ضمیر پنهان در طلسم‌ها و تاثیر آن در هنر گرافیک معاصر ایران مبتنی بر نظریه‌ی یونگ

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجو

2 دانشگاه هنرهای اسلامی تبریز، مؤسسه آموزش عالی نبی اکرم، مؤسسه آموزش عالی اسوه

10.22070/negareh.2024.17700.3238

چکیده

گرافیک راهی بی‌انتهاست و برای پایداری در دنیای مدرن، نیازمند ایده‌های نوین است. در این جستار به ایده‌ی فراموش شده‌ی«ساحت تجسمی طلسم ها» پرداخته شده است. هر چند این ایده در دنیای مدرن خرافاتی بیش تلقی نمی‌گردد، اما به هنگام مطالعه و بررسی لایه‌های مختلف ساحت تجسمی طلسم‌ها با چالش‌ها و یافته‌های متفاوتی رو به رو هستیم.این پژوهش نیز با هدف بررسی و تحلیل لایه های مختلف طلسم ها بوده و موجب گردیده است تا با بررسی نسخه‌‌های دست‌نویس ناخوانا، نقوش و تصاویر موجودات عجیب الخلقه، اشیای خاص؛پاسخی در برابر این سوال ها که ریشه‌ی این تصاویر طلسمی چیست؟ آیا متأثر از ضمیر پنهان و روان نگارنده‌اند، یا محصول جهانی ناپیدا و غیبی‌‌‌اند؟ آیا می‌توان از ایده‌ی«ساحت تجسمی طلسم ها» به عنوان ایده‌ای نو در گرافیک معاصر استفاده کرد؟پاسخی صحیح ارائه نمود. ظرافت و زیبایی این نقوش و تصاویر، آدمی را به سمت هنر سوق می‌دهد و دقیقا در همین انتقال ذهنی است که این نقوش دیگر از هویت علوم غیبی خود گسیخته، به وادی هنر گام می‌نهد و می‌توان، ساحت تجسمی طلسم‌ها را در زمره‌ی یک اثر هنری مورد نقد نیز قرار داد. از سویی دیگر برای خوانش معنا و مفهوم نهفته درآثار و اثبات این موضوع، ضمیر پنهان یونگ مورد استفاده قرار گرفته است و بر این باوریم که می‌توان با تحلیل کهن الگو های موجود و شناخت صحیح ماهیت هر یک، به ارائه ایده و آثاری نو در گرافیک معاصر پرداخت. روش تحقیق پژوهش پیش رو، براساس هدف ، کیفی و بر اساس ماهیت آن، تجزیه و تحلیل به صورت توصیفی-تحلیلی و از سویی جنبه‌ی کاربردی دارد. مطالعات به دست آمده از روش کتابخانه ای و با رویکرد نظری ضمیر پنهان یونگ به تحلیل و بررسی آثار پرداخته است. نتایج این پژوهش با توجه به بررسی تحلیلی و یافته‌های تحقیق، گستره تجسمی غنی نقوش و کهن الگوی موجود در تصاویر طلسم ها و همچنین براساس ماهیت معنایی و مفهومی آنها با برداشت صحیح هنرمند در حوزه گرافیک به عنوان ایده ای نوین در طراحی گرافیک اعم از طراحی پوستر ها و نشانه ها و ... به خوبی استفاده شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The hidden pronoun in spells and its impact on contemporary Iranian graphic art based on Jung's theory

نویسندگان [English]

  • Niloufar Labisheh 1
  • Ali Javaher 2
1 Student
2 TABRIZ ISLAMIC ART UNIVERSITY, UNIVERSITY COLLEGE OF NABI AKRAM, OSVE INSTITUTE OF HIGHER EDUCATION
چکیده [English]

Graphics is an endless way and needs new ideas to be sustainable in the modern world. In this essay, the forgotten idea of "the visual field of spells" is discussed. Although this idea is not considered as a superstition in the modern world, we are faced with different challenges and findings when studying and examining different layers of the visual field of spells.
This research also aims to investigate and analyze the different layers of spells and has led to an answer to these questions, what is the root of these spell images by examining illegible manuscripts, motifs and images of strange creatures, special objects? Are they influenced by the hidden and psychic mind, or are they the product of the invisible world? Is it possible to use the idea of "visual field of spells" as a new idea in contemporary graphics? Provide a correct answer. The elegance and beauty of these motifs and images leads a person to art, and it is precisely in this mental transfer that these other motifs break away from the identity of occult sciences and enter the valley of art, and it is possible to consider the visual field of spells as a work of art. He also criticized. On the other hand, to read the meaning and concept hidden in the works and to prove this issue, Jung's hidden pronoun has been used and we believe that by analyzing the existing archetypes and correctly understanding the nature of each one, we can present new ideas and works in graphics. Contemporary payment. The research method of the upcoming research is based on the objective, qualitative and based on its nature, the analysis is descriptive-analytical and on the other hand, it has a practical aspect. The studies obtained from the library method and with the theoretical approach of Jung's hidden pronoun have analyzed and reviewed the works. The results of this research, according to the analytical investigation and research findings, the rich visual range of motifs and archetypes in the images of talismans, as well as based on their semantic and conceptual nature, with the correct perception of the artist in the field of graphics as a new idea in graphic design, including design Posters, signs, etc. are well used.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Jung
  • hidden pronoun
  • Visual field
  • spell
  • Contemporary graphics of Iran

مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ
انتشار آنلاین از تاریخ 23 اسفند 1402
  • تاریخ دریافت: 07 خرداد 1402
  • تاریخ بازنگری: 27 آذر 1402
  • تاریخ پذیرش: 13 دی 1402