per
دانشگاه شاهد
فصلنامه نگره
2676-7244
2016-05-21
11
37
4
17
10.22070/negareh.2016.339
339
Research Paper
بررسی ناهمخوانیهای فنی و تکنیکی نقوشبرجستۀ انسانی کاخهای آپادانا و سهدروازه (تالار شورا) در تختجمشید
Scrutiny on Humanitarian relief of Apadana and three-Doors Palace at Persepolis to Technical and Stylist Asymmetry
ابراهیم رایگانی
raigani.khalefe@gmail.com
1
سید مهدی موسوی کوهپر
m_mousavi@modares.ac.ir
2
علیرضا هژبری نوبری
hejebri@modares.ac.ir
3
دانشآموخته دکتری باستانشناسی از دانشگاه تربیتمدرس، شهر تهران، استان تهران
دانشیار باستانشناسی دانشگاه تربیتمدرس، شهر تهران، استان تهران
استاد باستانشناسی دانشگاه تربیتمدرس، شهر تهران، استان تهران
نقوشبرجستۀ تختجمشید یکی از مهمترین یادگارهای دورۀ هخامنشی در ایران به شمار میرود که به مثابه چکیدهای از هنر، معماری، سیاست، اقتصاد و مدیریت این دوره درخشان از تاریخ ایران توجه دانشمندان علوم مختلف را به خود جلب کرده است. این نقوش، بهواسطۀ ماهیت تاریخی خود، بهعنوان یک منبع موثق برای تحلیل بسیاری از مسایل مدیریتی امپراتوری هخامنشی، واجد اهمیت فراوانی هستند. از منظر گونهشناسی، یکی از گروههای چندگانۀ نقوشبرجستۀ تختجمشیدْ نقوش انسانی است. بررسی این گروه مستلزم تعریف معیاری است که در میان نقوش صحیح و سالم در تختجمشید وجود دارد. برخی از نقوشبرجستۀ تختجمشید دچار نواقص و ناهمخوانیهایی در بازنمایی شدهاند که هر قسمت از این نقایص به یک یا چند عامل وابسته است. حجار و طراح از مهمترین عوامل این ناهمخوانیها و نقایص به شمار میروند. تغییرات سبکی و گذر زمان نیز مزید برعلت شده و در بروز این ناهمخوانیها در نحوۀ بازنمایی نقوش مذکور تأثیرگذار بودهاند. آنچه اهمیت دارد موظف کردن حجار به تولید برخی از نقوش تکراری بوده که منجر به پدید آمدن نقوشی با ظاهری مشابه ولی درعین حال متفاوت از هم گردیده است که با تأمل دقیق در آنها میتوان تفاوتها و حتی ناهمخوانیهای موجود را دریافت. در کل ناهمخوانیهای موجود میان نقوشبرجستۀ تختجمشید نشان از یک نظام پیچیدۀ مدیریتی دارد که در لابهلای آن، بهواسطۀ نبود سازماندهی یکپارچه، دچار ناهماهنگی پنهان بوده است. این ناهماهنگی در قالب ناهمخوانی در بازنمایی نقوشبرجسته بروز یافته است. هدف این مقاله تشریح برخی از جنبههای مدیریتی در ایجاد نقوشبرجستۀ تختجمشید است و به پرسشی با این مضمون پاسخ میدهیم که ناهمخوانیهای فنی و تکنیکی نقوش انسانی تختجمشید در چه مکانهایی از این مجموعه دیده میشود و دلیل ایجاد چنین ناهمخوانی و ناهمگنی چه بودهاست. گردآوری نمونهها بهسبک میدانی بوده که در نهایت با مقایسه تصویری مورد بررسی قرار میگیرند.
Persepolis's Reliefs are memorial of Achaemanids Dynasty in Fars Province, an abstract of art, architecture, policy, economy and management of this period, which has attracted scientists of various disciplines. Due to their historical identity, these reliefs are reliable document for studying management topics of Achaemanid Empire. Typologically, these reliefs could be divided into several groups that human images are one part of them. Analyzing this group needs the definition of a criterion that is present in intact images of Persepolis. Some of the figures are defected, each deficiency being dependent on one or some factors. Engravers and designers are the main factors in these deficiencies. Moreover, stylistic changes and time passage have increased the effects. An important fact is that sculptures that led to different but superficially similar figures copy some of the figures. With precise inspection, differences and even asymmetries can be detected. Overall, the technical deficiencies and asymmetries show a complex management system in which hidden abnormalities can be sees among them. These abnormalities could be because of the lack of a uniform organization that has led to a hidden incongruity showing itself in deficiencies and asymmetries.
https://negareh.shahed.ac.ir/article_339_bcc6ca5cb86242ad2e3d42f61bcb75f8.pdf
نقوشبرجستۀ انسانی
تختجمشید
دورۀ هخامنشی
حجاران
ناهمخوانی
Humanitarian relief
Persepolis
Achaemanid Period
Sculptures
Technical and Stylist Asymmetry
per
دانشگاه شاهد
فصلنامه نگره
2676-7244
2016-05-21
11
37
19
31
10.22070/negareh.2016.340
340
Research Paper
مطالعۀ ویژگیهای تزیینی آثار گچبری هنرمندان کرمانی در دورۀ ایلخانی تا ابتدای دورۀ تیموری
Studing of decorative characteristics of Kermanid artists stucco works in Ilkhanid until beginning of the Timurid Era
احمد صالحیکاخکی
salehi.k.a@aui.ac.ir
1
بهاره تقوی نژاد
b. taghavinejad@aui.ac.ir
2
زهرا راشدنیا
z. rashednia@yahoo.com
3
دانشیار گروه باستانشناسی، دانشگاه هنر اصفهان، شهر اصفهان، استان اصفهان.
دانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشگاه هنر اصفهان، شهر اصفهان، استان اصفهان.
کارشناس ارشد باستان شناسی، دانشگاه هنر اصفهان، شهر شیراز، استان فارس
در دورۀ ایلخانی (حدود 633 ه. ق. تا 756 ه. ق.) با ورود ایرانیان به دستگاه حکومتی، حمایت از هنر و هنرمندان رونق گرفت و هنرهای مختلف از جمله گچبری به رشد و شکوفایی چشمگیری دست یافت. در این دوره، شاهد محرابها و کتیبههای گچ بری زیبا و پرکاری هستیم که از سوی حاکمان و والیان جهت مساجد، امامزادهها و مقابر بزرگان سفارش داده میشدند و توسط هنرمندان بنامی از خاندانهای مختلف ساخته میشدند. در این میان هنرمندان کرمانی نیز در خلق آثار گچبری ارزشمندی نظیر محراب در دورۀ ایلخانی تا ابتدای دورۀ تیموری نقش عمدهای ایفا کردند و به یکی از سرآمدترین خاندانهای هنرمند در این زمینه تبدیل شدند. هدف پژوهش حاضر در گام نخست شناسایی هنرمندان کرمانی گچبر و معرفی آثار رقمدار و یا منسوب به این هنرمندان است و همچنین پراکندگی و مطالعۀ ویژگیهای بصری آثار آنهاست. با مطالعات صورت گرفته مشخص شد که آثار هنرمندان کرمانی شماری ویژگیهای ساختاری و تزیینی خاص دارند که آنها را از سایر هنرمندان همعصرشان متمایز میکند از جمله: مزین شدن لچکیهای تمامی محرابها و برخی لوحهای گچی آنها با فرمی گرد، مماس بودن این فرم گرد با دیوارۀ محیطی لچکی، استفاده از گلهای ختایی که دارای تزییناتی مشترک هستند، قرار دادن جایگاهی ثابت برای ثبت کتیبههای حاوی نام هنرمند سازنده و تاریخ ساخت محراب. روش یافتهاندوزی مطالعات کتابخانهای و سپس مطالعات میدانی و برداشت آثار و رویکرد پژوهش تاریخی- تطبیقی است.
Ilkhanids, is a title that name to Holaku’s successors and they ruled modern iran and also part of around lands from about 633 A.H to 756 A.H and governments like; AL-e Mozafar, AL-e Injuid, AL-e Kurt some, contemporary to them and by accepting Ilkhanids or appearance weakness of their power ruled on part of their territory, when Iranian arrived to the governmental system, due to their support from arts and artists and different types of arts such as stucco, arts hade a remarkable development and growth. In this period, We can see beautiful stuccos mihrabs and inscriptions that were ordered by rulers and governors to be used in mosques, shrines and mausoleums Which Were made by famous artists of different families. In the meantime kermani artists, played an important role in creating valuable stucco works such as Mihrab in Ilkhanid until beginning of the Timurid era and became one of the most important artist Families in this field. Therefore purpose of current research in the first place is identifying Kermani Plasterer artists and the introduction of signatured and also attributed to the distribution of artists and their work in Ilkhanid until beginnin of the Timurid era. and then study the characteristics of visual works, in order to access specific characteristics that are decorative. Methods of Data collection are library studies and field studies and works documentary. Research approach is historic – comparative. We found out that works of Kermani artists have special decorative and structural charactistics. For example: adorned spandrel of all the Mihrabs and some of their stuccoed panel with rounded form, border of this round form with spandrel perimeter wall, using of Khataei flowers that have common decorations, setting a fixed place for inscription recording with artist’s name and date of construction of Mihrabs and etc. That distinguish them from other artists.
https://negareh.shahed.ac.ir/article_340_effdf210c56fe665f74a9b33f3a2a4b8.pdf
گچبری
محراب
هنرمندان کرمانی
ویژگیهای تزیینی
ایلخانی
آغاز دورۀ تیموری
Stucco
mihrab
Kermani artists
Decorative Characteristics
Ilkhanid
Beginning Timuried Era
per
دانشگاه شاهد
فصلنامه نگره
2676-7244
2016-05-21
11
37
33
47
10.22070/negareh.2016.341
341
Research Paper
شناسایی وجه اشتراک پیام موجود در سردرب هفت بنای عمومی دورۀ قاجار از طریق تحلیل گفتمان نقوش به کار رفته در آنها
Identification of Common Point of Entrance Massage of Seven Qajar Public Building through Discourse Analysis of Motifs
کاظم افرادی
kazem55@ymail.com
1
دانشجوی دکتری رشته شهرسازی، دانشکده شهرسازی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، شهر تهران، استان تهران
سردرب یکی از بخشهای ساختمان است که قابلیت بیان اعتقادات سازنده یا کارفرمای آن را به ناظر بنا دارد. گفتمان نقوش بهکاررفته در تزیینات هر سردرب را میتوان همچون پیامی از سوی سازنده یا کارفرمای سردرب محسوب کرد و آنها را خواند و فهمید. گفتمان نقوش سردرب هفت بنای عمومی دورۀ قاجار موضوع این پژوهش است. مساله ای که دنبال میشود نحوۀ شناسایی وجه اشتراک میان پیامهای نهفته در این سردربها از طریق تحلیل گفتمان نقوش به کار رفته در آنها میباشد. هدف پژوهش شناسایی وجه اشتراک سردربهای منتخب در نحوۀ ارتباط با بینندگان یا مخاطبان بنا است. روش اصلی پژوهش توصیفی-تحلیلی بود و دادههای آن بر مبنای مشاهدات عینی، مطالعات کتابخانه ای و با استناد به تصاویر دست اول گردآوری شد. این پژوهش نشان داد که فرآیند پیام رسانی در همه سردربهای منتخب با بهرهگیری از نقوش مختلف، مضامین متفاوت و ترکیبهای ظریف، ولی با روشهای گوناگون صورت گرفته است. مقایسه گفتمانهای شناساییشده در سردربها مشخص کرد که غلبۀ خیر بر شر وجه مشترک تمام آنهاست. علت اصلی توجه سازندگان و کارفرمایان این سردربها به این نوع گفتمان را میتوان در تمایل حکومتهای قاجاری به نمایش قدرت و حقانیت سیاسی، مذهبی و باستانی خود به ناظران داخلی و خارجی جستجو کرد.
Abstract: the entrance is an important part of a building that have ability to express its creator or employer's beliefs to viewers. It's possible to count the motifs discourse as a message from entrance's designer or employer; so it can be read and understood. Discourse of entrances of seven public building from Qajar era is the matter of this research. The identification of common point of latent massages in this entrances through discourse analysis of motifs, is the research problem. The goal of research is identification of ways which used in seven selected cases communicating with viewers. This research went ahead with descriptive-analytical method and its data collected through direct observations, library studies and original images .This research revealed that the process of massaging in all cases have done using different motifs, various themes and delicate composition, but in different ways. Discourse analogy of selected cases showed that the victory of good over evil is common point of all cases. The main reason for the attention of designers and employers of selected entrances to this kind of discourses, can be understood through Qajar government tendency to show their political, religious and ancient power and legitimacy to domestic and foreign viewers.
https://negareh.shahed.ac.ir/article_341_ef0cf81d25b78cdd549b0a0a112b43c7.pdf
هفت بنای عمومی دورۀ قاجار
کاشیهای سردرب
بررسی نقوش
تحلیل گفتمان
Seven Public Building From Qajar Era
Tiles of Entrance
Motif Study
discourse analysis
per
دانشگاه شاهد
فصلنامه نگره
2676-7244
2016-05-21
11
37
49
61
10.22070/negareh.2016.342
342
Research Paper
تحلیل کاربرد رنگ آبی در تصویر سازی شخصیت"مجنون" در نگارگری ایرانی دورههای تیموری و صفوی
The Analysis of Blue Color Usage for "Majnun,s" Clothing in Persian Painting of Timurid and Safavid Periyods.
محسن مراثی
marasy@shahed.ac.ir
1
استادیار دانشکدۀ هنر دانشگاه شاهد، شهر تهران، استان تهران
داستان لیلی و مجنون از مشهورترین آثار ادبیات عرفانی است که مورد توجه نگارگران ایرانی نیز بوده است. در آثار شاخص نگارگری ایرانی دورههای تیموری و صفوی، در رنگآمیزی تنپوش شخصیت مجنون از رنگ آبی استفاده شده است. سؤال اصلی تحقیق آن است که «علت استفاده از رنگ آبی در رنگآمیزی تنپوش مجنون در نگارگری دورههای تیموری و صفوی چیست؟» هدف اصلی این پژوهش شناسایی بخشی از مبانی نظری رنگها در نگارگری ایرانی و کشف ارتباط نگارگری ایرانی با آموزههای تصوّف است. نتایج تحقیق نشان میدهد که نگارگر در انتخاب رنگ تنپوش مجنون بهطور کامل از توصیف متن پیروی نکرده است. در نهایت اثبات میشود که استفاده از این رنگ نتیجۀ آموزههای صوفیانه و در جهت معرفی مجنون بهعنوان سالک طریق عرفان و عشق الهی بوده و کارکرد نمادین داشته است. پژوهش حاضر بهروش توصیفی- تحلیلی انجام شده و روش گردآوری اطلاعات کتابخانهای و مشاهده آثار بوده است.
The story of " Laili and Majnun" is the most famous of the Mystical literary works and has been regarded about Iranian painters. This story first fully ordered by "Nizami Ganjavi" and formed as part of Khamsa has repeatedly painted. In the Timurid and Safavid miniature works, "Majnun" always have been dressed in blue. In this paper, the cause of use this color is considered for review. The main goal of this research is that to prove Persian Painting works for understanding and analyzing the concepts of color, especially, awareness of the fundamental principles of color theory in Islamic and Iranian culture is essential. Theoretical Foundations of Iranian intellectuals are the only solution for understanding colors effects. The illustrations of the story of "Laili and Majnun" show the painters to choose Majnun’s cloth colors did not completely follow the text. Because the story is not clearly describe Majnun's dress color. Story that has been regarded artists, the emphasis that Majnun was nudity. Accordingly, Iranian painter has been drawn Majnun naked in the desert. But in this pictures, painters also cover the blue fabric has used. The painter is inspired from another source. Ultimately, have proved using this color based on Sufism beliefs and to introduce Majnun as the seeker through mysticism and divine love. In the present study, research method is descriptive - Content analysis and data collection is data library method
https://negareh.shahed.ac.ir/article_342_b5f934c268302a96b42a4489e215a1dd.pdf
مجنون
کبود
ازرق
آبی
نگارگری
تصوّف
تیموری
صفوی
Majnun
blue
Persian painting
Safavid
Timurid
per
دانشگاه شاهد
فصلنامه نگره
2676-7244
2016-05-21
11
37
63
71
10.22070/negareh.2016.343
343
Research Paper
مطالعه تطبیقی نقوش " درونترکیبی" در نگارگری ایران و دوره سلاطین مغولی هند و آثار آرکیم بولدو "نگاره شتر و ساربان ، پری چنگ نواز سوار بر شتر و تابلو پرتره زمین"
A Comparative study of Iranian “Interior Hybrid” paint works and paintings of Mongolian Sultans in India and Archimboldo’s- “Camel and Cameleer, The Camel-riding harper fairy and The Earth’s Portrait”
علیرضا طاهری
taheri121@yahoo.com
1
سیده معصومه شاهچراغ
2
دانشیار، عضو هیات علمی، دانشکده هنر و معماری، شهر زاهدان، استان سیستان و بلوچستان
مدرس، دانشکده فنی و حرفه ای دختران، شهر شاهرود، استان سمنان
در اساطیر، افسانهها، داستانها، ادبیات و هنرتمدنهای مختلف همیشه موجودات تخیلی دارای جذابیت و اهمیت بودهاند از جمله آنها گونهای است که به آن موجودات " درونترکیبی" گفته میشود که بدن آنها در درون، از کنار هم نهی و در هم تنیدگی جانداران گوناگون و گاهی اشیاء و طبیعت شکل گرفته است که در نهایت یک چهره یا پیکره کلی واحد از یک حیوان و یا انسان ایجاد میشود، که در نگارگری ایران و هند مغول، و از سوی دیگر در پرترههای آرکیم بولدو به کار میرفته است. هدف از این پژوهش شناسایی اشتراکات تصویری بین این سه اثر است که آنها را از لحاظ ساختاری بسیار به هم نزدیک میکند. در این راستا این پرسش ها مطرح می شود: چه شباهتهایی بین اثر آرکیم بولدو با دو نگاره ایرانی و مغولی وجود دارد؟ و بیشترین موجودات تشکیل دهنده در سه نگاره انتخابی چه موجودات و از چه گونهای هستند؟ بین این نقوش در نگارگری ایران و هند با نقاشیهای آرکیم بولدو به لحاظ شیوه چینش، ترکیببندی و استفاده از موجودات جاندار و بیجان، شباهتهایی وجود دارد و نوع ترکیبات نیز قابل ملاحظه است. در هر سه این موارد با یک شکل کلی از تنه یا سر یک موجود زنده به صورت نیمرخی از انسان یا حیوان مواجهایم که درون این شکل کلی، از دیگر پیکرههای انسانی و حیوانی پر شده است. همچنین در سه نگاره انتخابی، حیوانات بیشترین عنصر سازنده پیکرههای کلی هستند و در میان آنها استفاده از گونه پستانداران بیشترین کاربرد را در تصویرپردازی پیکرههای کلی شتر و پرتره زمین دارد. این پژوهش توصیفی با رویکرد تطبیقی است.
Epics, legends, novels, and generally literature and art of any different civilization have always been the opportunity for fictitious creatures to be of great importance and attraction. A variant of such creatures is named “hybrid interiors” whose interior bodies are a combination and transfusion of different things ranging from objects to natural species sometimes that eventually represent figures of animals or human. Hybrid interiors were generally used in Iranian and Mongolian India’s paintings as well as Archim Boldo’s portraits. This paper aims to find shared features between the three groups of works mentioned, which assimilates associated works of each group to those of other groups very closely. For that purpose, the following questions need to be addressed: What similarities can be found between Archim Boldo’s painting and Iranian and Mongolian works? What sort of creatures are dominant in all of the three works that are subject to this study? Arrangement, composition, and sorts of creatures and objects included in pictures of the Iranian and Indian paintings as well as those of Archim Boldo share many similarities while combinations are also noteworthy. In all three cases, figures of head or body of a living creature as profiles of human or animal are observed, within which are full of more human or animal figures. What is more, in all three paintings, animal figures are the most dominant components constituting the paintings among which mammals are the most frequent figure used to draw the whole body of the camel or the Earth’s portrait. The paper uses a descriptive comparative approach.
https://negareh.shahed.ac.ir/article_343_a6bf0a30e34a94e0798ed0e971e04a36.pdf
نگارگری ایران
نگارگری مغولی هند
آرکیم بولدو
موجودات تخیلی
درونترکیبی
Iranian Painting
Mongolian India’s painting
Archimboldo
fictitious creatures
Interior Hybrid
per
دانشگاه شاهد
فصلنامه نگره
2676-7244
2016-05-21
11
37
73
85
10.22070/negareh.2016.344
344
Research Paper
تحلیل تأثیر تصاویر چاپ سنگی کتاب نامه خسروان برتصاویر کاشیهای نقش برجسته کاخ موزه گلستان
Analyzing the impact of lithography book a Khosravan images on tiles embossed pictures Golestan Palace Museum
سیدمحمود میرعزیزی
m_mirazizi@shirazartu.ac.ir
1
ابوالفضل صادقپور فیروزآباد
a_sadeghpour@shirazartu.ac.ir
2
عضو هیئت علمی دانشگاه هنر شیراز، گروه موزه، شهر شیراز، استان فارس(مسئول مکاتبات)
عضو هیئت علمی دانشگاه هنر شیراز، گروه موزه، شهر شیراز، استان فارس
تصویرسازی چاپهای سنگی عهد قاجار که ریشه در سنتهای نقاشی ایرانی داشته، در هنر کاشیکاری این دورۀ حیاتی دوباره مییابد. در این میان مضامینی با زمینۀ تاریخی و با تأکید بر معرفی شخصیت شاهان که موضوع کتاب نامۀ خسروان جلالالدین میرزا است در زمینه نقاشی روی کاشی در دورۀ قاجار، به دلیل سیاستهای ملیگرایی و نسبت دادن القاب خود به شاهان گذشته است که در این مقاله به آن پرداخته میشود. بیشترین تأثیر تصاویر چاپ سنگی را بر نقاشیهای کاشیها با درونمایة تاریخی میتوان مشاهده نمود. همچنین در این دسته از نقاشیها، مهمترین عامل استفاده از تصاویر چاپ سنگی، قرابت محتوایی بین موضوع نقاشی و موضوع تصاویر چاپ سنگی میباشد. انتخاب تصاویر کتاب نامه خسروان توسط هنرمند کاشیکار به عنوان الگو جهت طراحی، ایجاد حس ملیگرایی، قرابت محتوایی بین موضوع نقاشی و موضوع تصاویر چاپ سنگی کتاب نامۀ خسروان، تأثیرپذیری از هنر غربی، تقلید از شیوه کار نقاشان آموزش دیده بر اساس اصول نقاشی غربی، انجام طراحی این کاشیها طبق دستور مستقیم حاکم قاجاری، وجوه نکات هنرمندانه در ایجاد شکل و ترکیببندی نقوش این کاشیها با تصاویر شاهان باستان از مهمترین نتایج حاصل از این تحقیق میباشد. گردآوری مطالب و تصاویر پژوهش پیشرو، به روش میدانی و کتابخانهای بوده و نگارش آن با رویکرد توصیفی و تحلیلی همراه با تفسیر تصاویر و تطبیق آنها صورت گرفته است.
Illustration editions rooted in the traditions of Persian painting has Qajar era stone, tile art is again a critical period.will be, will become. The effect of lithographed images on tiles with Drvnmayh historic paintings can be seen. In these paintings, the most important use of lithographed images, content relationship between the painting and the image is lithography. Choose a picture book Khosravan tile work by the artist as a template to design, create national identity, relationships between the content and subject matter of painting pictures of lithography books Khosravan letter, the influence of Western art, imitating the style of artists trained to work on the fundamentals of painting West, the design of the tiles under the direct orders of the ruling Qajar funds to create the shape and composition tips artistic designs of the tiles with images of the most important results of this research is the ancient kings. Compilation and images, field study and library and writing analytical approach and matching them with the interpretation of images taken.
https://negareh.shahed.ac.ir/article_344_5c58213d0a0c27a82382a99ab2d0fb5d.pdf
قاجار
کاخ موزه گلستان
چاپ سنگی
نامۀ خسروان
کاشی نقش برجسته
Qajar
Golestan Palace
lithography
letter Khosravi
embossed tiles
per
دانشگاه شاهد
فصلنامه نگره
2676-7244
2016-05-21
11
37
87
101
10.22070/negareh.2016.345
345
Research Paper
بررسی هماهنگی نقاشی دیواریهای تهران با محیط شهری (با رویکرد روانشناسی گشتالت)
A Survey on Harmony of Tehran's mural Color, Form and Theme with the Environment (With the approach of Gestalt psychology)
الهه ایمانی
elahe.imani1@gmail.com
1
اصغر اصغر فهیمیفر
afahimifar@yahoo.co.uk
2
دانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشکده هنر و معماری دانشگاه تربیت مدرس، شهر تهران، استان تهران
استادیار و عضو هیئت علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه تربیت مدرس، شهر تهران، استان تهران
نقاشی دیواری از جمله هنرهای شهری محسوب میشود که معنایی فراتر از شکل ظاهری خود دارد. به همین دلیل حفظ هماهنگی بین رنگ، فرم و موضوع اثر با محیط برای آرامسازی محیط زندگی شهروندان از اهمیت بالایی برخوردار است. این مقاله با روش روانشناسی گشتالت و با روش توصیفی-تحلیلی بوده و به جمعآوری اطلاعات از منابع کتابخانهای و تحقیقات میدانی پرداخته است. به همین منظور ده نمونه از نقاشیهای دیواری شهر تهران از نوع تزیینی بهطور تصادفی از مرکز و غرب تهران به عنوان جامعۀ آماری انتخاب شده و برای پاسخ به این سؤال مورد بررسی قرار گرفته است: آیا هماهنگی لازم میان نقاشیدیواریهای سطح شهر تهران با محیط و معماری شهری وجود دارد؟ برای رسیدن به پاسخ سؤال فوق از چارچوب نظری گشتالت به منظور بررسی هماهنگی فرم، رنگ و موضوعآثار در محیط استفاده شده است. در انتها این نتایج حاصل شد که اکثر نقاشیهای دیواری تزیینی تهران از نظر رنگی تناسب با محیط دارند، اما از نظر فرمی و موضوعی با محیط خود تطابق و هماهنگی لازم را ندارند.
mural are among the urban arts which are created as an expressive instrument in order to transfer concepts. Actually, when a portrait is drawn on a city wall, it conveys more profound meaning than what appears. That is why, the harmony among color, form, theme and citizens' environment is of great importance. Descriptive-analytical method has been used in this study and library documents were applied as data source. Ten mural of Central and West Tehran were selected randomly as the statistical population with decorative subject. The paper aims at finding the answer for the question of "is there the required harmony between the Tehran architecture and environment in one hand and the wall paintings' color, form and themes? To answer the question, we have used Gestalt theoretical framework in assessing the above mentioned harmony. The results revealed that most of the paintings are in harmony with the city environment, concerning the color and are not concerning the form and theme.
https://negareh.shahed.ac.ir/article_345_afc550be16a2ecde3c9b9d447844fdfa.pdf
نقاشی دیواری
گشتالت
هماهنگی با محیط شهری
تهران
mural
Gestalt
Coordination with the urban environment
Tehran
per
دانشگاه شاهد
فصلنامه نگره
2676-7244
2016-05-21
11
37
103
115
10.22070/negareh.2016.346
346
Research Paper
شناخت تصویرسازی کتاب بر اساس رابطه میان متن و تصویر
Understanding the book illustrations based on relationship between text and picture
پرویز اقبالی
eghbali@shahed.ac.ir
1
محمدعلی رجبی
m.a.rajabi@yahoo.com
2
استادیار و عضو هیئت علمی دانشکده هنر دانشگاه شاهد، شهر تهران، استان تهران
استادیار و عضو هیئت علمی دانشکده هنر دانشگاه شاهد، شهر تهران، استان تهران
انگیزههای ایجاد تصویر در کتابهای داستانی نیازمند تعریف "خیال" در متن و تصویر است. در اینجا خیال بهمعنی تصویر است. پس شناخت رابطه میان "تصویر ادبی" و "تصویر تجسمی" بر اساس "معنا" مسئلۀ اصلی این تحقیق است که بهروش توصیفی- تحلیلی و بهشیوۀ جمعآوری اطلاعات بهصورت کتابخانهای انجام شده است. در این مقاله با مروری بر نظریههای مختلف در رابطه میان متن و تصویر، در ابتدا سعی کردیم نظریات "طبقهبندی"، "قیاسی"، "هماهنگی و انحراف"، "مخاطبمحور"و"تعامل" را توضیح دهیم و سپس بر اساس دو سؤال تحقیق (1- نقش معنا در تصویرسازی کتابهای داستانی چگونه است؟ و2- تصویر گر عناصری (مواردی) را به متن داستانی کتاب میتواند اضافه کند؟) به نقش "معنا" در رابطه میان متن و تصویر پرداختیم و به این نتیجه رسیدیم که قابلیتهای بیانی تصویر به نوع ارتباط خاص میان عوامل محسوس و نامحسوس بستگی دارد، چرا که صورت به معنای تصویر حجاب معنا است پس تصویرگر بر آن است که صورت معمول واقعیت را بشکافد و با رفتن بهطرف شکلهای تمثیلی و فرمهای تجریدی بر اساس متنْ معنای پنهان در داستان را آشکار سازد. در این رابطه نوع وابستگی تصویرسازی به لحن تصویری حاکم بر متن میتواند بیانکنندۀ قابلیت بیانی تصویر در نشان دادن معنا باشد و از طرف دیگر پرکردن فضاهای خالی متن از تصویرْ راه دیگری است که تصویرساز در کتابهای داستانی در پیش میگیرد.
The motivation for creating images in fictional books needs to definite the meaning of “imagination” in text and image. Here imagination is synonymous with the image. So, understanding the relationship between “literary image” and “visual image”, based on meaning< is the main question in this research, which has been done by descriptive-analytic method. At first, in this paper, has been tried to explain the theories of “assortment”, “analog”, “harmony and deviation”, “audience oriented” and “agreement”, by overviewing the different theories on the relationship between text and image and then based on these questions: 1-How is the role of meaning in illustrating of story books? 2- Which visual elements could be attached to the text by illustrator? Has been noticed to the role of "meaning" in the relationship between text and image and came to the conclusion that the capabilities of visual expression, depends on the specific connection between the tangible and intangible factors. Because "form" as "image" hides "meaning" then illustrator, intend to split, usual realistic forms and by going to the allegorical figures and abstract forms, according to the text, to reveal the hidden meaning in the story. Kind of illustration dependence to the visual tone of the text, can explain image expression capability, in displaying meanings. On the other hand, filling the empty spaces of the text, with the images, is the other way in illustrating fiction books.
https://negareh.shahed.ac.ir/article_346_fca8579583325f928cdea0a7e7af8e84.pdf
تصویرسازی
متن
تصویر
خیال
معنا
کتابهای داستانی
Illustration
text
image
imagination
fiction