خوانش دو قطب استعاره و مجاز در نقاشی‌های قهوه‌خانه‌ای، نگاره‌های مکتب اصفهان و نقاشی سقاخانه‌ای با رویکرد نشانه‌شناسی رومن یاکوبسن

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتر هنر اسلامی، رشتة هنر اسلامی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران

2 استادیار و عضو هیئت‌علمی دانشگاه تربیت مدرس

10.22070/negareh.2023.16137.3022

چکیده

نقاشی قهوه­­‌خانه‌­ای، نوعی هنر عامیانه است که با گذر از نگارگری مکتب اصفهان و تحت تأثیر شرایط فرهنگی- اجتماعی، در عصر قاجار بروز و ظهور یافته است. در این میان، نقاشان قهوه­‌خانه‌­ای، از استعاره و تمثیل به‌عنوان ابزاری برای شکل‌دهی به تصاویر متفاوت از واقعیت استفاده کردند که در عین شباهت به نگاره­‌های مجرد مکتب اصفهان، به‌گزینش اشکال طبیعت­‌گرایانه در محور جانشینی همت گماشته­‌اند. هدف از این مقاله، تشریح بُعد استعاره و مجاز در نقاشی قهوه­­‌خانه‌­ای از منظر رویکرد نشانه­‌شناسی یاکوبسن است. در این مقاله، نقاشی­‌های قهوه‌­­خانه‌­ای عصر قاجار با هدف پشت سر گذاشتن پارادایم­‌های غالب نگارگری سنتی به شیوة تحلیل ساختاری متن موردبررسی قرار می‌­گیرند. در پژوهش حاضر، این سؤال پاسخ داده‌شده که استعاره و مجاز چه تأثیری در شکل‌­گیری و شکوفایی نقاشی­‌های قهوه­‌خانه‌­ای و سقاخانه‌­ای در دوران معاصر داشته است. روش تحقیق پژوهش با رویکرد توصیفی- تحلیلی صورت گرفته و گردآوری اطلاعات موردنیاز برای تحلیل به شیوة کتابخانه‌­ای و با توجه به نوع روابط جانشینی و هم‌نشینی در ساختار و ترکیب عناصر بصری نقاشی قهوه­‌خانه‌­ای در قیاس با نگاره­‌های مکتب اصفهان و نقاشی سقاخانه‌­ای تحقق ‌یافته است. نتایج این مطالعه نشان داد نقاشی قهوه‌­خانه‌­ای در مقایسه با نگاره­‌های مکتب اصفهان و نقاشی سقاخانه‌­ای به‌صورت استعاره و مجاز شکل‌گرفته که به گفته یاکوبسن، مبتنی بر دو محور جانشینی و هم‌نشینی است و نقش محوری در خلق تصاویر مدرن و نقاشی قهوه­‌خانه‌­ای داشته است.
 

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Reading the Two Poles of Metaphor and Metonymy in Ghahve Khane Paintings, Isfahan School Paintings and Saqa Khane Painting with Roman Jakobson's Semiotics Approach

نویسندگان [English]

  • Elham Taherian 1
  • Asghar Fahimifar 2
1 PhD Candidate, Department of Islamic Art, Faculty of Art and Architecture, Tarbiat Modares University, Tehran,
2 ), PhD, Associate Professor of Creative Arts (in Painting), Department of Painting, Faculty of Art and Architecture, Tarbiat Modares University, Tehran
چکیده [English]

Ghahve khane painting is one of the types of folk art that emerged in the Qajar era by passing through the painting of Isfahan school and under the influence of function and socio-cultural conditions. Meantime, in Qajar era (especially in the second half) when the special trend was towards Western naturalistic art, Ghahve khane painters have shown a tendency towards Western art while paying attention to the visual characteristics of traditional painting. This trend, using the factor of similarity to the painting elements of the Isfahan school, led to the replacement of elements with the characteristics of western art, examples of which can be seen in the paintings of this era. Substitution is a practice based on the similarity that appears in the metaphor, while the Metonymy of the sender is realized by relying on the coexistence of different elements. In other words, we use similitude in metaphor and proximity in metonymy. According to Jakobson's perspective, the metaphor and metonymy of the sender is not limited to verbal art, but also exists in other symbolic systems, apart from the symbolic system of language, such as works of art. Meanwhile, Ghahve khane painting artists used metaphor and allegory as a tool to shape a different image of reality and created images that while resembling the paintings of the Isfahan school, chose naturalistic forms in the axis of succession. Also, the use of emotional states in the face of enemies  are metaphor for their earthly nature and their ideal and similar faces are a sign of their divinity, while the largeness of the figures and occupying the most important parts of the frame, indicate greatness and holiness in them. Substitution is a practice based on the similarity shown in the metaphor, while the Majaz Mursal (a type of metonymy) is realized by relying on companionship. Choosing a small part of the event instead of the whole one is also related to principle of companionship and metonymy of the sender (such as a partial scene of Ashura instead of the whole event). According to Jakobson, metaphor is not limited to theological art, but also exists in systems of signs other than the system of signs of language, such as works of art. The importance and necessity of this issue starts from the fact that because Ghahve khane painting is formed from a combination of tradition and modernity, Jakobson's theory of metaphor and metonymy, based on the axis of companionship and succession in terms of structuralism, can better understand the painting of this era. One of the changes that can be seen with the advent of Qajar painting, especially Ghahve khane painting, is the use of special rhetorical figures of metaphor in works of art. The metaphor of borrowing from the root means using one element instead of another, because of the similarity between the two. This rhetorical figure is an expressive tool that provides the designer with a new framework for observing the world around them and is an effective tool for creating original works.
The upcoming research aims to study and compare 12 examples of Ghahve Khane paintings in comparison with six Isfahan school paintings and six Saqa Khane illustrations. The method of selecting pictures is selective and in line with the research objectives, and the method of data analysis is qualitative. One of the unique features of these paintings is the link between the visual characteristics of traditional painting and the characteristics of modern imagery, which can be analyzed from the perspective of the two poles of metaphor and permission (which is based on the two axes of substitution and companionship). The purpose of this article is to describe the dimension of metaphor and permission in Ghahve Khane painting from the perspective of Jakobson's semiotic approach. In this article, the Qajar era Ghahve Khane paintings are analyzed with the aim of leaving behind the dominant paradigms of traditional painting through analysis of text structure. In the present research, the question has been answered that what effect did metaphor have on the formation and flourishing of Ghahve Khane paintings and what were its role in the formation of contemporary pictorial tradition. The research method is carried out with a descriptive-analytical approach and collecting the information required for analysis in a library-based manner and according to the type of relationships of succession and cohabitation in the structure and combination of visual elements of Ghahve Khane painting in comparison with the paintings of the Isfahan school. It is assumed that a Ghahve khane painting was formed with the help of the metaphorical dimension and from the combination and replacement of the elements of the paintings of the Isfahan school. The results show that Ghahve Khane and Saqa Khane paintings were formed by using metaphor and metonymy, which according to Jakobson, are based on the two axes of substitution and companionship.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Metaphor and Metonymy
  • the Pole of Companionship and Substitution
  • Ghahve Khane Painting
  • Saqa Khane Painting
  • Isfahan School of Painting
  • Jakobson
آژند، یعقوب (1385)، مکتب نگارگری اصفهان، تهران: فرهنگستان هنر.
اخگر، مجید (1391)، فانی و باقی، تهران: انتشارات حرفه هنرمند.
اعظم زاده، محمد (1377)، پیوند نقاشی ایران با فرهنگ‌عامه، پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس، تهران.
ایگلتون، تری (1398)، پیش درآمدی بر نظریه ادبی، چاپ دهم، تهران: مرکز.
پاکباز، روئین (1378)، دایرﺓالمعارف هنر، چاپ چهارم، تهران: زرین و سیمین.
پاکباز، روئین (1383)، نقاشی ایران از دیرباز تا امروز، تهران: فرهنگ معاصر.
پاکباز، رویین (۱۳۸۶)، نقاشی ایران از دیرباز تا امروز، چاپ ششم، تهران: انتشارات زرین و سیمین.
پاکباز، روئین (1389)، نقاشی ایران از دیرباز تا امروز، چاپ نهم، تهران: زرین و سیمین.
چلیپا، کاظم و دیگران (1390)، تأملاتی درباره موضوعات ملی و مذهبی در نقاشی قهوه­خانه­ای، نگره، شماره ۱۸، صص82-69.
چندلر، دانیل (1387)، مبانی نشانه­شناسی، ترجمه مهدی پارسا، تهران: سوره مهر.
حرمتی، حمیده و دیگران (1399)، معنایابی رمزگان فرهنگی رولان بارت در متنی سقاخانه­ای از منصور قندریز (چاپ دستی: لینونئوم)، مطالعات تاریخ فرهنگی: پژوهش‌نامه انجمن ایرانی تاریخی، شماره 46، صص 79-53.
حسین‌آبادی، زهرا و محمدپور، مرضیه (1395)، بررسی تأثیر نقاشی­های قهوه­خانه­ای با موضوعات مذهبی بر روی باورهای عامه مردم، نشریه جلوه هنر، شماره 16، صص 79-69.
رجبی، محمدعلی و چلیپا، کاظم (1385)، حسن اسماعیل­زاده، نقاش مکتب قهوه­خانه­ای، تهران: نظر.
زرینی و مراثی، سپیده ساداتی و محسن (1387)، بررسی چگونگی تأثیرگذاری عرفان اسلامی در شکل­گیری هنر نگارگری مکتب هرات تیموری و تبریز صفوی، فصلنامه نگره، شماره 7. صص105- 93.
ساریخانی، مجید (1384)، نقاشی قهوه­خانه در دوره قاجار، میراث جاویدان، سال سیزدهم، شماره ۵۰، صص 120-114.
سجودی، فرزان (1390)، نشانه‌شناسی کاربردی، چاپ دوم، تهران: نشر علم.
شمیسا، سیروس (1387)، بیان و معانی، چاپ سوم، تهران: نشر میترا.
طاهری، صدرالدین (1396)، نشانه­شناسی کهن‌الگوها در هنر ایران و سرزمین­های مهاجر، تهران: شورآفرین.
کلانتری، منوچهر (1352)، رزم و بزم شاهنامه در پرده­های بازاری (قهوه‌خانه‌ای)، هنر و مردم، شماره 134، صص 15-2.
گودرزی، مرتضی (1385)، جستجوی هویت در نقاشی ایرانی، تهران: علمی و فرهنگی.
گندمکار، طیب زاده، راحله، امید (1396)، بررسی مجاز در زبان فارسی بر مبنای نظریه مفاهیم واژگانی و الگوی شناختی، مجله زبان پژوهی، شماره23، صص178-151.
محمودی، فتانه (1387)، مضامین دینی در نقوش سقانفارهای مازندران، کتاب ماه هنر (118)، 87-80.
مهدیه، راضیه و دیگران (1394)، مطالعه نقش استعاره در محصولات صنعتی در دوره پست‌مدرن، نشریه هنرهای تجسمی هنرهای زیبا، دوره 20، شماره 2، صص 92-85.
مهرکی، ایرج و علیزاده، حسین (1395)، قطب مجازی زبان نثر صوفیه با تکیه بر مقالات شمس، دو فصلنامه زبان و ادبیات فارسی، شماره 80، صص 127-115.
مهرگان، آروین (1377)، دیالکتیک نمادها، پژوهشی در ساخت غریزی ذهن، اصفهان: نشر فردا.
هاوکس، ترنس (1370)، استعاره، ترجمه فرزانه طاهری، تهران: نشر مرکز.
هاوکس، ترنس (1390)، استعاره، چاپ چهارم، ترجمه فرزانه طاهری، تهران: نشر مرکز.
هومر، شون (1388)، ژاک لاکان، ترجمه محمدعلی جعفری و محمدابراهیم طاهایی، ج6، تهران: ققنوس.
یاکوبسن، رومن (1380)، «زبان‌شناسی و شعرشناسی»، ترجمه کوروش صفوی، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی.
یاکوبسن، رومن (1385)، روندهای بنیادین در دانش زبان، مترجم: کوروش صفوی، دوم، تهران: هرمس.
Adamson, Glenn; Pavitt, Jane (2011), Postmodernism: Style and Subversion, London , V&A Publishing.
Harris, R (1988), Language, Saussure & Wittgenstein: How to Play Game with Words, London: Routledge.
Owens, Craig, (1980), The Allegarical Impulse: Toward a Theory of Pastmodernism, October, vol.12, pp. 67-86.