Reflection of Plotinus’ views on the Aesthetics of Iranian-Islamic Art (with Emphasis on Illustration and Architecture)

Document Type : Research Paper

Authors

1 Ph.D student of Art Research , Alzahra University

2 associated Professor, Alzahra University

Abstract

Simultaneous with the translation movement in the Muslim world during the Abbasid era, many philosophical and even theological literatures were translated into Arabic and used by the commentators and scholars. Plotinus, a third century A.D. philosopher with the Neo- Platonic philosophy, profoundly influenced the ideas of many Muslim philosophers by bringing together the ideas of Plato and Aristotle; so much that the influence of many of his ideas may be traced in the philosophical ideas of Muslim mystics, aesthetics and art in the Islamic culture and in the body of religious understanding of the Muslims. The purpose of this paper is to study Plotinus’ views on art and their reflection on the aesthetics of the Islamic art, with emphasis on illustration and architecture.
This article will answer the following questions:
-what are the Plotinus’ ideas about art and aesthetics?
- What are the aesthetic features of Islamic art?
- Which of the ideas of Plotinus can be found in aesthetics of Islamic art?
The findings show that the opinions expressed by Plotinus on art, influenced the principles and tradition of illustration and the Islamic-Persian architecture, and Plotinus’ ideas were introduced into the Islamic-Persian art, after reexamination and revision by Muslim scholars. These principles are extensive and scattered light, flat and pure metal based colors, spiral and circular movements influenced by Plotinus’ idea of the Unity of Being. The research method is descriptive-analytical, and data were collected from library research. Statistical population includes examples of Islamic-Persian architecture and illustration using selective procedure.
Keywords: Plotinus, Aesthetics, Islamic Art, Illustration, Architecture.

Keywords


باوندیان، علیرضا. 1390. «معماری و هویت اسلامی»، در گسترۀ ادبیات و هنر، ش ۲: 119 – 129.
برند، باربارا. 1383. هنر اسلامی. ترجمۀ مهناز شایسته‌فر. تهران: مؤسسۀ مطالعات هنر اسلامی.
بلخاری قهی، حسن. 1384. مبانی عرفانی هنر و معماری اسلامی. تهران: پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی.
بورکهارت، تیتوس. 1369. هنر مقدس. ترجمۀ جلال ستاری. تهران: سروش.
بیردزلی، مونروسی و جان هاسپرس. 1387. تاریخ و مسائل زیبایی‌شناسی. ترجمۀ محمد‌سعید حنایی کاشانی. تهران: هرمس.
پورجوادی، نصر‌اللّه. 1378. درآمدی بر فلسفۀ افلوطین. تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
تابندة گنابادی، سلطان حسین. 1360. فلسفۀ فلوطین، رئیس افلاطونیان اخیر. تهران: چاپخانۀ رودکی.
تایلور، سی. سی. 1380. تاریخ فلسفۀ راتلج. ترجمۀ حسین کلباسی‏اشتری. اصفهان: کانون پژوهش.
دورۀ آثار فلوطین (تاسوعات، انئادها). 1366. ترجمۀ محمد حسن لطفی، ج1و 2، تهران: نشر خوارزمی
راهیل قوامی، فاطمه. 1391. «فرم و محتوا در دنیای فلوطین با توجه به هنر و اثر هنری»، کیمیای هنر، ش ۴: 18-33.
رهبر، ایلناز و حسنعلی پورمند. 1392. «بازخوانی رابطۀ نور و رنگ طلایی در آرا و هنر مانوی»، ماه هنر، ش 179: 64-71.
زمرشیدی، حسین. 1389. گنبد و عناصر طاقی ایران. تهران: نشر زمان.
حکمت، نصرالله. 1384. حکمت و هنر در عرفان ابن عربی. تهران: فرهنگستان هنر.
خزایی، محمد و یعقوب‌پور، آرمان. 1390. «بازتاب تعبیر عرفانی خلق مدام در نگارگری ایرانی»، در گسترۀ ادبیات و هنر، ش ۲: 49 – 57.
مددپور، محمد. 1375. حکمت دینی و یونان‌زدگی در عالم اسلامی از آغاز تا عصر ابن خلدون. تهران: مرکز مطالعات شرقی فرهنگ و هنر.
یاسپرس، کارل. 1363. فلوطین. ترجمۀ محمدحسن لطفی. تهران: خوارزمی.
Russon, John. 1998. “plotinus”, in: Mikchael Kelly (ed.), Encyclopedia of Aesthetics, vol. 4, New York: Oxford.
Panofsky, Erwin. 1968. Idea: a concept in Art Theory, translation by. Joseph Peake, New York: Harper & Row.
-         Gray , Basil , 1977 , An Album of Miniatures and Illuminations from the Baysonghory Manuscript of the Shahnameh of Firdowsi , Tehran:Franklin Publish
 -         Brand , Barbara, 2010, Mohammad Juki’s Shahnameh of Firdowsi , London: Royal Asiatic Society and Philip Wilson Publisher