مطالعة تطبیقی اعمال روش آموزش مبتنی بر حل مسئله با روش معمول آموزش در درس کارگاه صنایع‌دستی 5 (سفال و کاشی)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه صنایع‌دستی، دانشکده صنایع‌دستی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان

10.22070/negareh.2023.17585.3203

چکیده

امروزه پیشرفت‌­ها و تحولات سریع، مسائل جدید و درنتیجه انتظارات تازه­ای از نظام­‌های آموزشی ایجاد کرده است. در شیو‌­های معمول آموزشی، فراگیران اغلب مجال استفاده از مطالب آموزشی در دنیای واقعی را نمی‌­یابند. ازاین‌رو، متخصصین علوم تعلیم و تربیت بر شیوه‌­های فعال و ضرورت حذف خلأ میان آموزش و عمل، با استفاده از روش حل­ مسئله تأکید دارند. «حل مسئله» که به‌عنوان روش آموزش علمی نیز شناخته می­‌شود، یکی از مفیدترین روش‌­های آموزش فعال است. هدف این تحقیق، سنجش تأثیر آموزش با روش حل مسئله بر یادگیری، انگیزش و خلاقیت دانشجویان در درس کارگاه صنایع‌دستی 5، نسبت به روش معمول آموزش (مطابق با سرفصل برنامه درسی) و پاسخ به این سؤال است که روش حل مسئله در آموزش این درس چگونه است و به‌کارگیری آن، چه نتایجی در بر دارد؟ روش تحقیق به‌صورت آزمایشی (تجربی) و تجزیه‌وتحلیل به‌صورت کیفی انجام‌شده است. گردآوری داده‌­ها نیز به‌صورت اسنادی و میدانی (مشاهده، عکاسی و مصاحبه) انجام‌گرفته است. زمان و مکان تجربه به ترتیب، نیمسال اول 1394 و دانشگاه هنر اصفهان بوده است. نتایج تحقیق نشان داد تفاوت­‌هایی ازنظر کیفی در آموزش به روش حل مسئله و روش معمول آموزشی وجود دارد. روش حل مسئله، روش فعال­‌تر و دانشجو محور آموزشی است و فعالیت، خلاقیت و انگیزش دانشجویان در این شیوه بیشتر و یادگیری عمیق‌­تر است. در روش حل مسئله، دانشجویان به­‌جای کپی­‌برداری از آثار دیگران یا تقلید از گذشته، می­‌آموزند که پاسخ‌­های مختلف برای یک مسئله را خود کشف و ارزیابی کنند و به همین دلیل به زبان هنری شخصی دست می‌یابند. همچنین، در این روش رضایت­‌مندی، میزان اعتمادبه‌نفس، توانایی اظهار وجود و مشارکت دانشجویان بهتر از روش معمول آموزشی بوده است. در پایان پیشنهاد‌هایی به‌منظور بهبود آموزش این درس که قابلیت تعمیم به سایر دروس کارگاهی این رشته را دارد، ارائه‌شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A Comparative Study of Applying the Problem-Solving Based Teaching Method with the Typical Teaching Method in the Handicrafts Workshop 5 (Ceramics and Tile)

نویسنده [English]

  • SHABANALI GHORBANI
Shabanali Ghorbani, Assistant Professor, Department of Handicrafts, Faculty of Handicrafts, Art University of Isfahan, Isfahan,
چکیده [English]

Educational systems always try to convey the methods and techniques in accordance with the principles and expectations of curriculum, goals and content to the learners. The issue is that the extensive cultural, technological, social and economic developments and changes and transformations of the current era have created new situations and problems and, accordingly, new expectations for educational systems. One of the problems that arise in education in the usual ways is the weakness of learners in applying scientific information in real, practical conditions and during the performance of professional duties. Therefore, it is necessary to evaluate and apply new educational approaches in order to enrich educational programs. Educational science experts emphasize active methods and the need to eliminate the gap between education and practice by changing the educational system towards problem-solving education. Teaching and learning by "problem solving" method, which is also interpreted as "scientific method", was first proposed by "John Dewey", it is known as one of the most effective methods in education and for reviewing experiences and developing judgment is more useful than other teaching methods. What the learner does in dealing with an uncertain situation or an ambiguous phenomenon and his effort to clarify the existing problem and find a solution, or change the situation, should be implemented during teaching. This method can be used in the teaching of various scientific and applied disciplines, in solving educational problems, in exams or in evaluating progress. The purpose of this research is to compare the effect of teaching handicrafts workshop courses using the problem solving method on the amount of learning, motivation and creativity of students compared to the traditional teaching method (according to the curriculum heading) and to answer the following question that: What is the problem solving method and its steps and what are the effects of using the problem solving method in the teaching of workshop courses in this field generally and specifically in the Handicrafts Workshop 5 compared to the current teaching method? The research method used in this article is an experimental method, with an approach of comparison of the problem solving-based teaching method with the typical method in the handicrafts workshop 5 .The collection of data was in both library and field research (observation, documentation and interview). In the experiment, the researcher conducts an experiment in order to test a hypothesis. In this method, in general, the issue is that what results will be obtained if the existing arrangements are changed with a new assumption. In the current research, the statistical population is students of the 5th semester of bachelor of Handicrafts at the Art University of Isfahan during the first semester of the year 2015. The sample size consists of 36 students randomly divided into two separate classes as group 1 (control) and 2 (experimental) in which each group consisted of 18 students. The 1st group was assigned to the usual method based on the curriculum heading and the 2nd group was assigned to the problem-oriented method based on John Dewey's problem solving method for education. In the sampling, two important principles of sampling have been observed, which means that the sampling frame covers the entire population under investigation or the target population and the sampling are applied with an unbiased method. The results showed that in the problem solving method, a qualitatively positive difference was observed compared to the control group, namely on the current typical teaching, based on teaching techniques and skills. Since the problem solving method is an active educational method, students' activity, desire and motivation are more and the learning is deeper and as a result, better education was done and more diverse works were produced. Despite the initial difficulty in implementing the problem solving method, the satisfaction of the students after seeing the results and works has been higher. In the problem solving method, instead of copying the works of others or simply imitating the past, students learn to discover and evaluate different and possible answers to a problem and therefore achieve a personal artistic language. Also, in this method, the level of innovation and creativity, the level of self-confidence, the ability to self express and the participation of students have been better than the usual educational method. Since the findings of this research in practice, point to the relative superiority of the problem solving method (which has been confirmed in many other researches in different fields), it is suggested to apply this method in teaching, especially in teaching practical courses and workshops. Also, it is suggested to revise the curriculum and educational contents based on teaching by problem solving method. This is particularly important considering the relative oldness of the existing curriculum and taking into account contemporary requirements and needs and developments and changes that are happening in all scientific, technological and educational fields.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Teaching Method
  • Problem-Solving
  • John Dewey
  • Bachelor of Handicrafts
  • Handicrafts Workshop 5
  • Ceramics and Tile
  • Art University of Isfahan
احمدی، غلامعلی. (1380). کاربرد روش حل مسئله در آموزش علوم، فصلنامه تعلیم و تربیت (آموزش‌وپرورش)، شماره 65، صص 11-46.
اردبیلی، یوسف. (1348). بنیان گذران فلسفه پراگماتیسم (اصالت عمل)، فصلنامه تعلیم و تربیت (آموزش‌وپرورش)، دوره سی و نهم، شماره 4، صص 19 - 25.
اردستانی، حسین. (1381). روش تحقیق و متن نویسی، تهران، معاونت پژوهشی دانشکده فرماندهی و ستاد.
ادیب­نیا، اسد. (1389). روش­های تدریس پیشرفته، شوشتر: انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی.
بازرگان­دیلمقانی، فریدون. (1377). آشنایی با فلسفه آموزش‌وپرورش، تهران: انتشارات سمت.
بیات، آزاده و کریمی، ساغر (1391). جای خالی طراحی در واحد طراحی؛ ارائه برنامه طراحی در دروس تخصصی رشته صنایع‌دستی، مجموعه چکیده مقالات اولین همایش ملی آموزش عالی هنر، تهران، دانشگاه هنر.
پاپکین، ریچارد هنری و استرول، آوروم. (1389). کلیات فلسفه، تهران: حکمت.
حاجی بابایی، فاطمه و اشرفی­زاده، حدیث. (1398). مرور جامع یادگیری مبتنی بر حل مسئله در آموزش پرستاری ایران، نشریه پرستاری ایران، دوره 32، شماره 18، صص 12-30.
حجازی، معینه سادات و کریمی، ساغر. (1391). بررسی و بازنگری کارآمدی سرفصل­های رشته صنایع‌دستی (نمونه موردی رشته صنایع‌دستی دانشگاه مازندران)، مجموعه چکیده مقالات اولین همایش ملی آموزش عالی هنر، تهران، دانشگاه هنر.
خلیلی شورینی، سیاوش. (1381). روش­های تحقیق در علوم اجتماعی و فرهنگی، تهران، نشر آن.
دیویی، جان. (1333). مدرسه و شاگرد، ترجمه مشفق همدانی، تهران، نشر صفی علیشاه.
دیویی، جان. (1339). مقدمه‌ای بر فلسفه آموزش‌وپرورش، دموکراسی و آموزش‌وپرورش، ترجمه امیرحسین آریانپور، تبریز، چاپ شفق.
دیویی، جان. (1369). تجربه و آموزش‌وپرورش، ترجمه سید اکبر میر حسینی، تهران، مرکز ترجمه و نشر کتاب.
راشدپور، فرشاد. (1400). مقایسه تأثیر آموزش برنامه درسی علوم تجربی به روش تدریس سنتی و حل مسئله جان دیویی بر سواد آبی دانش آموزان پایه سوم ابتدایی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، رشته برنامه­ریزی درسی دانشگاه پیام نور، مرکز پیام نور خمین.
رحیمی، سعید. (1393). تبیین مبانی معرفت­شناختی روش حل مسئله پراگماتیسم و مقایسه آن با دیدگاه نئوپراگماتیستی رورتی (با نگاهی به فرایند تدریس)، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس.
ساداتی، ناصر. (1391). ارزیابی برنامه درسی رشته صنایع‌دستی در مقطع کارشناسی از منظر رویکرد دیسیپلین محور-DBAE، مجموعه چکیده مقالات اولین همایش ملی آموزش عالی هنر، تهران، دانشگاه هنر.
ساداتی، ناصر. (1394). طراحی الگوی نظری برنامه درسی هنر مبتنی بر نظریه نمادها با رویکرد شناختی، مطالعه موردی؛ بررسی اهداف و محتوا در برنامه درسی صنایع‌دستی متناسب با رویکرد مطلوب، رساله دکتری، اصفهان: دانشکده مطالعات عالی هنر، دانشگاه هنر اصفهان.
شریعتمداری، علی. (1373). فلسفه، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
شریعتمداری، علی. (1375). اصول و فلسفه تعلیم و تربیت، تهران: انتشارات امیرکبیر.
قربانی، شعبانعلی (1395). تبیین فرایند طراحی جهت آموزش در رشته صنایع‌دستی؛ موردپژوهشی رشته سرامیک، رساله دکتری، اصفهان: دانشکده مطالعات عالی هنر، دانشگاه هنر اصفهان.
نادری، عزت­الله و سیف­نراقی، مریم. (1385). روش­های تحقیق در علوم انسانی (با تأکید بر علوم تربیتی)، تهران: نشر بدر.
نجف لو، پریسا. (1390). پراگماتیسم و علوم اجتماعی، تهران: انتشارات طراوت.
گوتک، جرالد ال. (1384). مکاتب فلسفی و آراء تربیتی، ترجمه دکتر محمدجعفر پاک‌سرشت، تهران: انتشارات سمت.
مشخصات کلی، برنامه و سرفصل دروس دوره کارشناسی صنایع‌دستی. کد 6152. کمیتۀ تخصصی هنرهای تجسمی، گروه هنر، مصوب یک‌صد و سومین جلسه شورای عالی برنامه­ریزی مورخ 7/9/1366.
هوشیار، مهران. (1390). بررسی نظام آموزش عالی هنرهای صناعی ایران و پیشنهاد یک نظام نوین، رساله دکتری، تهران: دانشکده هنر دانشگاه شاهد.
Dewey, J. (1910‌). How‌ we think. Lexington, MA: D.C. Heath.
Dewey, J. (1916‌). Democracy and Education, New York, USA, Macmilan.
Dewey, J. (1933). How we think, a restatement of the relation of reflective thinking of education process, health, Boston, Massachusettes.
Haith-Cooper, M. (2000). Problem-based learning within health professional education. What is the role of the lecturer? A review of the literature, Nurse Education Today; 20 (4): 267-72.
Massialas, B.G. (1991). Discovery and inquiery methods, from International Encyclopedia of Curriculum, Pergamon Press.
Palmer, J. A. (2001). Fifty major thinkers on education, from Confucius to Dewey, Routledge.
دوره 20، شماره 73
فروردین 1404
صفحه 171-195
  • تاریخ دریافت: 22 خرداد 1402
  • تاریخ بازنگری: 30 مرداد 1402
  • تاریخ پذیرش: 14 شهریور 1402