%0 Journal Article %T مطالعه تطبیقی سرپوش‌ها و آسمانه‌های تصویرشده در نگاره‌های دوره صفوی با تأکید بر جنسیت (نمونه‌های موردی: شاهنامه رشیدا و هفت اورنگ جامی) %J فصلنامه نگره %I دانشگاه شاهد %Z 2676-7244 %A بلالی اسکویی, آزیتا %A طبقچی سالم, میلاد %D 2021 %\ 12/22/2021 %V 16 %N 60 %P 157-171 %! مطالعه تطبیقی سرپوش‌ها و آسمانه‌های تصویرشده در نگاره‌های دوره صفوی با تأکید بر جنسیت (نمونه‌های موردی: شاهنامه رشیدا و هفت اورنگ جامی) %K جنسیت %K سرپوش %K آسمانه %K نگاره‌ها %K رشیدا %K هفت اورنگ %K صفوی %R 10.22070/negareh.2020.5510.2510 %X پوشش در دوران مختلف نمادی از فرهنگ و نشان‌دهنده جایگاه اجتماعی افراد و جامعه بوده است و از لحاظ واژه‌ای به جنبه‌های مختلفی اشاره دارد. ایران با توجه به تاریخ چندهزارساله در مورد پوشش‌ها از لحاظ شکل و هندسه، از غنای بالایی برخوردار است که می‌توان آن را در نگاره‌های دوره‌های مختلف نظاره‌گر بود. نکته قابل تأمل در بحث پوشش‌ها عواملی است که از جهات مختلفی بر آنها تأثیر داشته که یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین آنها جنسیت است. مطالعات پیشین نشانگر آن است که جنسیت در پوشش انسان‌ها تأثیرگذار بوده ولیکن چگونه می‌توان این تأثیرگذاری و تأثیرپذیری را در پوشش نگاره‌های دوره صفوی نیز مشاهده کرد؟ هدف این تحقیق بررسی تأثیرگذاری و تأثیرپذیری پوشش‌های انسانی و معماری بر یکدیگر در نگاره هاست. لذا سؤال‌های اصلی چنین خواهد بود: 1- آیا تأثیرگذاری و تأثیرپذیری میان سرپوش‌ها و آسمانه‌ها در نگاره‌های دوره صفوی دیده می‌شود؟ 2-کدام عوامل باعث تأثیرگذاری و تأثیرپذیری میان سرپوش‌ها و آسمانه‌ها می‌شود؟ 3-جنسیت چه نقشی در این تأثیرگذاری و تأثیرپذیری ایفاء می‌کند؟ روش تحقیق این پژوهش، از نوع کیفی و توصیفی-تحلیلی با رویکردی تطبیقی است و شیوه جمع آوری اطلاعات به صورت کتابخانه‌ای است. نتایج تحقیق در نگاره‌ها حاکی از آن است که عوامل متعددی در تأثیرپذیری آن دو بر یکدیگر وجود دارد و جنسیت هم به عنوان یکی از این عوامل نقش پررنگی ایفاء کرده که این را به صورت محسوس در پوشش بناها می‌توان مشاهده کرد و این نشان‌دهنده روابط تنگاتنگی ما بین آنهاست. در این مقاله پوشش‌ها از لحاظ فرم و هندسه مورد بررسی قرار گرفته‌اند و با توجه به وسعت مطالب می‌توان آنها را از جنبه‌های دیگری نیز (از جمله رنگ) مورد مطالعه قرار داد. %U https://negareh.shahed.ac.ir/article_3180_110bebaffa2068cf4bf0817ec7f73093.pdf