دانشگاه شاهدفصلنامه نگره2676-7244113820160521The Trend of Transformation in Islamic Iconography of Iran; from Transcendental to assimilation Approachسیر تطّور شمایلنگاری اسلامی ایران از تنزیه تا تشبیه42235610.22070/negareh.2016.356FAسیده راضیهیاسینیاستادیار پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتJournal Article20150523 <br /><strong>Abstract:</strong> <br /> Religious iconography in Islamic Iran is one of the most important Shiite arts. The history of this art in Iran signifies it`s transcendental approach to depict sacred characters pure and consider them far from worldliness. This approach is apparent in original miniature works and then coffee house paintings. Following the dominance of empiricism (positivism) on the mind of the contemporary artist on one hand and cultural and artistic transactions between different societies on the other hand, the course of representationality and objectification of icons in Iranian contemporary art has increased. This paper, by applying descriptive- analytical method, reviews the history of iconography and its theoretical literature in the view of Shite artists and examines the current situation of this art in Iran. In this paper 33 artworks have been selected as samples of iconographic works from the past and contemporary miniature and painting, as well as some other unsigned works which represent the course of this art.شمایلنگاری مذهبی در ایران اسلامی از مهمترین مآثر هنر شیعی است. پیشینة این هنر در ایران نشانگر رویکرد تنزیهی در آن با هدف بیپیرایه نشان دادن اولیای الهی و منزه دانستن آنان از تشبیهات این جهانی است. این رویکرد در آثار اصیل نگارگری و پس از آن در آثار خیالینگاری قابل مشاهده است. با سیطره یافتن تجربهگرایی (اثباتگرایی) بر اندیشة هنرمند معاصر از یکسو و تبادلات فرهنگی و هنری میان جوامع از سوی دیگر، روند تشبیهگرایی و عینیت بخشیدن به شمایلها در هنر معاصر ایران فزونی یافته است. این مقاله با اتخاذ روش تحلیلی و توصیفی، ضمن مروری بر تاریخ شمایلنگاری و مبانی نظری آن نزد هنرمندان شیعی، میکوشد تا وضعیت حال حاضر این هنر را در ایران بررسی کند. 33 نمونه مصادیق شمایلنگارانه در این مقاله از آثار پیشین نگارگری، آثار هنرمندان نقاش و نگارگر معاصر و نیز آثاری بدون امضا انتخاب شدهاند که روند این هنر را بازمینمایانند.https://negareh.shahed.ac.ir/article_356_d795c939486fd14a24bfb563a741891d.pdfدانشگاه شاهدفصلنامه نگره2676-7244113820160521Reflection of Plotinus’ views on the Aesthetics of Iranian-Islamic Art (with Emphasis on Illustration and Architecture)بازتاب آراء فلوطین در زیباییشناسی هنر ایرانی _اسلامی (با تأکید بر کتابآرایی و معماری)223435710.22070/negareh.2016.357FAماه منیرشیرازیدانشجوی دکتری پژوهش هنر دانشگاه الزهرااشرف الساداتموسوی لردانشیار و عضو هیئتعلمی دانشگاه الزهراJournal Article20140708Simultaneous with the translation movement in the Muslim world during the Abbasid era, many philosophical and even theological literatures were translated into Arabic and used by the commentators and scholars. Plotinus, a third century A.D. philosopher with the Neo- Platonic philosophy, profoundly influenced the ideas of many Muslim philosophers by bringing together the ideas of Plato and Aristotle; so much that the influence of many of his ideas may be traced in the philosophical ideas of Muslim mystics, aesthetics and art in the Islamic culture and in the body of religious understanding of the Muslims. The purpose of this paper is to study Plotinus’ views on art and their reflection on the aesthetics of the Islamic art, with emphasis on illustration and architecture. <br />This article will answer the following questions: <br />-what are the Plotinus’ ideas about art and aesthetics? <br />- What are the aesthetic features of Islamic art? <br />- Which of the ideas of Plotinus can be found in aesthetics of Islamic art? <br />The findings show that the opinions expressed by Plotinus on art, influenced the principles and tradition of illustration and the Islamic-Persian architecture, and Plotinus’ ideas were introduced into the Islamic-Persian art, after reexamination and revision by Muslim scholars. These principles are extensive and scattered light, flat and pure metal based colors, spiral and circular movements influenced by Plotinus’ idea of the Unity of Being. The research method is descriptive-analytical, and data were collected from library research. Statistical population includes examples of Islamic-Persian architecture and illustration using selective procedure. <br /><strong>Keywords:</strong> Plotinus, Aesthetics, Islamic Art, Illustration, Architecture.همزمان با شروع نهضت ترجمه در جهان اسلام، تعداد بسیاری از منابع فلسفی و الهیات به زبان عربی برگردان شد و اندیشمندان از این منابع استفاده کردند. فلوطین از فیلسوفان قرن سوم میلادی با فلسفه نو افلاطونی، به دلیل نزدیک کردن اندیشههای افلاطون و ارسطو به یکدیگر توانست بر اندیشههای بسیاری از فیلسوفان اسلامی، تأثیر گذارد؛ چنان که میتوان اثر بسیاری از اندیشههای فلوطین را در افکار فلسفی عارفان اسلامی، زیباییشناسی و هنر در فرهنگ اسلامی و بر پیکره فهم دینی مسلمانان یافت. هدف این مقاله بررسی آراء فلوطین در باب هنر و بازتاب آن در زیبایی شناسی هنر اسلامی، با تاکید بر حوزه کتاب آرایی و معماری است. <br />سوالاتی که مقاله به آنها پاسخ میدهد: <br />- آراء فلوطین در باب هنر و زیبایی شناسی کدامند؟ <br />- شاخصههای زیبایی شناسی هنر اسلامی چیست؟ <br />- کدام یک از آراء فلوطین در زیبایی شناسی هنر اسلامی دیده میشود؟ <br />یافتههای تحقیق نشان میدهد که آراء مطرح شده از سوی فلوطین در باب هنر، بر اصول و سنت کتاب آرایی و معماری ایرانی _ اسلامی تأثیر گذار بوده و نظریات فلوطین پس از بازاندیشی و بازنویسی توسط متفکران مسلمان، به هنر ایرانی _ اسلامی راه یافت. این اصول عبارتاند از: نور بسیط و منتشر، رنگهای تخت و خالص با منشاء فلزی، حرکات مارپیچ و دایره وار که متأثر از فلسفه وحدت وجودی فلوطین است. <br />روش تحقیق مقاله، توصیفی _ تحلیلی و روش گردآوری اطلاعات آن، کتابخانه ای میباشد. جامعه آماری شامل نمونههای آثار کتاب آرایی و معماری ایرانی _ اسلامی به شیوه گزینشی است.https://negareh.shahed.ac.ir/article_357_092aa1a7649cdf1276b295c0b526ff09.pdfدانشگاه شاهدفصلنامه نگره2676-7244113820160521Investigation of factors affecting the process of design and artistic attitude in the face of the book images processing Qabus-nameواکاوی عوامل مؤثر بر روند طراحی و نگرش هنرمندانه در چهرهپردازی تصاویر کتاب قابوسنامه344835810.22070/negareh.2016.358FAفاطمهنصیریکارشناسی ارشد پژوهش هنر، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه مازندران، بابلسر، استان مازندرانمحمداعظم زادهاستادیار، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه مازندران، بابلسر، استان مازندرانفتانهمحمودیاستادیار، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه مازندران، بابلسر، استان مازندرانJournal Article20150610The faces in Qabus-name have the significant difference with other examples of Islamic art illustrations. The distinctive design style in Some Faces components such as Eyes, lips and mouth, hair which led to the formation of a special case, have a Signs of the presence of a specific style in the artist's work that originated In addition to the impact of the text. As well as Rooted of the historic, social and political Complex Tabarestan area during the period. <br />This article aims to examine ways of portraits in this book from the perspective of Persian art, to explain the reasons for its influence on the analytical method and samples available deals. <br />Finally, this result is achieved: The portrayal of the characters was Iranian figures in addition Contains the hidden characteristics of other cultures designes. <br /> چهرههای کتاب قابوسنامه با دیگر نمونههای تصویرگری کتاب ایران تفاوتهای بارزی دارد؛ شیوۀ طراحی متمایز برخی از اجزای چهره مانند چشمها، لب و دهان، موهای سر و محاسن که به شکلگیری حالات ویژهای منجر شده است نشانههایی از حضور سبکی خاص در نحوۀ تصویرگری این اثر دارد که علاوه بر تأثیرپذیری از متن از موقعیت تاریخی، سیاسی و اجتماعی منطقۀ طبرستان طی دورۀ مورد نظر نیز نشئت گرفته است. این مقوله با هدف بررسی شیوه چهرهپردازی این کتاب از منظر هنر ایران به تبیین دلایل تأثیرگذار بر آن با روش توصیفی- تحلیلی و مطالعه نمونههای موجود میپردازد و در نهایت این نتیجه حاصل میشود که چهرهپردازی در آن با خصلت چهرههای اصیل ایرانی انجام گرفته است ضمن اینکه نمودهایی از شیوۀ طراحی چهره در فرهنگهای دیگر را نیز در خود مستتر دارد.https://negareh.shahed.ac.ir/article_358_5bdcfb319596434c29de591e226aa45c.pdfدانشگاه شاهدفصلنامه نگره2676-7244113820160521The study of paintings of Amir Sharaf Khan Bidlisi’s Sharafnamehمعرفی و مطالعه نگارههای شرفنامه امیرشرفخان بدلیسی (شرفنامه بودلیان)486035910.22070/negareh.2016.359FAغلامعلیحاتماستاد دانشکده هنرهای کاربردی، دانشگاه هنر تهران0000-0002-3672-0021مهدیقادری نژاددانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشگاه هنر اصفهانعبداللهآقاییدانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشگاه هنر اصفهانJournal Article20150508 Sharafnameh is the oldest detailed history which has been written about the Kurds. The author “Amir Sharaf Khan Bidlisi” was grown up and upbringed in Safavid’s court from childhood and had the title of prince (emir) from Safavid’s kings based on his ethnic, tribal, and family position. Among various manuscript of this history, the manuscript kept in Budelian library as only illustrated manuscript is the most important copy. This copy of Sharafnameh has been ignored from the point of view of Iranian paintings researchers and is not informed about it in studies of them. <br /> The aim of this article is to introduce this manuscript and to study its paintings. In this article we intiteled this copy as “Budelian’s Sharafnameh”. This research has been done with work analysis approach, by studing the paintings itself and of course by using of other related resources. This lecture want to reply to tow questions: firstly to find the patron and the painter or painters of this manuscript and then these paintings shown the influnece of which school? This present study release that firstly the painter of this manuscript is or the writer of the Sharafnameh that is Sharaf Khan or someone else that has worked under patronage of him and in his library. Also the characteristics of this copy shown that the painter and the paintings has influced from the Iranian painting especialy from Safavid’s school. <strong></strong>شرفنامه قدیمیترین تاریخ تفصیلی نوشتهشده دربارۀ کردهاست. مؤلف آن امیر شرفخان بدلیسی از کودکی در دربار صفوی پرورش یافته بود و بهواسطۀ موقعیت ایلی و خانوادگی سالها از طرف پادشاهان صفوی مصدر امیری را داشت. از میان نسخههای متعدد این تاریخ، نسخۀ نگهداریشده در کتابخانۀ بودلیان، بهعنوان تنها نسخۀ مصور، از اهمیت زیادی برخوردار است. این نسخۀ شرفنامه تاکنون از نظر محققان حوزۀ نگارگری ایرانی پنهان مانده و پیش از این در مورد آن هیچ پژوهشی انجام نگرفته است.<br /> این مقاله نسخۀ مذکور را، که شامل بیست نگاره بوده و در 1005 ه.ق خاتمه یافته است، معرفی و آن را با نام شرفنامۀ بودلیان نامگذاری میکند. روش انجام پژوهش تاریخی- توصیفی و تحلیلی است و گردآوری اطلاعات آن با روش کتابخانهای انجام گرفته است. تحقیق پیش رو در پی پاسخ به دو پرسش است: این نسخۀ شرفنامه به حمایت چه کسی و توسط کدام نگارگر یا نگارگران و در چه شرایطی تهیه شده است؟ تأثیرات چه مکتبی را در نگارههای آن میتوان مشاهده کرد؟<br /> مطالعۀ حاضر نشان میدهد که این نسخه در زمان حیات مؤلف آن (شرفخان بدلیسی) مصور شده و نگارگر آن یا خود شرفخان است و یا از اشخاصی است که در کتابخانۀ او مشغول فعالیت بودهاند. همچنین ویژگیهای سبکی نسخۀ مذکور گویای تأثیرپذیری آن از اصول نگارگری ایرانی و بهویژه مکتب صفوی است.<strong> </strong>https://negareh.shahed.ac.ir/article_359_1cbc199131a45ad8148d33aced9359d4.pdfدانشگاه شاهدفصلنامه نگره2676-7244113820160521A Comparative Study of Visual Elements of "Jamshid's Court" and " Fereydoun's Court" Paintings in Tahmasp Shahnameh with Emphasis on Compositions of the Paintingsبررسی تطبیقی عناصر بصری نگارههای «دربار جمشید» و «دربار فریدون» در شاهنامهی طهماسبی با تأکید بر ترکیببندی نگارهها607836010.22070/negareh.2016.360FAعباسایزدیدانشجوی دکتری هنر اسلامی، دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرسسیدابوتراباحمدپناهاستادیار و عضو هیئت علمی دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20150525Among the most important features of a artwork that can explain the conceptions having been used into it are composition and visual elements of that work. This research tries to answer the questions that which common visual elements (with what conceptual similarities and differences) are used in "Jamshid's court" and "Fereydoun's court" paintings in Tahmasp Shahnameh and in which painting, the painter has managed to illustrate a more magnificent court? In this research the aim is studying composition and visual elements including line, movement and rhythm in mentioned paintings and finding the artistic relation between these two paintings. It seems as the subject of both paintings is about the "court, the painter has applied much attempt in order to show the greatness of the kingdom. As the mentioned paintings in this research are belong to one school and historical age with common painters and two of them have been illustrated in Tahmasp Shahnameh with court concept, have been selected for comparing and studying in this research. The examination of the paintings shows Generally that the painter in Fereydoun's court painting has been more successful than Jamshid's in terms of composition, visualization of lines and related concepts with them, rhythm and expression of court greatness. on the contrary, Jamshid court painting has greater mobility in terms of human figures. This research is a descriptive -comparative one and the method of data collection is on the basis of library studies.از مهمترین ویژگیهای یک اثر هنری که میتواند بیانگر مفاهیم بهکاررفته در آن باشد، ترکیببندی و عناصر بصری آن است. این پژوهش که در آن نگارههای دربار جمشید و دربار فریدون از شاهنامهی طهماسبی انتخاب و موردمطالعه قرارگرفتهاند، به این سؤالات پاسخ داده است که چه عناصر بصری مشترک و با چه شباهتها و تفاوتهای مفهومی، در این نگارهها بهکاررفته و هرکدام نگاره، نقاش بهتر توانسته است عظمت دربار را به تصویر بکشد؟ هدف از انجام این پژوهش، مطالعهی ترکیببندی و عناصر بصری خط، حرکت، ریتم، و بهطورکلی یافتن ارتباط هنری میان نگارههای موردبحث بوده است. به نظر میرسد به دلیل آنکه موضوع هردو نگاره درباری است، نقاش تلاش زیادی در جهت نمایش عظمت پادشاهی بهکاررفته بسته باشد. ازآنجاییکه نگارههای موردبررسی در این پژوهش مربوط به یک مکتب و دورهی تاریخی با نگارگرانی مشترک هستند و در یک نسخهی واحد یعنی شاهنامهی طهماسبی و با مفهومی درباری تصویرسازی شدهاند، در این پژوهش، این دونگاره برای مطالعه و تطبیق در نظر گرفتهشدهاند. بررسی نگارهها نشان میدهد درمجموع نگارگر در نگارهی دربار فریدون، به لحاظ ساختار ترکیببندی، تجسم خطوط و مفاهیم مرتبط با آنها، ریتم و بیان عظمت درباری در مقایسه با نگارهی دربار جمشید موفقتر عمل کرده است و در مقابل، نگارهی دربار جمشید به لحاظ پیکرههای انسانی، تحرک و پویایی بیشتری دارد. این پژوهش به روش توصیفی- تطبیقی انجام و اطلاعات آن به شیوهی کتابخانهای جمعآوری گردیده است.https://negareh.shahed.ac.ir/article_360_ddd78db7f41e7d11ac9b1e48e2b646b7.pdfدانشگاه شاهدفصلنامه نگره2676-7244113820160521Carpets of flowers Shah Abbas Holy Shrine of Imam Reza (AS)نقش انواع گل شاهعباسی در قالیهای حرم امام رضا(ع)789036110.22070/negareh.2016.361FAفاطمهرحیم پناهکارشناس ارشد صنایع دستی، دانشگاه سوره تهرانJournal Article20150217The Razavi Holy Shrine is one of Iran’s most notable religious places. Due to the importance of this shrine to Muslims, the best Iranian decorations and traditional art forms have been employed in this shrine to create a spiritual atmosphere. Art has been employed in its most sublime form. A carpet is an art form which not only beautifies a place, but also lines its floor. The carpet patterns in the Razavi Holy Shrine have been designed in harmony with the other decorations therein. The Shah Abbasi floral motif is a common rug pattern used in decorations in general and in the Razavi Shrine in particular. These rug decorations are the very best examples of Mashhad rugs. The diversity of Shah Abbasi patterns used in Mashhad carpets can be well distinguished in the Razavi Shrine rugs. This study aims to examine a particular type of the Shah Abbasi motif used in Mashhad rugs. Following this goal, we try to answer the question flowers in carpets Shah Abbasi Reza shrine in Mashhad, what are the features?<strong> </strong>The required information was collected through the library and field methods. This is by nature a descriptive-analytic study. The obtained results showed that in the Razavi Holy Shrine, 90 percent of the “Khatai” main patterns were filled with Shah Abbasi flowers, a typical feature in the Shah Abbasi motif. The diversity and appearance of these flowers are exclusive to Mashad rugs and cannot be observed in the rugs woven elsewhere. In fact, these floral patterns can rightly be called “Mashhad Shah Abbasi patterns”.<strong></strong><strong>حرم مطهر رضوی یکی از اماکن مذهبی به شمار میرود، به دلیل اهمیت این بنا برای مسلمانان سعی شده است برای ساخت آن از تزیینات و هنرهای اصیل ایرانی استفاده شود. هنر در این بنا به بهترین شکل خود بکار گرفته شده است. قالی هنری است که علاوه بر زیبایی فضا به پوشش آن کمک میکند. گل شاهعباسی یکی از نقوش مشترک در کلیهی تزئینات و بخصوص قالیهای حرم مطهر میباشد. قالیهای حرم مطهر نمونهی خوبی برای معرفی قالی مشهد میباشند. از این رو هدف از این پژوهش شناخت گونههایی از گل شاهعباسی در قالی مشهد است. در پی این هدف سعی شده به این پرسش پاسخ داده شود که گلهای شاهعباسی در قالیهای حرم مطهر رضوی در مشهد چه ویژگیهایی دارند؟ این پژوهش به روش کتابخانهای و میدانی جمعآوری شده و از لحاظ ماهیت به روش توصیفی ـ تحلیلی به این نتیجه کلی رسیده که در قالیهای حرم مطهر 90 درصد بندهای ختایی با گلهای شاهعباسی پر شده است که این از ویژگیهای نقشهای شاهعباسی است.گلهایی با تنوع و ظاهری متفاوت که فقط در قالی مشهد میتوان آنها را دید، این ویژگی در قالی سایر مناطق دیده نمیشود. در حقیقت میتوان این گلها را شاهعباسی مشهد نامید.</strong>https://negareh.shahed.ac.ir/article_361_d92a8c703ef00574a5387a544bcded1f.pdfدانشگاه شاهدفصلنامه نگره2676-7244113820160621Comparative study of the Iranian and Indian batik printing motifsمقایسه تطبیقی نقوش چاپ باتیک ایران و هند9010636210.22070/negareh.2016.362FAسیمافتحالهزادهکارشناس ارشد ارتباط تصویری، موسسه آموزش عالی نبیاکرم(ص)، شهر تبریز، استان آذربایجان شرقیعبدالرضاچارئیعضو هیئت علمی رشته ارتباط تصویری، دانشکده هنر دانشگاه شاهد،شهر تهران، استان تهرانJournal Article20150627 <br />The “Batik” printing means resistance or reserve, reserves the color on the fabric surface with resistant materials in which part of the scheme is stored on fabric and prevent influences of color on part of the scheme which was fixed on fabric. The “Batik” is a Javanese word but rooted in Chinese art. This kind of printing is called “Klaqhi” in Iranians’ art which have been popular since Safavid period. It can be noted to old Fresco in Ajanta Caves displayed about background of this type of printing in India. Since the historical and cultural relationship between Iran and India is rooted in in ancient time, and there is not such a historical, cultural and art antiquity between two countries in the world, the aim of this study was to investigate the characteristics of Iranian and Indian Batik printed visual motifs, their commonalities and differences over the role of visual and influence of culture and beliefs on them. The Analytic-Descriptive method used in this study and data has collected based on library research. Investigating visual characteristics, comparative comparison between motifs and the impact of culture and beliefs in formation of it, is an important question in this regard. Based on the results obtained in this study, the scope of Iranian Batik printed motifs is mostly in form of vertical rectangle and directed vertical while the scope of motifs is in square form and undirected in Indian ones. The most dominant category of motif and line in batik print is dedicated to herbal design and curved lines in both countries. Also, the kind of motifs composition in Iranian batik print is in vertical symmetry form but unsymmetrical in Indian ones’. Most of the motifs used in Indian batik prints are drawn from their ritual beliefs, myth and gods. چاپ باتیک به معنای مقاومت یا رزرو و ذخیرهی رنگ در سطح پارچه است که با مواد مقاوم، قسمتی از طرح بر روی پارچه ذخیره میشود و از نفوذ رنگ به آن قسمت از پارچه که طرح، نقش بسته جلوگیری میکند. باتیک کلمهای جاوهایست ولی با این وجود اصالت این هنر به چین میرسد. این نوع چاپ در ایران به نام کلاقهای نامیده میشود. چاپ باتیک از چاپهای قدیمی است که از دوره صفوی در ایران رواج پیدا کرده است. در مورد قدمت این چاپ در هندوستان میتوان به فرسکهایی که در غار آجانتا نمایش داده شدهاند اشاره کرد. از آنجا که همبستگی تاریخی و فرهنگی میان دو کشور ایران و هند به دوران پیش از تاریخ میرسد و هیچ دو ملتی در جهان تا این اندازه دیرینگی تاریخی، فرهنگی و هنری نداشتهاند، هدف از انجام این تحقیق بررسی ویژگیهای بصری نقوش چاپ باتیک ایران و هند، وجه اشتراک و اختلاف این نقشها از نظر بصری و چگونگی تأثیرپذیری این نقوش از فرهنگ و باورهایشان میباشد.<strong> </strong>مقاله حاضر با استفاده از شیوه تحلیلی- توصیفی ، و روش گردآوری مطالب به صورت تحقیقات کتابخانهای و میدانی انجام گرفته است. پرسش مهم که در این زمینه مطرح شده ، بررسی ویژگیهای بصری و مقایسه تطبیقی بین نقوش و میزان تاثیر فرهنگ و باورها در شکلگیری آن میباشد. در این پژوهش بر اساس نتایج به دست آمده، محدودهی نقش در چاپ باتیک ایران بیشتر به صورت مستطیل عمودی و در باتیک هند مربع میباشد. بیشترین نوع نقش و نوع خط غالب در چاپ باتیک هر دو کشور به نقوش گیاهی و خطوط منحنی اختصاص دارد. بیشترین راستای غالب در چاپ باتیک ایران بهصورت عمود، و در باتیک هند بدون راستا میباشد. همچنین، نوع ترکیببندی نقوش در چاپ باتیک ایران بهصورت تقارن عمودی، و در باتیک هند نامتقارن میباشد. اکثر نقوش بهکاررفته در چاپ باتیک هند اقتباسی از اعتقادات آیینی، اسطوره و خدایانشان بوده است.https://negareh.shahed.ac.ir/article_362_25fd9e71dcd10c345b26cb63679ac779.pdfدانشگاه شاهدفصلنامه نگره2676-7244113820160521Comparative study of bird motifs, worked on ceramics between Iran of Abbasi period and China (9th century)مطالعه تطبیقی نقوش پرنده سفالینههای ایران دوره عباسی و سفالهای چین(مربوط به قرن 9 میلادی)10611836310.22070/negareh.2016.363FAنجمهدستغیبکارشناس ارشد پژوهش هنر، دانشگاه شیراز، شهر شیراز، استان فارسسید جوادظفرمنداستادیار، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه شیراز، شهر شیراز، استان فارسJournal Article20150502From Abbasid period, in Iran region, motifs on ceramics advanced. Which were influenced by Chinese importations. Appearing bird motifs on ceramics were very common at that time. So a comparison would be done by identifying formalizes and characteristics design of such motifs that were made during 8<sup>th</sup> to 13<sup>th</sup> A.D in Iran and 9<sup>th</sup> century in China. Then interacting of these motifs on Iranian and Chinese ceramics will survey. <br /> Observing ceramics have been done by librarian method and looking up to related museums for data collection. To study bird motifs of this particular period, artifacts of main pottery centers of Iran as Nishabour, Kashan, Rey and Saveh have been used and surveyed in descriptive way. <br /> After studying Chinese motifs and comparing with contemporary or later samples of Iran, some resemblance points have been observed like locating bird motifs as main part of composition and coordinating motifs and bowl by bending the birds. However the samples differ in several points that proved they were not imitation from each other of commercial relations between these countries. Special unique items in both areas motifs, show the interacting influences with saving the identities between Iran and china.از دوره عباسی تحولاتی در نقش سفالهای ایران پدید آمد که گفته میشود یکی از دلایل آن سفالهای وارداتی چین بوده است. از رایجترین تزییناتی که روی این سفالینهها در ایران و چین مشاهده میشود، نقش پرنده است. به همین سبب در این پژوهش مقایسهای بر اساس الگوهای فرمی نقوش پرندگان سفالینههای ایران، در دوره عباسی (9 تا 13 میلادی) و سفالهای وارداتی قرن 9 میلادی چین جهت یافتن تأثیرات متقابل سفالگری این دو تمدن بر یکدیگر صورت میگیرد. <br /> گردآوری دادهها با استفاده از روش کتابخانهای و مراجعه به موزهها یا سایتهای اینترنتی آنها صورت گرفته است. برای جمعآوری نمونهها، از سفالینههای مراکز مهم سفالگری ایران شامل گرگان، نیشابور، کاشان، ری، ساوه، آمل و کردستان و سفالهای پیداشده در کشتی تجاری بلیتانگ چین استفادهشده است. برای بررسی نقوش نیز از شیوه توصیفی- تحلیلی بهره گرفتهشده است. <strong></strong> <br /> در بررسی ریختشناسی نقوش پرنده در سفالهای چینی و مقایسه با نمونههای ایرانی که همعصر یا متأخرتر بودند، شباهتهایی مشاهده میشود. حرکت آزاد قلم و هماهنگ شدن نقش با ظرف به کمک خم شدن یا پیچش دایرهوار پرنده از ویژگیهایی است که در هر دو مشاهده میشود؛ اما تفاوتهای زیادی نیز با مقایسه نمونهها آشکار میگردد. باوجودی که روابط تجاری بین دو تمدن همسایه سبب متأثر شدن متقابل هنرهای دو منطقه شدند، اما هیچکدام نسخه کپی از دیگری نیستند و وجود خصوصیات منحصربهفرد در نقوش هر دو منطقه، تأثیرات متقابل بین دو فرهنگ با حفظ هویت خویش را نشان میدهد...https://negareh.shahed.ac.ir/article_363_0a5706e8d0159684125f234959067e9d.pdf