The study of the impressionability of animal motifs of Pirnia house's murals from the carpets of Safavid era

Document Type : Research Paper

Authors

1 M.A student in Islamic Art,Tabriz Islamic Art University, Tabriz City, east azerbaijan province

2 Assistant professor in Islamic Arts, Tabriz Islamic Art University, Tabriz City, east azerbaijan province .

Abstract

Carpets of Safavid era which were often the products of court workshops contain various motifs that animal motifs are one of the most widely used cases.  Pirnia house of Nain is also one of the royal palaces related to this era where has beautiful murals as well as animal motifs similar to carpets of Safavid era.
By an analytic-descriptive method, the study of the library resources and analysis of the field images, the present research tries to identify, classify, analyze and compare animal motifs of murals of Pirnia house and four examples of Safavid carpets, and tries to find the answer of the following questions:
 1. Which are the animal motifs common to the murals of the Nain Pirnia house and the carpets of Safavid era?
2. How much have animal motifs in the murals been influenced by the carpets of the Safavid era?
3. What was the connection between the designers of carpets and murals of the Nain Pirnia house?
 Considering many commonalities between the animal motifs of these two, which have been repeated identically in both cases, as well as similarity in the form, the use of the same spacing and dynamic representation style, it seems also that animal motifs of murals of Pirnia house have been influenced by animal motifs of Safavid carpets, which the work relationship between the miniature painters, carpet designers and painters of the murals and their simultaneous presence in the royal workshops can be considered as its main reason. So that, It seems that both of them has been designed by a single team.

Keywords


ادواردز، سیسیل. 1368. قالی ایران. ترجمه‌ی مهین دخت صبا. تهران: فرهنگسرا.
اتکا. 1361. هنر قالی بافی ایران.
اتینگهاوزن، ریچارد و یارشاطر، احسان. 1379. اوج های درخشان هنر ایران. ترجمه روئین پاکباز و هرمز عبدالهی. تهران: آگاه.
بصام، سید جلال الدین و همکاران. 1383. رویای بهشت هنر قالی بافی ایران. ج1. سازمان اتکا.
بنایی، امین و دیگران. 1380. صفویان. ترجمه یعقوب آژند. تهران: مولی.
پوپ، آرتور اپهام و اکرمن، فیلیس. 1387. سیری در هنر ایران از دوران پیش از تاریخ تا امروز. ترجمه سیروس پرهام. ج12. تهران: علمی و فرهنگی.
سلطان زاده، حسین. 1390. نایین شهر هزاره‌های تاریخی. تهران: فرنگار.
حشمتی، فضل الله.1389. تاریخ فرش سیر تحول و تطور فرشبافی. تهران: سمت.
حصوری، علی. 1379. فرش دستباف ایران. فصلنامه فرهنگی، هنری، اقتصادی اتحادیه صادرکنندگان فرش ایران.ش 18: 39.
خودداری نایینی، سعید. 1388. کاخواره نایین طلیعه دیوارنگاره‌های مکتب اصفهان. تهران: فرهنگستان هنر و ترجمه و نشر آثار هنری "متن".
فنایی، زهرا. 1391. شناخت و طبقه‌بندی نمادهای جانوری در قالیهای سالتینگ. مطالعات هنر اسلامی، ش17: 130-117.
میرزا امینی، سید محمدمهدی و کاظم‌پور، داریوش.1391. نقش شیر در فرش ایرانی در مقایسه با آثار ادبی و عرفاتی. مجله گلجام. ش22: 72-61.
هیلنبراند، رابرت. 1389. تاریخ ایران دوره صفویان پژوهش از دانشگاه گمبریج. مترجم یعقوب آژند. تهران: گلشن.
یارشاطر، احسان و گروه نویسندگان. 1384. تاریخ و هنر فرش‌بافی در ایران. ترجمه ر. لعلی خمسه. تهران: نیلوفر.