The illumination of “Tashi khatun’s Quran”

Document Type : Research Paper

Authors

1 Assistant Professor

2 Master of Arts in Islamic Art 

Abstract

During the eighth century, the Injuid period, Shiraz became a safe haven for continuing the traditional way of manuscript illumination with a few innovations. In this period governors of Shiraz supported the artists and under their support, valuable manuscripts were created. Many manuscripts, which is a testament to the prowess and artistry of the Calligraphers and illuminators of the Shiraz school.
Among the remaining valuable manuscripts of the Injuid period, the book called the “Tashi khatun’s Quran” is of utmost importance. Due to the high levels of calligraphy and illumination used, this copy of Quran possesses a high position in the history of the Shiraz school.
Considering the importance of the aforementioned manuscripts in explaining the place of illumination in Inju administration, in the present paper, we conduct a structural analysis about the illumination and decoration of this valuable copy currently kept in the Pars museum of Shiraz.
In this work, being a descriptive-analytical research, the data are collected through a combination of field and desk study. The study and thought put into illumination of this copy of Quran shows that the artist considered this type of illumination to be appropriate for the intricacies of the calligraphy (Mohaghegh), making the final Layout and composition coherent and harmonious. One of the other findings of this research was that the artist had used a geometric structure to organize the illustrations in this valuable Quran.

Keywords


  1. آژند، یعقوب.(1387) . مکتب نگارگری شیراز . تهران . فرهنگستان هنر.
  2. افروند، قدیر. (1375). گلچینی از قرآن های خطی موزه دوران اسلامی . تهران. موزه ملی ایران.
  3. اتینگهاوزن ، ریچارد.(1378). سیر و صور نقاشی ایران . آرتور اپهام پوپ ( به اهتمام). فن تذهیب و نسخه پردازی (269-217). تهران. انتشارات مولی.
  4. جوادی ، فاطمه ؛ براتی، بهاره (1393). ساختار ترکیب بندی نقوش در نسخ قرآنی عصر تیموری . کتاب ماه هنر، شماره 187، ص 21-12.
  5. رهنورد ، زهرا. (1388). تاریخ هنر ایران در دوره اسلامی (کتاب آرایی) . تهران . سمت.
  6. ----------.(1386). تاریخ هنر ایران در دوره اسلامی (نگارگری). تهران . سمت.
  7. ریشار ، فرانسیس. (1383). جلوه های هنر پارسی. مترجم ع. روح بخشان. تهران. سازمان فرهنگ وارشاد اسلامی.
  8. سود آور ، ابوالعلاء (1380). هنر دربارهای ایران . مترجم ناهید محمد شمیرانی . تهران. کارنگ.
  9. شایسته فر ، مهناز .(1388).  کتابت و تذهیب قرآن های تیموری در مجموعه های داخل و خارج . دو فصلنامه مطالعات هنر اسلامی . شماره 10، ص 119-99.
  10. صحراگرد، مهدی (1387). مصحف روشن . تهران . فرهنگستان هنر.
  11. قلیچ خانی ، حمیدرضا(1390). فرهنگ واژگان و اصطلاحات خوشنویسی و هنرهای وابسته، تهران، روزنه.
  12. کاظمی ، سامره( 1387). بررسی اصول صفحه آرایی قرآن های دوره ایلخانی ، هنرهای زیبا ،  شماره 33 ، ص 102-95.
  13. لینگز ، مارتین (1380).  هنر خط و تذهیب قرآنی . مترجم مهرداد قیومی بید هندی . تهران . گروس.
  14. معتقدی، کیانوش ( 1390). مجموعه مقالات خوشنویس مکتب شیراز ، حمید رضا قلیچ خانی ( به اهتمام)،  شکوه خوشنویسی و تذهیب در مکتب شیراز(267-251). تهران. فرهنگستان هنر.
  15. دروش، فرانسوا(1384).سطراندازی و صفحه آرایی ، ترجمه سید محمد حسین مرعشی، نامه بهارستان، شماره های 9و 10، تهران.