واکاوی مؤلفه‌ها و مضامین کارناوال باختین در نگارة دجال در فالنامة طهماسبی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه هنر، دانشگاه آزاد اسلامی قم، قم، ایران.

2 کارشناس ارشد پژوهش هنر، قم، ایران.

چکیده

باختین بر این باور است که زندگی انسان­‌های قرون‌وسطی به دو صورت جریان داشته است: یکی زندگی رسمی با حفظ نظام سلسله­مراتبی و توأم با ترس، جزم‌­اندیشی و سرسپردگی در قالب تقوا و دیگری زندگی کارناوالی در میان توده‌های مردم و فضای جمعی به‌دوراز نظام سلسله­ مراتبی. او به کارناوال به‌­عنوان رویدادی مستقل می­‌نگرد و مفهوم امر کارناوالی را در حوزة هنر و ادبیات بسط­ می­‌دهد. نظریة کارناوال باختین افق تازه‌ای در مطالعه و تحلیل ابعاد جشن­های مردمی می­‌گشاید. نگارة دجال در فالنامة پراکندة طهماسبی، متعلق به دورة صفوی، جشنی را به تصویر­ می‌­کشد که در آن، مردمانی فریب­ خورده برای استقبال از دجال در کوچه و بازار گردآمده‌اند. این نگاره واجد ویژگی­‌های بصری‌ همچون خنده، بازی، نقاب، دلقک، وارونگی، گروتسک و نیز مضامینی مانند مضامین ضدمذهبی، دیوانگی، مرگ، ابله، نافرمانی و سرکشی و واژگونی نظام سلسله­ مراتبی است که آن را با نظریة کارناوال باختین قابل تطبیق و تحلیل می­‌سازد. این پژوهش باهدف «واکاوی مؤلفه‌­ها و مضامین کارناوال باختین در نگارة دجال در فالنامة پراکندة طهماسبی» و با شیوة توصیفی- تحلیلی و رویکرد کیفی، بر اساس مطالعات کتابخانه‌­ای و اسنادی انجام‌شده است. سؤالات اصلی پژوهش عبارت‌اند از: 1. وجوه کارناوال­گرایی در نگارة دجال کدام‌‌اند؟ 2. چگونه می­‌توان نگارة ورود دجال را بر اساس مؤلفه‌­ها و مضامین نظریة کارناوال باختین تحلیل کرد؟ یافته­‌ها نشان می‌­دهد در نگارة دجال می­توان کارناوال­‌گرایی را به دلیل برگزاری آن در فضای باز، مردمی بودن و نمایش گونگی آن مشاهده کرد. همچنین، مؤلفه‌­های کارناوال باختین همچون خنده، بازی، نقاب، دلقک، وارونگی و گروتسک در تصویر حضور دارند. مضامین مطرح‌شده در نظریة باختین، مانند ضدمذهبی، واژگونی نظام سلسله­ مراتبی، نافرمانی و سرکشی، دیوانگی، ابله و مرگ نیز در این نگاره بازتاب یافته‌اند. بنابراین، نگارة ورود دجال را می‌­توان هم ازنظر صوری و هم ازنظر محتوایی، بر اساس مؤلفه‌ها و مضامین نظریة کارناوال باختین تحلیل کرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Analysis of the Components and Concepts of Bakhtin's Carnival in the Image of Dajjal of Tahmasbi Falnama

نویسندگان [English]

  • farzaneh vahed dehkordi 1
  • Zohreh Khavari 2
1 DArt Department, Islamic Azad University of Qom, Qom, Iran.
2 MA in Art Research, Qom, Iran.
چکیده [English]

Bakhtin believes that human life in the middle centuries were in two ways; one was a completely formal life under a hierarchical system and combined with fear, dogmatism and submission formed in piety, and the other was life in a carnival and social atmosphere. He deals with the carnival as an independent event and expands it in the field of art and literature. Bakhtin's carnival theory provides a new way to investigate and research the dimensions of popular celebrations. To understand the carnival, Bakhtin mentioned the ideas and themes leading to the formation of the carnival structure. Some of the numerous features that he listed for the carnival are its components and some others are hidden in the topic and theme of the carnival. In the carnival, people join the crowd by putting masks on their faces. In fact, the person who wears a mask has put aside the individuality that distinguishes him from the crowd in order to experience his physical and material uniqueness and unity with the crowd. The theme of game also plays an important role in conceptualizing the carnival. The game is one of the side activities of the carnival; there is no hierarchy in popular games. The other point is that in the carnival the lower classes have the opportunity to somehow stand in front of the tough and official culture of the rulers of the church and make fun of it. Another theme that exists in the carnival is the theme of madness. Madness makes a person look at the world through a different perspective, a perspective not limited to solid frameworks of common and conventional ideals and judgments. Similar to the theme of madness, the images of the vagrant idiot and clown help create a carnival atmosphere due to their opposition to conventional social, political, religious and cultural norms. Bakhtin clearly declared that it is impossible to hope that carnival would change the world, but it is possible to change the inner relationship of man with the world.
Iranian painting with various subjects and themes is a suitable platform for analyzing Eastern and Western theories. In the meantime, the illustrated horoscopes that were written to determine the fortunes and misfortunes of affairs provide a visual collection of religious subjects and folk traditions, which sometimes have no written roots; One of these folk narratives in Tahmasbi's Falnama is a picture of the people’s celebration and joy at the time of Dajjal’s arrival. Dajjal is a person or a creature who is the enemy of Imam Mahdi (AS). He, who is also known as the Antichrist, is an evil character who, according to Muslims, will pretend to be the Jesus at some point in the future before the Day of Judgment, and people will be deceived and join him. To state the problem, the image of the arrival of Dajjal contains themes and images that can be compared and analyzed with the features of Bakhtin's carnival in many ways.
 The purpose of this research, which is descriptive-analytical and carried out in a qualitative and theory-based way, is to "study the components and themes of Bakhtin's carnival in the image of Dajjal in Ṭahmāsbi's dispersed Falnama". Answering these questions seems necessary in order to achieve this purpose:

What are the components and themes of Bakhtin's carnival in the image of Dajjal, in separate?
How can the image of the Dajjal's arrival be analyzed based on Bakhtin's carnival theory?

The method of this research is analytical descriptive with a qualitative approach. In order to answer the questions raised, first of all, the recognition and understanding of the carnival and Bakhtin's theory in this case were done through library sources, and the components and themes of Bakhtin's carnival were identified separately. Then, the characteristics of the carnival in the image of Dajjal’s arrival were explained, and finally, the components of Bakhtin's carnival, which are presented as visual elements in the image, and the themes of Bakhtin's carnival, which are hidden in the content of the work, were analyzed.
The findings show that in Bakhtin's point of view, carnivals were popular and mostly non-religious festivals or street plays in which the culture of the ordinary people was represented; An insolent and blatantly, free and unrestrained culture that used to joke, play and go crazy in contradiction to the holy rules. The image of Dajjal can be analyzed by inspection of the visual elements according to the carnival components and the content of the themes used in it. The main components of carnival, laughter, games, masks, inversions and grotesque in Bakhtin’s point of view match the elements used in the image of Dajjal. In the image of the Antichrist's arrival, an anti-religious celebration with no presence of religious figures and against the existing laws induces a double atmosphere game in which a kind of madness is perceived.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Carnival
  • Antichrist
  • Bakhtin
  • Dajjal
  • Ṭahmāsbi Falnama
  • Iranian Painting
قرآن کریم
ابن­منظورالانصاری، محمدبن­مکرم­بن­علی (1414). لسان العرب، بیروت: دار صادر.
اسکویی، نرگس (1396). «مؤلفه­های کارناوال باختین در رمان نگران نباش»، پژوهشنامه نقد ادبی و بلاغت، سال 6، شماره 1، 157-141.
اسکینر، استفن (1392). پیش­گویی­های آخرالزمان، ترجمه علی نظری نائینی، تهران: المعی.
افتخاری‌یکتا، شراره (1395). «تحلیل نقاشی­های پیتر بروگل بر اساس اندیشه­های باختین»، پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه هنر.
الفیومی، احمدبن­محمد (1405). المصباح المنیر، تهران: دارالهجر.
امامی­جمعه، سیدمهدی و احمدی آزاده، جهان (1389). «دجال شناسی در الهیات اسلامی و مسیحی»، الهیات تطبیقی، شماره 3، 32-19.
انصاری، منصور (1384). دموکراسی گفت‌وگویی، تهران: مرکز.
آدامز، جیمز لوتر و یتس، ویلسون (1394). گروتسک در هنر و ادبیات، ترجمه آتوسا راستی، تهران: قطره.
باختین، میخاییل (1387). تخیل مکالمه­ای، ترجمه­ی رؤیا پورآذر، تهران: نی.
پوراکبر، آرش (1396). فالنامه شاه‌طهماسبی، تهران: نشر فرهنگستان هنر.
حلّی، حسین­بن ­یوسف­مطهر (1411). کشف الیقین فی فضایل امیرالمؤمنین، تصحیح حسین درگاهی، تهران: وزارت ارشاد.
خادمه، بتول و عصمت، زهرا (1399). «علائم ظهور امام عصر (عج)»، موعود پژوهی، شماره 4، 48-37.
دهخدا، علی­اکبر (1377). لغت­نامه، زیر نظر دکتر معین و جعفر شهیدی، تهران: دانشگاه تهران.
رضی، هاشم (1380). حکمت خسروانی، تهران: نشر بهجت.
رمضان‌زاده، مهدی (1392). بررسی‌ نظریه‌های بازی، گروتسک و کارناوال باختین در گزیده‌ای از تئاتر معاصر ایران. پایان‌نامه دکتری: دانشگاه هنر.
سلیمانی، عیسی (1401). «اجتماعیات در آثار بهرام صادقی از منظر کارناوال­گرایی باختین»، فصلنامه اجتماعیات در ادب فارس، شماره مسلسل اول، 64-51.
صادقی، سیدجعفر و معارف، مجید (1401). «تحلیلی بر روایات خروج دجال در آخرالزمان»، فصلنامه علمی-پژوهشی مهدویت، شمار 64، 49-27.
صدوق،  محمدبن­علی­بن­بابویه (1405 ق/1363 ش). کمال­الدین و تمام النعمه، قم: موسسه نشر اسلامی.
غلامحسین­زاده، غریب­رضا و غلامپور، نگار (1387). میخاییل باختین: زندگی، اندیشه­ها و مفاهیم بنیادین، تهران: روزگار.
گاردینر، مایکل (1381). تخیل معمولی باختین، ترجمه یوسف اباذری، فصلنامه ارغنون، شماره 2، 66-33.
زیما، پیر و دیگران (1390). درآمدی بر جامعه­شناسی ادبیات، ترجمه و گزیده محمدجعفر پوینده، تهران: نقش جهان.
گلی، احمد و رجبی، رقیه (1389). «بازتاب تصویر دجال در شعر فارسی»، دو فصلنامه تخصصی علامه، شماره 26، 148-137.
لطفی، محمدمهدی و شریفی، محسن (1395). «بررسی تطبیقی دجال در مسیحیت و اسلام»، فصلنامه پژوهش­های مهدوی، شماره 1، 41-27.
مسعودی، شیوا و سعادت، نفیسه (1401). «بازیابی کارناوالیته در نمایشگری عروسک­های زنده»، زن در فرهنگ و هنر، دوره 14، شماره 3، 354-333.
مکاریک، ایرنا­ریما (1390). دانش­نامه­ نظریه­های ادبی معاصر، ترجمه مهران مهاجر و محمد نبوی، تهران: آگه.
نظامی گنجوی، الیاس­بن یوسف (1376). اقبال­نامه، تصحیح و حواشی حسن وحید دستگردی، به کوشش سعید حمیدیان، تهران: قطره.
نظری، الهام و تاج­بخش، اسماعیل (1399). «بررسی و تحلیل تطبیقی دجال در شعر فارسی و روایات اسلامی»، فصلنامه پژوهش زبان و ادبیات فارسی، شماره 57، 45-27.
نولز، رونالد (1393). شکسپیر و کارناوال پس از باختین، ترجمه رؤیا پورآذر، تهران: هرمس.
ویلشر، توبی (1392). راهنمای عملی تئاتر ماسک، ترجمه غلامرضا شهبازی، تهران: سمت.
هاکس، جیمز (1377). قاموس کتاب مقدس، تهران: اساطیر.
الهامی، داوود (1377). آخرین امید، قم: مکتب الاسلام.
هولکوییست مایکل (1395). مطالعه­گرایی میخائیل باختین و جهانش، ترجمه امیرخانلو. تهران: انتشارات نیلوفر.
Bakhtin M.M. 1984. Rabelais and his World. H. Isowolsky (Tr.), Indiana University Press: Bloomington.
Clark, K & Holquist, M. (1984). Mikhail Bakhtin. Cambridge: Harvard University Press.
Dentith S. 2005. Bakhtinian Thought: An introductory read- er, New York: Routledge.
Ehrmann, J. (1968). Homo Ludens revisited, Yale French Studies, XLI,31.
Farhad M, Bagci S. 2009. Falnama: The Book of Omen, the Arthur M. Sackler and Freer Gallery of Art, Smithsonian Institution: Washington D.C.
Huizinga, J. (1970). A Study of the Play Element in Culture, London, Boston and Henley: Routledge & Kegan Paul.
Rozik, Eli. (1997). Mask and Disguise in Ritual, Carnival and Theater, South African Theater Journal,11:1, 183-19.
Scribner, Bob. (1978). Reformation, carnival and the world turned upside-down, Social History, 3:3, 303-329.