خوانش تصویری نگاره‌های آیینی_اعتقادی انسان‌محور در فرهنگ پیشاتاریخی ایران قدیم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 پژوهشگر مطالعات هنر، دکترای پژوهش هنر، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه تهران

2 دانشیار گروه هنر، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه هنر تهران

10.22070/negareh.2023.17681.3217

چکیده

بسیاری از ادوات مختلف ـ اعم از ظروف و ادوات گلین، سفالین، سنگی و فلزی ـ باقی‌مانده از فرهنگ پیشاتاریخی ایران قدیم، مزین به نقشمایه‌های تصویرسازی شده هستند. نقوش، تصاویر و نقاشی‌های ادوات یادشده، اتفاقی، بی‌هدف، ‌منظور و مضمون نمی‌بایست تصویرسازی شده باشند. از این میان تصاویر منقوش به پیکره‌های انسانی و پیرامون‌شان ویژه به نظر می‌آیند. این‌گونه از نقاشی‌‌ها، با در نظرگیری جایگاه تصویر انسان‌ها، عناصر تصویری دیگر و تعمیم مطالعاتی باورمندانة فرهنگ فرا روایتگرای مردمان ایران پیش از تاریخ، در زمره نگاره‌های آیینی_اعتقادی انسان‌محور قابل خوانش هستند. اهداف پژوهش حاضر معرفی و خوانش ضمنی تصاویر نگاره‌های آیینی_اعتقادی انسان‌محور است. سؤالات طرح‌شده مطالعاتی عبارت‌اند از: 1. کدام نگاره‌های ایران قدیم، در زمره نگاره‌های انسان‌محور آیینی_اعتقادی شناخته می‌شوند؟ 2. از منظر تبیین ساختار، نگاره‌‌های انسان‌محور آیینی_اعتقادی، در کدام محوریت قابل تمیز هستند؟ 3. به‌واسطه خوانش تصویری و با رویکرد اتخاذی نگاره‌های مزبور حامل چه پیام ضمنی بوده‌اند؟ روش تحقیق پژوهش حاضر تحلیلی_تأویلی و رویکرد اتخاذی پدیدارشناسی نشانگی تصویری و تاریخی خواهد بود. شیوة انتخاب نمونه و تحلیل داده‌ها، منتج از داده‌های کتابخانه‌ای است. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که 1. نگاره‌های آیینی_اعتقادی انسان‌محور شناسایی‌شده در ایران قدیم پیش از تاریخ، گونه‌ای از هنر نگارگری تصویری در فرهنگ مزبور بوده که عناصر تصویری آن پیوند قریب هنری و نمادینی را در نوع نقاشی، حکاکی و نقر، با فرهنگ و جهان‌نگری آن مردمان، منتقل می‌کنند. این ارتباط تنگاتنگ قابل‌تأمل، تصویرسازی‌های نگاره‌های مربوطه را در رسته تصاویر موضوعی اعتقادی، آیینی و مذهبی قرار می‌دهد. تصاویر انسان‌هایی که در حال سان و رقص‌هایی ویژه هستند را ازجمله موضوعیت ویژه و ثابت‌ نگاره‌های آیینی_اعتقادی انسان‌محور باید محسوب کرد. 2. ساختار نگاره‌های انسان‌محور آیینی_اعتقادی، نمادین و مذهب‌گرایانه است. 3. پیام نگاره‌های آیینی_اعتقادی انسان‌محور، ضمنی و نمادین بوده و تأویل نمادینی از مضامین رمزگان‌های اسطوره محور و باورمندانة فرهنگ فرا روایتگرای ایران قدیم را در خود مستتر دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Visual Reading of Human-Based Ritual Belief-Oriented Images in Ancient Iranian Prehistoric Culture

نویسندگان [English]

  • Shahrokh Amirian Doost 1
  • Esmaeil Bani Ardalan 2
1 Researcher of Art Studies, PhD in Art Research, University of Tehran
2 Associate Professor, Art Research Department, University of Arts
چکیده [English]

From ancient Iranian culture, there are several images that have been depicted on different devices. Human-centered portraits are special ones. Most of the human-centered images carry ritual-belief issues, which have created reflective images of human beings and their surroundings. The aim of this study was to introduce implicit reading of these kinds of portraits. The questions outlined in the studies are as follows: 1. Which ancient Iranian portraits are known as ritual-belief-based human portraits? 2. From the perspective of explaining the structure, in which axis can human-based ritual-belief portraits be emitted? 3. What implicit message do these images carry through video reading? The research method is analytical-interpretation. The approach adopted by this study will be the phenounology of visual signage. The method of sample selection and data analysis results from library data. The results of the study showed that 1. In ancient Iran, several human-centered portraits can be identified. 2. The structure of human portraits is ritual-belief, symbolic and religious. 3. Reading the visual emblem of ritual-belief images with human focus interprets the themes of mythical and belief-oriented codes, which symbolically interprets part of the narrative of ancient Iranian culture. The necessity of this research while recognizing and identifying some of the studies in the field of visual arts, cultural and artistic reading of the mentioned works in ancient Iranian culture has been neglected. This research is an effort towards the proper interpretation of human-centered religious images as a neglected part in the cultural studies and visual arts of pre-historic Iran. This importance includes the importance and necessity of addressing the topic of the article. Investigating the research subject will be possible by relying on archaeological discoveries and benefiting from modern sciences such as semiotic science. From this point of view, the results of the research seem novel. The authors have defined the basic structure of the article based on the explanation of the table in order to present and pay all the research documents and the most fundamental findings of the research. In their explorations and studies, archaeologists have found ancient and significant artifacts from the natives of the Iranian Plateau, among which decorated and engraved tools seem to be the hallmarks of human art. In this evolution of citation identification, the authors of this research found that numerous illustrated works of the culture of prehistoric peoples in ancient Iran can be identified, which should be considered with a deeper scrutiny in one order and with a single illustrated subject. It is interesting to note that these paintings have been depicted on different tools during many millennia and in geographically distant places from each other. The pictorial elements of these paintings are humans and their surroundings. Although at the first glance those works appear to be very primitive paintings drawn with simple visual elements, but in a deeper analysis and generalization of knowledge of the culture of those people to the context of the subject, the implicit meaning is hidden in the heart of the painting. The message and purpose of their drawing must be revealed. Archeology experts have called these paintings a subject; because it seems that the images have a special theme. The authors of this research did not consider the subject of these paintings to be unrelated to humans, their metanarrative rituals and beliefs, and on the same basis, they call those paintings human-centered religious paintings. Analyzing a part of the visual arts before the history of Iran and the role of religious beliefs in their formation, related rituals and rhythmic movements, the role of religious attitudes and symbolization in contemporary art will be among the results of the upcoming research. In addition, this research has shown that it is very important to pay attention to the symbolic application of religious beliefs in the depiction of ancient Iranian painting art. Also, due to these studies, the role and application of religious-cultural components in the thematic art-paintings of ancient Iran is clearly revealed. The available evidence and conducted studies show that prehistoric dances in Iran should be considered among the rhythmic movement symbols used in religious rituals. This is evident from the analysis of the paintings left from the mentioned period. The results of scientific, symbological and mythological studies show that the religious dances of the pre-historic people of Iran were formed and continued with the support of the intellectual-religious foundations, the mythological worldview and the living culture of those people. These people performed their many rituals with pluralistic religious symbolism and used rhythmic movements as a part of their rituals. These rhythmic movements provide symbolic facilities to this culture, with the use of which the people of this culture can hope for a more optimal life. In the meantime, dance as a ritual, mythological-symbolic movement is considered an integral part of their life and art. This importance is evident in the illustrated paintings.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Ritual Motifs
  • Ancient Iranian Painting
  • Human-Centered Thematic Painting
  • Religious-Symbolic Rhythmic Movements
  • Cultural-Artistic Depiction
آژند، یعقوب و آقایی، سید ناصر و امیریان دوست، شاهرخ، 1398، تبارشناسی حرکات آیینی موزون با سماچه (فرایند تاریخی و خاستگاه اجتماعی_اعتقادی)، کیمیای هنر، تهران، پژوهشکده هنر، 8، 32، 51-37.
افشار، آرزو، 1388، درآمدی بر رقص و حرکت، تهران، افراز.
اکو، امبرتو، 1387، نشانه‌شناسی، ترجمه‌ی پیروز ایزدی، تهران، ثالث.
امیریان‌دوست، شاهرخ و آژند، یعقوب و آقایی، سید ناصر، 1398، تصویرسازی حرکات موزون با سماچه در سفال نگاری‌های ایران پیش از تاریخ، رهپویه هنر، تهران، سوره، 2، 5، 60-49.
امیریان‌دوست، شاهرخ و آژند، یعقوب و آقایی، سید ناصر، 1399، خوانش نشانگی و رموز تصاویر آیینی_حرکتی در نخستین سفال نگاری‌های ایران پیش از تاریخ، رهپویه هنر، تهران، سوره، 3، 4، 20-5.
امیریان‌دوست، شاهرخ و آقایی، سید ناصر، 1402، تبارشناسی هنر نمایش در ایران (با اتکا به خوانش تأویلی نگاره‌های مصور)، رهپویه هنرهای تجسمی، تهران، سوره، 1، 6، 16-5.
بنی اردلان، اسماعیل و شاهرخ امیریان دوست،1400، تصویرسازی آیینی_روایتی اسطورگی خدایان در نگاره‌های پیش از تاریخ، هنر و تمدن شرق، تهران،33، 54-43.
برزین، پروین، 2536 ش. مفاهیم نقوش بر سفال دوران پیش از تاریخ، هنر و مردم، تهران، وزارت فرهنگ و هنر، 185 و 184، 109-103.
بهنام، عیسی، 1351، نخستین جامعه‌های انسانی در سرزمین ایران، هنر و مردم، تهران، وزارت فرهنگ و هنر، 116، 7-2.
بهنام، عیسی،1352، آثار هفت‌هزارساله دشت قزوین، نمونه‌ی دیگری از همبستگی هنری در فلات ایران، هنر و مردم، تهران، وزارت فرهنگ، 128، 7-2.
ذکاء، یحیی، 1342، رقص در ایران ـ پیش از تاریخ، موسیقی، تهران، هنرهای زیبای کشور، 3، 80 و 79، 59-43.
ذکاء، یحیی، 2537 ش.الف، تاریخ رقص در ایران، هنر و مردم، تهران، وزارت فرهنگ و هنر، 16، 188، 12-2.
ذکاء، یحیی، 2537 ش.ب، تاریخ رقص در ایران، هنر و مردم، تهران، وزارت فرهنگ و هنر، 190 و 189، 8-2.
سجودی، فرزان، 1388، نشانه‌شناسی: نظریه و عمل، تهران، علم.
طلایی، حسن (1378)، عصر مفرغ ایران، تهران، سمت.
طلایی، حسن، 1392، هشت هزار سال سفال ایران، چ 2، تهران، ‌سمت.
شمیلی، فرنوش و فاطمه غفوری‌فر (1388)، تحلیل عناصر تصویری سفالینه‌های شوش، تهران، رهپویه هنر/هنرهای تجسمی، دوره جدید،1، 5، 25-13.
صدقی، یاسین و مهدی رازانی (1399)، تصویرسازی با نقش بز در سفالینه‌های عصر مفرغ جنوب شرق فلات ایران، تهران، نگره، 15، 55، 119-101.
حیدری‌نژاد، فرزانه و زهرا حسین‌آبادی (1399)، ویژگی‌های بصری و تحلیل نقوش ماهی روی سفال‌های قبل از اسلام در ایران، تهران، نگره، 15، 55، 137-121.
کامبخش‌فرد، سیف‌الله، 1392، سفال و سفالگری در ایران: از ابتدای نوسنگی تا دوران معاصر، چ 5، تهران، ققنوس.
کوپر، جی. سی. 1392؛1391، فرهنگ نمادهای آئینی، ترجمه رقیه بهزادی، تهران، علمی.
نجفی، فرزانه (1399)، مطالعه تحلیلی و تطبیقی نقوش بز در سنگ‌نگاره‌های منطقه شتر سنگ خراسان رضوی با نقوش مشابه در فلات ایران، تهران، نگره، ۵۶، (163) 56، 107-89.
کاسیرر، ارنست،1366، زبان و اسطوره، ترجمه‌ی محسن ثلاثی، تهران، نقره.
کاسیرر، ارنست، 1378، فلسفه صورت‌های سمبولیک، ترجمه‌ی یداله موقن، تهران، هرمس.
نورآقایی، آرش،1387، عدد، نماد، اسطوره، تهران، افکار.
نجومیان، امیرعلی،1386، مجموعه‌ی مقالات هم‌اندیشی‌ها، مقالات هم‌اندیشی‌های بارت و دریدا، ج 7، تهران، فرهنگستان هنر.
ضمیران، محمد،1379، گذر از جهان اسطوره به فلسفه، تهران، هرمس.
ضمیران، محمد،1382، درآمدی بر نشانه‌شناسی هنر، تهران، قصه.
مبینی، مهتاب و رکسانا حکیمی (1393)، بررسی نماد خورشید و مفاهیم مرتبط با آن در هنر و اساطیر بین‌النهرین، اهواز، پیکره، 6، 5، 68-57.
معصومی، غلامرضا (1399)، نقش بزکوهی بر روی سفالینه‌های پیش از تاریخ قسمت دوم، بررسی‌های تاریخی، تهران، 5، 4، 293-258.
مورگان، رابرت سی،1389، هنر معاصر در عصر جهانی‌شدن، ترجمه‌ی گلناز یار محمدی، تهران، چشمه.
محمود‌زاده، محمدرضا،1384، افراسیاب در اسطوره و حماسه، زخم عمیق رستم، تهران، کاروان.
Gaffary, farrokh, 1984, Iranian secular theatre, in: Mograw-hill encyclopedia of world drama-an international. Reference works 5 volumes. Hochmancst anley, editor in chief. U. S. A., NewYork, 2 nd. Edition, vol. 3. pp. 58 to 65.
Ghirshman, R., 1938, Fouillies de Sialk, Pres de Kashan 1933-1934, Paris Geuthner.
Piperno, M., Salvatori, S. (1983), Recent Results and new perspectives from the Research at the Graveyard of Shahr-iSokhta, Sistan, Iran, ANNALI, Istituto Universitario Orientale, 2 (43):173-190.
Sarhaddi, F. (2013), Pictograph and Petroglyphs of Saravan (Sistan – Baluchistan, Iran), Ancient Asia, 4 (3): 1-8. DOI: http://dx.doi.org/10.5334/aa.12312.
Sarhaddi-Dadian, H. Moradi, H. Soltani, M. (2015), Preliminary study of rock art at Negaran valley in Baluchistan, Iran, Rock Art Research, 32 (2): 240-243.
Shirazi, R. (2016), The petroglyphs of the Kajou Valley, Makran, Iran: Tang Sar, Dehirak and Deskigan assemblages, Paléorient, 185-198.
Kamilli, D. and C.C. Lamberg-Karlovsky (1979), Petrographic and Electron Microprobe Analysis of Ceramics from Tepe Yahya, Iran, Archaeometry, 21: 47-60.
Karlovsky, Lamberg, C.C. (1970), Excavations at Tepe Yahya, Iran 1967-1969, Bulleting of American School of Prehistoric Research 27, Cambridge, MA. Peabody Museum of Archaeology and Ethnology.
Tala’i, H. (1983), Late Bronze Age and Iron Age Architecture in Sagzabad- Qazvin Plain the central Plateau of Iran, Iranical Antiqua, 34:21-40.
Moradi, H. Sarhaddi-Dadian, H. Soltani, M. Nik Abul Rahman, N. H. SH. Chang, B. (2013), Study and Typological Comparison of Petroglyphs in the Marzbanik Valley, Baluchestan, Iran, Time and Mind: The Journal of Archaeology, Consciousness and Culture, 6:3, 331-349.
Khosrowzadeh, A., Aarab, A., &Bahraminia, M. (2017), New Petroglyphs in Ziad Abad and Hassan Robat Plains (Isfahan Province, Iran), Mediterranean Archaeology & Archaeometry, 17(3).