مطالعه و بررسی نقوش و تناسبات درِ محراب چوبی مسجد جامع ابیانه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه صنایع‌دستی، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا

2 دانش‌آموخته کارشناسی ارشد هنرهای اسلامی، دانشگاه هنر اسلامی، شهر تبریز

10.22070/negareh.2023.16420.3059

چکیده

محراب‌ یا نماز گاه‌ یکی از جلوه‌گاه‌های معماری آیینی در دین اسلام به شمار می‌رود، به همین دلیل همواره سعی بر این بوده تا به بهترین صورت آذین یابند. هنرمندان طی اعصار مختلف با توجه به شرایط جغرافیایی و اقلیمی هر منطقه از مواد و مصالح مختلفی برای ساخت آن‌ها بهره جسته‌اند که ازجمله کمیاب‌ترین نمونه‌ها می‌توان به محراب‌های ساخته‌شده از چوب اشاره کرد. در حال حاضر تنها محراب تماماً چوبی برجا‌مانده در ایران، محراب مسجد جامع روستای ابیانه در نزدیکی کاشان است. درواقع هدف از انجام این پژوهش، ضمن معرفی، بررسی فنون ساخت و تزئین، تحلیل محتوایی کتیبه‌ها، همچنین مطالعه تناسبات و ترکیب‌بندی درِ محراب چوبی مسجد جامع ابیانه است. بر همین مبنا سؤال‌های پژوهش حاضر عبارت‌اند از: 1. از چه فنونی در ساخت و آرایه بندی محراب چوبی مسجد جامع ابیانه استفاده‌شده است؟ 2. تناسبات و کتیبه‌های به‌کاررفته در محراب مسجد جامع ابیانه به ترتیب دارای چه مؤلفه‌های بصری و محتوایی هستند؟ ازاین‌رو تلاش شد با روش تحلیلی- توصیفی به آن‌ها پاسخ داده شود. نتایج تحقیق نشان داد علی‌رغم گستردگی و تنوع به‌کارگیری نقوش گیاهی، به نظر می‌رسد سازنده با استفاده از نقوش هندسی و کتیبه‌هایی نظیر آیت‌الکرسی و دیگر سوره‌های قرآن کریم، به شکل نمادین به یکتایی خداوند و مضامین اخروی اشاره دارد. شیوة ساخت محراب، فاق و زبانه همچنین قاب و صفحه است. مضاف بر آن، مشخص شد در ترکیب‌بندی کلی و جزئی محراب از تناسبات طلایی استفاده‌شده است. البته فرضیه داشتن چارچوب و اسکلت پنهان درون دیوار نیز در این پژوهش برای اولین بار مطرح‌شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Analysis and Explanation of Motifs and Proportions in the Wooden Altar of Abyaneh Jame Mosque

نویسندگان [English]

  • Mohammad Madhoushian nejad 1
  • ZAHRA KHEZRI FARD 2
1 Assistant Professor, Department of Handcraft, Faculty of Art, Alzahra University
2 MA in Islamic Arts, Tabriz Islamic Art University, Tabriz
چکیده [English]

The history of wood use in Iran has a long history. Indigenous people of Iran have used wood a lot, such as for the construction of doors, windows, wooden columns, etc. This proves this. According to the surviving works, one of the areas where wood has been widely used in architecture is the historical village of Abyaneh near the city of Natanz. In fact, the use of wood and arts related to it, along with other factors, has made this village known and introduced as one of the important villages in the country's tourism discussion. In this regard, the main issue of the article is the existence of the only historical wooden altar in Iran inside the mosque of this village. The use of wood in the architecture of this village can be seen in the form of doors, wooden railings, lattice windows, ceilings, and columns as well as wooden porches. In general, the infrastructure of the mosque is about 1000 square meters. This mosque is rectangular and has two floors _ the basement and the ground floor. The columns inside the nave are made of wood; the walls are made of stone, mortar, and raw clay. Its roof is also supported by wooden pillars and surrounding walls. Inside the mosque, there are various historical wooden monuments; one of the most valuable of which is the wooden altar of the mosque in the basement. The mentioned altar has numerous decorations and inscriptions that have remained until today due to the structural and natural limitations of the wood material. The altar has decorations and carvings, as well as numerous inscriptions that have survived to this day. In fact, the purpose of this research is to introduce, to qualitatively examine (including a study of proportions and composition of motifs and methods of construction and decoration) and to conduct a content analysis of the altar inscriptions of Abyaneh Jame Mosque. For this purpose, all the designs and techniques used on the altar and its inscriptions have been read and studied. In this regard, 1- the techniques which have been used to construct and to decorate the wooden altar of this mosque 2- as well as the visual and thematic components of the proportions and inscriptions used in the said altar, are the questions that this research seeks to answer. The present research is written in an analytical-descriptive method and is considered a kind of developmental research. On this basis, after field surveys and imaging of the altar, library, and documentary studies were conducted. Then, according to this issue, a qualitative analysis and study of the designs, composition, construction techniques, and content of the existing inscriptions on the desired altar have been done and an attempt has been made to explain the data in the form of tables. Studying the various designs, techniques of decoration, composition, and inscriptions of the altar in question can be of great help in identifying historical wooden artifacts, especially rare artifacts such as the wooden altar. Actually, due to the lack of proper and adequate care and maintenance by the relevant authorities, the study of this wooden monument seems necessary.
Findings showed that the altar specifically belongs to the Seljuk period, Although in terms of variety, plant motifs are more numerous than other motifs, it seems that the maker has used geometric motifs to symbolically refer to God and the signs of creation. In other words, although in terms of diversity, plant motifs have more quantity compared to other motifs, it seems that the artist has symbolically referred to the Great God by using geometric motifs. The use of themes such as Ayat al-Kursi, as well as the Oneness of the One and Only, the titles of God, and the infallible Imams is a double emphasis on the otherworldly themes in these inscriptions. From the general form to most of the motifs used in the altar, they are designed and executed based on golden ratios and have geometric structures and relations. In the overall composition of the altar, motifs are in the form of independent factors that have created a coherent system through repetition. Meanwhile, the issue of symmetry, especially mirror symmetry, is very significant in the details of the motifs. These motifs are decorated with prominent embossing techniques and a slanted cutting style. Other construction techniques have been used in the altar, the connection of the crotch and the tongue and the frame and the plate, which are both among the oldest and the most reliable wooden connections. Also, considering the passage of 9 centuries from the date of construction of the altar, the hypothesis of having a continuous skeleton inside the wall can be proposed. Finally, the comparison of other wooden works of Abyaneh Mosque with its altar, in terms of motif, technique, and content can be a suitable field of study for future research.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Wooden Altar
  • Abyaneh Jame Mosque
  • Design and Pattern
  • Proportions of Designs
  • Altar Inscription
اتینگهاوزن، ریچارد. (1378). هنر و معماری اسلامی. ترجمه: یعقوب آژند. تهران: سمت.
الرفاعی، انور. (1377). تاریخ هنر در سرزمینهای اسلامی. ترجمه: عبدالرحیم قنوات. مشهد: جهاد دانشگاهی.
اعظم واقفی، سید حسین. (1386) میراث فرهنگی نطنز، تهران: انجمن آثار میراث و مفاخر فرهنگی.
بحرانی، هاشم بن سلیمان. (1389). ترجمه تفسیر روایی البرهان. ترجمه: رضا ناظمیان. علی گنجیان و صادق خورشا. ج 2، تهران: کتاب صبح.
بمانیان، محمدرضا؛ و دیگران. (1389). کاربرد هندسه و تناسبات در معماری. تهران: هله/طحان.
پارلمان، عایشه. عصام، سعید. (1393) نقشهای هندسی در هنر اسلامی. ترجمه: مسعود رجب‌نیا. تهران: صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران (سروش).
جلیلی، نعمت اله و دیگران. (1381). الرواشح السماویه. قم: موسسه فرهنگی دار الحدیث.
حسینی، سیدهاشم. فراشی ابرقویی، حسین. (1393). «تحلیل جنبه‌های نمادین شیعی در تزئینات مسجد جامع یزد»، فصلنامه علمی-پژوهشی نگره، شماره 29، بهار 1393.
حصوری، علی. (1381). مبانی طراحی سنتی. تهران: چشمه.
داداش‌وند، مهران. (1393). «ابیانه و ویژگی‌های معماری آن»، کانون ملی معماری ایران همایش ملی معماری، عمران و توسعه نوین شهری، اردیبهشت 1393: تبریز.
دیماند، موریس‌اسون. (1389). راهنمای صنایع اسلامی. ترجمه: عبدالله فریار. تهران: شرکت علمی و فرهنگی.
زکی، محمدحسن. (1377). هنر ایران در روزگار اسلامی. ترجمه: محمدابراهیم اقلیدی. تهران: معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
زنگنه‌آینالو، زینب. (1391). حفاظت و مرمت محراب چوبی مسجد جامع ابیانه. کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
عیاشی، محمد بن مسعود، (1380 ق) التفسیر (تفسیر عیاشی)، تحقیق هاشم رسولی، جلد اول، تهران: مکتبة العلمیة الاسلامیة.
سجادی، علی. (1375). سیر تحول محراب در معماری اسلامی ایران از آغاز تا حمله مغول. تهران: سازمان میراث فرهنگی کشور.
سلیمانی، پروین. فرهمند بروجنی، حمید. اکبری‌فرد، مریم. (1390). «مقایسه ساختار و تزئینات چوبی مسجد جامع ابیانه با مساجد چوبی آذربایجان شرقی»، مطالعات هنر اسلامی، شماره 14، صفحه 25-45.
سعید، عصام، پارمان، عایشه (1397) هندسه و نقوش اسلامی (نقش‌های هندسی در هنر اسلامی)، مترجم: حمیدرضا زین‌الدین، رازآور: تهران.
شوالیه، ژان و گربران، آلن گربران. (1385). فرهنگ نمادها. ترجمه سودابه فضائلی، تهران: جیحون.
عابد دوست، حسین. کاظم پور، زیبا. (1395). «تحلیل ریشه‌ها و مفاهیم نقوش هندسی معماری دوره اسلامی در هنر کهن ایرانی»، فصلنامه نگارینه هنر اسلامی، شماره 10، دوره 3، صفحه 41-58.
قبادیان، وحید . (1384). بررسی اقلیمی ابنیه سنتی ایران. تهران: دانشگاه تهران.
قیصری، محمدرضا. (1388). طرح حفظ و مرمت چوبینه‌های روستای تاریخی ابیانه. کارشناسی ارشد. دانشگاه هنر اصفهان.
طبرسی، ابوعلی فضل بن حسن (1390) مجمع‌البیان فی تفسیر القرآن، تألیف: محمد بیستونی، جلد 2، تهران: بیان جوان.
لالر، رابرت. (1362). «هندسه قدسی استعاره نظام عالم»، فصلنامه هنر و معماری، شماره 3، صفحه 85-76.
متقی، علی بن حسام‌الدین. (1413). ک‍ن‍ز‌ال‍ع‍م‍ال‌ ف‍ی‌ س‍ن‍ن‌‌الاق‍وال‌ و‌الاف‍ع‍ال‌. جلد 10. بیروت: موسسه الرساله.
مجلسی، محمدباقر بن محمدتقی. (1363). مرآه العقول فی شرح اخبار آل رسول. ج 12. تهران: دارالکتاب الاسلامیه.
مشهدی نوش‌آبادی، محمد. (1392). «کتیبۀ درهای تاریخی ابیانه»، دو فصلنامه علمی کاشان شناسی، شماره 2، دوره 6، صفحه 48-85.
معماریان، غلامحسین. (1384). آشنایی با معماری مسکونی ایرانی (گونه شناسی برونگرا). تهران: دانشگاه علم و صنعت.
معینیان، محمدتقی. (1386). ابیانه نگین قرمزرنگ استان اصفهان. اصفهان: جهاد دانشگاهی.
مکی‌نژاد، محمد. (1378). تاریخ هنر ایران در دوره اسلامی (تزئینات معماری). تهران: سمت.
مکی‌نژاد، مهدی. (1393). «مرکزگرایی، تقارن و تکرار در هنرهای سنتی»، فصلنامه کیمیای هنر، پیاپی 10، تهران.
مهریار، محمد. (1382). فرهنگ جامع نام‌ها و آبادیهای کهن اصفهان (جلد اول). تهران: فرهنگ مردم.
ناظمی، شکیبا. (1394). طراحی و ساخت صندوق چوبی بر اساس نقوش منبر مسجد جامع ابیانه. کارشناسی ارشد. دانشگاه هنر اسلامی تبریز.
نراقی، حسن. (1382) آثار تاریخی شهرستان‌های کاشان و نطنز، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی: تهران.