دانشگاه شاهدفصلنامه نگره2676-724472420121221Review of Manuscripts Written by Women Duing the Qajarمطالعه و بررسی نسخههای خطی قرآن به کتابت بانوان دورۀ قاجار51486FAالههپنجهباشیدانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشکدۀ هنر دانشگاه الزهرا، شهر تهران، استان تهران.ابوالقاسمدادوردانشیار دانشکدۀ هنر دانشگاه الزهرا، شهر تهران، استان تهران.Journal Article20120620One of the subjects that ever thoroughly studied in researches regarding Iran’s temporary art in Qajar era, is women’s role in different aspects of social and artistic life. A woman’s role in original sources written by Qajar historians, was not noted as an independent subject or in a detailed way. This is a result of historians focusing their effort on narrating the political events of the time and the lifestyles of kings and people of authority rather than elucidating the social life of women. Thus they have made various implicit indications of women’s social and artistic life here and there through their compilations. This article studies the Qurans written in fine Naskh font by four anonymous female artists and calligraphers of Qajar royal court who used to write in fine Naskh. Two of these ladies were Fat’halishah’s daughters, named Banoo-Omolsalameh and Zia-alsaltaneh and the other two were from Naser al-Din Shah’s era named Khorshid-Kolah-Khanom and Maryam-banoo Naeeni. The first two have dedicated their Qurans to Fat’halishah and the other two to Naser al-Din Shah. This article makes an effeor, however small, to study the works of these women and their Qurans which are currently kept at the museums of Golestan Palace, National Library, Hazrat-e Masoomeh’s holy shrine library and Imam Reza’s holy shrine library.در بررسیهای تاریخ معاصر ایران در عهد قاجار، نقش زنان در عرصههای اجتماعی و هنری کمتر مطالعه شده است. دراینخصوص، در منابع دستاول مطلب چندانی ذکر نشده است، زیرا اکثر تاریخنویسان همت خود را وقف شرح حوادث سیاسی یا شیوۀ زندگی شاهان و رجال کرده و در لابهلای تألیفات خود بهصورت پراکنده و غیرمستقیم به مسائل اجتماعی و هنری زنان اشاره کردهاند. این مقاله، ضمن بررسی شرایط اجتماعی و زندگی زنان دربار قاجار، فعالیتهای هنری ایشان را بهویژه در حوزۀ کتابت قرآن کریم مطالعه میکند و به معرفی ویژگیهای هنری نسخههای قرآن کریم میپردازد. مقالۀ حاضر از نوع تاریخیـتوصیفی و روش گردآوری اطلاعات آن از نوع اسنادی است. تصاویر مربوطبه قرآنهای مذکور از موزههای مربوطبه کاخ گلستان، کتابخانۀ ملی ایران، آستان قدس رضوی و آستانۀ مقدسۀ حضرت معصومه(س) فراهم آمده است. نتیجۀ بررسی نشان میدهد که، بهرغم کمبود منابع مکتوب دربارۀ زنان دربار قاجار، نقش آنها در فعالیتهای اجتماعی بهویژه مذهبی و هنری محدود نبوده است و در کتابت قرآن کریم و خوشنویسی با توانمندی شایسته آثار نفیسی بر جای گذاشتهاند. https://negareh.shahed.ac.ir/article_86_431b29fd9692d97df1e7b30d8f742ad6.pdfدانشگاه شاهدفصلنامه نگره2676-724472420121221An Investigation into Transformation of Portraiture in Iranian Miniature Painting till Safavid Eraبررسی سیرتحول چهرهنگاری در نگارگری ایران تا انتهای دورۀ صفوی153687FAمحمدکاظمحسنونددانشیار گروه نقاشی، دانشکدۀ هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، شهر تهران، استان تهران.0000-0001-7465-3533شهلاآخوندیکارشناسارشد نقاشی، دانشکدۀ هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، شهر تهران، استان تهران.Journal Article20110511Iranian Moslem painters have observed the divinely world through the world beauties; aimed at finding out the worldly instances and understanding the eternal realities. These beliefs have affected the portraiture in Iranian traditional painting; therefore, despite of the western painting, the Iranian painting has been rarely served the creation of the iconography. Regarding the above mentioned points, the portraits in Iranian traditional painting are unique, while they have been painted based on specific patterns. This methodology led some researchers to a fault judgment; so that they have observed the portraits as similar and rigid ones. However, the Iranian traditional portraiture has been affected by different social factors .In this article, social development indicators, from the Sassanid to the Safavid era, has been studied and the major developments in portraiture has been analyzed. Iranian artists, in addition to applying traditional rules and patterns, they also experienced their own personal styles. Turning towards western art, made artists to ignore the traditional method of portraiture, as a result, this kind of art changed its direction towards realism. In this article the historic, descriptive and comparative methods have been used.نگارگران مسلمان ایرانی متأثر از اندیشۀ اسلامی همواره در پی حقیقت و مسائل ماوراءالطبیعه بودهاند. ازاینرو، برخلاف نقاشی غرب، نگارگری ایران بهندرت در خدمت شمایلنگاری قرار گرفته است. بنابراین، چهرهها در نگارگری سنتی ایران در عین منحصربهفرد بودن، براساس الگوهای مشخصی ترسیم میشدهاند. این روش ترسیم برخی از پژوهشگران را به قضاوت نادرست واداشته و چهرهها را در نظر آنان مبدل به چهرههایی همسان و خشک کرده است، درصورتیکه چهرهنگاری در نگارگری سنتی ایران براثر عوامل گوناگون اجتماعی متفاوت بوده است. در این مقاله، به تحولات شاخص اجتماعی، از دورۀ ساسانی تا انتهای صفوی، پرداخته شده است و تحولات عمدۀ آن بر چهرهنگاری بررسی شده است. نگارگران ایرانی، ضمن رعایت قراردادها و الگوهای کهن، سبک شخصی خود را در چهرهپردازی تجربه میکردند. با رواج گرایش به هنر غربی بهمرور زمان اصول چهرهپردازی سنتی نادیده گرفته شد و این هنر بهسوی چهرهپردازی واقعگرایانه تغییر مسیر داد. در این پژوهش، از روش تاریخیـتوصیفی و با رویکرد مقایسهای در چهرهنگاری ادوار مختلف استفاده شده است. روش گردآوری اطلاعات نیز بهصورت کتابخانهای است.https://negareh.shahed.ac.ir/article_87_4d5dc941d9c1e64c2c07f1a8e0aefc91.pdfدانشگاه شاهدفصلنامه نگره2676-724472420121221Sociological Approach to Reza Abbasi ‘s Life with Studying Individual Drawingsرویکردی جامعهشناختی بر زندگی رضا عباسی (با بررسی برخی تکنگارهها)375088FAسیده آیینفاضلدانشجوی کارشناسیارشد پژوهش هنر دانشکدۀ معماری و هنر دانشگاه کاشان، شهر کاشان، استان اصفهان.امیرحسینچیتسازیاناستادیار و مدیرگروه پژوهش هنر دانشکدۀ معماری و هنر دانشگاه کاشان، شهر کاشان، استان اصفهان.Journal Article20120129One of the key areas that is involved in Iranian historical identity is Persian Painting and Reza Abbasi is one of the largest elite artist of this area. Many studies and researches have been conducted on Reza Abbasi and his works. Nevertheless, the middle period of his life is still an aura of mystery. This period was a time of rebellion and freedom, which has’nt ever happened in the life of a Persian artist since then. In this paper, based on historical sources of Shah Abbas the first, and research conducted on the artist's works with sociological approach, we try to achieve a comprehensive analysis of the Reza’s mid-life. Using documentation practices and Library method, we attempt to explore the second period of Reza Abbasi’s life and artwork. According to the comments in the sociology of art, giving view of the scope of individual contact, and the relationship which was so close to the community that makes daily human subjects as a single element for Reza Abbasi to consider. In fact, a realistic and critical view of society has offered in his skilled work. دربارۀ رضا عباسی پژوهشهای بسیاری صورت گرفته و تحقیقات بسیاری درزمینۀ آثار او و مکتب نقاشی اصفهان، که خود بنیانگذارش بوده، انجام شده است. باوجوداین، دورۀ میانی زندگی وی همچنان در هالهای از ابهام قرار دارد. این زمان، دورانی از سرکشی و آزادی اوست که شاید در زندگی کمتر هنرمندی تا آن زمان روی داده باشد. این مقاله میکوشد برپایۀ منابع بهجایمانده از دورۀ شاهعباس اول و پژوهشهای انجامشده دربارۀ آثار این هنرمند بارویکردی جامعهشناسانه به تحلیلی جامعتر از دوران میانی زندگی رضا عباسی دست یابد. در این تحقیق، بهشیوۀ تاریخیـاسنادی و با استفاده از روش کتابخانهای به بررسی زندگی هنری رضا عباسی و دورۀ دوم زندگی وی پرداخته شده است. طبق نظریات مطرح در جامعهشناسی هنر، محدودۀ دانش فرد با تماس و ارتباط و مشاهده در سطح وسیع افزایش مییابد. همین ارتباط و نزدیکی به ساحت اجتماع باعث شده است موضوعات و انسانهای روزمره بهعنوان تکعنصر نگارهای رضا عباسی مطرح شوند. او، با مهارتی که در کار خود داشت، نوعی دیدگاه واقعگرایانه و تاحدی انتقادی را از جامعۀ زمان خود عرضه داشته است. https://negareh.shahed.ac.ir/article_88_59f57092736c63cca4b89ab9e9dbb346.pdfدانشگاه شاهدفصلنامه نگره2676-724472420121221The study and analysis of iconograghy of an image
The death of Shidah by Kay Khosrowبررسی و تحلیل شمایل شناسانه نگاره "کشته شدن شیده به دست کیخسرو"516689FAامیرفریدعضو هیئت علمی دانشگاه هنر اسلامی تبریزآزیتاپویان مجدکارشناس نگارگری از دانشگاه هنر اسلامی تبریزJournal Article20120116One of existing challenges in reading a portrait miniature is assessing the meanings and concepts of the work through a systematic analysis. Such reading with superficial analysis can be helpful to know the values of the portrait miniature of Iran even better. Therefore, in various schools of art, a number of techniques are fundamentally examined in reading the contents of the works and some of them have been developed in reading portrait miniature of Iran. Content and intertexual criticims are of that kind. One of the new techniques in such field is "iconograghy" which can effectively analyse the hidden parts of the work in a systematic way.
The aim of this research is reading the contents of the portrait miniature in a background level and improving the reading of iconograghy in criticizing Iran's portrait miniature works. The depicted image of "the battle of Kay Khosrow and Shidah" has been studied for this reason. Since such kind of criticism is based on social and historic information with some backgrounds of the work and symbols related to the same period the story written, in the first step the research has been carried out through gathering documentary information, then with some adaptation done in two different studies, "composition" and "visual symbols" of the work explored.
The understanding of the atmosphere the image created during that period can be important in revealing some other dimension of the work, knowing the hidden motifs of the story and cultural understanding in which the work depend on, can help the writer to read and perceive the image better as well.
The study demonstrates that the division of the page into two side and colored balance between the component parts of the work, with some complication exist in the atmosphere of the work other than the main characters of the epic, intensifying the confrontation between the two corps and all of these factors show that unlike few corps fighting with each other on the depicted image, a real battle are going on between them. On the other hand, the image's content and adaptation of the work with religious principles and beliefs prevalent during the Safavid dynasty can lead us to revealing some dimension of the work and on this course some similarities among historic, religious and national characters of Iran can be drawn. یکی از چالش هایی که در خوانش آثار نگارگری وجود دارد تحلیل نظامند مفاهیم و معناهای اثر است. این نوع خوانش در کنار تحلیل های صوری می تواند به شناخت ارزشهای نگارگری ایران کمک بزرگی بکند. از همین رو در مکاتب مختلف، روشهایی در خوانش محتوایی اثر به صورت بنیادی پرورش یافته است و برخی از آنها در خوانش نگارگری ایران توسعه یافته اند، نقد هایی چون نقد مضمونی و نقد بینامتنی از این دسته اند. یکی از این روشهای نو «شمایل شناسی» می باشد که قابلیت فراوانی در تحلیل نظامند ابعاد مغفول اثر دارد.
این پژوهش با هدف خوانش زمینه گرایانة محتوی متون نگارگری، و نیز با هدف توسعة خوانش شمایل شناختی در نقد نگارگری ایران انجام شده است. بدین منظور نگارة «نبرد کیخسرو و شیده» مورد بررسی قرار گرفته است. از آنجایی که این روش نقد براساس اطلاعات اجتماعی، تاریخی، پیشمتنهای اثر و نماد شناسی دورة خلق اثر صورت می گیرد، در مرحلة اول پژوهش از طریق مطالعات اسنادی گردآوری اطلاعات شده است، سپس طی دو مطالعة تطبیقی «ترکیببندی» و «نمادهای بصری» اثر واکاوی شده اند.
شناخت اجتماع دورهیی که نگاره در آن کار شده، میتواند در رازگشایی اثر بسیار مهم باشد، همچنین اشراف به بن مایههای پنهان داستان و شناخت فرهنگی که داستان وابسته به آن است ، جهت خوانش تصویر و فهم درست اثر به نگرنده یاری می رساند .
این پژوهش نشان می دهد که تقسیم بندی صفحه به دو سو ، همراه با تعادل رنگی میان اجزا تشکیل دهنده اثر ، حالت گرفت و گیر که بجز در شخصیتهای اصلی داستان ، در محیط نیز حضور دارد ، تقابل دو سپاه را تشدید کرده و تمام این موارد حالت رزم را در صفحه ، بر خلاف رویه تصویر که افراد کمی از دو سپاه را نشان میدهد را تداعی می نماید. از سوی دیگر با تکیه بر نوشتار متن نگاره و تطبیق آن با مبانی دینی و باورهای عهد صفویه می توان به رمزگشایی از این اثر پرداخت و در این راستا تشابهاتی میان شخصیتهای ملی ، مذهبی و تاریخی در ایران برقرار نمود.https://negareh.shahed.ac.ir/article_89_2c2d097a7a068ba50ced9a29397bf754.pdfدانشگاه شاهدفصلنامه نگره2676-724472420120922Influences of Construction and Decoration Methods of Safavid Potteries & Ceramics on the Qajar Same Samples.بررسی تأثیرات شیوه های ساخت و تزیین ظروف سفالی و سرامیکی صفوی بر نمونه های ساختهشده در دورۀ قاجار678490FAزهراقاسمیکارشناسارشد پژوهش هنر، دانشکدۀ هنر دانشگاه شاهد، شهر تهران، استان تهرانعلیاصغرشیرازیاستادیار و عضو هیئتعلمی دانشکدۀ هنر دانشگاه شاهد، شهر تهران، استان تهرانJournal Article20120521Research on the Iranian Potteries In addition to familiarity with the culture of rules over this land reveals the continuing effects of this art in different periods. The Methods of construction and decoration, especially the motifs as the main decorative elements of pottery, are the most visible documents of influences continuation in these objects. In this article compares Qajar ceramics with ones of Safavid and the influences of construction, decoration, design, and motif of Safavid samples are surveyed on same Qajar objects.
Result shows that among types of ceramics which produced in Safavid, methods of construction and decoration of the blue –white pottery, pottery that painted in black under a turquoise glaze (type of kubachi wares), luster ware, and Gambroon pottery were continuing in Qajar that their accepted influences are obvious in form, colour, design, and motif.
But among all kinds of produced ceramics of Qajar, there are a group of polychrome wares that have been manufactured in high levels. Although construction style of this group have not much changed but their motifs, color and design style are different with Safavid samples and shows special style of Qajar art.
However among design and motif of some samples of these polychrome ceramics which produced in Revived period there are subjects that have been inspired from Safavid history.
Enameled porcelains inspired from Chinese imported samples is one of the other these period ceramic productions that had not been produced in Safavid. Also potteries imitated from Iznik samples for european collectioners are one of the other groups of special productions in this period.
The compilation of this article is descriptive, analytical, and comparative and has been extracted from library and in a practical way.مطالعه و بررسی ظروف سفالی ایران، افزونبر آشنایی با فرهنگها در سلسلهها و ادوار مختلف، تداوم تأثیرات این هنر را در هر دوره آشکار میسازد. شیوههای ساخت و تزیین (بهویژه درخصوص نقوش بهعنوان عنصر اصلی تزیینی در سفالینهها) بارزترین اسناد تداوم تأثیرات در این اشیا هستند. در مقالۀ پیش رو با مطالعه و مقایسۀ تعدادی از سفالینههای صفوی و قاجار تأثیرات شیوههای ساخت و تزیین و همچنین تأثیرات طرح و نقش سفالینههای صفوی بر ظروف سفالی و سرامیکی قاجار بررسی میشود.
نتایج این تحقیق نشان میدهد که در میان انواع ظروف سفالی و سرامیکی تولیدشده در دورۀ صفوی شیوۀ ساخت و تزیین ظروف سفیدآبی، ظروف فیروزهای با تزیینات قلمسیاه (دستۀ اول از ظروف کوباچه) و ظروف زرینفام و ظروف گامبرون در دورۀ قاجار تداوم داشتهاند و تأثیرات آنها در شکل، رنگ و طرح و نقش نمونههای قاجاری کاملاً ملموس است. اما در میان انواع سفالینههای قاجار گروهی از ظروف سرامیکی پلیکروم نیز بهمیزان زیادی در این دوره تولید شدهاند که، اگرچه ازنظر شیوۀ ساخت تغییر چندانی نکردهاند، ازنظر نقش و رنگ و شیوۀ طراحی با ظروف پلیکروم صفوی تفاوت دارند و ویژگیهای مختص دورۀ قاجار را به نمایش میگذارند. البته طرح و نقش برخی از نمونههای تولیدشدۀ این نوع سفالینه در دورۀ احیاگری نیز موضوعاتی ملهم از تاریخ و سفالینههای صفوی دارند. ظروف شبیهسازیشده از چینیهای مینایی چین نیز قسمت عمدهای از تولیدات این دورهاند که در دورۀ صفوی تولید نمیشدهاند. همچنین کپیهای ظروف ایزنیک برای مجموعهداران اروپایی گروه دیگری از تولیدات این دورهاند.
روش این تحقیق توصیفی، تحلیلی و تطبیقی بوده و روش گردآوری اطلاعات آن، کتابخانهای و همچنین براساس مطالعات میدانی استوار است.https://negareh.shahed.ac.ir/article_90_4d1f66cf7d62a4902c3b8c3286e72fe2.pdfدانشگاه شاهدفصلنامه نگره2676-724472420120922The Analysis of Social Position of Post Revolution Wall Painting Art in Iran (based on Pierre Bourdieu Sociology)بررسی موقعیت اجتماعی نقاشی دیواری پس از انقلاب در ایران (با رویکرد جامعهشناسی پییر بوردیو)8510191FAبهنامزنگیدانشجوی دورۀ دکتری پژوهش هنر دانشگاه تربیت مدرس، شهر تهران، استان تهران.حبیباللهآیتاللهیدانشیار دانشکدۀ هنر دانشگاه شاهد، شهر تهران، استان تهراناصغرفهیمیفردانشیار دانشکده هنر و معماری دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20120925The present article analyzes the contemporary post revolution wall painting art and the symbolic, social and cultural capital dominant on it that are indications of social and political changes, actions and field of power within the scope of painting and state field of power.
The main hypothesis in the article is that the wall painting art is produced while being influenced by the field of power in every period and to test the mentioned hypothesis there are considered the post revolution wall paintings in the city of Tehran. The way the present artists act, the position and place of this artistic field in social, political and art situations, the type of the capital and their habitus, all are the major questions considered within this paper. The research method is also based on Pierre Bourdieu sociological views and tries to analyze the genesis of wall painting field in social space after the revolution.
The conclusion shows that the style of the specified period wall paintings is the result of a meaningful differentiation from the pre revolution paintings and is based on the cultural capital which is itself resulted from the current political governance.
The dependence of wall painting to the field of power, in the height of revolution and simultaneous with its victory, connected this art to the main focus of power, the Mass and revolutionary forces, and was supported and confirmed by the revolution after its consolation and establishment of field of power. مقالۀ حاضر به تحلیل نقاشی دیواری معاصر پس از انقلاب و سرمایههای نمادین، اجتماعی و فرهنگی حاکم بر آن میپردازد، که حاکی از تحولات سیاسی و اجتماعی و کنشها و میدانهای قدرت در حوزۀ نقاشی و میدان قدرت دولتی است. فرضیۀ اصلی مقاله این است که نقاشی دیواری در هر دوره تحت نفوذ میدانهای قدرت تولید میشود. برای آزمون این فرضیه، آثار نقاشی دیواریِ پس از انقلاب در شهر تهران در نظر گرفته شده است. چگونگی فعالیت عاملان حاضر (هنرمندان نقاش)، جایگاه و مواضع این میدان هنری در موقعیتهای اجتماعی، سیاسی و هنری زمانهشان، نوع سرمایهها و منشهای ایشان عمده پرسشهای مطرح در این نوشتار است. روش تحقیق این مقاله با بهرهگیری از روششناسی جامعهشناختی پییر بوردیو بوده و به تحلیل تکوین میدان نقاشی دیواری در فضای اجتماعی پس از انقلاب میپردازد.
در نتیجۀ پژوهش حاضر درمییابیم که سبک نقاشی دیواری در دورۀ مدنظر حاصل تمایز معنادار از نقاشیدیواری ایران قبل از انقلاب و براساس سرمایۀ فرهنگی برآمده از حاکمیت سیاسی وقت ایران بوده است. وابستگی نقاشی دیواری به میدان قدرت، در بحبوحۀ انقلاب و همزمان با پیروزی آن، این هنر را به کانون اصلی قدرت که تودههای مردمی و جریانهای انقلابی بودند متصل میکرد و با آغاز دورۀ تثبیت انقلاب و سازماندهی میدان قدرت این هنر تحت حمایت و تأیید آن به کار گرفته شد.https://negareh.shahed.ac.ir/article_91_03a35071894616f3f429362e461204bf.pdf