Comparative study of book coverse the timurid period and the mamluks of egypt in terms of design and motif

Document Type : Research Paper

Authors

Assistant Professor Department of Conservation and Restoration, Art University of Isfahan, Isfahan, Iran.

Abstract

Iran has a long history of technology cover and goes back to the distant past the experimental procedure to the level of perfection and the border was a miracle. In the Islamic period, maintaining the holy verses of the quran, binding and binders are made to the best cover of the timurid period was the zenith of perfection and prosperity. decorative products remained from this period in Iran could be a case to the level of perfection of the technology. iran is the cradle of true art and when the binding is in the western part of the Islamic world and consequently warraq and binding line is set to decline. timurid period, the old method simple decoration, was abandoned and elegant book-binding techniques. So that 550 thousand dowry closed on books that reflect the spirit of patriotism and luxury and prosperity in the course of the day over herat and Samarkand is the second largest art centers ninth century AH. In this study the effects  cover art of the timurid period of the mamluk period in Egypt is the design and motif of the study of  comparative. the main focus of research, sketches and designs used in the timurid period covers the mamluks of egypt, accordingly, the reasons for the iranian binding effect on binding territories studied arabic The cover characteristics the timurid period and the mamluks of egypt reviewed and designs used on the cover of each period were studied for comparison. The results showed that the binding art of the timurid period to perfect Since this period coincided with the mamluk period in Egypt is, egyptian Cover manufacturing techniques and designs have been influenced volumes timurid period The most important motifs in the egyptian mamluks Cover can be used by the timorese covers motifs and arabesques, lachak and medallion designs, geometric and plant motifs noted The motifs are common between the covers of the timurid period and mamluk egypt. 

Keywords


احسانی، محمدتقی. 1380. جلدها و قلمدان‌های ایرانی. تهران: امیرکبیر.
احمدی، نعمت الله. 1372. «هنر جلدسازی در عهد تیموری»، وقف میراث جاویدان، س 1، ش 1: 125-124.
افشار، ایرج. 1357. صحافی از نگاه فرهنگ و تاریخ، در صحافی سنتی: مجموعۀ پانزده گفتار و کتاب شناسی. تهران: کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران.
امامی، نصرالله. 1375. «نگاهی به هنرهای اسلامی دورۀ تیموری»، مشکوه، ش 53: 167-145.
ثابت جازاری، علی‌اصغر. 1378. «صحافی سنتی»، کتاب ماه هنر، ش 8: 25-22.
دیماند، موریس اسون. 1365. راهنمای صنایع اسلامی. ترجمۀ عبدالله فریار. تهران: علمی و فرهنگی.
رستمی، مصطفی. 1380. «مقواگری در تاریخ تجلید تمدن اسلامی»، گنجینۀ اسناد، ش 41و42: 78-62.
رستمی، مصطفی. 1389. «نمادهای عشق بر جلدهای کتاب»، حافظ، ش 76: 19-10.
رستمی، مصطفی. 1390. «تاریخ و فرهنگ کتاب‌آرایی و کتاب‌سازی»، حافظ، ش 85: 12- 8.
رستمی، مصطفی. 1392. جلدسازی ایرانیان از سلجوقیان تا قاجار. تهران: انتشارات متن.
سجادی، سید صادق. 1378. «نگاهی به برخی واژه‌های فارسی رایج در مصر و شام به روزگار سلاطین مملوک»، نامۀ فرهنگستان، ش 14: 92-42.
صفری آق‌قلعه، علی‌اصغر. 1390. نسخه‌شناخت. تهران: میراث مکتوب.
طاهری عراقی، احمد. 1353. هنر جلدسازی. نامه انجمن کتابداران ایران، شماره 3: 374-343.
هالدین، دانکن. 1366. صحافی و جلدهای اسلامی. ترجمۀ هوش‌آذر آذرنوش. تهران: سروش.
ورجاوند، پرویز. 1378. «سیری در هنر ایران و دیگر سرزمین‌های اسلامی»، هنر و مردم، ش 117: 27-17.