%0 Journal Article %T پژوهشی پیرامون بنیان‌های معنایی قاب در هنر ایران قبل از اسلام %J فصلنامه نگره %I دانشگاه شاهد %Z 2676-7244 %A هاشمی قاسم آبادی, غلامرضا %A رجبی, محمدعلی %A خزایی, محمد %A ریخته‌گران, محمدرضا %A پوررضاییان, مهدی %D 2014 %\ 06/22/2014 %V 9 %N 30 %P 21-33 %! پژوهشی پیرامون بنیان‌های معنایی قاب در هنر ایران قبل از اسلام %K ایران باستان %K هنر قبل از اسلام %K حریم امن %K پردیس %K قاب %R %X قاب، به‌عنوان عنصری تأثیرگذار در هنر ایرانی، در کهن‌ترین آثار به‌جای‌مانده از هنر ایران مجال بروز پیدا کرده و در دوره‌های بعد نیز با جلوه‌های متنوعی در هنر ایرانی تداوم داشته است. نقش قاب به‌عنوان عنصری معنوی در ایجاد حریمی امن و فضایی به‌دور از تعرض نیروهای مخرب، به‌واسطۀ پاسداری و حفظ احترام و تقدس نقش‌مایه‌ها، قابل‌توجه است. این مقاله در پی پاسخ به آن است که: بنیان‌های معنایی نهفته در قالب قاب در هنر ایران قبل از اسلام چیست؟ هدف از این پژوهش بررسی و شناسایی مؤلفه‌های اصلی بنیان‌های معنایی قاب در هنر ایران باستان است که علاوه بر وجود جنبۀ زیبایی‌شناسانه در قاب به آن مفهوم و کارکرد نیز بخشیده است. روش تحقیق بر اساس هدف بنیادی نظری و ازنظر ماهیت و روش توصیفی‌تحلیلی و شیوه گردآوری مطالب کتابخانه‌ای بوده است. یافته‌های تحقیق نشان‌دهنده آن است که نیاز به امنیت و حریم امن، در سایه پناه بردن به نیروهای خیر و محفوظ ماندن از آسیب نیروهای شر و اندیشه بازتولید پردیس‌های زمینی به‌مثابۀ مثالواره‌هایی از پردیس‌های آسمانی، می‌تواند به‌عنوان بنیان‌های معنایی قاب در هنر ایران قبل از اسلام مطرح گردد. %U https://negareh.shahed.ac.ir/article_153_ed1a57026aad5dafe3d43efb4e9cf907.pdf