per
دانشگاه شاهد
فصلنامه نگره
2676-7244
2015-02-20
9
32
4
26
197
Research Paper
بررسی نگارههای مرتبط با داستان ضحاک در شاهنامۀ شاهطهماسبی از منظر تصویرسازی
Studying the Miniatures of the Story of Zahak in Tahmasbi Shahnameh from the Point of View of Illustration
محمدعلی بنی اسدی
m.a.baniasadi@yahoo.com
1
مدرس و عضو هیئتعلمی پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، شهر تهران، استان تهران.
آثار نگارگری ایران در دورههای گوناگون اغلب به صورت تکنگاره و غالباً مستقل از متن، مورد ارزیابی قرار گرفته است. در این مقاله، سیزده نگارۀ متوالی از شاهنامۀ شاهطهماسبی مرتبط با داستان ضحاک از منظر تصویرسازی مورد بررسی قرار گرفته است. هدف مقاله سنجیدن میزان وفاداری نگارگران در انتقال اندیشۀ بنیادین متن به تصویر، ترتیب و توالی آثار بوده است. این داستان توسط چندین نقاش به تصویر درآمده که چگونگی عملکرد آنها برای خلق تصاویری هماهنگ و یکدست، مسئلۀ مورد توجه در این مقاله است. سؤال مورد نظر این است که وفاداری نگارگر بهعنوان تصویرساز در انتقال متن به تصویر چگونه باعث خلق فریمهای داستان بهصورت هماهنگ و یکدست میشود. نتایج تحقیق نشان میدهد که تصویرگران شاهنامه با احترام به سنت و زیباییشناسی دوران خود بر این مهم دست یافتهاند که هر نگاره جدا از آنکه میتواند اثری مستقل به نظر آید حلقهای است از زنجیرهای تصویری که متن مشخصی را باز مینمایاند. همچنین، با وجود نگارگران متعدد، استفاده از عناصر بصری مشترک باعث نزدیکی نگارهها به هم و ایجاد تداوم و انسجام بصری سیزده نگاره به صورت یک روایت کامل تصویرسازی شده میشود. اطلاعات این مقاله بهصورت کتابخانهای گردآوری شده و بهروش توصیفیـ تحلیلی بررسی شده است. جامعۀ آماری شامل سیزده نگارۀ متوالی از شاهنامۀ شاهطهماسبی با موضوع داستان ضحاک است.
Iranian paintings in various periods have been mostly examined as single page illustrations and independent of the context. In this paper 13 successive paintings from the Tahmasbi Shahnameh, which are based on the story of Zahak, have been examined from the point of view of illustration. The goal of this paper is to evaluate the extent of the painters’ commitment to convey the fundamental idea of the context in the image, arrangement and succession of these works. This story has been painted by several painters. Their efforts to create harmonious and consistent images have been focused in this paper. The question is that how the painter’s commitment as an illustrator to express the text in image leads to the frames of the story being created harmoniously and consistently? The results of this study indicate that the Shahnameh’s painters, with respect to their contemporary tradition and aesthetics, found out that though each painting may seem an independent work, is part of a chain of illustrations that represent a specific text. Despite collaboration of numerous artists, the use of common visual elements lead to the conformity of the paintings and visual consistence and continuity of 13 paintings as an illustrated whole narrative. This research is based on library sources and uses descriptive- analytical method. The statistical population consists of 13 successive paintings from the Tahmasbi Shahnameh, which theme is the story of Zahak.
https://negareh.shahed.ac.ir/article_197_e0bdce92770294dbb33288216a7428f2.pdf
شاهنامۀ شاهطهماسبی
نگارههای داستان ضحاک
تصویرسازی
Tahmasbi Shahnameh
Miniatures of Zahak’s Story
Illustration
per
دانشگاه شاهد
فصلنامه نگره
2676-7244
2015-02-20
9
32
26
38
198
Research Paper
رمزگشایی لوح سفالی کشفشده از محوطة اسلامی شادیاخ نیشابور
Decoding the Terracotta Tablet Found in Shadyakh Islamic Site of Neishabour
عباس شیخی
sheikhi637@gmail.com
1
لیلا غفارپور
leyla1897@gmail.com
2
کارشناس ارشد پژوهش هنر، دانشگاه هنر نیشابور، شهر نیشابور، استان خراسان رضوی
کارشناس ارشد باستان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، شهر اردبیل، استان اردبیل
نمادها در دورة اسلامی نسبت به دورههای پیش از اسلام کارکرد گستردهتری یافتند. دلیل این امر شاید تغییر مذهب و نگرش آیینی بود که در جهان اسلام اتفاق افتاد. در دورة سلجوقیان، که یکی از گهربارترین دورههای رونق علم، هنر و اقتصاد در ایران بوده است، علم نجوم نیز بسیار پیشرفت کرد، بهطوری که تأثیر آن را بر بسیاری از هنرهای این دوران میتوان دید. این مقاله به بررسی یک سند سفالی منحصربهفرد مربوط به دوران سلجوقی مزین به نقوش انسانی و جانوری در ارتباط با مفاهیم نجومی میپردازد. این لوح که در کاوشهای باستانشناسی اخیر (1379-1384) شادیاخ نیشابور بهسرپرستی رجبعلی لباف خانیکی به دست آمده است یکی از عجیبترین یافتهها در زمینة نجومی و یکی از مهمترین اسناد دوران سلجوقی در ارتباط با اتمام پدیدة خورشیدگرفتگی است. این مقاله در پی پاسخ به دو پرسش است: - نقوش بهکاررفته در لوح سفالی مکشوف چه کارکردهای مفهومی و آیینی داشتهاند؟ - کاربرد لوح سفالی بهدستآمده در زمان مورد نظر چه بوده است؟ هدف کلی پژوهش بررسی نقوش مفهومی بهکاررفته در لوح سفالی و تحلیل و تطبیق آنها با نقوش مشابه است و روش تحقیق به صورت تحلیلی و استقرایی است و شیوة گردآوری مطالب میدانی (رجوع به اصل اثر) و کتابخانهای است. به نظر میرسد این لوح سفالی نشانههای نمادینی جهت اتمام پدیدة خورشیدگرفتگی دارد و در ریختگری فلزات کاربرد داشته است.
Symbols have broader functions in the Islamic era in comparison to the pre-Islamic time, the cause of which may be the change of religion and spiritual approach that occurred in the Islamic world. During the Seljuq era, which was one of the most significant times of the prosperity of science, art and economy in Iran, the astronomy developed as well, so that its influences on numerous arts from this era can be seen. This paper studies a unique terracotta document from the Seljuq era, decorated with human and animal motifs in terms of astronomical notions. This tablet which was unearthed during the recent archeological excavations of Shadyakh (1379-1384 SH), headed by Mr. Rajabali Labbaf Khaniki, is one of the strangest findings in terms of astronomy and one of the most important documents of the Seljuq era in terms of the ending of solar eclipse. In this paper we tried to discover the facts with regards to the motifs of this terracotta tablet, and we faced the two following questions: -What spiritual and conceptual functions did the motifs of the discovered tablet have? -What was the function of the terracotta tablet in the mentioned period? The overall goal of this research is to study the conceptual motifs of the terracotta tablet and to analyze and compare them with similar motifs. This study used the analytical-observational method, based on field research (referring to the original work) and library sources. It seems that this terracotta tablet bears symbolic signs to complete lunar or solar eclipses and it was used in metal casting.
https://negareh.shahed.ac.ir/article_198_ca5b7ec425a8f80cfa1ba06cc8620ee6.pdf
نیشابور
شادیاخ
لوح سفالی
نقشمایه
Neyshabour
Shadyakh
Terracotta Tablet
Motifs
per
دانشگاه شاهد
فصلنامه نگره
2676-7244
2015-02-20
9
32
38
54
199
Research Paper
بررسی نقوش کاشی های زرینة فام آوه از دورة ایلخانیان
A Study of Luster Tile Designs from Aveh in Ilkhanid Period
آرش لشکری
lashkari.arash@gmail.com
1
اکبر شریفی نیا
akbar.sharifinia39@gmail.com
2
سمیه مهاجروطن
damis.mohajer@gmail.com
3
عضو هیئت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور
کارشناسی ارشد باستان شناسی، گرایش دورۀ اسلامی، دانشگاه تربیت مدرس
کارشناسی ارشد باستان شناسی، گرایش دورۀ تاریخی، دانشگاه تربیت مدرس
طی فعالیت میدانی نجاتبخشی در بنای فضل بن سلیمان برای نخستین بار، در منطقة آوه از استان مرکزی، تعدادی بسیاری کاشیزرینفام با تاریخ قیدشده بر روی آنها (684ق) به دست آمد. در راستای شناسایی بیشتر این هنر در منطقة آوه، از طریق مطالعات کتابخانهای و میدانی و با روش توصیفی- تحلیلی، نمونههایی جهت بررسی و مطالعه انتخاب شدند. سؤالات اصلی پژوهش عبارتاند از: 1. عناصر اصلی تزیینی کاشیهای زرینفام آوه چه نقوشی هستند؟ 2. چه میزان همانندی میان تزیینات کاشیهای زرینفام آوه با سایر مناطق مرکزی ساخت چنین تزییناتی وجود دارد؟ از اهداف اصلی این پژوهش ضمن معرفی و تحلیل نقوش کاشیهای زرینفام آوه برای نخستین بار در ایران شناخت منشأ چنین تزییناتی در منطقة آوه است. سرانجام نتیجه پژوهش نشان میدهد که هنر کاشیکاری در منطقة آوه، باوجود مشابهتهایی با نقوش تزیینی کاشیهای زرینفام کاشان، محصولی وارداتی از مرکز کاشان به منطقة آوه است.
During the fieldwork for rescuing the Fadel Ibn Sulaiman building in Aveh, Markazi province, researchers found, for the first time in the region, many luster tiles with their dates mentioned on them (648 AH). In order to learn more about this art in Aveh region, a few samples were selected through field research and library sources, using analytical and descriptive methods. The main research questions are as follows: 1. What are the main decorative elements in Aveh luster tile designs? 2. How similar are decorations of Aveh luster tiles and other central producers of such decorations? The main objective of this study is to identify the origin of such decorations in Aveh region along with the identification and analysis of Aveh luster tile designs for the first time in Iran. The results of this study show that the art of tiling in Aveh, regarding its resemblances to the decorative motifs of Kashan luster tiles, is an imported product from Kashan to Aveh region.
https://negareh.shahed.ac.ir/article_199_0f7b4288bf71819292618845a0846326.pdf
ایلخانیان
کاشی زرینفام
امامزاده فضل بن سلیمان
آوه
The Ilkhanids
Luster Tiles
Imam Fadel Ibn Sulaiman
Aveh
per
دانشگاه شاهد
فصلنامه نگره
2676-7244
2015-02-20
9
32
54
64
200
Research Paper
کتیبهنگاری الوان: ویژگیهای تاریخی و هنری کتیبۀ سردر مدرسۀ خان
The Entrance Inscription of Madrasa-e Khan: A Colourful Epigraphy
محمدصادق میرزاابوالقاسمی
abolqasemi.s@gmail.com
1
استادیار دانشکدۀ هنر و معماری دانشگاه شیراز
مدرسة خان از معدود بناهای موجود از دوران صفویه در شیراز است. این مدرسه، که بههمت اللهوردیخان و برای فراهمساختن زمینۀ تدریس ملاصدرا بنا شده بود، از زمان ساخت تاکنون بارها و به علل مختلف آسیب دیده و در نوبتهای متوالی نوسازی و مرمت شده است. اقدامات حاج میرزا علیاکبرخان قوامالملک در فاصلۀ تاریخی 1276-1279ق ازجمله مهمترین تعمیرات این مدرسه در دورة قاجار بوده است و کتیبة سردر غربی بهنوعی گزارش آن محسوب میشود. در این مقاله ضمن معرفی کامل این کتیبه، جنبههای تاریخی و هنری آن بر مبنای گردآوری کتابخانهای و مشاهدات میدانی، و با روش تحقیق تاریخی - توصیفی بررسی شده است. کتیبۀ سردر مدرسۀ خان از نظر تاریخی حائز اهمیت است و خط آن مطابق شیوة مرسوم ثلثنویسی در کتیبهنگاری در دورة قاجار است. اما آنچه این نگارش را ممتاز میکند سلیقة خوشنویس در استفاده از «لا»های عبارت نوشتار و تدوین متوالی و نسبتاً متقارن آنها در سراسر ترکیب است. در عین حال شیوۀ آرایش و رنگگذاری بر این کتیبه یکی از بدیعترین نمونههای کتیبهنگاری در معماری اسلامی را نشان میدهد. این شیوه در این مقاله با عنوان «کتیبهنگاری الوان» معرفی شده است و مشخصۀ اصلی آن استفادۀ نامتعارف اما سنجیده از لکهها و سایههای رنگی در سطوح کتیبه است.
Madrasa-e Khan (or Khan Theological School) is one of the few remaining Safavid buildings in Shiraz. Commissioned by ‘Allah-Verdi Khan’ in order to provide a place for Molla Sadra’s teachings, it has been time and again destroyed due to various causes and consequently renovated and restored on consecutive occasions. Haj Mirza Ali Akbar Khan Ghavam al-Molk’s attempts during 1276-1279 A.H. are considered the most important restorations the building has gone through during the Qajar period; its details has been documented in the building’s west entrance inscription. Introducing the inscription thoroughly, this study aims at investigating its historical as well as artistic aspects. It was conducted using historical-descriptive method of research based on library sources and field observations. Historically speaking, west entrance inscription of Madrasa-e Khan is of a great significance. Although it uses typical Thuluth script of Qajar epigraphic style, it is outstanding on account of its calligrapher’s impressive use of repetitive and rather symmetrical hastae of “la” word letters throughout the composition. At the same time, decorating and colouring style of the inscription can be regarded as one of the most innovative examples of epigraphs used in Islamic architecture. Characterized by an unfamiliar yet deliberate use of coloured spots and shades, this style has been referred to as “colourful epigraphy” throughout this study.
https://negareh.shahed.ac.ir/article_200_cb8bf1cbcd265357610a29336238d7a8.pdf
مدرسة خان
کتیبة سردر
کتیبهنگاری الوان
شیراز
دورة قاجار
Madrasa-e Khan
Entrance Inscription
Colourful Epigraphy
Shiraz
Qajar period
per
دانشگاه شاهد
فصلنامه نگره
2676-7244
2015-02-20
9
32
64
80
201
Research Paper
روند شکلگیری کتابهای چاپ سربی در دورة قاجار بین سالهای 1233 تا 1250 هـ . ق
The Formation Process of the Letterpress Printed books in Qajar Era
محمدجواد احمدی نیا
j_ahmadinia@yahoo.com
1
علی اصغر شیرازی
a-shirazi41@yahoo.com
2
کارشناس ارشد پژوهش هنر دانشکده هنر دانشگاه شاهد ، تهران،ایران
کارشناس ارشد پژوهش هنر دانشکده هنر دانشگاه شاهد ، تهران،ایران
گسترش صنعت چاپ از تحولات مهم فرهنگی عصر قاجار به شمار میرود. در این دوره برای نخستینبار دانش از انحصار کتابخانهها خارج شد و از طریق چاپ و انتشار کتاب تحولی نوین در نظام آموزشی به وجود آمد. بررسی سیر تحول این مسیر میتواند دریچهای جدید برای رسیدن به مسیر تاریخی فرهنگی این سرزمین باشد. هدف از این پژوهش ترسیم مراحل شکلگیری صنعت چاپ و نشر و ورود چاپ سربی به ایران بوده است تا بدین طریق سعی و تلاش بانیان و چاپگران اولیة این کتب در به سامان رساندن این شیوة چاپی و ایجاد اشتیاق درخوانندگان برای مطالعة آنها هرچه بهتر نمایش داده شود. همینطور مشخص گردد چه افرادی از جامعه و حتی افرادی از حکومت قاجار نقش مؤثری را در پیشبرد این اهداف بر عهده داشتهاند. این پژوهش کوشیده است عوامل شکلگیری صنعت چاپ در دوران قاجار را شناسایی کند و نقش افراد، مراکز و رویدادهای اجتماعی را در این خصوص بررسی کند. ایجاد چاپخانة سربی در زمان قاجار معلول تحولاتی بود که سبب تولید کتابهایی شد مغایر با باورهای ایرانیان نسبت به کتبی که سالها با آن مأنوس بودند. این تحقیق مشخص میسازد که چاپگران با درنظر داشتن کتابآرایی سنتی به تولید کتابهایی با استفاده از حروف مجزای چاپی اقدام ورزیدند و حرکت تدریجی اما با برنامة آنها پایههای علم، مذهب و فرهنگ را مستحکم ساخت. مسیر این جریان در کتابهای چاپشده در شهرهای تبریز، تهران و اصفهان قابل پیگیری است. این پژوهش بهروش توصیفیتحلیلی انجام شده و دادههای آن به شیوةکتابخانهای و میدانی گرد آمده است. به همین منظور تعدادی از کتابهای دورة تاریخی مذکور بین 1233 تا 1250 هـ . ق از نزدیک بررسی و از آنها عکاسی شد. با توجه به حجم بالای مطالب در این زمینه فیش هاپس از گردآوری طبقهبندی، تشریح و مورد استدلال و تجزیهوتحلیل قرار گرفتند.
The spread of the printing industry is one of the important cultural changes in the Qajar era. In this era for the first time knowledge was not exclusive to the libraries and the education system undergone a modern change through printing books. The study of the changes in this course may open a new window to the cultural historical course of this country. The goal of this study is to depict the formation phases of printing industry and the introduction of the letterpress printing in Iran, in order to show more clearly the efforts of the founders and first publishers of these books in organizing this printing technique and inspiring enthusiasm in readers to study them, also to identify the individuals from the society and even from the Qajar state who played notable parts in carrying out these goals. This research is based on library sources and field research, and uses descriptive- analytical method. Therefore a number of books from that era were closely observed and photographed. With regard to the vast quantity of data, after gathering data, the notes were categorized, described, examined and analyzed. This research tries to identify the factors of formation of the printing industry in Qajar era and study the role of individuals, social events and centers in this case. The establishment of the letterpress publishing house in the Qajar era was caused by the same changes which lead to the publishing of books contrary to the Iranians beliefs in the books they were accustomed to for years. This research reveals that the publishers, with regard to the traditional art of book, printed books by using type pieces, and their gradual yet planned act, reinforced the foundations of science, religion and culture. This course is traceable in the books published in Tabriz, Tehran and Isfahan cities.
https://negareh.shahed.ac.ir/article_201_b0154ab8e7971120c16bb5227de7db7d.pdf
کتابهای چاپ سربی
دورة قاجار
انقلاب مشروطه
باسمهخانه
Letterpress Printed Book
Qajar Era
Mashrooteh Revolution
Printing House
per
دانشگاه شاهد
فصلنامه نگره
2676-7244
2015-02-20
9
32
80
98
202
Research Paper
بررسی بازتاب تصویری بهشت و جهنم در نقاشی کودکان 6 تا 9 ساله در ایران
A Study of the Visual Reflection of Heaven and Hell in Paintings by Children of 6 to 9 Years Old in Iran
فرزانه واحد دهکردی
farzanevahed@gmail.com
1
میترا کلاته صالحی
mitra.salehi2009@gmail.com
2
طاهره شیدخت معتکف
shidokhtmotakef@yahoo.com
3
مصطفی برازنده
m.barazandeh.m@gmail.com
4
مربی دانشگاه آزاد، واحد قم، شهر قم، استان قم
مربی دانشگاه آزاد، واحد قم، شهر قم، استان قم
مربی دانشگاه آزاد، واحد قم، شهر قم، استان قم
کارشناس ارشد مدیریت، دانشگاه تهران، شهر تهران، استان تهران
بررسیهای روانشناختی نشان میدهد که نقاشی کودک نتیجة آموزههای خودآگاه و ناخودآگاه او نسبت به مفاهیم گوناگون است و کودک آنچه را که از بیان آن عاجز است از طریق نقاشی بیان میکند. درگیریهای ذهنی او در رابطه با سؤالات و دغدغههای مذهبی نیز از مسائلی است که به دلیل ناتوانایی گفتگو در رابطه با آنها در نقاشیهایش نمود مییابد. هدف این پژوهش بررسی بازتاب تصویر بهشت و جهنم در نقاشی کودکان شش تا نهسالة ایرانی است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی بوده و توصیفی پیمایشی است. پس از مطالعة کتابخانهای در ارتباط با دلایل روانشناسی ترسیم نقاشی توسط کودکان و همچنین تحلیل نمادها و رنگهای موجود در نقاشی آنها به جمعآوری نقاشی کودکان شش تا نهساله با موضوع بهشت و جهنم در تعدادی از شهرهای ایران بهصورت نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای پرداخته شدهاست. متغیرهای مورد پژوهش شامل نمادها و رنگهای مورد استفاده در نقاشی کودکان است. بررسی حدود هزار نمونة بهدستآمده با استفاده از نرمافزار آماری اسپیاساس در سطح آمار توصیفی شامل فراوانی و درصد نشان میدهد که بهشت در ذهن کودکان ایران مترادف آرامش است و جهنم با آشفتگی و اضطراب برابری میکند. همچنین با تحلیل نمونهها میتوان چنین نتیجه گرفت که در ذهن کودکان ایرانی جهنم تصویر واضحتری داشته و دستیافتنیتر و ملموستر از بهشت است.
The goal: Psychological studies indicate that the child's painting reflects her/his conscious and unconscious learning about various concepts and also expresses whatever s/he fails to talk about. The children’s subjective concern about religious issues and questions is one of the subjects which appear in their paintings because of their inability to talk about them. The goal of this research is to study the visual reflection of heaven and hell in paintings by Iranian children of 6 to 9 years old. The method: The present paper is an applied research and uses descriptive and survey methods. After studying psychological reasons of children's tendency to painting and analysis of the applied symbols and colors in their paintings, a collection of 6 to9-year-old children's paintings about "heaven and hell" was gathered from several cities of Iran by using multistage cluster sampling. The variables of this research paper are the symbols and colors applied in the children's paintings. The findings and the results: The findings of studying approximately 1000 samples by using statistic software (SPSS) in two different levels of “percentage” and “abundance” in descriptive statistics, reveal that heaven is the symbol of peace and ease, while hell represents chaos and anxiety in the mind of the Iranian children. Analyzing the samples lead to this conclusion that the image of hell is more accessible and tangible than heaven in the minds of the Iranian children.
https://negareh.shahed.ac.ir/article_202_98553d2c82937d27f863f01e8b553d55.pdf
روانشناسی کودک
بهشت
جهنم
نقاشی کودک
کودکان ایرانی
Child Psychology
Heaven
Hell
Child’s Painting
Iranian Children