Abstract: the entrance is an important part of a building that have ability to express its creator or employer's beliefs to viewers. It's possible to count the motifs discourse as a message from entrance's designer or employer; so it can be read and understood. Discourse of entrances of seven public building from Qajar era is the matter of this research. The identification of common point of latent massages in this entrances through discourse analysis of motifs, is the research problem. The goal of research is identification of ways which used in seven selected cases communicating with viewers. This research went ahead with descriptive-analytical method and its data collected through direct observations, library studies and original images .This research revealed that the process of massaging in all cases have done using different motifs, various themes and delicate composition, but in different ways. Discourse analogy of selected cases showed that the victory of good over evil is common point of all cases. The main reason for the attention of designers and employers of selected entrances to this kind of discourses, can be understood through Qajar government tendency to show their political, religious and ancient power and legitimacy to domestic and foreign viewers.
اختیاری، اسفندیار؛ پشوتنیزاده، آزاده و اخویجو، رامین. (1390). «تحولات نماد الوهی فرشته با الهام از نقش فروهر و بن مایه سیمرغ». علمی پژوهشی زن در فرهنگ و هنر، دوره سوم، شماره 1، ص23-5.
اسدپور، علی. (1393). «تحلیل ماهیت و ساختار بازنمایی فضای شهری در کاشیکاریهای قاجاری (مورد مطالعه: کاخ گلستان تهران)». تخصصی پژوهشهای منظر شهر، سال اول، شماره16، ص7-1.
بمانیان، محمدرضا؛ مؤمنی، کورش و سلطانزاده، حسین. (1390). «بررسی تطبیقی نقوش کاشیکاری دو مسجد-مدرسه چهارباغ و سید اصفهان». علمی پژوهشی مطالعات تطبیقی هنر، سال اول، شماره 2، ص16-1.
بمانیان، محمدرضا؛ مؤمنی، کورش و سلطانزاده، حسین. (1390). «بررسی نوآوری و تحولات تزئینات و نقوش کاشیکاری مسجد-مدرسههای دوره قاجار». علمی پژوهشی نگره، شماره 18، ص 47-35.
جباری، فاطمه و مراثی، محسن. (1392). «مطالعه تطبیقی تصاویر نسخ سنگی و کاشیهای مصور دوره قاجار». علمی پژوهشی هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی، دوره 18، شماره 1، ص68-57.
جعفری، زهره؛ آیتاللهی، حبیب ا... و حیدری، مرتضی. (1386). «بررسی چگونگی شکلگیری نقش فرشتگان (انسان بالدار) در منابع تصویری قبل از اسلام». علمی پژوهشی مدرس هنر، دوره دوم، شماره2، ص24-7.
خزایی، محمد. (1381). «نقش شیر در هنر اسلامی». علمی پژوهشی هنرهای زیبا-هنرهای تجسمی، شماره 17، ص57-54.
سامانیان، صمد؛ میرعزیزی، محمود و صادقپور فیروزآباد، ابوالفضل. (1393). «بررسی مضامین تصویری کاشیهای نقش برجسته موجود در تالار اصلی کاخموزه گلستان». علمی پژوهشی هنرهای زیبا-هنرهای تجسمی، دوره 19، شماره 1، ص72-59.
شهبازی سیاوش و شهبازی، سروش. (1386). «تکیه معاون الملک جلوهگاه هنر مذهبی و حماسی و چهرههای تاریخی ایران». ماهنامه کتاب ماه هنر، شماره؟، ص 52-46.
عطارزاده، مجتبی و اتحادمحکم، سحر. (1392). «خوانش گفتمان کاشی نگاره روایتگر سردرب ورودی باغ ارم شیراز». علمی پژوهشی باغ نظر، سال دهم، شماره 26، ص48-41.
مبینی، مهتاب. (1389). «بررسی تطبیقی نقش شیر در اساطیر و هنر ایران و هند». علمی پژوهشی نقشمایه، سال سوم، شماره 6، ص6-1.
محمدزاده، مهدی و سلاحی، گلناز (1392)، «بررسی موضوعی آرایهها و نقشمایهها در اشیای فولادی عصر قاجار». علمی ترویجی جلوه هنر، شماره9، ص76-63.
محمدی، رضا و رجبی، محمدعلی. (1389). «بررسی کتیبههای سردرب ورودی منازل تهران از دوره قاجار تاکنون». علمی پژوهشی نگره، شماره 15، ص27-19.
ولیزاده اوغانی، محمدباقر و ولیزاده اوغانی، اکبر. (1391). «تکریم مهمان و جلوه آن در ساختار فضایی خانههای سنتی ایران». علمی تخصصی معرفت اخلاقی، سال سوم، شماره 4، ص115-103
براتلو، عطیه و همکاران. (1391). «چگونگی ورود معماری غرب در قراقخانه»، دانشگاه هنر تهران، دانشکده معماری و شهرسازی.
خزائی، محمد. (1392). «تأویل نمادین نقوش طاووس و سیمرغ در بناهای اصفهان عصر صفوی. دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس.
اخوان اصغری، خلیل. (1389). شمال نیوز. بازیابی در:28/6/93.
Afradi, K. (2016). Identification of Common Point of Entrance Massage of Seven Qajar Public Building through Discourse Analysis of Motifs. Negareh Journal, 11(37), 33-47. doi: 10.22070/negareh.2016.341
MLA
Kazem Afradi. "Identification of Common Point of Entrance Massage of Seven Qajar Public Building through Discourse Analysis of Motifs". Negareh Journal, 11, 37, 2016, 33-47. doi: 10.22070/negareh.2016.341
HARVARD
Afradi, K. (2016). 'Identification of Common Point of Entrance Massage of Seven Qajar Public Building through Discourse Analysis of Motifs', Negareh Journal, 11(37), pp. 33-47. doi: 10.22070/negareh.2016.341
VANCOUVER
Afradi, K. Identification of Common Point of Entrance Massage of Seven Qajar Public Building through Discourse Analysis of Motifs. Negareh Journal, 2016; 11(37): 33-47. doi: 10.22070/negareh.2016.341