دانشگاه شاهدفصلنامه نگره2676-724482720140421Mystical Approaches in Design of Knotted Kufic Inscriptionsرویکردهای عرفانی در طراحی کتیبه های کوفی معقد519112FAفرنازمعصوم زادهدانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشکدۀ هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس،اصغرفهیمیفراستادیار گروه پژوهش هنر، دانشکدۀ هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس،0000-0003-4705-7357صداقتجباریدانشیار گروه گرافیک و عکاسی، دانشکدۀ هنرهای تجسمی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهرانJournal Article20130415Knotted Kufic, one of the first decorative manifestations of Kufic, has various knots as its principal components. In previous studies, decorative Kufic, specifically knotted one, has always been regarded as a combination of plain Kufic with decorative motifs; but it seems that knotted Kufic is a unified whole resulted from the changes in geometric relations of alphabet letters and their compositions. Therefore, the purpose of this paper is to find out the context of changes of knotted Kufic alongside the study of geometric relations of its alphabet letters and their compositions to recognize the thoughts in their formation based on the formal development of knotted Kufic. To this purpose, historical, descriptive and analytic methods and hermeneutic approach are used to describe and analyze the geometric development of knotted Kufic based on the mystical connotations of knot. As a result the relationship between development process of knotted Kufic and mystical viewpoints is revealed indicating that mystical geometry of space and time has affected the design of knotted Kufic inscriptions and is manifested in forms of loop knots, heart-shaped knot and endless knot. This mystical geometry is utilized in the design of knotted Kufic’s compositions as well to induce the concept of entanglement and disentanglement respectively.کوفی معقد یکی از اولین نمونههای کوفی تزیینی است که نقشینۀ گره از اجزای اصلی آن است. کوفی تزیینی و از جمله کوفی معقد در مطالعات پیشین همواره ترکیبی از کوفی ساده و نقوش تزیینی پنداشته شده است؛ ولی بهنظر میرسد این خط کل منسجمی باشد که از تغییرات روابط هندسی در ساختار مفردات و مرکباتِ خط کوفی به وجود آمده است. از این رو، مقالۀ حاضر قصد دارد ضمن مطالعۀ روابط هندسی مفردات و مرکباتِ کوفی معقد به زمینهیابی تحولات این خط بپردازد تا براساس سیر تحولاتِ فرمیِ کوفی معقد به اندیشهای که آن را شکل داده است دست یابد. بدینمنظور، با استفاده از روش تاریخی، توصیفی و تحلیلی با دیدگاه استنباطی تغییرات هندسی در سیر تحول خط را برمبنای مفاهیم عرفانیِ گره تحلیل میکند. در نتیجه، رابطۀ سیر تحولات خط کوفی معقد با رویکردهای عرفانی نمایانده میشود که نشان میدهد هندسۀ عرفانی زمان و مکان در طراحی کتیبههای کوفی معقد تأثیر گذاشته و بهصورت گره نقطه، گره قلب و گره سرمدی در مفردات خط تجلی یافته است. این هندسۀ زمان و مکان در طراحی مرکبات خط نیز به کار رفته و بهترتیب مفاهیم گرهافزایی و گرهگشایی را در ترکیببندی القا میکند. https://negareh.shahed.ac.ir/article_112_33ee0666a9f9cf53827b436b658ba7b1.pdfدانشگاه شاهدفصلنامه نگره2676-724482720140421Interaction of Structure and Style in Cursive Nastaliq Manuscripts of Shafia , Darvish & Golestanehتعامل ساختار و سبک در شکسته نویسی شفیعا، درویش و گلستانه2134113FAمیترامعنوی راداستادیار دانشکده هنر، دانشگاه الزهراء(س)Journal Article20130505 This article seeks to study the interaction of structure and style in Cursive Nastaliq to better recognize the artistic values in cursive writings of masters: Mirza Shafi Hussein (Shfia), Darwish Abdolmajid Taleghani and Seyed Aliakbar Golestaneh. In the process of conducting this research a great deal of published material has been studied and descriptive and analytic methods have been used. The final and narrative evaluation is done through two methods of corresponding similar features in the studied material and comparing dominant factors of structure and style in calligraphy of Cursive Nastaliq, meaning a study into the principles and styles of the outstanding works of these calligraphers. Qualitative method has been used to analyze the data. The results of this article show that although in the era of cursive style formation, the tendency toward the characteristic principles had been dominant, in the works of the master calligraphers in question, new symbols bearing aesthetic sense are apparent, which are obviously extent in the phase of cursive style formation, and despite the stabilization of the main structure of this script, it is refined again in Cursive Nastaliq. This is an indication of the many interactions among characteristics of the principles and styles in this script, revealing visual similarities in the existing works, among which several cases have been selected and analyzed to demonstrate the changes proficiently. Since the author was faced with some instances with different structures and more potential than others because of their more delicate calligraphy, careful and proficient selection of works was required. After the first stage of selection, works were processed with regard to their effectiveness on latter changes in cursive writing. در این مقاله کوشش شده به تعامل ساختار و سبک در شکسته نویسی های میرزا شفیع حسینی(شفیعا) ، درویش عبدالمجید طالقانی و سید علی اکبر گلستانه به منظور شناخت ارزش های هنرمندانه شکسته نویسی در آثار این هنرمندان طراز اول پرداخته شود. در روند انجام مقاله منابع بسیاری مورد مطالعه قرار گرفته و ارزیابی پایایی و روایی به دو روش هم خوانی داخلی بین موارد مشترک در منابع مطالعه شده و روش مقایسه معیارهای حاکم بر ساختار وسبک در خوشنویسی خط شکسته نستعلیق، یعنی " اصول شناسی" و "سبک شناسی" در نمونه آثار شاخص این خوشنویسان بکار گرفته شده است. روش تجزیه و تحلیل اطلاعات بدست آمده بصورت کیفی است . نتایج حاصل از داده های این مقاله نشان می دهد که گرچه دردوران پیدایش سبک های شکسته نویسی گرایش به ویژگی های اصول شناسانه همچنان اصل اساسی بشمار می آمده است اما در آثار خوشنویسان مورد مطالعه این مقاله ، نمادهایی جدید و گویای حس زیبا شناسانه بچشم می خورد که گستره آن در مرحله بروز سبک های شکسته نویسی کاملا چشمگیر بوده و با وجود شکل گیری ساختار اصلی این خط، پالایشی دگر باره در شکسته نویسی پدید آورده است. این مطلب نشانگر تعامل های فراوانی است که میان ویژگی های اصول شناسی و سبک شناسی در شکسته نویسی بوجود آمده و مشابهت های بصری را در آثار این خط نمایان کرده است. به این جهت از میان تعداد بسیاری از آثار شکسته نویسی این اساتید نمونه هایی مورد گزینش و تحلیل قرار گرفته اند که امکان مشاهده و تحلیل فراز و فرودهای موجود را بصورت تخصصی فراهم نمایند. نگارنده در مرحله انتخاب آثار با نمونه هایی مواجه بود که ساختار برخی از آنها با دیگری متفاوت و ظرفیت بیشتری از حیث تنوع ظرایف خوشنویسی نسبت به سایر آثار داشت. همین نکته انتخاب دقیق و تخصصی آثار را از حیث ساختار و سبک می طلبید. پس از مرحله انتخاب اولیه ، پردازش آثار منتخب با توجه به میزان اثرگذاری آنها بر جریان های بعدی شکسته نویسی انجام یافت.https://negareh.shahed.ac.ir/article_113_5ff28269a680a8569b3a0b1ef37c3e31.pdfدانشگاه شاهدفصلنامه نگره2676-724482720140421A Critical Study of Attribution of Three Metalwares from Western Iran to Mosul School in the First Half of the Seventh Century Hijri; Incense Burner of Abu Bakr Sinni Razi, the Ewer and the Candlestick of Victoria and Albert Museumنقدی بر انتساب سه اثر از فلزکاری غرب ایران به مکتب موصل در نیمۀ اول قرن هفتم هجری؛ عودسوز ابوبکر سنی رازی، ابریق و شمعدان موزۀ ویکتوریا و آلبرت3547114FAطاهررضازادهدانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشگاه شاهد0000-0003-4804-8292حبیباللهآیتاللهیدانشیار گروه پژوهش هنر، دانشگاه شاهدمحسنمراثیاستادیار گروه پژوهش هنر، دانشگاه شاهدJournal Article20130712In the first half of the seventh century hijri (thirteenth century A.D.), during last decades of Atbeks’ reign in northern Iraq, Mosul school achieved a high position in Islamic metalwork. The reputation of its products, therefore, has so far questioned the originality of works, most probably, from other centers. Several significant pieces from the period in question have survived which scholars, based on stylistic characteristics, attribute to Mosul metalwork, yet these works obviously differ in form and ornamentations from the ones made in Mosul. Here in this essay we selected and studied three instances of these works thoroughly to determine their actual origin. The result of this research indicates that in spite of resemblance of some decorative elements in these inlaid brasses to Mosul metalwork and based on the extant evidences their attribution to this significant school of 13<sup>th</sup> century A.D. is not justified. We believe, on the contrary, they must have been produced somewhere in the western part of present Iran. در نیمۀ اول سدۀ هفتم هجری، همزمان با آخرین دهههای حکومت اتابکان زنگی در شمال عراق، مکتب موصل جایگاه ممتازی در فلزکاری دوران اسلامی داشت. بنابراین، شهرت آثار این مکتبْ اصالت فلزکاری سایر مناطق را تحتالشعاع قرار داده است. از این دوره آثار مهمی برجای مانده است که براساس برخی ویژگیهای سبکشناختی به موصل منتسب شدهاند. با وجود این، در شکل و تزیینات این آثار، تفاوتهای بارزی با اشیای بهدستآمده از این مکتب مشاهده میشود. در این نوشتار، سه نمونه از این اشیا را با هدف تعیین خاستگاه واقعی آنها انتخاب و به تفصیل ارزیابی و تحلیل کردهایم. نتیجۀ یافتههای ما نشان میدهد که بهرغم کاربرد برخی از نقوش تزیینی فلزکاری موصلی در این آثار انتساب آنها به این مکتب مهم فلزکاری در سدۀ هفتم هجری، با توجه به شواهد موجود، توجیهپذیر نیست. از نظر نویسندگان این مقاله، آثار مذکور در غرب ایران تولید شده است.https://negareh.shahed.ac.ir/article_114_2c70acfa67abf02da21d9d16d3183d06.pdfدانشگاه شاهدفصلنامه نگره2676-724482720140421A Study on Ornamental Plastering and Mirror works in Rahimabad Edifice of Birjandتزیینات گچبری و آیینه کاری عمارت باغ رحیم آباد بیرجند4959115FAسمیهخزاعی مسکعضو هیئتعلمی دانشگاه بجنورد، شهر بجنورد، استان خراسان شمالیآرزوپایدارفردعضو هیئتعلمی دانشگاه بیرجند، شهر بیرجند، استان خراسان جنوبیJournal Article20121022Rahimabad Garden built in Qajar era, is located at the end of Modares street in Birjand city. The most significant decorations in Qajar architecture include: tile setting, plastering and mirror works among which the latter two are more noticeable in Rahimabad Garden. Among the important characteristics of this edifice are stunning designs like animal busts, flower vases, arabesques and floral sprays. The architectural ornamentations of this edifice have not yet been studied. The motifs in this paper are explored in the context of artistic traditions of architectural ornamentations. Drawing on published material and interviews with the Birjand’s architecture experts, the method through which this paper is conducted is descriptive-analytic, in some cases comparative to historical instances.The results indicate the variety of ornamentations, naturalistic aspect of decorative motifs, installation of animal busts, and the influences of Sasanian art. باغ رحیمآباد در انتهای خیابان مدرس شهرستان بیرجند واقع شده است و قدمت آن به دورۀ قاجاریه میرسد. آنچه بیش از همه در تزیینات معماری دورۀ قاجاریه حائز اهمیت است کاشیکاری، آیینهکاری و گچبری است، و از این میان عناصر تزیینی آیینهکاری و گچبری در باغ رحیمآباد شاخص است. از ویژگیهای مهم این بنا نقوش بسیار زیبایی چون سردیسهای حیوانی، گلدانهای گل و نقوش اسلیمی و ختایی است.انجام نشده است.قاله و ...نات وابسته به معماری این باغ انجام نشده است. در مقالۀ حاضر به تحلیل این نقوش با توجه به سنتهای هنری تزیینات معماری دوره قاجاریه پرداخته میشود. روش انجام پژوهش توصیفیـتحلیلی و در برخی موارد تطبیق با نمونههای تاریخی است و گردآوری اطلاعات به روش کتابخانهای و گفتوگو با صاحبنظران معماری بیرجند است. <br /> <br />از نتایج بهدستآمده میتوان به تنوع تزیینات، سادگی و جنبۀ طبیعتگرایانۀ نقوش تزیینی، استفاده از سردیسهای حیوانی و تأثیرپذیری از هنر ساسانی اشاره کرد. https://negareh.shahed.ac.ir/article_115_59459c99b2a1b4df5689f9276cdda8c3.pdfدانشگاه شاهدفصلنامه نگره2676-724482720140421Formal Structure of Natural Designs in Baluch Women’s Needlework (With the Emphasis on Instances from Sarāvān Township)ساختار صوری نقوش طبیعی در سوزندوزی زنان بلوچ (با تأکید بر نمونههای شهرستان سراوان)6173116FAمرضیهقاسمیعضو هیئتعلمی گروه مرمت آثار تاریخی، دانشگاه زابل،سکینهخاتونمحمودیعضو هیئتعلمی گروه مرمت آثار تاریخی، دانشگاه زابلسیدرسولموسوی حاجیدانشیار، دانشگاه زابلJournal Article20130614Needlework is one of the commonest and at the same time most outstanding arts among Baluch women, in spite of having been greatly well-known, in most of the research done in this field, less and less attention is paid to the formal structure of designs. In this research, with the purpose of a better clarification and representation of Baluch needlework art (located in Sistan and Baluchistan province) and its relational aspects of design structures with natural elements, on the premise that nature plays an important role in design of formal structure of Baluch women’s needlework it is attempted to find answers to these questions as; whether there is basically a relationship between Baluch needlework designs with natural elements or not? If it is so, how can these illustrations leaning on natural elements be categorized? Therefore, in conducting this research descriptive and analytic mehtods are used to find the answers to these questions. In order to do so, Baluch needlework formal design structures are examined in two groups of vegetative and animal designs. The results showed that Baluch needleworker women, in designing natural motifs, not only considered aesthetic relations and their surrounding environment, but also paid attention to their functional role proportionate with the geometric design style. سوزندوزی از رایجترین و در عین حال شاخصترین هنرهای متداول در میان زنان قوم بلوچ است که علیرغم برخورداری از شهرت فراوان در اغلب پژوهشهای انجام شده در این عرصه، کمتر به ساختار صوری حاکم بر نقوش آن پرداخته شده است. این تحقیق، که با هدف تبیین و نمایاندن هرچه بهتر هنر سوزندوزی بلوچ (در شهرستان سراوان استان سیستان و بلوچستان) و جنبههای ارتباطی ساختار نقوش آن با عناصر طبیعت صورت پذیرفته است، با فرض بر اینکه طبیعت در ایجاد ساختار صوری نقوش سوزندوزی بلوچ نقش مهمی بر عهده دارد، کوشیده است به این پرسشها پاسخ دهد که آیا بین این نقوش با عناصر طبیعت ارتباطی وجود دارد یا خیر، و اگر چنین است این نگارهها را با تکیه بر عناصر طبیعت به چند دسته میتوان تقسیم کرد. در این تحقیق به شیوۀ توصیفی و تحلیلی ساختار صوری نقوش سوزندوزی بلوچ در دو گروه نقوش گیاهی و حیوانی بررسی شده است. نتیجۀ این بررسی نشان از آن دارد که زنان سوزندوز بلوچ در طراحی نقوش طبیعی، ضمن توجه به روابط زیباییشناختی و محیط پیرامون، نقش کارکردی آنها را نیز در تناسب با شیوۀ طراحی هندسی مد نظر قرار دادهاند. https://negareh.shahed.ac.ir/article_116_29bf4ac23721f478883d27cf642586f9.pdfدانشگاه شاهدفصلنامه نگره2676-724482720140421A Comparative Study of the Visual Signs of Persian Mirror work and the OP [Optical] Art Paintingمطالعۀ تطبیقی نشانههای بصری در آینهکاری ایرانی با نقاشی آپآرت7586117FAرضاپورزرینکارشناس ارشد نقاشی دانشکده هنر اصفهانJournal Article20130416The mirror work is a Persian traditional art that has been mainly used in indoor decorations of historical buildings, particularly religious ones. This art has always been exercised to realize the spiritual quality of building and portray the world of ideas in the thought of the mystics and Persian artists. It has also bridged the sacred and human zones. In this field of art, the mirror worker creates a structure of interlocking geometrical designs by cutting the mirrors into various shapes. These shapes are formed through calculation and mathematical relations and create an independent visual space. This way of envisaging space, helps to create a vast visual space, so that the changes and styles of modern art, particularly OP Art painting, are comparable visually to this art. This article seeks to answer whether the aesthetic signs in Persian mirror work and Op Art painting are of equal position? Therefore we will study some of the common aspects of these genres through the use of the analytic-descriptive method, drawing on published material and field research. The results indicate that: 1-The Persian mirror work has discovered a well calculated organization of visual layers and arrangement of spatial relations which is presented logically via pieces of mirror. 2-The visual signs in Persian mirror work and OP Art painting, apart from the circumstances of time and place, have been applied similarly. 3-The visual signs like visual illusion, optical quality, color contrast, have been manifested in the art of Persian mirror work prior to their appearance in the modern painting aesthetic system.هنر آینهکاری از هنرهای سنتی ایران است که عمدتاً در تزیینات داخلی بناهای تاریخی به ویژه اماکن مذهبی کاربرد دارد. بهرهگیری از این هنر همواره در راستای تحقق بخشیدن به کیفیت معنوی بنا و تجسم عالم مثال در اندیشۀ عرفا و هنرمندان ایرانی صورت گرفته است و همچون پلی ساحت قدسی و قلمرو انسانی را به یکدیگر پیوند میدهد. در این رشتۀ هنری، آینهکار با استفاده از آینه و برش آن به اشکال متنوع ساختاری از نقوش بههمتنیدۀ هندسی ایجاد میکند. این نقوش از طریق محاسبه و برحسب روابط و تناسبات ریاضی سازمان یافته و نوعی فضای تصویری مستقل به وجود میآورند. این نحوه از نمایش فضا به ایجاد یک فضای تجسمی گسترده کمک میکند، تا جایی که رخدادها و سبکهای هنر نوین به ویژه نقاشی آپآرت به لحاظ بصری با این هنر قابل مقایسه هستند. این مقاله تلاشی است برای پاسخگویی به این مسئله که آیا نشانههای زیبایی شناختی در آینهکاری ایرانی و نقاشی آپآرت همطراز و همشأن هستند؟ از این رو با بهره جستن از روش توصیفیـتحلیلی و با شیوۀ جمعآوری اطلاعات کتابخانهای و میدانی به مطالعۀ پارهای از وجوه اشتراک نمونههای مدنظر میپردازیم. حاصل تطبیق و نتیجۀ بررسیها نشان میدهد که 1-آینهکاری ایرانی سازمانی دقیقاً محاسبه شده از سطحهای تصویری و نظامی از روابط فضایی را کشف کرده است و آن را به طرزی منطقی به وسیلۀ قطعات آینه عرضه میدارد. 2-نشانههای بصری بهکاررفته در آینهکاری ایرانی و نقاشی آپآرت فارغ از مجموع شرایط زمانی و مکانی به صورت مشابه به کار رفته است. 3-نشانههای بصری همچون توهم بصری، کیفیت دیداری، تضاد رنگی قبل از اینکه در نظام زیباییشناسی نقاشی نوین پدیدار شود در هنر آینهکاری ایرانی متجلی شده است. https://negareh.shahed.ac.ir/article_117_e2a46a89ad239280b4b971eecfcacae9.pdf