بررسی گفتمان هویت فرهنگی در حروف ‌نگاری اعلان های دهۀ۹۰ ایران، با استفاده از رویکرد گفتمان انتقادی فرکلاف و نشانه شناسی اجتماعی کرس و لیون ( مورد پژوهشی: موزه آنلاین طراحان گرافیک ایران)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 هیئت علمی دانشگاه دانشگاه هنر تبریز

2 دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنرهای اسلامی تبریز، ایران

3 گروه هنرهای اسلامی، دانشکدهنر های صنائی،دانشگاه هنر اسلامی، تبریز، ایران

10.22070/negareh.2023.17920.3254

چکیده

از زمان شکل‌گیری طراحی گرافیک مدرن در ایران، عوامل و زمینه‌های متعددی در پیش‌برد طراحی گرافیک و کاربست حروف ‌نگاری در آثار هنرمندان دخیل بوده است. در این راه، گفتمان‌های مختلف ازجمله انتقادی، فرهنگی و اجتماعی تأثیر بسزایی در معنا سازی و شکل‌گیری آثار حروف ‌نگاری داشته‌اند. اگر اعلان های حروف ‌نگاری را به ‌مثابۀ تولیدی گفتمانی در نظر بگیریم، در یک سوی آن هنرمند به‌عنوان تولیدکننده و در سوی دیگر آن مخاطبان قرار دارند که معنای مورد نظر طراح را درک و دریافت می‌کنند. هدف این تحقیق، شناسایی خواستگاه اجتماعی نشانه‌های اعلان های حروف ‌نگاری موزه آنلاین طراحان گرافیک ایران در دهه 90 و نحوۀ بازنمود گفتمان هویت فرهنگی در این اعلان هاست. برای تحلیل گفتمان فرهنگی اعلان های حروف ‌نگاری موزه آنلاین طراحان گرافیک ایران از ترکیب دو روش تحلیل گفتمان انتقادی نورمن فرکلاف و نشانه ‌شناسی کرس و لیوون استفاده می‌شود. این تحقیق برآن است تا به این سؤالات پاسخ دهد: 1. هنرمندان حروف‌ نگار دهۀ نود چه رویکردی نسبت به هویت فرهنگی داشته‌اند؟ 2. نگرش های تاثیر گذار بر انتخاب رویکرد اجرایی هنرمندان کدام‌اند؟ تحقیق حاضر از نظر هدف، بنیادی و از حیث روش، توصیفی-تحلیلی است. جمع‌آوری اطلاعات از طریق مطالعات اسنادی و کتابخانه‌ای صورت گرفته است و روش تجزیه ‌و تحلیل اطلاعات از نوع کیفی می باشد. بر اساس نتایج حاصل از تحقیق پیش رو می توان گفت که شکل‌گرایی در این دهه به ضرورتی تبدیل شده تا طراحان حروف را از یکدیگر متمایز کند، گویی این هنرمندان توجه به شکل حروف را جزئی از اسلوب آفرینش نوگرایی می‌دانند؛ به بیان دیگر برای طراح حروف دهۀ نود، محتوا مؤلفۀ ضروری طراحی حروف نیست؛ زیرا شکل و ظاهر رسالتش را در خلق لذت بصری حروف به اتمام رسانده است، هنرمند با بهره ‌وری غیر چشمگیر از مؤلفه‌های فرهنگی و تاریخی ایران، قصد دارد فصلی تازه از هنر مدرن را آغاز کند. او در این دهه، دیگر قصد توقف در لحظۀ تاریخی را ندارد و برای به‌ تصویرکشیدن و ارائۀ هنر طراحی حروف خود تلاش می‌کند، نه اینکه به حواشی فرهنگی میدان دهد و به‌عنوان فعال فرهنگی، با خلق حروفی که پاسخ‌گوی نیاز‌های اجتماعی و فرهنگی هستند به کار خود ارزش فرهنگی می‌دهد و در این فرایند اجتماعی، به‌عنوان مبلغ و تولیدکنندۀ حروف ناب با ظاهر انتزاعی و شکل گرا، نقش بسزایی در اقتصاد هنر دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigating the discourse of cultural identity in the typography of Iran's 90s posters, using Fairclough's critical discourse approach and Kress and Lyon's social semiotics (research case: Online Museum of Graphic Designers of Iran)

نویسندگان [English]

  • shahryar shokrpour 1
  • Amir farid 2
  • elham fakhrzadegan 3
1 Assistant professor Tabriz Islamic Art University
2 Faculty of Visual Arts, Tabriz University of Islamic Arts, Iran.
3 Department of Islamic Arts, Faculty of Arts, University of Islamic Arts, Tabriz, Iran
چکیده [English]

Abstract:
There had been numerous factors and bases included in improving graphic design and using typography in artists’ works in Iran, from the very beginning of its modern graphics design genesis. In this way, various discourses such as critical, cultural and social ones had been actively affecting in sense-making and creating typography works. If we consider the typography posters as a product, it is the artist on one side, as a producer, and the audience who receive and understand the intended design, on the other. The aim of this study is to identify the social origin of typography posters signs existed in online Museum of Iranian Graphic Designers, and how to represent the cultural discourse in these posters. The combination of two semiotic analysis methods of Kress and Van Leeuwen, and critical discourse analysis of Norman Fairclough is used for cultural discourse analysis of typography posters in Museum of Iranian Graphic Designers. This study is going to reply to the following questions: 1- What approach did the typographists take with cultural identity in 1390s [of Iranian years (the years between about 2010 to 2019)]? 2- What are the influencial ideologys on artists perform? This paper is a basic type of aim and descriptive-analytical of method. Data collection is done through library and documentary research method. This study’s statistical population is the typography posters in Museum of Iranian Graphic Designers in 1390s in Iran, this museum has started its activity on the Color Palette website In 2014, with the aim of introducing graphic designers and their works to the public and has made it possible so that in addition to presenting the designs of prominent artists, unknown artists can also expose. amongst which thirteen designed posters in the above-mentioned gallery are chosen aimfully. Data analysis method is of qualitative type, and for information interpreting the combination of Norman Fairclough’s “Critical Discourse Analysis” and Gunter Kress’ “Social Semiology” are used. In the case of necessity for these posters' semiotics, it can be said; since Identifying the cultural identity of the 90s tyopgraghy posters is the most important issue of this research, In order to achieve this recognition, it must be in addition to examining the field of culture and society, which is done in the approach of Fairclough's critical discourse, It is necessary to identify all the signs and attitudes that are coded, and with the help of social semiotics of the mentioned posters, it reached the discourse of cultural identity represented by the designer;Therefore, the analysis of the discourse of the cultural identity of the posters helps to understand the dimensions intended by the typographer in 90s. Based on the results come out of this present research, it could be said that formalism is turned to a need in 1390s, to make the designers differentiate the letters from each other; as if these artists know the formality of letters as a part of modernity creation style. In other words, the content is not an urgent characteristic for the 90s typographers in designing the letters. Because the form has safely accomplished its mission in creation of letters visual joy. The artist is going to start a new chapter in modern art benefiting unimpressively from Iran cultural and historical components. In this decade, they don’t intend to stop in historical moment and try to represent and submit their art in letters designing, rather than giving scope to cultural controversies; and as culture activists value their works culturally by creating letters which meet the social process; and as publicizers and producers of impressive letters with abstract and formal appearance, they have a rightful role in art economy.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Typography
  • Poster
  • Contemporary graphics of Iran 1390s
  • Social Semiotics
  • Discourse Analysis
  • Fairclough

مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ
انتشار آنلاین از تاریخ 30 بهمن 1402
  • تاریخ دریافت: 05 مرداد 1402
  • تاریخ بازنگری: 20 مهر 1402
  • تاریخ پذیرش: 24 مهر 1402