دانشگاه شاهدفصلنامه نگره2676-7244114020161221The illumination of “Tashi khatun’s Quran”ویژگیهای ساختاری تذهیب قرآن تاشی خاتون41542010.22070/negareh.2016.420FAمهرانهوشیاراستادیار دانشکده هنر دانشگاه سورهوحیدهمیرزاخانلوکارشناس ارشد هنر اسلامی دانشگاه سورهJournal Article20151231During the eighth century, the Injuid period, Shiraz became a safe haven for continuing the traditional way of manuscript illumination with a few innovations. In this period governors of Shiraz supported the artists and under their support, valuable manuscripts were created. Many manuscripts, which is a testament to the prowess and artistry of the Calligraphers and illuminators of the Shiraz school. <br />Among the remaining valuable manuscripts of the Injuid period, the book called the “Tashi khatun’s Quran” is of utmost importance. Due to the high levels of calligraphy and illumination used, this copy of Quran possesses a high position in the history of the Shiraz school. <br />Considering the importance of the aforementioned manuscripts in explaining the place of illumination in Inju administration, in the present paper, we conduct a structural analysis about the illumination and decoration of this valuable copy currently kept in the Pars museum of Shiraz. <br />In this work, being a descriptive-analytical research, the data are collected through a combination of field and desk study. The study and thought put into illumination of this copy of Quran shows that the artist considered this type of illumination to be appropriate for the intricacies of the calligraphy (Mohaghegh), making the final Layout and composition coherent and harmonious. One of the other findings of this research was that the artist had used a geometric structure to organize the illustrations in this valuable Quran. در سدۀ هشتم هجری و در میان شرایط آشوبزدۀ ایران، هنرمندان بسیاری بهخاطر حمایتهای آلاینجو به شهر شیراز روی آوردند و باعث رشد فرهنگی و هنری این شهر شدند. حاکمان شیراز در این دوره از هنرمندان حمایت کردند و در سایۀ حمایت آنها نسخ ارزشمندی ایجاد گردید. نسخ بسیاری که گویای توانایی خوشنویسان و مذهّبان مکتب شیراز است. در میان نسخ ارزشمندی که از دورۀ آل اینجو به یادگار مانده است، مصحف معروف به قرآن تاشی خاتون به دلیل دارا بودن حدّ بالایی از هنر خوشنویسی و تذهیب فوق العاده در تاریخ هنر مکتب شیراز از جایگاه رفیعی برخوردار است. با توجه به اهمیتی که نسخۀ مذکور در تبیین ویژگیهای تذهیب دورۀ آلاینجو دارد در مقالۀ حاضر سعی بر این بوده تا تحلیلی ساختاری در مورد شیوۀ تذهیب و تزئین این نسخۀ ارزشمند صورت گیرد. منظور از تحلیل ساختاری دستیابی به نحوۀ ارتباط اجزای اثر و نحوۀ ارتباط اجزا با کلیت اثر است. <br />در این پژوهش که به لحاظ ماهیت پژوهشی توصیفی – تحلیلی است، اطلاعات با استفاده از شیوۀ ترکیبی کتابخانهای و میدانی گردآوری شده است؛ مطالعه و تعمق در تذهیب این نسخه قرآنی حاکی از آن بود که هنرمندان نوع تذهیب را متناسب با ویژگیهای خوشنویسی اثر(خط محقق) در نظرگرفتهاند تا صفحهآرایی و ترکیببندی نهایی به ترکیبی هماهنگ و موزون تبدیل شود. از دیگر یافتههای مهم این پژوهش به این نکته میتوان اشاره کرد که هنرمندان بهمنظور ساماندهی نقوش تذهیب این قرآن ارزشمند ساختاری هندسی را در نظر گرفتهاند.https://negareh.shahed.ac.ir/article_420_6faa2a7cc392d134651f59a6f255f78f.pdfدانشگاه شاهدفصلنامه نگره2676-7244114020161221The Inscription of Shir o Shekar (Milk and Sugar) Zarih of Imam Raza from Theological Principles of Shiaکتیبههای ضریح شیر و شکر امام رضا (ع) از منظر مبانی اعتقادی شیعه163142110.22070/negareh.2016.421FAاسراءصالحیدانش آموخته مقطع کارشناسی ارشد رشته پژوهش هنر، دانشگاه کاشان، شهر اصفهان0009-0004-9474-2204ابوالقاسمدادوراستاد دانشکده هنر دانشگاه الزهرا، دانشگاه الزهرا(س) ، شهر تهران، استان تهرانمهدیمکی نژاداستادیار عضو هیات علمی فرهنگستان هنر، شهر تهران، استان تهرانJournal Article20150610Zarih is an exclusive Shia structure, for which the ornamentations and inscriptions are carefully selected from the Shia believes views. Shir o Shekar (Milk and Sugar) was the fourth zarih that was placed on esteemed Mausoleum of Iama Reza (P.B. U.H.) on February 13, 1960 (mid of month Shaban). This zarih was designed by Mohammad Taghi Zofan and Abolhasan Hafezian supervised it and researched for selection of the inscriptions of the zarih. The inscriptions of this zarih contain Suras of Ya Sin, Al-Insan, divine names, Hadiths describing Imam Reza's grandeur, and the names of the Fourteen Infallibles, mostly inscribed by beautiful Thuluth script. Some changes have been made in the inscriptions owing to the reformations of the zarih, so that some of the inscriptions have been replaced with metal Arabesque forms, and some of the divine names were removed from the Zarih crown. However, other inscriptions have not born so many changes. <br />In this paper, it is tried to explain Shir o Shekr zarih in details as well as to mention the changes caused by the performed reformations. The question is if there has been any specific reason for selecting the inscriptions of the zarih, containing Ayahs, divine names, and hadiths in attribute to Imam Reza's grandeur as well as Shia people believes. <br />This paper is in descriptive analytical method and gathering of data and images were done in case and library study. The result showed that the texts inscribed on the zarih were based on the knowledge of the nature of the Ayahs and Hadiths and the pilgrims will make relationship with the zarih and specially the buried holder of them both visually and spiritually.ضریح سازهای منحصراً شیعی است که تزئینات و کتیبههای نقشبسته بر آن، با تأمل و دقت خاصی از منظر عقاید شیعه انتخاب میشود. ضریح شیر و شکر چهارمین ضریح قرار گرفته بر مضجع شریف امام رضا (ع) بوده است که در نیمۀ شعبان سال 1379 ه.ق. در محل قبر نصب شده است. طراحی این ضریح توسط استاد محمدتقی ذوفن صورت گرفته و ناظر ساخت و پژوهشگر انتخاب کتیبههای ضریح مرحوم ابوالحسن حافظیان بوده است. کتیبههای این ضریح شامل سورۀ یس، سورۀ انسان، اسماء الهی، احادیثی در شأن امام رضا(ع) و اسماء چهارده معصوم (ع) است که اکثراً به خط زیبای ثلث کتابت شده است. بهعلت مرمتهای صورت گرفته بر این ضریح، در کتیبههای آن تغییراتی ایجاد شده به صورتی که تعدادی از این کتیبهها با نقوش اسلیمی فلزی تعویض شده است و تعدادی از اسماء الهی از قسمت تاج ضریح برداشته شده اما دیگر کتیبهها کمتر دستخوش تغییرات بوده است. این مقاله سعی بر آن دارد تا کتیبههای ضریح شیر و شکر به تفصیل معـرفی گردد و با توجه به مرمتهای انجامشده تغییرات ذکر شود. سؤال پژوهش این است که آیا انتخاب کتیبههای ضریح اعم از آیات، اسماء الهی و احادیث با توجه به اعتقادات شیعه و شأن امام رضا (ع) دلایل خاصی داشته است؟ این مطالعه به روش توصیفی تحلیلی انجام شده است و جمعآوری اطلاعات و تصاویر به صورت، میدانی و کتابخانهای بوده است. در نتیجۀ این مطالعه روشن گردید که متن کتیبههای انتخابشده برای کتابت بر ضریح با علم به باطن آیات و احادیث همراه است و زایر در هنگام زیارت هم از نظر معنوی و هم از نظر بصری با ضریح و علی الخصوص ولی مدفون ارتباط بر قرار میسازد.https://negareh.shahed.ac.ir/article_421_2678eab751eb9264d7cc6eaa7b75e094.pdfدانشگاه شاهدفصلنامه نگره2676-7244114020161221Concepts of Quranic illumination in Savavid periodمفاهیم تذهیبهای قرآنی در عصر صفوی324942210.22070/negareh.2016.422FAصمدنجارپور جباریعضو هیات علمی دانشگاه هنر اصفهانJournal Article20151209Calligraphy and Illumination are two main elements of the book layout and writing the Quran. Illumination of the Quran that have been implemented in the history of art in Iran has features and special characteristics are aesthetic. This art has been growing in history and in every period of illumination has special features. So that the finest Qur'anic illumination is the illumination of the Safavid era. According to Western experts believe some of the Quranic illumination only has beauty and decorative aspects. Some believe that in the appearance of the illumination motifs, hidden meaning. Now the question is that the Iranian Quranic illumination in the Safavid period has elegance and beauty more than the previous period what are the meaning and concepts? The main aim of this study achieves the deep meanings of the Quranic illumination in the Safavid period. To answer the question it appears that Quranic illumination in Safavid period has profound Islamic concepts and mystical. And some artists gilding to support artists prior experience, for the illumination inspired of the deep meanings of the Qur'an. Analytical method for this study seems appropriate. The method of collecting data, is a combination library and field with a visit to the Museum of the Quran, illuminated manuscripts of the Quran Is selected. The Statistical population this research is the Quran illuminated in the Safavid period. The eight volumes of them will be meaningful chosen. Finally, it can be concluded that. The motifs of illumination using Islamic concepts, like the concept of light, color and unity. Which is also mentioned in the Quran, as informed by the Safavid era artists were used to decorate the Quran.خوشنویسی و تذهیب دو عنصر اصلی تشکیلدهندۀ کتابآرایی و کتابت قرآن هستند. تذهیبهای مختلف قرآنی که در طول تاریخ این هنر در ایران اجرا شدهاند دارای ویژگیها و خصوصیات خاص زیباییشناسانهاند. این هنر همواره در طول تاریخ رو به رشد بوده و در هر دورهای تذهیبهایش از ویژگیهای خاصی برخوردار بوده است، بهطوریکه زیباترین و ظریفترین تذهیبهای قرآنی مربوط به تذهیبهای عصر صفوی است. بنا به عقیدۀ برخی از هنرشناسان غربی تذهیبهای قرآنی فقط جنبۀ زیبایی و تزئینی داشته و دارند. برخی نیز معتقدند که در پس ظاهر نقشمایههای تذهیب بار معنایی نهفته است. حال سؤال اصلی این است که تذهیبهای قرآنی ایران در دورۀ صفوی که از ظرافت و زیبایی به مراتب بیشتری نسبت به دورههای قبل برخوردارند دارای چه بار معنایی و مفاهیمی هستند؟ هدف اصلی این پژوهش رسیدن به مفاهیم عمیق تذهیبهای قرآنی در دورۀ صفوی است برای رسیدن به پاسخ سؤال چنین به نظر میرسد که تذهیبهای قرآنی در عصر صفوی از مفاهیم عمیق اسلامی و عرفانی برخوردارند و برخی از هنرمندان تذهیبکار، به پشتوانۀ تجارب هنرمندان ماقبل خود، برای تذهیب قرآن از مفاهیم عمیق قرآنی نیز الهام گرفتهاند. روش توصیفی تحلیلی برای این پژوهش مناسب به نظر میرسد. شیوۀ جمعآوری اطلاعات و دادهها بهصورت ترکیبی کتابخانهای و میدانی بوده که، با مراجعه به موزههای قرآنی، نسخ قرآنهای تذهیبدار انتخاب شده است. همچنین جامعۀ آماری این پژوهش قرآنهای تذهیبدار دورۀ صفوی است که هشت جلد از آنها بهصورت هدفمند انتخاب شده و در نهایت میتوان به این نتیجه رسید که نقشمایههای تذهیب با بهره از مفاهیم اسلامی، نظیر مفهوم نور، رنگ و وحدت که در قرآن نیز ذکر شده است، توسط هنرمندان عصر صفوی بهصورت آگاهانه برای تزئین قرآن بهکار گرفته شده است.https://negareh.shahed.ac.ir/article_422_ed86aedf04fc6b6378091d53a26e904f.pdfدانشگاه شاهدفصلنامه نگره2676-7244114020161221The Structural Study of Designs and Motifs of Bakhshayesh Rugs during Late 19th Century up to the Presentساختارشناسی طرح و نقشمایههای قالیهای بخشایش از اواخر قرن 12/19 میلادی تا به امروز506342310.22070/negareh.2016.423FAشبنممحمدیعضو هیئت علمی دانشگاه علمی_کاربردی هتلداری ساری، شهر شاری، استان مازندرانعلیوند شعاریاستادیار و هیئتعلمی دانشگاه هنر اسلامی تبریز، شهر تبریز، استان تبریزعبداللهمیرزاییاستادیار و هیئت علمی دانشگاه هنر اسلامی تبریز، شهر تبریز، استان تبریزJournal Article20160302<strong> </strong> <br /><strong>The Structural Study of Designs and Motifs of Bakhshayesh Rugs during Late 19<sup>th</sup> Century up to the Present</strong> <br /> <br />Abstract: <br /> <br />Bakhshayesh, located in North Azerbaijan Province, is one of the traditional rug weaving areas in Iran and has a long history and a worldwide fame in this craft. Due to the cultural reasons in the area and the dominance of the famous Heris City, Bakhshayesh rugs are generally known as Heris rugs in the markets whereas they have specific characteristics and indigenous motifs which have not been studied independently yet. In this article, the evolution of Bakhshayesh designs from past to present has been studied. To this end, the history of Bakhshayesh rug weaving has been divided into periods of past (18<sup>th</sup> century) and contemporary (19<sup>th</sup> century till now) and the design, color and execution characteristics of each period are presented. A study of the present time designs of these rugs follows. The aim of the study is the identification of the evolutionary structures of Bakhshayesh rugs, their patterns and motifs and the weaving characteristics of this area. There is little past information about these rugs although they have a worldwide fame. As a result, the following research questions are asked: (A)- How has the variety of the patterns of Bakhshayesh rugs been developed throughout history?, (B)- What were the characteristics of the patterns and motifs of Bakhshayesh rugs in those periods?. This research is descriptive-historical and the conclusion is reached through a qualitative approach. Data collection method was field and library study. The results show that the main pattern of the present time designs in this area is Tajeri Medallion Lachak. The findings, also, indicate that the structure of the patterns of Bakhshayesh rugs at present enjoys less variety and are limited to Medallion Lachak which follow a specific design in three patterns of Laleh, Esmat and Tajeri.بخشایش از مناطق قدیمی بافندگی قالی ایران در استان آذربایجان شرقی، با تاریخ قالیبافی چندصدساله و شهرت جهانی است. با توجه به منابع و مستندات تاریخی، قدمت قالی این منطقه به دوران صفویه میرسد. قالیهای بخشایش بنابه دلایل فرهنگی منطقه و غلبۀ شهرت شهر هریس، عمدتاً با عنوان قالی منطقۀ هریس در بازار شناخته میشود، در حالی که خود این قالیها دارای ویژگیهای خاص با طرح و نقش بومی است و تا حال نیز طرح و نقش قالیهای بخشایش به شکل مستقل بررسی نشدهاند. در این مقاله سیر تحول طرحهای بخشایش از گذشته تا به امروز مورد بررسی قرار گرفته و بدین منظور تاریخ قالیبافی بخشایش را به دو دورۀ تاریخی قدیمی (قرن 12 ه.ق) و معاصر (قرن 13ه.ق به بعد) تقسیم کرده و ویژگی این فرشها با توجه به نوع طرح، رنگ و نحوۀ اجرای طرح را بیان و سپس به بررسی طرحهایی که در حال حاضر در این منطقه بافته میشود پرداخته شده است. هدف اصلی این مقاله شناسایی سیر تحول ساختار طرح و نقش قالیهای بخشایش علیرغم داشتن شهرت جهانی و نبود اطلاعات کافی و تخصصی پیشین و شناسایی ویژگیهای بافت این منطقه است. بر این اساس سؤالات تحقیق عبارتاند از: ۱)<strong> </strong>تنوع طرح قالیهای منطقۀ بخشایش در گذر زمان به چه شکلی بوده است؟ ۲) ویژگی طرح و نقش قالیهای بخشایش در دورههای مذکور چگونه بوده است؟<strong> </strong>نوع تحقیق توصیفی – تاریخی بوده و نتیجهگیری با رویکرد کیفی بهدست آمده است. شیوۀ جمعآوری اطلاعات میدانی و کتابخانهای است. بررسیهای میدانی انجامگرفته در این منطقه نشان میدهد که قالب اصلی و امروزی طرحهای این منطقه طرح لچک ترنج تاجری است. یافتههای این پژوهش حاکی از آن است که ساختار طراحی فرشهای امروزی بخشایش نسبت به گذشته تنوع کمتری داشته و منحصراً دارای سبک لچک ترنج بوده و از یک اسلوب مشخصشده در سه طرح لالهنقشه، عصمت نقشه و تاجری پیروی میکند. https://negareh.shahed.ac.ir/article_423_e7b558858a6e5f9e1ddc0c81ff66cffd.pdfدانشگاه شاهدفصلنامه نگره2676-7244114020161221Phenomenology of total name of Hosn and its aesthetics aspectsپدیدارشناسی جامعیت اسم حُسن وجنبه های زیباشناختی آن647642410.22070/negareh.2016.424FAحکمت اللهملاصالحیعضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه تهران، شهر تهران، استان تهرانJournal Article20151220An introduction to concept of “Hosn” as the catholic and unique name of Allah in the holy Quran and its aesthetic aspects. <br />In different chapters, sections, statements of Holy Quran we meet a very multifarious and fundamental concept as catholic and unique name of god (Allah). A Holy name that includes and recovers or reveals all other Holy names ofGod(Allah).Fore example in surah “Ta Ha/8 as well as in some other chapters or Surah and verses of Holy Quran God(Allah) say:" Allah-there is no god but he; His are the very best names. In my point of view thevery catholic and fundamental name of “Hosn” in the Holy Quran with its deeply ontological and unique as well as aesthetic aspects has been overlooked .In this article has been effort to explain very briefly some of this different overlooked aspects of catholic and unique Allah name of "Hosn".Hosn” as catholic and unique name of Allah includes all other his Holy names. Every name of God(Allah) is the very best name. Has been Emerged and dawn from the name of “Hosn” as unique and catholic name of God (Allah).This key name includes all Islamic thesis about every things. About "Aletheia "(Truth), "Agathon" (goodness) and "Kalos" (beautiful).اسم حُسن یک اسم جامع و بسیار مهم وکلیدی ست که در قرآن شریف هم بر جامعیت آن انگشت تأکید نهاده شده هم بر اهمیت آن مهر تأیید زده شده است. به رغم اهمیت و جامعیت این اسم الله مهم وکلیدی در کلام وحیانی قرآن وقتی به منابع و متون کلامی و فلسفی و عرفانی عهد اسلامی رجوع میکنیم احساس میشود به لحاظ نظری هم جنبههای زیباشناختی هم لایههای عمیق معنایی و اهمیت هستیشناختی و معرفتشناختی و زیباشناختی آن مغفول و محجوب مانده است. هدف نوشتار پیشرو بهصورت فشرده و کوتاه این است که به پارهای از لایههای معنوی وجنبههای زیباشناحتی این مفهوم مهم، کانونی، کلیدی، جامع و ترجمهناپذیر پرداخته شود. سؤالهای این تحقیق عبارتاند از: مراد از حسن چیست؟ چرا همۀ اسماء و خداوند در قرآن کریم به اسم حسن باز میگردد؟ چرا همۀ اسماء باریتعالی در قرآن شریف اسماءالحسنایند؟ روش تحیقیق در این پژوهش روش پدیدارشناسانه است که با آن لایههای معنوی و جنبههای زیباییشناسی اسم حسن را شفافسازی نماید و روش جمع آوری اطلاعات آن کتابخانهای است. عبور از معانی لفظی یا لغوی مفهوم کلیدی اسم حُسن و ردیابی و رصد پدیدارشناختی لایههای معنوی و باطنیترآن و مهمتر از همه توجه به جنبههای نظری واژه اعم از ابعاد زیباشناختی آن در فلسفۀ هنر و زیبایی بهمثابه یک مفهوم پوششی "جنس" که زیر خیمه خود طیف وسیعی از انواع و اطوار مقولههای زیباشناختی را به مانند "مقولۀ زیباشناختی جمال" و "جلال یا امر والا" و یا "ظرافت و لطافت و ملاحت" و"شیک" و "تراژیک" و "کمیک" و "زشتی" و مانند آن جای داده است محصول خرمن مباحث نوشتار حاضر است.https://negareh.shahed.ac.ir/article_424_39721c1cc780fc7cd157bb1703343abe.pdfدانشگاه شاهدفصلنامه نگره2676-7244114020161221The Influence of Shia Ideology in Using Dragon Figure in Iranian Artsبررسی تأثیرتفکرات شیعی درکاربست نقش اژدها در آثار هنری ایران789142510.22070/negareh.2016.425FAراضیهنایب زادهکارشناسی ارشد صنایعدستی،دانشگاه هنراصفهانصمدسامانیاندانشیار و عضو هیئتعلمی دانشکده هنرهای کاربردی، دانشگاه هنرJournal Article20150816The teachings of Al-Quran and hadiths and sayings of Allah, including the creation of the universe and the creatures, Ygangykhda, resurrection, heaven and hell, the number of characters is reprehensible constitute the foundations of Shi'a thinking Artist.Dragon is an infernal creature in Islamic beliefs. In Islamic narratives, the meaning of the concept of dragon is animosity along with filth and evils. Iranian artist who is committed to religious principles, aesthetic criteria aside, considers his art as an arena for stating his beliefs and imagines these religious ideologies. In this research, we will study Islamic resources (Quran Verses and Prophet Narratives) for imaging dragon and religious monuments in which the figure of dragon exists. In fact, we study these cases to answer this question: why Iranian artist have used dragon. Is it a cultural borrowing and the artist have not considered his beliefs? Why this evil figure exists in religious monuments? This article, which is based on descriptive – analytic study, shows that Iranian artist had a bright and evident source for imaging dragon and used it in service of his religion. The artist is also aware of the meaning of Good and Evil and that is why he has used dragon to show eternal battle between Good and Evil. Of course it should be mentioned that artist maintain other concepts which are specific to culture, mythology and mysticism of Iran.آموزههای قرآنی و روایات و احادیث آلالله، که شامل خلقت جهان هستی و موجودات، یگانگیخدا، اعتقاد به بهشت و دوزخ و برشماری صفات نکوهیده است، مبانی تفکر هنرمند شیعی را تشکیل میدهد. اژدها، که هم در آیات قرآن دیده میشود و هم در کلام آل الله، بیشتردر چهرۀ موجودی دوزخی ظاهر میشود. هدف از این پژوهش بررسی تأثیر تفکرات شیعی برخلق آثار هنری ایران با نقش اژدهاست. در واقع بررسی این موارد همه در جهت پاسخگویی به این سؤال است که چرا هنرمند ایرانی این پندارنگارۀ شر را در آثار هنری خود حتی در بناهای مذهبی و آرامگاه به کاربرده است. این پژوهش، که مبتنی بر روش مطالعۀ توصیفی-تحلیلی است و دادههای آن از مطالعات کتابخانهای و پژوهشهای میدانی حاصل شدهاست، نشان میدهد که هنرمند ایرانی منبع الهام روشنی بر اساس قرآن و روایات آلالله برای ترسیم اژدها داشته است. هنر اسلامی و خاصه هنرشیعی تمام باورها و معتقدات مذهبی است که در جان و زبان هنرمند جاری است و بروز و ظهور آن خلق اثری میشود که گواه همین مدعاست. از آن روی که هنرمند ایرانی متعهد به اصول مذهبی هنر خود را عرصهای برای بازگو کردن باورهای خود میداند، این اندیشههای دینی را در آن مجسم میکند. هنرمند نیز آگاه به مفهوم خیر و شر است، هرچند هنرمند مفاهیم دیگری را که خاص فرهنگ، اساطیر و عرفان ایرانی است به جهت ایرانی بودنش نیز بیان میکند.https://negareh.shahed.ac.ir/article_425_5f36e8a55b6c068d3ec679857b12bd65.pdfدانشگاه شاهدفصلنامه نگره2676-7244114020161221Comparative Study of the Symbolic Manifestation of the Cypress Tree in Literature and Iranian paintingمطالعۀ تطبیقی تجلی نمادین سرو در ادبیات و نگارگری ایرانی869942610.22070/negareh.2016.426FAنیلوفرزندیکارشناسی ارشد عرفان اسلامی، شهر تهران، استان تهرانفاطمهسفیریکارشناسی ارشد فرهنگ و زبانهای باستانی، دانشگاه علامه طباطبایی. معلمJournal Article20150909The Cypress tree is a symbolic element often used both in Persian literature (poetry) and Persian iranian painting. The main concern of this study is to find a relationship between the element of Cypress tree as used in the Persian literature and in iranian painting, and define that relationship. As such, the main objective of the present study is establishing a semantic and semiotic connection between the element of cypress tree as used in literature and iranian painting art so as to answer the questions regarding their relationship and implications. Thus, the element of Cypress tree in iranian painting and literature has been studied with an intertextuality semiotic method. Intertextuality is a concept based on the views of Kristeva and Genette. Genette considers hypertextuality as a kind of intertextuality which includes transformation and sameness. <br />In order to achieve the objectives of research, first paintings belonging to different schools and poems have been studied and among them paintings containing Cypress and its companions have been selected with purposive sampling and sampling has been continued until theoretical saturation is obtained. <br /> The findings of the research suggest that there is an intertextual connection between the symbol of Cypress tree in poetry and in iranian painting; in addition, hypertextuality, in its transformational, ameness, augmentation, and replacement forms can be perceived. سرو عنصری پرکاربرد و مشترک در ادبیات و هنر نگارگری است. مسئلۀ اصلی تحقیق آن است که چگونه میتوان میان عنصر سرو در ادبیات و نگارگری رابطهای یافت که آن را توضیح دهد. بنابراین هدف اصلی تحقیق دستیابی به رابطۀ معنایی و نشانهای بین عنصر سرو در ادبیات و نگارگری بوده است و مبتنی بر این سؤالات است که چه رابطهای میان عنصر سرو در ادبیات و نگارگری وجود دارد و حاوی چه مفاهیمی است؟ بر این اساس در تحقیق حاضر عنصر سرو در نگارههای ایرانی و ادبیات با روش نشانهشناسی بینامتنی مورد بررسی قرار گرفته است. بینامتنیت اصطلاحی مبتنی بر آرای کریستوا و ژنت است. ژنت بیشمتنیت را نوعی بینامتنیت و شامل همانگونگی و دگرگونگی معرفی میکند. برای دستیابی به اهداف تحقیق، نخست نگارههای متعلق به مکاتب مختلف و اشعار مورد بررسی قرار گرفته و از میان آنها نگارههای حاوی نقش سرو و همچنین اشعار شامل سرو و همنشینانش، با نمونهگیری هدفمند، انتخاب شدهاند و تا زمانی که اشباع نظری حاصل شود نمونهگیری ادامه یافته است. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که رابطۀ بینامتنیت میان نماد سرو در اشعار و نگارگریها وجود دارد و رابطۀ بینامتنی بیش متنیت همانگونگی و بیشمتنیت دگرگونگی افزایش و جانشینی نیز مشاهده میشود.https://negareh.shahed.ac.ir/article_426_a772113d811fd59b4d1aceba322e4c0f.pdfدانشگاه شاهدفصلنامه نگره2676-7244114020161221Effect of Sasanian Motifs in Carved Decoration of the Aghtamar Holy Cross churchتاثیر نقوش ساسانی در تزئینات حجاری شده کلیسای صلیب مقدس آغتامار10812242710.22070/negareh.2016.427FAمهتابمبینیاستادیار گروه هنر، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.Journal Article20150819Gagik king built the church in 10<sup>th</sup> century AD in the Aghtamar Island in turkey called holy cross. It was a unique example in the Christian art and one of the unique masterpieces churches in Armenian style. Relief of this church can be considered leader of relief of monuments of Christianity world. Many of the themes and style of the relief church is Sasanian style including motifs of plants, animals, mythical, human masks and kingdom motifs. This research studies relief of Aghtamar church and influence of Sasanian art with the descriptive and comparative way. The question that arises in this context: which Sasanian motifs affected on relief of Aghtamar holy Cross church and what was the reason for this motifs? The aim of this research is a comparative study of the Holy Cross Church Aghtamar motifs and designs and concepts Sassanid era and identifying common motifs in the decoration of the church. Based on these questions the research objectives identified by the Sasanian arts in decorative motifs carved church Aghtamar and understand the reasons for these patterns is in the Holy Cross Church. New wave effect of Sasanian products in 10<sup>th</sup> century AD emerged not only in Islamic countries but also in the Caucasus Christian kingdom and Constantinople, Sasanian motifs transferred to the Armenian and holy cross church by Islamic art. Including hunting scenes, motifs of animals, birds inside the medallion, senmruv and combined beats.. Some of the motifs in ancient Persia were signs Khvrnh. Some of these roles as represented freedom, but also a greater emphasis on the concept of the monarchy. These motifs are as symbols of the monarchy in relation to relief areas in the view of the church. Motifs of griffin and eagles in the southern facade of the church that represents the image of King Gagik and on the right side of frame, the bird with head of ram has shown .Their role as symbol of royal power and glory illustrates most clearly . Many of the motifs of the Church of Aghtamar originated at the end of Sassanid art. Although stylistic details show that the actual patterns that were working on artwork during the Islamic era. The traditions of Sassanid art heritage that has lasted for centuries in the art of other lands.قرن 10 میلادی در جزیرۀ آغتامار در ترکیۀ امروزی کلیسایی توسط شاه گاگیک بهنام صلیب مقدس بنا شد که نمونهای منحصربهفرد در هنر مسیحی این دوره و یکی از شاهکارهای بینظیر کلیساسازی بهسبک ارمنی است. بسیاری از موضوعات و سبک حجاریهای این کلیسا بهشیوۀ ساسانی است، از جمله نقوش گیاهی، جانوری، اساطیری، ماسکهای انسانی و نقوش پادشاهی. این پژوهش به روش توصیفی و تطبیقی به بررسی نقوش حجاریشده در کلیسای آغتامار و تأثیر هنر ساسانی در آنها میپردازد. سؤال تحقیق آن است که کدام نقوشی ساسانی بر تزئینات کلیسای آغتامار تأثیر گذاشتند و علت استفاده از این نقوش چه بود. هدف از این پژوهش بررسی تطبیقی نقوش کلیسای صلیب مقدس آغتامار و نقوش دورۀ ساسانی و شناسایی وجوه مشترک و مفاهیم این نقوش در تزئینات کلیساست. موج جدید تأثیر محصولات ساسانی در قرن 10 میلادی نهتنها در سرزمینهای اسلامی بلکه در پادشاهی مسیحیت قفقاز و قسطنطنیه نمایان شد. نقوش ساسانی از طریق هنر اسلامی و بیزانس به هنر ارامنه و از جمله کلیسای آغتامار منتقل شد؛ استفاده از این نقوش در جهت تأیید قدرت شاه بر اساس سنتهای ساسانی بود که از طریق هنر اسلامی به هنر مسیحیت منتقل شد. تعدادی از نقشمایهها نشانههای خورنه در ایران باستان بودند. برخی از این نقوش به عنوان نشان آزادگی نیز بودهاند، اما بیشترین تأکید بر روی مفهوم سلطنت بوده است. این نقوش بهعنوان نمادهای سلطنت در ارتباط با مکانهای نقوش در نمای کلیسا نیز بودهاند. نقوش عقابها و گریفین در قاب نمای جنوبی کلیسا، که نمایانگر تصویر شاه گاگیک در درگاه است و در سمت راست این در پرنده با نقش سر قوچ نمایش داده شده است، نقش آنان را بهعنوان نمادهای قدرت و شکوه پادشاهی را با بیشترین وضوح به نمایش میگذارد. بسیاری از نقشمایههای کلیسای آغتامار در نهایت از هنر ساسانی سرچشمه میگیرند، هرچند، بهگواه جزئیات سبکی، الگوهای واقعی کارشده در آثار هنری در طی دوران اسلامی بوده است، سنتهایی که میراث هنر ساسانی بود و تا قرنها در هنر سرزمینهای دیگر ادامه یافت.https://negareh.shahed.ac.ir/article_427_a612a17a94dd9a155f31f3a2b090a0a5.pdf