1396، بررسی سیر تحول معماری مقابر سلجوقی با تأکید بر نقشه و تزیینات آن‌ها، با استناد به چند نمونه شاخص (برج چهل‌دختران و برج مهمان‌دوست دامغان، سه گنبد ارومیه و گنبد سرخ مراغه)، پنجمین کنگره بین‌المللی عمران، معماری و توسعه شهری، تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
عالی، حسین، توکل، شیدا، حسن مهدی، الهه، غفاری مرند، فاطمه، 1394، توصیف و مقایسه مقابر سلجوقی شهر دامغان بر اساس گونه شناسی معمارانه، مجموعه مقالات دومین کنگره بین‌المللی افق‌های جدید در معماری و شهرسازی در آغاز هزاره سوم، تهران: دانشگاه تربیت مدرس.
فرید، امیر، 1400، دسته‌بندی کتیبه‌های شبه نوشتاری در هنر اسلامی، نگره، شماره 63، دوره 17، 45-55.
فضائلی، حبیب‌الله، 1384، تعلیم خط، تهران: سروش.
کشاورزیان، مهری، 1394، بررسی زیبایی‌شناسی برج‌های پیر علمدار و چهل‌دختران، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، به راهنمایی: سید ابوتراب احمدپناه، پردیس هنر-دانشکده هنر، دانشگاه سمنان.
لائور، دیوید ا، استیوان پاک، 1391، مبانی طراحی، محمدتقی فرامرزی، تهران: لاهیتا.
لینگز، مارتین، مهرداد، 1377، هنر خط و تذهیب قرآن، ترجمه قیومی بیدهندی، تهران: گروس.
مکی‌نژاد، مهدی، آیت‌اللهی، حبیب‌الله، هراتی، محمدمهدی، 1388، تناسب و ترکیب در کتیبه محراب مسجد جامع تبریز، هنرهای زیبا 0 هنرهای تجسمی، شماره 40، دوره 1، 88-81.
نصر، سیدحسین، 1375، هنر و معنویت اسلامی، رحیم قاسمیان، تهران: دفتر مطالعات دینی هنر.
ویلسون، کریستی، 1366، تاریخ صنایع ایران، ترجمه عبدالله فریار، تهران: فرهنگسرای یساولی.
یوسفی، نگار، 1400، مطالعه و مقایسه تزئینات برجی دامغان، چهارمین همایش ملی فناوری‌های نوین در مهندسی معماری، عمران و شهرسازی ایران، تهران: موسسه آموزش عالی توس
Volov, L. (1966). Plaited Kufic on Samanid Epigraphic Pottery. Ars Orientalis, 6, 107-133. Retrieved from https://www.jstor.org/stable/4629224