%0 Journal Article %T مقایسۀ تطبیقی شیوۀ خط خوشنویسان تأثیرگذار در تولید نرم‌افزارهای خوشنویسی با شیوه‌های رایج در خط نستعلیق (شیوۀ کلهر و میرعماد) و خط ثلث (شیوۀ ترکی و عربی) %J فصلنامه نگره %I دانشگاه شاهد %Z 2676-7244 %A کاسپور, هدا %A چاره‌یی, عبدالرضا %D 2012 %\ 03/20/2012 %V 8 %N 25 %P 51-63 %! مقایسۀ تطبیقی شیوۀ خط خوشنویسان تأثیرگذار در تولید نرم‌افزارهای خوشنویسی با شیوه‌های رایج در خط نستعلیق (شیوۀ کلهر و میرعماد) و خط ثلث (شیوۀ ترکی و عربی) %K نرم‌افزارهای خوشنویسی %K خط نستعلیق %K خط ثلث %R %X درک جایگاه هنر خوشنویسی در عرصۀ تکنولوژی از اهمیت زیادی برخوردار است. نرم‌افزارهای‌ خوشنویسی یکی از بسترهای نوین در عرصۀ خوشنویسی محسوب می‌شوند و به‌دلیل قابلیتشان در نگارش خطوط نستعلیق و ثلث‌ درک اهمیت این هنر ازنظر شناخت شیوۀ خط خوشنویسان تأثیرگذار در تولید نرم‌افزارهای خوشنویسی ضروری‌ است.‌ در این‌ تحقیق به‌شیوۀ توصیفی‌‌ـ‌تحلیلی سعی ‌شده‌ است طریقۀ ‌نگارش‌ این خوشنویسان در جریان طراحی حروف نرم‌افزار با نگاهی به شیوه‌های رایج خوشنویسی از گذشته تاکنون با تأکید بر خطوط نستعلیق و ثلث بررسی شود. از‌این‌رو، به ویژگی‌های فنی نرم‌افزارهای خوشنویسی به طور اجمالی و به ریشۀ خط در شیوه خوشنویسان مبدع نرم‌افزار به طور مفصل پرداخته شده است و هدف اصلی مشخص‌کردن ارتباط خط خوشنویس با شیوه‌های رایج خوشنویسی است. بر این اساس، درخصوص طراحی حروف نستعلیق در نرم‌افزار، شیوۀ عباس اخوین (مبدع نرم‌افزار کلک) و امیراحمد فلسفی (مبدع نرم‌افزارهای میرعماد و چلیپا) با درنظرگرفتن شیوۀ میرعماد الحسنی قزوینی و میرزارضا کلهر بررسی شده و در زمینۀ طراحی حروف خط ثلث شیوۀ خوشنویس عراقی هاشم بغدادی‌ (مبدع نرم‌افزارکلک) و علی شیری (مبدع نرم‌افزار میرعماد‌) با درنظرگرفتن شیوۀ‌ ترکی و عربی در قرون سیزدهم و چهاردهم مطالعه شده است. در پایان، براساس مقایسۀ تطبیقی و تصویری این نتیجه حاصل می‌شود که شیوۀ خوشنویسی عباس اخوین متأثر از شیوۀ میرعماد بوده و شیوۀ امیراحمد فلسفی با شیوۀ کلهر قرابت دارد و در مورد خط ثلث در نرم‌افزار می‌توان شیوۀ هاشم بغدادی را نزدیک به شیوۀ خوشنویسان ترک، نظیر مصطفی راقم، دانست و نیز علی شیری در خط ثلث تابع شیوۀ هاشم بغدادی بوده است. %U https://negareh.shahed.ac.ir/article_95_0b92cfbad69a1b056e799007c3660300.pdf