بررسی گفتمان هویت فرهنگی در حروف‌نگاری اعلان‌های دهۀ ۹۰ ایران، با استفاده از رویکرد گفتمان انتقادی فرکلاف و نشانه‌شناسی اجتماعی کرس و لیون (مورد پژوهشی: موزه آنلاین طراحان گرافیک ایران)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، دانشکده هنرهای صنائی، دانشگاه هنرهای اسلامی تبریز

2 استادیار، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنرهای اسلامی تبریز

3 دانشجوی دکتری هنرهای اسلامی، دانشکده هنرهای صنائی، دانشگاه هنرهای اسلامی تبریز

10.22070/negareh.2023.17920.3254

چکیده

از زمان شکل‌گیری طراحی گرافیک مدرن در ایران، عوامل و زمینه‌های متعددی در پیشبرد این رشته و کاربست حروف‌نگاری در آثار هنرمندان دخیل بوده است. در این راستا، گفتمان‌های مختلفی ازجمله انتقادی، فرهنگی و اجتماعی تأثیر بسزایی در معناسازی و شکل‌گیری آثار حروف‌نگاری داشته‌اند. اگر اعلان‌های حروف‌نگاری را به‌مثابۀ تولیدی گفتمانی در نظر بگیریم، در یک سوی آن هنرمند به‌عنوان تولیدکننده و در سوی دیگر مخاطبان قرار دارند که معنای موردنظر طراح را درک و دریافت می‌کنند. هدف این تحقیق، شناسایی خواستگاه اجتماعی نشانه‌های اعلان‌های حروف‌نگاری موزة آنلاین طراحان گرافیک ایران در دهة نود و نحوۀ بازنمود گفتمان هویت فرهنگی در این اعلان‌هاست. برای تحلیل گفتمان فرهنگی اعلان‌های حروف‌نگاری موزة آنلاین طراحان گرافیک ایران از ترکیب دو روش تحلیل گفتمان انتقادی نورمن فرکلاف و نشانه‌شناسی کرس و لیوون استفاده‌شده است. سؤالات این مطالعه عبارت‌اند از: 1. هنرمندان حروف‌نگار دهۀ نود چه رویکردی نسبت به هویت فرهنگی داشته‌اند؟ 2. نگرش‌های تأثیرگذار بر انتخاب رویکرد اجرایی هنرمندان کدام‌اند؟ تحقیق حاضر ازنظر هدف، بنیادی و از حیث روش، توصیفی-تحلیلی است. جمع‌آوری اطلاعات از طریق مطالعات اسنادی و کتابخانه‌ای صورت گرفته و روش تجزیه‌وتحلیل اطلاعات از نوع کیفی است. بر اساس نتایج حاصل از تحقیق، می‌توان گفت شکل‌گرایی در این دهه به ضرورتی تبدیل‌شده تا طراحان حروف را از یکدیگر متمایز کنند، گویی این هنرمندان توجه به شکل حروف را جزئی از اسلوب آفرینش نوگرایی می‌دانند؛ به‌بیان‌دیگر برای طراح حروف دهۀ نود، محتوا مؤلفۀ ضروری طراحی حروف نیست؛ زیرا شکل و ظاهر رسالتش را در خلق لذت بصری حروف به اتمام رسانده است. هنرمند با بهره‌وری غیر چشمگیر از مؤلفه‌های فرهنگی و تاریخی ایران، قصد دارد فصلی تازه از هنر مدرن را آغاز کند. او در این دهه، دیگر قصد توقف در لحظۀ تاریخی را ندارد و برای به‌ تصویر کشیدن و ارائۀ هنر طراحی حروف خود تلاش می‌کند، نه اینکه به حواشی فرهنگی میدان دهد و به‌عنوان فعال فرهنگی، با خلق حروفی که پاسخ‌گوی نیاز‌های اجتماعی و فرهنگی هستند، به کار خود ارزش فرهنگی می‌دهد و در این فرایند اجتماعی، به‌عنوان مبلغ و تولیدکنندۀ حروف ناب با ظاهر انتزاعی و شکل‌گرا، نقش بسزایی در اقتصاد هنر دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigating the Discourse of Cultural Identity in the Typography of Iran's 90s Posters, Using Fairclough's Critical Discourse Approach and Kress and Lyons' Social Semiotics (Research Case: Online Museum of Graphic Designers of Iran)

نویسندگان [English]

  • shahryar shokrpour 1
  • Amir Farid 2
  • Elham Fakhrzadegan 3
1 Assistant Professor, Faculty of Islamic Crafts, Tabriz Islamic Art University
2 Assistant Professor, Faculty of Visual Arts, Tabriz Islamic Art University
3 PhD Student of Islamic Arts, Faculty of Islamic Crafts, Tabriz Islamic Art University
چکیده [English]

There had been numerous factors and bases included in improving graphic design and using typography in artists’ works in Iran from the very beginning of its modern graphics design genesis. In this way, various discourses such as critical, cultural and social ones had been actively affecting in sense-making and creating typography works. If we consider the typography posters as a product, it is the artist on one side, as a producer, and the audience who receives and understands the intended design on the other. This case is possible to be seen in art of graphics, esp. in typographic posters. These mentioned posters contain different heterogeneous elements such as title, letters, speech, picture and etc. But, the semiotics tool which gathers them together and turns them to a cohesive semantic structure, has been always the pictorial one; therefore the key to understanding such texts is knowing the semiotics tools which identify the existence of the heterogeneous elements (sentence, picture, number, etc.) in a text. The aim of this study is to identify the social origin of signs of typography posters existed in online Museum of Iranian Graphic Designers, and how to represent the cultural discourse in these posters. The combination of two semiotic analysis methods of Kress and Van Leeuwen, and critical discourse analysis of Norman Fairclough is used for cultural discourse analysis of typography posters in Museum of Iranian Graphic Designers. This study is going to reply to the following questions: 1- What approach did the typographists take with cultural identity in 1390s [of Iranian years (the years between about 2010 to 2019)]? 2- What are the influential ideologies on artists’ performance? This paper is a basic type of aim and descriptive-analytical of method. Data collection is done through library and documentary research method. This study’s statistical population is the typography posters in Museum of Iranian Graphic Designers in 1390s in Iran. This museum has started its activity on the Color Palette website in 2014, with the aim of introducing graphic designers and their works to the public and has made it possible so that in addition to presenting the designs of prominent artists, unknown artists can also be exposed; amongst which thirteen designed posters in the above-mentioned gallery are chosen purposefully. Data analysis method is of qualitative type, and for interpreting information the combination of Norman Fairclough’s “Critical Discourse Analysis” and Gunter Kress’ “Social Semiology” are used. In the case of necessity for these posters' semiotics, it can be said; since identifying the cultural identity of the 90s tyopgraghy posters is the most important issue of this research, in order to achieve this recognition, it must be in addition to examining the field of culture and society, which is done via the approach of Fairclough's critical discourse. It is necessary to identify all the signs and attitudes that are coded, and with the help of social semiotics of the mentioned posters, it reached the discourse of cultural identity represented by the designer. Therefore, the analysis of the discourse of the cultural identity of the posters helps to understand the dimensions intended by the typographers in the 90s. Based on the results that came out of the present research, it could be said that formalism is turned to a need in 1390s, to make the designers differentiate the letters from each other; as if these artists knew the formalism of letters as a part of creation style of modernity. In other words, the content is not an urgent characteristic for the 90s typographers in designing the letters, because the form has safely accomplished its mission in creation of letters’ visual joy. The artist is going to start a new chapter in modern art benefiting unimpressively from Iran’s cultural and historical components. In this decade, they don’t intend to stop in historical moment and to try to represent and to submit their art in letters designing, rather than giving scope to cultural controversies; and as culture activists value their works culturally by creating letters which meet the social process; and as publicizers and producers of impressive letters with abstract and formal appearance, they have a rightful role in art’s economy. Conclusively, it can be stated that what is conveyed by the artists either through letters or images are not solely limited to communication methods, since the specific cultural, social and historical necessities of that particular region could be influential as well.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Typography
  • Poster
  • Contemporary Graphics of Iran in 1390s
  • Social Semiotics
  • Discourse Analysis
  • Fairclough
آقا‌گل‌زاده، فردوس، 1385، تحلیل گفتمان انتقادی تهران، شرکت انتشارات علمی فرهنگی.
بختیاریان، مریم، مواجۀ گفتمان هنری و اقتصادی در هنرهای تجسم، نشریۀ هنرهای زیبا-هنرهای تجسمی، شماره 3، دورۀ 22، 58.
پورمند، فاطمه، 1401، گفتمان هویت فرهنگی در هنر معاصر ایران، تهران، نشر پژوهشگاه فرهنگ و هنر.
خادم شریعت، زهرا، 1386، هویت فرهنگی گرافیک معاصر ایران با تأکید بر خوشنویسی و خط فارسی، استاد راهنما: میترا معنوی راد، دانشگاه الزهرا، تهران.
حجازی، مهرداد، 1387، هندسه مقدس در طبیعت و معماری ایرانی، مجله تاریخ علم، شماره 7.
خیری، مریم، موسوی لر، اشرف و فرزان سجودی، 1394، تحلیل الگوهای نشانه‌شناسی اجتماعی تصویر در دو اثر هیرونیموس بود، همایش بین‌المللی نوآوری و تحقیق در هنر و علوم انسانی.
فتحی، سروش، سرایی، حسن و زهرا زارع، 1387، روش کیفی در مطالعات اجتماعی با تأکید بر روش تحلیل گفتمان و تحلیل گفتمان انتقادی، پژوهشنامۀ علوم اجتماعی آزاد گرمسار، سال 2، شماره 3.
فرکلاف، نورمن، 1379، تحلیل انتقادی گفتمان، ترجمه‌ی فاطمه شایسته پیران، تهران: نشر طبع.
قجری، حسینعلی، 1387، تحلیل گفتمان تکوین و هژمونیک ‌شدن اصول‌گرایی شیعی در ایران، پایان‌نامۀ دکتری تربیت‌ مدرس، استاد راهنما: علی‌رضا شجاعی زند.
کرس، گونتر و تئو ون لیوون، 1398، خوانش تصاویر دستور طراحی بصری، ترجمۀ سجاد کبگانی، تهران: نشر هنر نو.
کلاه‌کج، منصور، 1398، جستارهایی در هویت نمایی ملی، 50 سال گرافیک معاصر ایران، فصلنامه مطالعات ملی، سال 20، شماره 3.
مریدی، محمدرضا و معصومه تقی‌زادگان، 1391، گفتمان هنرهای ملی در ایران، نشریۀ مطالعات فرهنگی و ارتباطات، دورۀ 8، شماره 29.
نظری، جواد و حسینعلی قجری، 1392، کاربرد تحلیل گفتمان در تحقیقات اجتماعی، تهران: نشر جامعه‌شناسان.
یزدی، میثم، 1397، روش‌شناسی تحلیل گفتمان انتقادی سازمانی فرکلاف در مطالعات سازمانی و رویدادهای هنر، پژوهشنامۀ فرهنگستان هنر، دورۀ ۲، شماره 1.
 
Barthes, R. 1977. Image-Music-Text. London: Fontana.
 
Crystal, D. 2008. A Dictionary of Linguistics and Phonetics. Oxford: Blackwell.
 
Shahiditabar, M.; Rashidi, AH. and Dehchali, A. 2017. A Critical Discourse Analysis of the Joint Comprehensive Plane of Action(JCPOA). Tehran: 2nd International Conference on Literature and Linguistics, 239-234.
 Van Sommers, P. 1984. Drawing and Cognition. Cambridge University Press.
  WWW.paletrang.com.
دوره 20، شماره 73
فروردین 1404
صفحه 151-170
  • تاریخ دریافت: 30 شهریور 1402
  • تاریخ بازنگری: 20 بهمن 1402
  • تاریخ پذیرش: 30 بهمن 1402