مطالعه هنر پیکرنگاری دردربار محمدعلی دولتشاه حاکم کرمانشاه دردوران قاجار(1203-1237)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

الزهرا دانشکده هنر

10.22070/negareh.2022.15471.2934

چکیده

محمدعلی دولتشاه حاکم کرمانشاه فرزند ارشد فتحعلی شاه قاجاراست. او دردوران حکم فرمایی برکرمانشاه اقدامات و خدمات ارزنده ای ازخود برجای گذاشت. در دربار او هنر مانند دربار تهران فعال بوده و آثارهنری مانند سنگ نگاره و نقاشی و... دیده می شود. موضوعات این آثار رسمی و درباری و متاثر از تهران می باشد.هدف: این پژوهش مطالعه آثاربه جای مانده از دربار محمدعلی دولتشاه سنگ نگاره، نقاشی و تمثال نقاشی شده می باشد. سوال پژوهش:آثار هنری به جای مانده از دربار محمدعلی دولتشاه کدام است و دارای چه ویژگی هایی می باشد؟ چه شباهت و ارتباطی باآثار هنری مشابه دراین دوران از فتحعلی شاه دارد؟ روش تحقیق: دراین پژوهش توصیفی- تحلیلی و بااستفاده از منابع کتابخانه ای می باشد و بررسی نمونه سنگ نگاره، نقاشی و نشان نقاشی شده می باشد و شیوه تحلیل آثار براساس اصول و قواعد تجسمی به کاررفته درهنر پیکرنگاری دوران فتحعلی شاه در دوران اول قاجار است. نتایج: این پژوهش نشان می دهد آثار هنری به جای مانده از دوران دولتشاه متاثر از هنررسمی و پیکرنگاری درباری این دوران بوده و به عنوان سند تاریخی برای ثبت و نمایش قدرت او و در اعتراض به عدم ولیعهدی به کارمی رفته است. درتمامی تصاویراو با هیات فتحعلی شاه دیده می شودو برمشروعیت خود برای رسیدن به سلطنت تاکید دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Study of the art of iconography in the court of Dolatshah, the ruler of Kermanshah during the Qajar period (1327-1203)

نویسنده [English]

  • Elaheh Panjehbashi
alazhara assistant professor
چکیده [English]

Mohammad Ali Dolatshah, the ruler of Kermanshah, is the eldest son of Fath Ali Shah Qajar. During his reign in Kermanshah, he left valuable actions and services. In his court, art is as active as in the court of Tehran, and works of art such as lithography, painting, etc. can be seen. The subjects of these official and court works are influenced by Tehran. Research question: What are the works of art left from the court of Dolatshah and what are their characteristics? What is the similarity and connection with similar works of art in this period of Fath Ali Shah? Research method: In this research, it is descriptive-analytical and using library resources and the study of samples of lithographs, paintings and painted signs and the method of analyzing the works is based on visual principles and rules used in the art of iconography of Fath Ali Shah. Results: This study shows that the works of art left over from the era of Dolatshah were influenced by the formal art and court iconography of this period and were used as a historical document to record and show his power. In all his pictures, he is seen with the delegation of Fath Ali Shah and emphasizes his legitimacy to reach the monarchy.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Qajar
  • art court
  • Dolatshah
  • lithography
  • painting
  • emblem

مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ
انتشار آنلاین از تاریخ 07 تیر 1401
  • تاریخ دریافت: 25 آبان 1400
  • تاریخ بازنگری: 19 فروردین 1401
  • تاریخ پذیرش: 10 اردیبهشت 1401