طرح محرابی کنگره‌دار؛ شناسه‌ای هویتی در شکل یابی هنر عصر زندیه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشیار گروه فرش، دانشکده هنرهای کاربردی، دانشگاه هنر

10.22070/negareh.2023.18209.3282

چکیده

 
هر یک از پادشاهان در ادوار حکومتی خود کوشیده‌اند فرهنگ تصویری را متأثر از مبانی فکری و عقیدتی خود شکل دهند. در برخی دوره‌ها، تغییرات واضح و مستقیم اتفاق افتاده و در برخی دیگر، ضمنی و تدریجی بوده‌اند. عصر زندیه نیز دارای مشخصه‌های هنری خاصی است؛ یکی از این ویژگی‌ها، نوع خاصی از طرح محرابی است. این طرح، برگرفته از طرح محراب و نقش بسته بر آثار هنری، به‌عنوان شناسه‌ای در تولیدات دستی بدون تاریخ عصر زندیه به‌ شمار می‌رود. منظور از این طرح، محرابی با کنگره‌های تزئینی است که در دورة زندیه به‌عنوان قابی نوآورانه ظهور یافت. این طرح ترکیبی منحصربه‌فرد دارد و در بخش تاج، از دو قوس هلالی و تیزه‌دار الهام گرفته است. اگرچه طرح‌های ملهم از طاق و طاق‌نما در هنر اسلامی به‌وفور دیده می‌شود؛ اما نگرش پژوهش حاضر بر این نظر است که طرح «محرابی» موردنظر در این مقاله، ویژگی‌های دیداری هنر زندیه را متمایز می‌کند. به بیانی دیگر، این گمان وجود دارد که طرح «محرابی» به‌مثابه یکی از شناسه‌های دیداری- هویتی هنر زندیه به شمار می‌آید.‌ هدف نوشتار پیش‌رو، نخست معرفی، طبقه‌بندی و مطالعۀ شکل «محرابی» در آثار هنری دورة زندیه به‌منظور تعریف یکی از عناصر بصری و نشانه‌های فرهنگ تصویری این دوره بوده و دوم، تبیین جایگاه این طرح به‌منزلۀ شناسه هویتی در شکل یابی هنر زندیه است. سؤال‌های این پژوهش عبارت‌اند از: 1. کار ویژۀ «قاب زندیه» به‌مانند شناسة‌ هویتی در آثار نیمۀ دوم سدۀ دوازدهم و نیمۀ نخست سدۀ سیزدهم هجری چگونه قابل تبیین است؟ 2. بیان نشان هویتی «طرح زندیه» از ورای نوآوری در طرح محرابی به چه نحو، تأویل می‌شود؟ این پژوهش ازنظر ماهیت کیفی، ازنظر هدف و روش، توصیفی تحلیلی بوده و اطلاعات آن به‌صورت نوشتاری از منابع کتابخانه‌ای و تصویری از فضای مجازی و آرشیو شخصی که توسط نگارنده تصویربرداری شده، گردآوری‌شده است. نمونه‌گیری به‌صورت هدفمند انجام شد و بدین ترتیب آثار دربردارندۀ طرح «محرابی» موضوع تحقیق را شکل دادند. تلاش شده است نمونه‌هایی از هنرهای تصویری عصر زندیه مانند کاشی‌کاری ابنیه، سنگ قبور، قالی، نگاره‌ها و آثار چوبی مطالعه و تحلیل شوند. نتیجه آن‌که کاشی‌کاری بناها، سنگ قبور، تزیینات خانه، قالی و قطعه‌ای پارچه مزین به طرح قاب زندیه بوده و این طرح، شناسه‌ای دیداری و هویتی از عصر زندیه به شمار می‌رود. نشان موردمطالعه در این مقاله به‌منزلۀ برگی از شناسنامه‌ در شکل‌گیری هنر زندیه ایفای نقش می‌کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Recessed Arched Mihrab Design: An Identity Marker in the Formation of Art in the Zand Era

نویسنده [English]

  • samaneh kakavand
Associate Professor, Department of Carpet, Faculty of Applied Arts, University of Art
چکیده [English]

Each King in their respective reigns attempted to shape visual culture according to their intellectual and ideological foundations. In some periods, these changes were explicit and evident, while in others, they were implicit and gradual. The Zand era also possesses distinctive artistic characteristics, including a particular type of Mihrab design. In other words, one of the identifying components of Zand-era visual culture is a type of "Mihrab" design. The Zand Mihrab design exhibits unique visual elements that serve as an iconic representation of the visual culture of that period, along with other visual components, forming the artistic characteristics of the era. The art of the Zand era is full of innovative designs, among which the repetition of a type of frame similar to the types of altars is thought-provoking. Introducing the mentioned frame as an identity identifier and searching for its frequency and how it is manifested in the Zand heritage is the concern of this article. The design of a mihrab with a corrugation, which is often seen in the art of the Zand, is a combination of two crescent and pointed arches, which has brought the upper part, especially the crown of the arch, to the fore in a new form. The mentioned design is an innovative frame in the Zend era and has a hybrid form that is inspired by two crescent and pointed arches in the crown part. The discovery of such distinctive markers necessitates research in this field, as the lack of attention to the study framework may result in misattributing artworks to the Zand era or the early years of the Qajar period without proper identification. The adoption of Mihrab designs imprinted on dateless artifacts and handicrafts of the Zand era will serve as an identity marker of that period. While motifs inspired by arches and muqarnas are prominent in Islamic art, the present study argues that the "Mihrab" design discussed here, is a distinguished visual characteristic of Zand-era art.
Research Objective: The primary objective is to introduce, classify, and study the form of the "Mihrab" frame in Zand-era artworks to define one of its visual elements and cultural markers. The secondary objective is to establish the "Zand Mihrab" as an identity marker.
Research Questions: How can the unique work of the "Zand Frame" be explained as an identity marker in artworks from the second half of the 12th century and the first half of the 13th century AH? How is the identity marker of the "Zand motif" interpreted in terms of innovation in the design of the Mihrab?
In terms of the hypothesis it is assumed that the "Mihrab" design is an identity marker of the art in the Zand era.
Research Methodology: This research is primarily theoretical, as it aims to explore the visual phenomenon known as the "Zand Mihrab" design and to elucidate its characteristics and qualities. The research employs a descriptive-analytical approach, utilizing library research, document analysis, virtual observations, and field visits to collect information and concepts. Data was gathered through written texts and images, focusing on 19 samples of visual arts from the Zand period, including tiles of Vakil mosque, the pavilion, the Haft-Tanan mansion, as well as objects and artifacts such as carpets, tombstones, a wooden door located in the Qazvin Museum, and a fabric piece containing a "Mihrab" frame.
Results: The quantitative findings of this research indicate a prevalence of the "Mihrab" design in the Vakil mosque compared to other architectural structures and artistic works of the mentioned period. The study of the chronological evolution of the "Zand Mihrab" design demonstrates its invention and flourishing in the second half of the 12th century AH and persisted during the first half of the 13th century AH.
Another significant finding of this research is that, although the studied design carries spiritual meanings, it has been transformed in usage during the Zand period and manifested in non-religious architectural structures and artifacts. The "Mihrab" design is found in works such as the Vakil mosque (religious), the pavilion, and the Abdul Razzaq Khan mansion (palace), as well as in Vakil School (educational) and the decoration of objects and tombstones. The Zand-era artists, through innovation in the design and modern visual composition of the Mihrab arch by iterating and harmonizing the application of the motif, and ultimately the utilization of the principle of diversity, transformed the "Mihrab" design into an identity element of the Zand period. Thus, in addition to its original invention, the repetition and diverse application of this form in various arts and architectures have turned the spiritual figure of Mihrab design into a symbol of Zand's identity and an integral part of the visual culture.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Mihrab Design
  • Identity Marker
  • Shiraz
  • Zand Period
  • Visual Arts
 
افسر، کرامت‌اله. (1353). تاریخ بافت قدیمی شیراز، چاپ اول، تهران: انجمن آثار ملی.
اوری، پیتر، هامبلی، گاوین و ملویل، چارلز. (1389). تاریخ ایران کمبریج (جلد هفتم) قسمت اول: از نادرشاه تا زندیه، ترجمۀ تیمور قادری، چاپ دوم، تهران: مهتاب.
آقاسیان، شکوفا و همکاران. (1391). صنایع‌دستی استان قزوین، چاپ اول، تهران: سیمای دانش.
بورکهارت، تیتوس. (1362). هنر اسلامی، زبان و بیان، ترجمۀ مسعود رجب‌نیا، چاپ اول، تهران: سروش.
بهروزی، علینقی. (1354). بناهای تاریخی و آثار هنری جلگۀ شیراز، چاپ دوم، شیراز: ادارۀ کل فرهنگ و هنر استان فارس.
جهان‌بخش، هانا و شیخی‌نارانی، هانیه. (1395). پژوهشی پیرامون گل و مرغ و کاربرد آن در هنرهای سنتی ایران (دوران زندیه و قاجاریه)، تاریخ نو، 7(16)، 162- 129.
حسینی شیرازی، محمد نصیر (فرصت‌الدوله). (1362). آثار عجم، به کوشش علی دهباشی، چاپ اول، تهران: فرهنگسرا.
حسینی فسایی، میرزا حسن. (1388). فارسنامۀ ناصری (جلد دوم)، تصحیح و تحشیه: منصور رستگار فسایی، چاپ چهارم، تهران: امیرکبیر.
داعی‌الاسلام؛ محمدعلی. (1364). فرهنگ نظام (جلد پنجم: حرف میم تا آخر حرف یا)، چاپ دوم، تهران: دانش.
دیولافوا، ژان. (1385). سفرنامۀ دیولافوا (ایران، کلده و شوش)، ترجمۀ علی‌محمد فره‌وشی، به کوشش بهرام فره‌وشی، چاپ هفتم، تهران: دانشگاه تهران.
رجائی، غلامعلی. (1387). ایران و کریم‌خان زند، چاپ اول، تهران: نیکتاب.
رجبی، پرویز. (1389). کریم‌خان زند و زمان او، چاپ اول، تهران: آمه.
زمرشیدی، حسین. (1400). سیر تحول کاشی‌کاری در آثار معماری دوره صفویه تا امروز، مطالعات معماری ایران،1(2). 78-65.
سامی، علی. (1337). شیراز شهر سعدی و حافظ، شهر گل‌وبلبل، چاپ اول، شیراز: چاپ موسوی.
شیخی، علیرضا و دهقان منشادی، مینا. (1401). آرایه‌های تزئینی معماری خانه‌های «محتشم» و «صالحی» شیراز؛  یادگارهایی از دوران زند و قاجار، پیکره، 11(30)، 28-1.
صباحی بیدگلی، حاجی سلیمان. (1394). دیوان حاجی سلیمان صباحی بیدگلی، به تصحیح: عبدالله مسعودی آرانی، چاپ دوم، تهران: اسوه.
عقابی، محمدمهدی. (1376). دائره‌المعارف بناهای تاریخی ایران در دورۀ اسلامی؛ بناهای آرامگاهی، چاپ اول، تهران: حوزۀ هنری.
غفاری کاشانی، ابوالحسن. (1369). گلشن مراد، به اهتمام غلامرضا طباطبایی مجد، چاپ اول، تهران: زرین.
فرانکلین، ویلیام. (1358). مشاهدات سفر از بنگال به ایران در سال‎های 1787-1786 میلادی، ترجمۀ: محسن جاویدان، چاپ اول، تهران: دانشگاه تهران.
فریه، رونالد. (1374). هنرهای ایران، ترجمۀ پرویز مرزبان، چاپ اول، تهران: فرزان روز.
گلستانه، ابوالحسن‌بن محمدامین. (1396). مجمل التواریخ، به سعی و اهتمام: محمدتقی مدرس رضوی، چاپ ششم، تهران: دانشگاه تهران.
میرشمسی، فرشته، میرزا ابوالقاسمی، محمدصادق و زارع خلیلی، فتح‌الله. (1396). تنوع نقوش گیاهی در نقاشی دیواری عصر زندیه در شیراز، هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی، 22(1): 52-43.
نراقی، حسن. (1345). تاریخ اجتماعی کاشان، چاپ اول، تهران: مؤسسۀ مطالعات و تحقیقات اجتماعی.
نصر، طاهره. (1387). جستاری در شهرسازی و معماری زندیه، چاپ اول، شیراز: نوید شیراز.
نوری شادمهانی، رضا. (1400). محراب‌بری در نگاره‌های تیموری، مطالعات معماری ایران، 8(15)، 133-142.
نیبور، کارستن. (1390). سفرنامۀ کارستن نیبور، ترجمۀ پرویز رجبی، چاپ اول، تهران: انتشارات ایران‌شناسی.
دوره 20، شماره 73
فروردین 1404
صفحه 66-80
  • تاریخ دریافت: 07 شهریور 1402
  • تاریخ بازنگری: 06 آبان 1402
  • تاریخ پذیرش: 15 آبان 1402