%0 Journal Article %T تداوم نقش‌مایه‌های گیاهی و هندسی ساسانی در تزئینات گچبری مسجد سیمره %J فصلنامه نگره %I دانشگاه شاهد %Z 2676-7244 %A مبینی, مهتاب %A شاکرمی, طیبه %D 2021 %\ 12/22/2021 %V 16 %N 60 %P 77-95 %! تداوم نقش‌مایه‌های گیاهی و هندسی ساسانی در تزئینات گچبری مسجد سیمره %K نقوش گیاهی %K نقوش هندسی %K مسجد سیمره %K تزئینات گچبری %K هنر ساسانی %R 10.22070/negareh.2020.5119.2396 %X از یافته‌های با اهمیت در جریان فعالیت‌های باستان‌شناسی سیمره واقع در شهرستان دره‌ شهر از توابع استان ایلام، تزئینات گچبری مسجد آن است. براساس تاریخگذاری، این مسجد متعلق به اواخر دوران اموی و اوایل عباسی است. سطوح داخلی دیوارهای مسجد سیمره، مزین به تزئینات گچبری با نقوش گیاهی و هندسی و از جمله بناهای مذهبی است که تزئینات الحاقی این بنا، متأثر از هنر گچبری ساسانی می‌باشد. غنای تزئینی این سطوح و عدم انتشار پژوهش‌هایی مستقل در رابطه با تأثیر هنر گچبری ساسانی بر هنر بکاررفته در تزئینات گچبری این بنا، از جملۀ دلایل پرداختن به این موضوع است. اهداف اصلی این پژوهش شناسایی گونه‌های نقوش تزئینی متأثر از گچبری ساسانی در تزئینات گچبری مسجد سیمره و سپس عناصر مشترک نقوش گچبری ساسانی با نقوش تزئینی مسجد سیمره است. بر این اساس سؤالات اصلی پژوهش عبارتند از: نقوش تزئینی متأثر از هنر گچبری ساسانی در تزئینات گچبری مسجد سیمره کدامند؟ چه شباهت‌هایی بین نقوش گچبری ساسانی با نقوش تزئینی مسجد سیمره وجود دارد؟ این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی و به شیوه گردآوری اطلاعات کتابخانه‌ای انجام شده است. نتایج نشان می‌دهند که نقوش گیاهی و هندسی متنوعی در تزئینات مسجد سیمره تحت تاثیر گچبری ساسانی بودند. سطوح تزئینی گچبری‌های مسجد سیمره علاوه بر تقلید نقوش مختلف گیاهی و هندسی ساسانی و با وجود تشابهات نقوش ساسانی با نقوش مسجد سیمره از نظر ساختار، بافت و طرح زمینه و حواشی تزئینی؛ نقش‌مایه گل تاتوره در نقوش گیاهی و در نقوش هندسی ذوزنقه، شکل بیضی و کادرهای تزئینی قاب‌های هندسی مسجد سیمره، همچنین تراکم و درهم پیچیدگی نقوش تزئینی گچبریهای مسجد سیمره نسبت به سطوح تزئینی گچبریهای ساسانی و طراحی مشخص و بزرگنمایی نقوش تزئینی، از نوآوری‌های بکاررفته در خلق آرایه‌های تزئینی مسجد سیمره است. %U https://negareh.shahed.ac.ir/article_3191_e93410ed149a9940e4cb470a23ab9a4e.pdf