مطالعه تطبیقی موجودات تخیلی در نقاشی‌های بناهای آیینی عصر قاجار با تمرکز بر چهار بنای کبودکلا، کبریاکلا، چمازکلا و شیاده در مازندران (بابل) و بناهای خداوردی، پیرتکیه، مفتاح و حاج قاسمی در گلستان (گرگان)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران

2 بابلسر، خیابان دکتر بهشتی، خیابان ذوالفقاری، خیایان دانشگاه، پردیس دانشگاه مازندران، دانشکده هنر و معماری

10.22070/negareh.2023.16482.3068

چکیده

نقاشی‌های موجود در بناهای آیینی که گونه‌ای از میراث بومی، فرهنگی و تاریخی در معماری منطقه مازندران و گلستان به شمار می‌آیند، در دوره قاجار تصویرگری شده‌اند. این نقاشی‌ها که از کیفیت بصری بالایی برخوردار نیستند، برخاسته از باورها و اندیشه‌های ناب هنرمندان و عامه مردم است که تاثیر آن را می‌توان بر فرهنگ و ادبیات مردمان این دیار نظاره‌گر بود. هدف از مقاله حاضر، مطالعه تطبیقی موجودات تخیلی در نقاشی‌های بناهای آیینی دوره قاجار در منطقه بابل (استان مازندران) و گرگان (استان گلستان) از حیث تنوع و خوانش فرم و محتوا است و این پرسش مطرح می‌گردد که موجودات تخیلی به کار رفته در نقاشی‌های بناهای آیینی عصرقاجار در مناطق نامبرده از حیث مضمون و ارزش‌های بصری، دارای چه ویژگی‌ها، شباهت‌ها و تفاوت‌هایی است؟ از این‌رو تعداد ده نمونه نقاشی از بناهای آیینی منطقه بابل و هفت نمونه نقاشی از منطقه گرگان انتخاب و مبنای تحلیل قرار گرفته است. روش تحقیق توصیفی- تحلیلی است و گردآوری اطلاعات به روش کتابخانه‌ای و میدانی می‌باشد. نتایج تحقیق بیانگر آن است که نقوش تخیلی در بناهای آیینی دو منطقه مذکور، به دلیل مجاورت دو استان و تاثیر آنها بر یکدیگر از حیث روابط فرهنگی، در کاربرد کیفیت‌های بصری مانند بهره‌گیری از خطوط منحنی در فرم، ترکیب‌بندی‌های ساده، کاربرد فضاسازی اسرارآمیز به سبب خالی‌بودن پس‌زمینه در اکثر نقوش و ترسیم آنها به صورت دوبعدی و فاقد حجم‌بودنشان، با هم اشتراکاتی دارند، ولی در سقانفارهای بابل، نقوش تخیلی، نمایانگر ذوق و ذهنیت خلاقانه هنرمند می‌باشند که با قلم روان و طراحی آزادانه خطوط، نقوشی ساده و غیرحرفه‌ای ترسیم کرده است. از طرفی در منطقه گرگان این نقوش، با نگاهی واقع‌گرایانه‌تر ترسیم شده‌اند و توجه به تناسبات، به جنبه عینی‌تر بودن نقوش کمک زیادی کرده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A comparative study of imaginary creatures in the paintings of Qajar era ritual buildings, focusing on the four buildings of Kabudkola, Kebriakola, Chamazkola and Shiadeh in Mazandaran (Babol) and the buildings of Khodavardi, Pir Tekyeh, Meftah and..

نویسندگان [English]

  • Mostafa Rostami 1
  • Maryam Sheikhzade 2
1 Art Research Department, Faculty of Art & Architecture, University of Mazandaran, Babolsar, Iran
2 Art Research Department, Faculty of Art and Architecture, University of Mazandaran Dr. Beheshti
چکیده [English]

The paintings in religious buildings, which are a type of native, cultural and historical heritage in the architecture of Mazandaran and Golestan region, were painted in the Qajar period. These paintings, which do not have a high visual quality, originate from the pure beliefs and thoughts of artists and common people, whose impact can be seen on the culture and literature of the people of this country. The purpose of this article is a comparative study of imaginary creatures in the paintings of Qajar period ritual buildings in Babol (Mazandaran province) and Gorgan (Golestan province) in terms of diversity and reading of form and content and This question is raised, what are the characteristics, similarities and differences of the imaginary creatures used in the paintings of the Qajar era religious buildings in the mentioned regions in terms of theme and visual values? Therefore, the number of ten samples of paintings from the religious monuments of Babol region and seven samples of paintings from Gorgan region have been selected and used as the basis of analysis. The research method is descriptive-analytical, and information is collected by library and field methods. The results of the research indicate that the imaginative motifs in the religious buildings of the two mentioned regions, due to the proximity of the two provinces and their influence on each other in terms of cultural relations, in the use of visual qualities such as the use of curved forms and lines, simple compositions, the use of mysterious space creation and drawing them in a two-dimensional way without volume and simple and popular imagery, have commonalities. However, in Babol's Saqanfars, imaginative motifs represent the taste and creative mentality of the artist, who has drawn simple and unprofessional motifs with a fluent pen and free line design. On the other hand, in the Gorgan region, these motifs are drawn with a more realistic look, and paying attention to proportions has greatly contributed to the more objective aspect of the motifs.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "Ritual buildings"
  • "Folk art
  • imaginary creatures"
  • "Qajar era"
  • "Golestan"
  • "Mazandaran"

مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ
انتشار آنلاین از تاریخ 05 بهمن 1401
  • تاریخ دریافت: 09 تیر 1401
  • تاریخ بازنگری: 22 دی 1401
  • تاریخ پذیرش: 01 بهمن 1401