روایتگری در تصویرگری کتاب‌های علمی-آموزشی رده‌ی سنی الف و ب (با تمرکز بر کتاب‌های دهه‌ی ۹۰ هجری شمسی در ایران)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه ارتباط تصویری، دانشکده هنر، دانشگاه شاهد

2 کارشناسی ارشد نقاشی ایرانی، دانشکده هنر دانشگاه شاهد

3 کارشناسی ارشد تصویرسازی، دانشکده هنر دانشگاه شاهد، تهران

10.22070/negareh.2023.17362.3180

چکیده

شناخت رابطه متن و تصویر شامل: ۱. انتخاب کردن موضوع علمی ۲. معرفی گروه‌های مخاطب کودک (گروه‌های سنی الف و ب) ۳. ‌شناخت ادبیات خاص این دست کتاب‌های داستانی با موضوعات علمی-آموزشی و علاوه بر روایت غیرتخیلی (غیرداستان)، با ساختار روایی تخیلی (داستان) برای آموزش کودکان با اهمیت است. مسأله ی این مقاله، بررسی ‌قوه ی روایتگری در تصویرسازی‌های کتب علمی-آموزشی (گروه سنی الف و ب) در ایران (دهه‌ی ۹۰ هجری شمسی) است. هدف این مقاله، بررسی توانایی های روایتگری در تصویرسازی‌ متون و کتاب های کودکان (علمی-آموزشی مربوط به گروه سنی الف و ب) و شناختن آن به منظور توسعه دانش در تصویرسازی است؛ پرسش‌های پژوهش عبارتند از: ۱. برای کودکان گروه سنی «الف» و «ب»، چه خصوصیات تصویری در تحلیل تصویرسازی‌های علمی-آموزشی روایتگر و روایی در واقعیت‌های علمی و بیان طبیعت، وجود دارد؟ ۲. تأثیر تصاویر درآموزش مباحث علمی (در اینجا به صورت خاص مخاطب کودک) چیست؟ این تحقیق از نوع «بنیادی» است و با تمرکز بر نوع جمع آوری مطالب به روش کتابخانه‌ای، «بنیادی نظری» است. گردآوری مطالب با استفاده از فیش، رجوع به کتاب های مورد تحلیل، منابع کتابخانه‌ای و اسنادی است. روش تجزیه و تحلیل اطلاعات به صورت کیفی از طریق تحلیل اطلاعات با استفاده از کتب مرتبط، مقالات، تحقیقات مرتبط با موضوع مورد بررسی و کتاب های مورد نظر در این مقاله است. نتایج پژوهش نشان می دهد تصویرسازی‌های علمی-آموزشی روایتگر برای کودکان گروه سنی «الف» و «ب» دارای خصوصیات روایی و تصویری مشخص و شامل؛ ترتیب در حوادث داستان، نظم زمان ها در قاب‌ تصاویر و کانون مندسازی روبرو بوده؛ بن مایه، فضا و مکان، تعلیق، مناسب با روایت، شخصیت پردازی؛ تصویرسازی فرجام، پایانبندی شامل واقعگرا و یا خیال پرداز؛ همچنین روایت غیرتخیلی (غیرداستان)، با یک ساختار روایی تخیلی (داستان) توانایی این را داراست که واقعیات علمی را به کودکان آموزش داد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Analyzing the Capabilities of Narration in the Illustrations of Scientific-educational Books of the A and B Age Groups (Focusing on the Books of the 90s of Hijri in Iran)

نویسندگان [English]

  • Parviz Eghbali 1
  • Zeynab Karimi babaahmadi 2
  • Seyed ahmad Javadpour 3
1 Assistant Professor, Visual Communication Department, Faculty of Arts, Shahed University,
2 MA in Iranian Painting, Faculty of Arts, Shahed University
3 MA in Illustration, Faculty of Arts, Shahed University
چکیده [English]

Understanding the relationship between text and image includes: 1. Choosing a scientific topic 2. Introduction of child audience groups (age groups A and B) 3. It is important to know the special literature of this kind of fiction books with scientific-educational topics and, in addition to non-fiction narration (non-fiction), with an imaginative narrative structure (story) for children's education. The problem of this article is to investigate the power of narration in the illustrations of scientific-educational books (age groups A and B) in Iran (the 90s AH). The purpose of this article is to investigate the abilities of narration in the illustration of children's texts and books (scientific-educational related to age groups A and B) and to know it in order to develop knowledge in illustration. The research questions are: 1. For children of age groups "A" and "B", what image characteristics are there in the analysis of narrative and narrative scientific-educational illustrations in scientific facts and nature expression? 2. What is the effect of pictures in teaching scientific subjects (here specifically for children)? This research is of the "fundamental" type and it is "theoretical foundation" by focusing on the type of collection of materials in the library method. Materials have been collected by means of indexing, referring to analyzed books, library sources and documents. The method of qualitative information analysis is conducted through information analysis using related books, articles, research related to the subject under review and the books mentioned in this article. The results of the research show that the narrator's scientific-educational illustrations for children of the "A" and "B" age groups have clear and inclusive narrative and visual characteristics; the order in the events of the story, the order of times in the frame of the images and the focalization are opposite; theme, space and place, suspense, suitable for narration and characterization; imagination of ending, the ending which includes realist or fantasist. Also, non-fiction narrative (non-fiction), with an imaginative narrative structure (story) has the ability to teach children scientific facts.
Visualization is a powerful tool to convey the concept. Scientific illustration has the ability to directly express scientific topics and events that cannot be described clearly in written form. Considering the high capacity of information transfer by image, it is tried to increase the power of understanding and learning by visual representation of scientific information. One of the methods that establishes communication between humans is verbal communication. One of the reasons for the importance of establishing this relationship is the transfer of experience and knowledge to understand the surrounding environment as well as education. This verbal communication can be oral or written. By expressing experiences and knowledge, it is possible to transfer them to others. In this way, the events, incidents and events, orally or in writing, are told in the order of their occurrence from the speaker's point of view. This way of narrating a story or news by the narrator is called narration. The narrative can be fictional and include myths, fables, and legends; or non-fiction to express historical and scientific facts and to teach and transfer experiences that help solve scientific problems. The narrative can be oral or written; the image can also be the narrator. Another way of knowing the human from his surrounding environment and communicating with it is to see. Therefore, with the help of images, humans can solve the problem of the limitations of seeing and experiencing, and by creating an image, in other words, by depicting nature and objects, their experiences and functions, they can step into the stage of visual education. For this reason, knowing the relationship between text and image, as well as knowing the structure of these books, which includes 1. Choosing scientific subjects 2. Introduction of child audience groups (age groups A and B) 3. Knowing the special literature of this type of story books based on scientific-educational topics, besides the non-fiction narrative (non-fiction), with a fantasy narrative structure (story) is important regarding the education of children. One of the main ways for a child to know his surroundings is to see. Considering this characteristic of the child, the narrator's illustrations can be one of the appropriate methods for teaching and familiarizing him with the sciences and realities around him. Many phenomena and scientific facts cannot be taught to a child through speech; but the same information can be conveyed in a simple, clear and expressive manner, suitable for the child's age group, through the image, and the child communicates with this type of images, and the speed of learning and its depth increases. The role of imagination in illustration can express a narrative world, but it must be said that the same narrative story can represent scientific and educational events in nature and scientific realities in the world of illustration.

کلیدواژه‌ها [English]

  • illustration
  • scientific-educational
  • narration
  • fictional story
  • non-fictional story
  • Age groups A and B
  • Iran
بنی اسدی، محمدعلی (۱۳۹۰). تصویرسازى آموزشى انتقال اطلاعات است. مکتبی نامه؛ ویژه‌نامه استاد غلامعلی مکتبی. تهران. دفتر انتشارات کمک‌آموزشی.
بیات، حمیدرضا؛ محمدیان منوچهری، یحیی. (1401). اطلس کالبدشناسی بدن انسان. تهران. اندیشه کهن.
زاهدی، مرجان. (۱۳۸۸). تصویرگری علمی (حضور علم در نمایشی هنرمندانه) حرفه هنرمند شماره ۳۰ پیاپی.
حدادی، فاطمه. (۱۳۹۰). ویژگی تصویرسازی کتاب‌های آموزشی. کتاب‌های آموزشی از نگاه کتاب‌های غیر آموزشی بهره بگیرند. مکتبی نامه؛ ویژه‌نامه استاد غلامعلی مکتبی. تهران. دفتر انتشارات کمک‌آموزشی.
حسن‌زاده، غلامرضا. (۱۳۸۹). یادگیری آناتومی. قزوین. انتشارات دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قزوین.
شجاع صفار، لیلا. (1399). بررسی فنون هنر دیجیتال و تأثیر آن بر تصویرسازی علمی آموزشی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد هنرهای تجسمی (هنرهای تصویری)، تصویرسازی. استاد راهنما: ابوذر ناصحی. تهران. موسسه آموزش عالی فیض الاسلام. دانشکده هنر.
صادقی، نفیسه. (۱۳۹۰). مطالعه تصویرسازی در آموزه‌های گیاهی در ایران. پایان‌نامه کارشناسی ارشد تصویرسازی. استاد راهنما: پرویز اقبالی. تهران. دانشکده هنر. دانشگاه شاهد.
ظهرابی، محمد. (1386). نقش تصویر و متن در یادگیری. علامه. شماره ۱۳.
غریب پور، بهروز. (۱۳۹۰). کتاب‌های آموزشی از نگاه کتاب‌های غیر آموزشی بهره بگیرند. مکتبی نامه؛ ویژه‌نامه استاد غلامعلی مکتبی. تهران. دفتر انتشارات کمک‌آموزشی.
کاپلستون، فردریک. (۱۳۸۴). فلسفه معاصر. مترجم علی‌اصغر حلبی. چاپ اول. تهران. زوار.
کامرانی، محمد. (۱۳۸۶). گیاه‌شناسی و طبیعیات در تمدن اسلامی. مجله طب سنتی اسلام و ایران، شماره ۱۳.
گلیجانی مقدم، نسرین. (۱۳۸۱). هویت و تاریخ‌نگاری معماری ایران، کتاب ماه، شماره ۱۳۸.
لاجوردی، فائزه سادات و حمیدرضا توسلی. (۱۳۹۴). تصویرسازی پزشکی در کتاب‌های درسی معاصر. کنفرانس بین‌المللی معماری. شهرسازی. عمران، هنر و محیط‌زیست. افق‌های آینده. نگاه به گذشته. تهران.
مثقالی، فرشید. (۱۳۹۳). تصویرسازی. تهران. نظر.
وفادار، علی (۱۳۹۶). معرفی قابلیت‌های تصویرسازی علمی-آموزشی تعاملی در کتاب‌های الکترونیکی با رویکرد بومی‌سازی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد تصویرسازی. استاد راهنما: پرویز اقبالی. تهران. دانشکده هنر. دانشگاه شاهد.
هیل، استفن؛ نیکولاس آبرکرامبی، برایان ترنر. (۱۳۷۰). فرهنگ جامعه‌شناسی. مترجم: حسن پویان. تهران. شرکت چاپخش سهامی خاص.
یروفه یف، ن. آ. (۱۳۵۷). تاریخ چیست؟ مترجم: محمدتقی زاد. تهران. بی‌نا.
هیل، استفن؛ نیکولاس آبرکرامبی، برایان ترنر. (1370). فرهنگ جامعه‌شناسی. مترجم: حسن پویان. تهران. شرکت چاپخش سهامی خاص.
یروفه یف، ن. آ. (1357). تاریخ چیست؟ مترجم: محمدتقی زاد. تهران. بی‌نا.
Costa, Sousa, Mario, scientifi. (2006). illustration, department of computer science university, of calagry, Canada.
Wollheim, Richard. (2007). on the Art of Painting: Art as Representation and Expression
Front Cover, Cambridge University Press, Mordad 8, 1380 AP – Philosophy.
سایت scienceart، بازیابی شده در تاریخ 8 دی ماه 1401:
http://www.scienceart.ir/article-reading-5.html
سایت scienceart، بازیابی شده در تاریخ 8 دی ماه 1401:
http://www.scienceart.ir/article-reading-5.html
سایت amazon، بازیابی شده در تاریخ 8 دی ماه 1401:
سایت cdn.jahannews، بازیابی شده در تاریخ 9 دی ماه 1401:
https://cdn.jahannews.com/images/docs/000621/n00621130-t.jpg
سایت 1pezeshk، بازیابی شده در تاریخ 7 دی ماه 1401:
https://www.1pezeshk.com/archives/2022/11/history-of-visual-knowledge-from-the-15th-century-to-today.html
سایت orf.at/stories، بازیابی شده در تاریخ 7 دی ماه 1401:
https://orf.at/stories/3286459
سایت utoronto، بازیابی شده در تاریخ 5 دی ماه 1401:
https://www.google.com/imgres?imgurl=https%3A%2F%2Fwww.utoronto.ca%2Fsites%2Fdefault%2Ffiles%2FAnatomy%2520-%2520main%25201140%2520x%2520760.jpg&imgrefurl=https%3A%2F%2Fwww.utoronto.ca%2Fnews%2Fbody-work-pioneering-women-behind-groundbreaking-grant-s-atlas-anatomy&tbnid=IJdRYvuJ0KVb2M&vet=12ahUKEwiX4Jn2wqH8AhWCuCcCHX-SAKsQMygZegUIARCaAg..i&docid=0d9MIDxNzitumM&w=1140&h=760&q=medical%20illustration&hl=en-US&client=firefox-b-d&ved=2ahUKEwiX4Jn2wqH8AhWCuCcCHX-SAKsQMygZegUIARCaAg
سایت kew، بازیابی شده در تاریخ 5 دی ماه 1401:
سایت mymodernmet، بازیابی شده در تاریخ 5 دی ماه 1401:
https://mymodernmet.com/demi-lang-architectural-illustration-class/
سایت reddit، بازیابی شده در تاریخ 15 اسفندماه 1401:
سایت bartarinha، بازیابی شده در تاریخ 24 خرداد 1402:
سایت roozrang، بازیابی شده در تاریخ 25 خرداد 1402:
https://roozrang.ir/%D8%AA%D8%B1%D8%AC%D9%85%D9%87%E2%80%8C%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%B5%D9%88%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B4%D8%A7%D9%87%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%B3%D8%B9%DB%8C%D8%AF-%D8%AE%D8%B6/