تحلیل نمادشناسانة نگاره‌های نسخة شاهنامه میرزا صالح با تکیه بر مفاهیم «ملیت ایرانی، خردمندی، عدالت و پاکی» از دیدگاه پیرس

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار معلم گروه هنر، دانشکده هنر، مفتح، تهران، ایران.

2 دانشیار گروه فلسفه هنر. دانشکده هنر و معماری، واحد همدان. دانشگاه آزاد اسلامی همدان. ایران.

چکیده

در فرهنگ کهن ایرانی، به فراخور اوضاع اجتماعی، سیاسی و اقتصادی، همواره جمعی از هنرمندان نگارگر در راستای اعتلای ادبیات غنی این مرزوبوم، به شاهنامه‌نگاری و مصور کردن آن اهتمام ورزیده‌اند که با توجه به مضمون اسطوره‌ای شاهنامة فردوسی و پیوند ناگسستنی آن با زبان نمادین، درک عالم لطیف و سرشار از رمز و راز نقاشی‌های ایرانی نیازمند تأویل و رمزگشایی است. یکی از نمونه‌های برجسته در این زمینه، نسخه‌ای از شاهنامة بدون تاریخ کتابت، معروف به نسخة میرزا صالح است که در کتابخانه کاخ گلستان نگه‌داری می‌شود و در سال 1400 شمسی رونمایی شد. هدف این پژوهش بنیادی افزون بر معرفی این نسخه، شناخت نمادهای تصویری مفاهیم ملیت ایرانی، خردمندی، عدالت و پاکی در چهار نگارة برگزیده از شاهنامه میرزا صالح است. ازاین‌رو سؤال‌های پژوهش حاضر  عبارت‌اند از:  1. چهار مفهوم اصلی ملیت ایرانی، خردمندی، عدالت و پاکی در میان نگاره‌های منتخب با چه نماد‌هایی و چگونه به شیوة مکتب اصفهان بازنمایی شده‌اند؟ 2. کدام‌یک از مفاهیم ملیت ایرانی، خردمندی، عدالت و پاکی بیش از همه در شاهنامه میرزاصالح به تصویر کشیده شده است؟ روش تحقیق این پژوهش، توصیفی ـ تحلیلی، از نوع کیفی است و شیوة گردآوری اطلاعات اسنادی همچنین با رویکرد نمادشناسانة پیرس است. نتایج این مطالعه نشان داد که چهار مفهوم موردنظر از طریق شخصیت‌های نمادین همچون سیاوش، موجودات موهوم اسطوره‌ای همچون اژد‌ها، عناصر نمادین مانند رنگ‌ها و ابزارهای اسطوره‌ای ـ فراتر از معنای ظاهری ـ و در چارچوب قرارداد‌های فرهنگی ایران باستان مصور شده‌اند و بیشترین ارتباط معنایی را ایجاد کرده‌اند. همچنین، با توجه به بررسی 43 نگارة نسخه میرزاصالح و تحلیل دقیق 4 نگاره منتخب، می‌توان نتیجه گرفت که مفهوم «ملیت ایرانی» پرتکرارترین و برجسته‌ترین مضمون به تصویر کشیده شده است، درحالی‌که مفاهیم «عدالت» و «پاکی» کمترین نگاره‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Symbolic Analysis of Mirzasaleh's Shahnameh Illustrations based on Concepts of "Iranian Nationality, Wisdom, Justice and Chastity" from Peirce's Point of View

نویسندگان [English]

  • Seyyede Maryam Miri 1
  • Hossein Ardalani 2
1 Assistant Professor, Art Department, Mofateh University, Tehran, Iran.
2 , Associate Professor, Department of Philosophy of Art, Hamedan Branch, Islamic Azad University, Hamedan, Iran.
چکیده [English]

In ancient Iranian culture, in accordance with the social, political and economic conditions, a group of painters has devoted themselves to the Shahnameh writing and illustrating it in order to elevate the rich literature of this land and region. Tender and full of mystery, Iranian paintings will need to be interpreted and deciphered; regarding the problem statement, one of these cases is the Shahnameh known as Mirzasaleh in the library of Golestan Palace, which was unveiled in 1400. The purpose of this basic research is to introduce Mirzasaleh's Shahnameh, to know the pictorial symbols of the concepts of Iranian nationality, wisdom, justice and chastity in the four selected illustrations of Mizrasaleh's Shahnameh. The 1st question is: with what symbols and how are the four main concepts of Iranian nationality, wisdom, justice, and chastity represented in the selected paintings in the manner of the Isfahan school? Also, 2nd: which of the concepts of Iranian nationality, wisdom, justice and chastity are depicted the most in Mirzasaleh’s Shahnameh? The research method is descriptive, analytical, and qualitative, and the method of collecting documentary information is also based on Peirce's symbology approach. The fundamental research methodology leading to the discovery of facts and reality with the aim of expanding knowledge is descriptive-analytical and the information is collected in a documentary way. It is worth mentioning that, despite the availability of a total of 43 images, due to the limitations of the article structure as well as the magazine's writing instructions, only one image was selected for each concept, which, in addition to having a rich visual structure, is maximally related to each of the concepts of research and useful in better understanding the content of tables and analyses. The scope of the statistical population of this research is a total of 43 illustrations of Mirzasaleh's Shahnameh, which were analyzed qualitatively based on related indicators such as the titles and themes of illustrated assemblies, and in some cases quantitative methods were used to show the distribution method, as well as 4 illustrations related to the main purpose of the research. Although this version does not have a writing date, it was written and arranged in the Safavid era, the 11th century, by recognizing the calligrapher Mirzasaleh's style and by examining the style. But, it was re-bound and bound in the year 1329 under the seal of the government library in Qajar Iran. Considering the manifestation of various intellectual foundations, such as worshiping Yazdan, honoring wisdom, scientific excellence, kindness, etc. in the Shahnameh of Javadan Ferdowsi, this work is full of wisdom and lessons. In this research, despite the fact that other axes can be designed, only four of the concepts of this valuable document of Iranian culture and civilization, which have the most thematic and central connections with illustrations, have been examined. Mirzasaleh’s Shahnameh has to paid attention to. Therefore, the concepts of Iranian nationality, wisdom, justice and purity have been selected based on the author's inductive investigation in Ferdowsi's Shahnameh itself and inferences from other researches; the most important of which have been mentioned in the background of the research. It has been identified in a non-probabilistic way and analyzed with Peirce's semiotic approach. The continuous coexistence of Iranian painting with foreign Eastern and Western cultures and traditions in various historical periods, which has led to its implicit and objective influence, doubles the importance and necessity of research. For this reason, it can be acknowledged that due to the importance of knowing the culture of the past, examining the impact of the art of other countries and the lack of substantiated sources, paying attention to unknown cultural-artistic versions such as Mirzasaleh can always be a solution; because Ferdowsi's Shahnameh has been represented in a special period with beauty and delicacy, thoughtful adaptations and new innovations, and its analysis can potentially provide a platform for the analysis and interpretation of obvious and hidden symbols, as well as the reception of secret content. Also, exploring and finding visual symbols in line with Ferdowsi's rich, national and cultural discourse in Mirzasaleh's Shahnameh can help explain as much as possible the hidden concepts in the background of Iranian Islamic civilization.
The results of this study indicate that the four concepts mentioned in the form of symbolic characters such as Siavash, mythical creatures of myths such as dragons, symbolic elements such as color and symbolic tools of myths beyond the apparent meaning are illustrated based on the cultural conventions of ancient Iran and have the most semantic connection. It can also be acknowledged that among the review of the total of 43 images of Mirzasaleh's Shahnameh along with the analysis of 4 images in the body of the article, Iranian nationality is the most frequently displayed concept, and the concepts of justice and chastity have the least number of images.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Mirzasaleh’s Shahnameh
  • Nationality
  • Wisdom
  • Justice
  • Chastity
  • Golestan Palace
  • Isfahan Illustrating School
 آژند، یعقوب (1385). مکتب نگارگری اصفهان. چاپ اول، تهران: نشر فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران.
 آژند، یعقوب (1387). مکتب نگارگری شیراز. چاپ اول، تهران: نشر فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران.
 اسماعیل پورمطلق، ابوالقاسم؛ اولاد، فروغ (1397). اسطوره و نماد در هنر و ادبیات هنر. چاپ اول. تهران: نشر چشمه.
 اسلامی، نرگس (1399). نماد و رمز در شاهنامه فردوسی بر اساس دفتر اول و دوم. چاپ اول. تهران: نشر دانش‌پژوهان شریف یار.
 پاکباز، رویین (1380). نقاشی ایران از دیرباز تا امروز. چاپ اول، تهران: نشر زرین و سیمین.
 پرنیان، موسی؛ بهمنی، شهرزاد (1391). بررسی و تحلیل نماد‌های بخش اساطیری شاهنامه. متن‌شناسی ادب فارسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان، سال چهارم، شماره اول، صص110-91.
 تجویدی، اکبر (1375). نگاهی به هنر نقاشی ایران (از آغاز تا قرن دهم هجری). تهران: نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
 جعفری، سیدسجاد؛ اکبری، محمد (1401). نشانه‌شناسی نماد‌های مذهبی در فلزکاری دوره صفوی. نشریه علم و تمدن در اسلام، شماره دوازدهم، صص 72-49.
 جوانی، اصغر (1390). بنیان‌های مکتب نقاشی اصفهان. چاپ دوم. تهران: انتشارات فرهنگستان هنر.
 خسروی، اشرف؛ موسوی، سیدکاظم (1387). خردورزی و دین‌داری اساس هویت ایرانی در شاهنامه. فصلنامه علمی پژوهشی کاوش نامه، 9 سال نهم، شماره شانزده، صص 128-99.
 رضوی فر، املی (1390). نشانه‌شناسی پیرس در پرتو فلسفه. فصلنامه فلسفه و کلام، سال سی و نهم، شماره دوم، صص 36-5.
 سجودی، فرزان (1397). نشانه‌شناسی کاربردی (ویرایش دوم). تهران: نشر علم.
 سلیمی، مهسا (1398). بررسی و تحلیل اژد‌ها در اسطوره، حماسه و عرفان اوستا، شاهنامه و گرشاسپ نامه. چاپ اول. تهران: نشر آذین مهر.
 شجاعی، حیدر (1399). فرهنگ مصور شمایل نمادین اساطیر ایران وجهان. چاپ اول. تهران: نشر شهر پدرام.
 شریف‌زاده، سید عبدالمجید (1370). نامورنامه. تهران: نشر معاونت پژوهشی میراث فرهنگی.
 شمیلی، فرنوش (1386). تحلیل عناصر تصویری بر پایه‌ی رویکرد نشانه‌شناسی. فصلنامه عالمه، شماره سیزدهم، صص 120-93.
 شوالیه، شوان؛ گربران، آلن (1398). فرهنگ نماد‌ها (جلد اول). ترجمه سودابه فضائلی، چاپ اول. تهران: نشر کتاب‌سرای نیک.
 عصایی، مریم (1390). مقایسه تطبیقی آثار فرهنگ و داوری در شاهنامه داوری و قوام. دانشگاه الزهرا. پایان‌نامه کارشناسی ارشد.
 علی پور، رضا؛ شیخ‌زاده، مرجان (1395). نماد‌شناسی نگارة رستم خفته و نبرد رخش و شیر از منظر خرد و اسطوره، دو فصلنامه دانشکده هنر شوشتر، 5(10)، صص 15-5.
-فاطمی مقدم سقی، محمدرضا؛ میرزایی مطلق، فرشاد؛ سپه وندی، مسعود (1398). بررسی و تحلیل مؤلفه‌های هویت ملی جغرافیایی و فرهنگی در شاهنامه فردوسی با رویکرد به شخصیت رستم. فصلنامه علمی جستارنامه ادبیات تطبیقی، سال سوم، شماره نهم، صص 74-50.
 قاسمیه، سارا؛ بمانیان، محمدرضا؛ ناصحی، ابوذر (1395). بررسی زبان مشترک باغ و نگارگری ایرانی با تأکید بر نقش نمادین درخت سرو. دو فصلنامه پژوهش هنر، شماره یازدهم، صص 84-75.
 کاظم پور، مهدی؛ کاشانی ایلخچی، شیوا (1400). مطالعه نقشمایه درفش‌های موجود در شاهنامه شاه‌طهماسبی برمبنای ابزار‌های تحلیلی رویکرد نشانه‌شناسی. نشریه نگره، شماره پنجاه و نهم، صص 108-91.
 کزازی، جلال‌الدین (1391). ماز‌های راز. چاپ چهارم. تهران: نشر مرکز.
 مجلسی، امین؛ معقولی، نادیا؛ صحتی، محسن (1397). تحلیل نشانه‌شناسانة طراحی شخصیت در شاهنامه با تمرکز بر نگاره‌های رزم رستم و سهراب به روش پیرس. مؤسسه آموزش عالی طبری بابل، پایان‌نامه کارشناسی ارشد.
 مسکوب، شاهرخ (1384). ارمغان مور (جستاری در شاهنامه). چاپ دوم. تهران: نشر نی.
 میرعابدینی، سیدابوطالب؛ صدیقیان، مهین دخت (1386). فرهنگ اساطیری-حماسی ایران به روایت منابع بعد از اسلام. چاپ اول. تهران: نشر پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
 نزاکتی، فرزانه؛ درخشه، جلال (1390). رمزگشایی اسطوره در نظام‌های نشانه‌ای. فصلنامه پژوهش فرهنگی، سال دوازدهم، شماره‌  سیزدهم، صص 200-185.
 نظرلی، مائیس (1390). جهان دو‌گانه مینیاتور ایرانی. ترجمه عباس علی عزتی، چاپ اول. تهران: چاپ و نشر شاد رنگ
 واحددوست، مهوش (1387). نهادینه‌های اساطیری در شاهنامه فردوسی. چاپ دوم. تهران: نشر سروش.
-نسخه خطی شاهنامه میرزاصالح موجود در کاخ گلستان.
 هینلز، جان راسل (1401). اساطیر ایران. ترجمه محمدحسین باجلان فرخی، چاپ هفتم. تهران: نشر اساطیر.
- David Crow, 2010: visible signs, AVA Publishing (UK) Ltd, Second edition.
-Delaney, C. F. (1992). [Review of Peirce on Signs: Writings on Semiotic by Charles Sanders Peirce; Peirce and Law: Issues in Pragmatism, Legal Realism and Semiotics, by J. Hoopes & R. Kevelson]. Religion & Literature, 24(2), 73–75. http://www.jstor.org/stable/40059516