بررسی نقوش گیاهی در تزئینات گچبری طاق نمای گنبدخانه مسجد جامع هفتشویه اصفهان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه صنایع دستی، دانشکده صنایع دستی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران

2 گروه صنایع دستی، دانشکده صنایع دستی، دانشگاه هنر اصفهان، تهران، ایران

10.22070/negareh.2022.16587.3082

چکیده

مسجد جامع هفتشویه در ورودی روستای هفتشویه از منطقه قهجاورستان در شمال شرقی شهر اصفهان واقع شده است. این مسجد عصر سلجوقی به علت آسیب‌های بسیار در قرن هشتم هجری قمری مورد بازسازی کلی قرار گرفت که در این امر بیشتر به ظاهر بنا توجه شد تا به استحکام آن، در نتیجه اکنون نیز با یک بنای نیمه مخروبه روبه‌رو هستیم. از تزئینات گچبری بر جا مانده در این بنا می‌توان به محراب و بخشی از طاق‌نمای جبهه غربی گنبدخانه اشاره کرد. لذا هدف این پژوهش شناخت ویژگی‌های بصری در نقوش گیاهی آرایه‌های گچی موجود در طاق‌نمای ضلع غربی از گنبدخانه مسجد جامع هفتشویه است. در راستای دستیابی به هدف پژوهش پرسش اصلی این است که: «با بررسی آرایه‌های گچی این بخش از بنا ویژگی‌های تزئینات نقوش گیاهی طاق‌نمای گنبدخانه این مسجد چیست و پرکاربردترین نقوش به کار رفته کدام است؟» این پژوهش توصیفی-تحلیلی به شیوه‌ی کتابخانه‌ای در بخش نظری و به شیوه میدانی در بخش عملی انجام گرفته و روش تجزیه و تحلیل اطلاعات کیفی است. نتایج مطالعات نشان می-دهد نقوش اسلیمی دارای انواع تک قوس، دو قوس و سه قوس بوده که با سه نوع تزیین شامل طرح هندسی، شیارهای منحنی هلال مانند و طرح بادبزنی در دو ساختار سراسلیمی با فرم بادامچه و بدون فرم بادامچه کار شده است. موتیف گل شش پر نیز در انتهای قوس‌های اسلیمی و یا به صورت مجزا همچون زوائد بر روی بندها قابل مشاهده است و نوار تزئینی با طرح کنگره‌دار شانه عسلی به عنوان تزیین در نقوش استفاده شده است. روش مرسوم قرینه سازی در طراحی مورد توجه نبوده و هنرمند بیشتر از روش بی‌قرینگی بهره برده است و تلاش دارد تا تعادل و توازن طرح را با اعمال ارزش‌های بصری در نقشمایه‌ها حفظ نماید. موتیف‌ها در کتیبه به بهترین شکل با یکدیگر در تعامل هستند و به موقعیت‌ها، کمبودها و کنش‌های یکدیگر پاسخ می‌دهند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Study of Plant Motifs in Plaster Based Decorations in Dome Arch of the Isfahan Haftshuyeh Jame Mosque

نویسندگان [English]

  • Mohsen Movahedi 1
  • Bahareh Taghavinejad 1
  • Gholamreza Hashemi 2
  • Mehdi Davazdahemami 1
1 Department of Handicrafts. Faculty of Handicrafts. Art University of Isfahan. Isfahan. Iran
2 Department of Handicrafts. Faculty of Handicrafts. Art University of Isfahan. Tehran. Iran
چکیده [English]

The Isfahan Haftshuyeh Jame Mosque is located at the entrance of the Haftshuyeh village of Qahjavarestan country in the northeast of Isfahan. This Seljuk period mosque‌ was rebuilt in the 8th century due to excessive damage, in which more attention was paid to the appearance of the building than its strength, so now we are also facing a half ruined building. The plaster based decorations left in this building are the altar and some parts of the arch of the western side of the front, which all related to the dome of the Mosque. Plaster based decorations on the western side of the dome is very rich and valuable of visual beauties that by examining and identify of that, other decorations of the parts of this dome which has been destroyed now can be revealed. By study the researches, it was found that the arch plaster based decorations of this part of the dome has been inattention by researchers. You have to pay attention that except for the Haftshuyeh altar in this eroding building, only the Plaster based decorations on the western side of the arch of the dome remain intact, the examination and analyzed of the motifs of this part of the arch, in addition to preserving this cultural treasure, can provide information to specify a comprehensive visual structure of plant motifs used in this building. Thus, the purpose of this study is to identify the visual features of the plant motifs of the Plaster based decorations in the arch of the western side of the dome in the Haftshuyeh Jame Mosque. To the achieve this goal, the main question is: "By studying the Plaster based decorations in this part of the building, what the visual features of the dome arch of this mosque are and what are the most usable motifs?" In this application based descriptive-analytical, data was collected according to field through observation and recording of images and library method in the theoretical part of the research. After observing and photographing the Plaster based decorations, The line drawing of the plant motifs in Plaster based decorations was created by Rhinoceros 3d software, and in the next step, the motifs were analyzed and categorized based on the type of motifs and visual features. The Plaster based decorations were photographed and were then turned into linear designs. Finally, the patterns were accordingly analyzed and classified. Also, the data analysis method in this research is qualitative. The results of the study indicated that, in the motifs, Eslimic types of one arch, two arches and three arches with three types of geometric decoration design, curved grooves and fan design in two Eslimic structures with almond-like form or no almond-like form have been worked as the main design in the plant motifs of plaster based decorations.‌ The natural flower motif can also be seen at the Eslimic end or in a separate bud, on the stem, and the decorative tape with‌ a crenate design has been used as a decoration in plant motifs. The conventional method of symmetrical, which until the current period is considered as the main infrastructure of the traditional designs, has not been much considered in the design of the motifs of this period and the artist has paid attention to the asymmetry method more and has tried to maintain the balance of the design by applying visual values in the motifs. To create this balance, the place and position of the motifs in the inscriptions have been carefully selected. This asymmetry shows the sense of movement and dynamism of the motifs. According to the space they have in the inscription to fill the environment, motifs can be executed in smaller places and or bigger places. The jumble of the designs does not bother the eyes and the motifs interact with each other in the best way and respond to each other's situations, deficiencies and actions.

کلیدواژه‌ها [English]

  • The Haftshuyeh Jama Mosque
  • Plaster based decorations
  • Ilkhanid plaster motifs
  • Plant motifs
  • Dome arch decorations

مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ
انتشار آنلاین از تاریخ 17 دی 1401
  • تاریخ دریافت: 13 مرداد 1401
  • تاریخ بازنگری: 27 آذر 1401
  • تاریخ پذیرش: 29 آذر 1401