خوانش ترامتنی نقش اژدهای هفت سر دریا با تأکید بر نقش تنّـین در عجایب نامه‌های اسلامی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد دانشگاه هنر اسلامی تبریز،

2 سرپرست دانشکده هنرهای تجسمی دانشگاه هنراسلامی تبریز

10.22070/negareh.2024.17591.3206

چکیده

تنّین، موجودی هیبریدی با هفت سر، یکی از افسانه‌های گمنام در بطن تاریخ و جلوه‌گر در عجایب نامه‌هاست. تصویر اژدهای مارگونه و هفت سر دریا با نام‌های متفاوتی از اسطوره یام و بعل مردم بین‌النهرین تا جزیرة‌ مار و روایت اسکندر در طول تاریخ ارائه‌شده و بعدها بر قاعده خیال مخاطب نسخ عجایب نامه نقش بسته است. این موجود از یهودیت تا اسلام از یونان تا ایران سفر کرده است. نظریة ترامتنیت ژرار ژنت، رویکردی کاربردی است که در خوانش متون تصویری مؤثر بوده و روابط درهم‌تنیدة شبکه‌های متنی و تصویری و دلالت‌مندی‌های مرتبط را آشکار می‌سازد. هدف از جستجوی رد پای نقش اژدهای هفت سر دریا در تاریخ، یافتن حقیقت پنهان در پس آن و مفهوم‌بخشی به آثار هنری معاصر با درک بهتر و ریشه‌ای از نقوش کهن است. سؤالات این مطالعه عبارت‌اند از: 1. به‌طورکلی نقش تنّین به چه موجودی اطلاق می‌شود؟ 2. چگونه می‌توان نظریه ترامتنیت ژنتی را در خوانش نقش تنیّن و ارتباط این نقش با اسطوره‌های کهن به کار برد؟ این پژوهش به روش توصیفی-تحلیلی انجام‌شده و جامعه آماری آن شامل کلیة نقوش و روایات اژدهایان هفت سر است که به‌صورت اثری هنری و یا ادبی مانند داستان یا اسطوره باقی‌مانده و در دسترس هستند. از این میان، شش نقش و روایت به‌عنوان نمونه‌ به‌صورت هدفمند از سوی نویسندگان انتخاب و از جنبه‌های بصری و روایی تحلیل‌شده‌اند. نتایج نشان داد تنّین موجودی با یک سر انسانی و ‌شش سر مارگونه است که به باورمندی شرارتی که فقط به‌واسطة قدرتی لایزال چون خدا و یا بندگان برحق او از میان می‌رود، اشاره دارد. همچنین، بر اساس نظریه ترامتنیت که روشی در خوانش متون تصویری است، به‌واسطه تبیین یک الگوی چهار مرحله‌ای، ارتباط تصویری و مفهومی بین نمونه‌های مطالعاتی قابل‌اثبات است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Transtextual Reading of the Seven-Headed Sea Dragon with Emphasis on the Role of the Tannin in Islamic Ajayib-namehs

نویسندگان [English]

  • Parvin Pourzeynal 1
  • abolfazl abdollahi fard 2
1 MA Student at Tabriz Islamic Art University,
2 Dean of the Faculty of Visual Arts, Islamic Art University of Tabriz
چکیده [English]

Tannin, a hybrid creature with seven heads, is one of the mysterious myths deeply rooted in history and prominently featured in Ajayib-nameh; the compendium of wonders. The depiction of the serpent-like Sea Dragon with seven heads has been known by different names throughout history, appearing in myths such as Yamm and Baal among the people of Mesopotamia, as well as in the narratives of Alexander the Great, spanning from the region between the rivers to the Island of Mar. Later, it found a place in the imaginative realm of the Ajayib-nameh copies; captivating the imagination of readers across various cultures, spanning from Judaism to Islam, and journeying from Greece to Iran. Relying on various names like Rahab, Leviathan, Tannin, and Yamm, this role extended its influence beyond the boundaries of the Ajayib-nameh. The presence of this creature is not confined solely to the Ajayib-nameh; rather, it has traveled through time and across different cultures, finding mention in the sacred texts of Judaism and Christianity, as well as in the myths of the Canaanite people, often etched on clay tablets. This provides evidence of the longstanding existence of such hybrid creatures in various societies across different epochs. Proving the connections between these depictions and myths is undoubtedly challenging, but Gérard Genette's theory of Transtextuality proves to be a practical approach, particularly in the interpretation of visual texts. It effectively reveals the interconnectedness of textual and visual networks, as well as their relevant connotations. In a four-stage process, the accuracy of interpreting these depictions has been established through specific categorizations based on Genette's theory. This method has allowed scholars to shed light on the enigmatic relationships between these ancient representations and their associated myths. The objective of searching for the traces of the Seven-Headed Sea Dragon in history is to uncover hidden truths concealed behind it and to provide a deeper understanding and foundation for contemporary works of art by comprehending the ancient symbols embedded within these depictions. Through this pursuit, researchers aim to shed light on the enigmatic aspects of this mythical creature, thus enriching and giving meaning to modern artistic creations. By delving into the roots of these ancient representations, a more profound comprehension of the underlying concepts and their significance can be attained; allowing artists to draw inspiration from the past and infuse their contemporary works with a sense of depth and connection to historical myths. Ultimately, this research endeavor seeks to bridge the gap between the past and the present, enabling a more insightful exploration of the timeless themes present in art throughout the ages. Questions such as: 1) In general, the Tannin is attributed to which creature? 2) How can Gérard Genette's theory of Transtextuality be applied to interpret the role of Tannin and its connection to ancient myths?  have been addressed in this research using descriptive-analytical method. The statistical population of the current article includes all depictions and narratives of the Seven-Headed Sea Dragon, which have been preserved as artistic or literary works, such as stories and myths that are available for study. Six representations and narratives have been consciously and purposefully selected as study samples by the authors and have been analyzed visually and thematically. These samples have been collected from credible textual versions preserved in museums and historical art centers. The necessity leading to the formation of this article lies in the fact that through the application of the method of Transtextuality, the existing connections among these depictions can be expressed, and scientifically prove the breadth and interrelation of myths with legends. Additionally, in the modern era where artists are inclined towards ancient patterns in all artistic disciplines, a better understanding and recognition of these historical myths, achieved through this research, contribute to the creation of meaningful and enriched works of art. The results indicate that Tannin is an ancient mythical creature with one human head and six serpent heads; representing a primordial entity embodying malevolent beliefs. It is believed that this creature can only be transcended through an indomitable power, such as God or his righteous servants, which renders it elusive and unattainable. Furthermore, based on the theory of Transtextuality, a method employed in interpreting visual texts, there exists a demonstrable visual and conceptual connection among the selected study samples. In essence, it can be asserted that myths, throughout history, have evolved and faded in accordance with prevailing beliefs and convictions. What remains are the mythical elements and conceptual underpinnings that endure, manifesting in transformed forms as folklore and popular narratives. This enduring aspect of myths and their capacity to adapt to various cultural contexts illustrate their intrinsic appeal and timeless relevance.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Tannin
  • Dragon
  • Seven-Headed Dragon
  • Transtextuality
  • Ajayib-nameh
  • Myth
پیرحیاتی، زهرا، حیدری، علی، بررسی تذکره اولیا و مثنوی‌های عطار بر اساس نظریه بیش متنیت ژنت، نشریه علمی پژوهش‌های ‏ادب ‏عرفانی‏ (گوهر گویا)، سال پانزدهم،‏ شماره اول، ‏بهار ‏و تابستان 1400، 1 تا 18.
جعفری قنواتی، محمد، 1400، عجایب نامه‌ها، مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی، 06. 05. 1400، https://www.cgie.org.ir/fa/article/258177/%D8%B9%D8%AC%D8%A7%DB%8C%D8%A8-%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87%E2%80%8E%D9%87%D8%A7
حری، ابوالفضل، عجایب نامه‌ها به‌منزله ادبیات وهمناک (با نگاهی به برخی از حکایت‌های کتاب عجایب هند)، فصلنامه علمی پژوهشی نقد ادبی، شماره 15، سال 4، پاییز 1390، 137 تا 164.
دشت ارژنه، محمود، بیژن زاده، محمد، نقد و بررسی داستان (آن پادشاه جهود که نصرانیان را می‌کشت از بهر تعصب) از مثنوی مولوی بر اساس رویکرد بینامتنیت، متن پژوهی ادبی، سال 20، شماره 68، تابستان 1395، 168 تا 189.
رامهرمزی، شهریار بن، 1348، عجایب الهند، ملک‌زاده، محمد، انتشارات بنیاد فرهنگ ایران
رحیمی اتانی، سمیرا- پناهی، سیامک، خوانش بینامتنی آثار برنارد چومی با تأکید بر مفهوم فضای بینابین، دو فصلنامه علمی- ترویجی پژوهش هنر، سال 6، شماره 11، بهار و تابستان 1395، 113 تا 121.
عبداللهی، منیژه، 2017، بحثی کوتاه در باب عجایب نامه‌ها، بخش زبان و ادبیات فارسی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، 01. 06. 2017، https://www.sid.ir/paper/514788/fa#downloadbottom
کاظم پور، زیبا، عابددوست، حسین، تداوم رابطه مناد و نوشـتار در هنرهای اسـلامی و گرافیک معاصر ایران با تمرکز بر نظریه بینامتنیت ژنت، مبانی نظری هنرهای تجسمی شماره 11، بهار و تابستان 1400، 118 تا 132
گراهام، آلن، 1385، بینامتنیت، پیام یزدانجو، تهران، نشر مرکز.
حداد عادل، غلامعلی، 1375، دانشنامه جهان اسلام جلد یک، تهران، بنیاد دائرةالمعارف اسلامی.
محمدزاده، مهدی، مهناز، قهاری، بررسی تطبیقی صور نجومی در نسخه صورالکواکب و آثار فلزی سده‌های  پنجم تا هفتم، فصلنامه نگره، شماره 14، بهار 1389، 5 تا 21.
نامور مطلق، بهمن، 1390،  درآمدی بر بینامتنیت، نظریه و کاربردها، تهران، نشر سخن
نامور مطلق، بهمن، بیش متنیت ژنتی به‌مثابه رویکردی در خوانش متون تصویری؛ مطالعه موردی: لوگوی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، نشریه رهپویه هنر/ هنرهای تجسمی دوره 5 شماره 1 بهار 1401، 17 تا 25.
نامور مطلق، بهمن، ترامتنیت مطالعۀ روابط یک متن با دیگر متن‌ها، پژوهشـنامه علوم انسـانی: شماره 56، 1386، 127 تا 142.
BADIEE, J. (1981). THE SARRE QAZWINI: AN EARLY AQ QOYUNLU MANUSCRIPT? ARS ORIENTALIS.
Bauks, M. (2019). Tannin. Das wissenschaftliche Bibellexikon im Internet.
BUDGE, W. (1889). The History of Alexander the Greate Bieng the Syriac Version of the Pesudo. CAMBRIDGE: AT THE UNIVERSITY PRESS.
Çağlar Abiha, B. (2016). Geleneksel Halk Sanatında Şahmaran Motifleri ve Bu Motiflerin Dili. folklor/edebiyat, cilt:22.
Enns, p., & Longman, T. (2008). Dictionary of the old testament. InterVarsity Christian Fellowship/USA.
Gurevitch, D. (2016). Symbolism and Fantasy of the Biblical Leviathan: From Monster of the Abyss to Redeemer of the Prophets. JISMOR 10.
Lambert, W. (n.d.). https://omnika.conscious.ai/texts/179. Retrieved from Enuma Elish" English Translation: https://omnika.conscious.ai/texts/179
Mark S. , S., & Wayne , T. (2009). The Ugaritic Baal Cycle Volume II. LEIDEN • BOSTON.
Moor, B. (2012). Shahnama Kings and Heroes in ‘Aj a’ib al-Makhluq at Illustrated Manuscripts. LEIDEN • BOSTON.
Moor, b., & milstein, r. (2006). wonder of a changing world, late illustrated ajaib manuscrips (part1). JSAI31.
Van der Toom, K., Becking, B., & W. van der Horst, P. (1999). DICTIONARY OF DEITIES AND DEMONS IN THE BIBLE. CAMBRIDGE, U.K.: GRAND RAPIDS, MICHIGAN.
دوره 20، شماره 73
فروردین 1404
صفحه 116-120
  • تاریخ دریافت: 30 مهر 1402
  • تاریخ بازنگری: 14 اسفند 1402
  • تاریخ پذیرش: 23 اسفند 1402