آژند، یعقوب. (1384)، مکتب نگارگری تبریز و قزوینـ مشهد، تهران، فرهنگستان هنر.
آژند، یعقوب. (1387)، مکتب نگارگری هرات، تهران، فرهنگستان هنر.
احمدی، بابک. (1381)، از نشانههای تصویری تا متن (بهسوی نشانهشناسی ارتباط دیداری)، تهران، نشر مرکز.
افشاری، مرتضی. آیتاللهی، حبیبالله، رجبی، محمدعلی،(1389)، بررسی روند نمادگرایی شمایلها در نگارگری اسلامی از منظر نشانهشناسی، نشریه مطالعات هنر اسلامی، شماره 13، ص 54 ـ 37.
انصاری، عبدالکریم. (1390)، روایت شناسی تصاویر شاهنامۀ بایسنقری، پایاننامۀ کارشناسی ارشد در رشتۀ تصویرسازی دانشکده هنرهای تجسمی دانشگاه هنر، استاد راهنما: ایرج اسکندری.
اطهاری نیکعزم، مرضیه. (1391)، نگاه پدیداری و عناصر طبیعی در اشعار پل والری: نمونهای از نشانه - معناشناسی بینش و ادراک، نشریه پژوهشهای ادب و زبان فرانسه، شماره 1، ص 88 ـ 71.
بصائری، سلمان، خزائی، محمد. (1392)، جلوههای استعاره در نظام نشانهای دیداری پوسترهای عاشورایی، نشریه نقد ادبی، شماره 22، ص 65 ـ 49.
پاکبار، رویین. (1381)، دائرهالمعارف هنر، تهران، فرهنگ معاصر.
پاکباز، رویین. (1384)، نقاشی ایرانی، تهران، انتشارات زرین و سیمین.
حسنوند، محمدکاظم، سجودی، فرزان، خیری، مریم. (1384)، بررسی نگارۀ آزمودن فریدون پسرانش را از منظر نشانهشناسی لایهای، نشریۀ هنرهای زیبا، شماره 24، ص 104 ـ 97.
حقایق، آذین، سجودی، فرزان. (1394)، تحلیل معناشناختی دونگاره از شاهنامۀ فردوسی بر اساس الگوی نشانهشناسی اجتماعی تصویر، نشریه هنرهای زیبا ـ هنرهای تجسمی، شماره 2، ص 5-12.
سجودی، فرزان. (1383)، نشانهشناسی کاربردی، تهران، نشر علم.
سجودی، فرزان. (1387)، مقالات اولین هماندیشی نشانهشناسی هنر، تهران، فرهنگستان هنر.
سجودی، فرزان. (1387)، نشانهشناسی: نظریه و عمل، تهران، نشر علم.
سیدالشهدایی، رویا. (1383)، خوانشی زیبا شناسانه از مرگ در شاهنامه فردوسی (مرگ سیاوش)، فصلنامه پژوهشهای ادبی، شماره 4، ص 131-144.
شاهکارهای نگارگری ایران. (1384)، تهران، موزه هنرهای معاصر
شعیری، حمیدرضا. (1391)، نشانه معناشناسی دیداری (نظریهها و کاربردها)، تهران، نشر سخن.
ظفرمند، سیدجواد. 1380، مفهوم فرم بهویژه در هنر، نشریه هنرهای زیبا، شماره 11، ص 13 ـ 21.
علیدوستی، سیروس. (1385)، روش دلفی: مبانی، مراحل و نمونههایی از کاربرد، فصلنامه مدیریت و توسعه، شماره 31، ص 8-24.
غلامپور گلی، محبوبه، حسامپور کرمانی، منصور. (1393)، تحلیل نشانه شناختی تصویری از یک نگارۀ نسخه خطی هزار و یکشب به روش یوری لوتمان، نشریه نگارینه هنر اسلامی، شماره 1، ص 89 ـ 69.
فرید، امیر، پویان مجد، آزیتا. (1391)، بررسی و تحلیل شمایل شناسانۀ نگاره کشته شدن شیده به دست کیخسرو، فصلنامه علمی پژوهشی نگره، شماره 24، ص 49-66.
کارول، نوئل. (1392)، درآمدی بر فلسفه هنر، تهران، انتشارات فرهنگستان هنر.
کثیری، آتوسا، رهنورد، زهرا، دیباج، سید موسی. (1388)، تقابل طبیعت و فرهنگ در نگارۀ زال و سیمرغ (تحلیل نشانه شناختی تصویری از شاهنامۀ طهماسبی)، نشریۀ هنرهای زیبا، شماره 27، ص 103-110.
مرادخانی، علی، عتیقهچی، نسرین. (1397)، تفسیر نشانه شناختی رنگ از منظر حکمی در نگارگری ایرانی اسلامی، نشریۀ رهپویه هنر، شماره 1، ص 21 ـ 5.
مقبلی، آناهیتا، پیامنی، بهناز. (1395)، تحلیل نشانه شناختی سبک سه نگارۀ شاهنامۀ فردوسی با عنوان کشتن بهرام گور اژدها را، پژوهشنامۀ ادب حماسی، شماره 21، ص 201-228.
مهاجری، مهدیس، فهیمیفر، اصغر. (1398)، تحلیل نشانه شناختی عرفان در نگارۀ اسکندر و زاهد اثر کمالالدین بهزاد بر اساس دیدگاه چارلز پیرس، نشریه نگره، شماره 50، ص 121 ـ 109.
موسوی، اشرفالسادات، مصباح، گیتا. (1390)، تحلیل ساختار روایت در نگارۀ مرگ ضحاک بر اساس الگوی کنشی گریماس، نشریۀ هنرهای زیباـ هنرهای تجسمی، شماره 45، ص 23-32.
یاکوبسن، رومن. (1390)، ساختارگرایی، پساساختارگرایی و مطالعات ادبی (مجموعه مقالات)، ترجمه به سرپرستی فرزان سجودی، تهران، حوزه هنری.
یوسفی، سهیلا. (1390)، بررسی ساختار مرگ شخصیتها در دو بخش اسطورهای و حماسی شاهنامه، پایاننامه کارشناسی ارشد رشتۀ زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد، استاد راهنما: دکتر ابوالقاسم قوام.
Hutcheon. Linda.(2006), A Theory of Adaptation. NY and London: Routledge.