per
دانشگاه شاهد
فصلنامه نگره
2676-7244
2012-03-20
8
25
5
18
92
Research Paper
تجلی تفکرات شیعی در نوشتار انگشتریهای عصر قاجار
Manifestation of Shiite Impressions in Qajar Signet Rings
اکرم محمدیزاده
akram.mohammadizadeh@yahoo.com
1
عضو هیئتعلمی دانشگاه هنر اسلامی تبریز، شهر تبریز، استان آذربایجان شرقی
انگشترها، علاوهبر جنبههای زینتی، کاربردهای آیینی و اعتقادی نیز دارند. در فرهنگ اسلامی و ایرانی، به انگشترها و نقوش حکشده روی آنها اهمیت بسیار داده شده و در دست داشتن انواعی از آنها مورد تأیید و تأکید علمای دین قرار گرفته است. در دورۀ قاجار، بهعلت اینکه شاهان قاجار خود را خلیفه و جانشین ائمۀ معصوم و مروج مذهب تشیع در ایران پس از دورۀ صفویه میدانستند، شاهد ثبت واژگان و جملاتی در جهت ترویج فرهنگ تشیع روی انگشترها و مهر انگشتریها بودهایم، بهطوری که مطالعه و تحلیل و تدوین این عبارات عشق و علاقۀ مردم مسلمان ایران به فرهنگ تشیع و ائمۀ معصومین را به اثبات میرساند. هدف اصلی این تحقیق مطالعه نوشتههای روی انگشترهای دورۀ قاجار برای درک تفکرات و عقاید مردم آن روزگار بوده است. بررسی عشق و علاقۀ مردم به مذهب تشیع، که از طریق ثبت کلمات و جملاتی خاص روی انگشترها صورت گرفته، در تحقیقی میدانی و با روش توصیفی و تحلیلی انجام شده است. از مهمترین نتایج این تحقیق شناخت آرمانهای اعتقادی مردم و درک سلیقۀ آنها از طریق مطالعۀ نوشتههای روی انگشترهاست که شامل نام ائمه و اذکار، ادعیه و اشعاری دربارۀ امامان بوده و بهایننحو تجلیای از مذهب تشیع نمایان شده است.
Islamic signet rings besides decorative aspects have religious and ritual functions. Incised signet rings are very important artifacts in Islamic culture of Iran and wearing them is highly recommended by Shiite clergies. In Qajar period since the kings realized themselves as caliphs and vicars of the Imams and upholders of Shiism after the Safavid era, engraving religious scripts on signet and seal rings in favor of Shiite beliefs has been prevalent, the study and analysis of which demonstrates the tendency of Iranians to Shiite culture and Imams in that era. This paper aims at examining the scripts engraved on Qajar signet rings to realize the dominant beliefs and customs in that era. The research is based on fieldwork and uses descriptive and analytic methods to demonstrate the love of people for the Shiite Islam throught the study of the content of recurrent engravings on signet rings. The results show a meaningful correlation between prevalent beliefs and taste with the engraved inscriptions on the rings so that the contents of them reveal Shiite faith through the appearance of Imams’ names as well as well as prayers and poems about the Shiite imams.
https://negareh.shahed.ac.ir/article_92_ad31095e7556cbe7bd5a97e10bbe5e94.pdf
ایران
مذهب تشیع
انگشتر
دورۀ قاجار
Islamic Iran
Shiism
signet ring
Qajar Era
per
دانشگاه شاهد
فصلنامه نگره
2676-7244
2012-03-20
8
25
19
38
93
Research Paper
تطبیق نقوش تزیینی معماری دورۀ تیموری در آثار کمالالدین بهزاد با تأکید بر نگارۀ «گدایی بر در مسجد»
The Expression of Architectural Decorative Drawings In Kamal-Al-Din Behzad's Works: The Painting "A Beggar at the Door of the Mosque"
مهناز شایسته فر
shayesteh@modares.ac.ir
1
فاطمه سدرهنشین
f.sedrehneshin@gmail.com
2
دانشیار گروه هنر اسلامی دانشکدۀ هنر، دانشگاه تربیت مدرس
کارشناسارشد هنر اسلامی دانشکدۀ هنر، دانشگاه تربیت مدرس، شهر تهران، استان تهران
حاصل تمهیدات شگرف هنرمندانی چون کمالالدین بهزاد در عرصۀ نگارگری اواخر سدۀ نهم همبستگی آن با معماری بود. به تصویر درآمدن فضاهای معماری و نقوش تزیینی آن در نگارهها در بناهای عظیم و باشکوه اطراف هنرمندان ریشه داشت.. تزیینات فراوان سطح بنا که بر حس وحدت و اثربخشی آن میافزود حتی بر لباس پیکرهها نیز نقش بست. بدین ترتیب، اگرچه حضور فضای معماری در تصویر اکثراً بهجهت ضرورت داستان به تصویر کشیده شده بود، ساختار نظاممند و هندسی موجود در تزیینات معماری به ابزاری مناسب جهت غنای رنگی، استحکام ترکیببندی و هماهنگی اجزا در تصویر نیز تبدیل شد.
بهرغم استفادۀ مکرر بهزاد از معماری و تزیینات وابسته به آن در نگارههایش، آثار وی اغلب از دیدگاه هنرهای تجسمی بررسی شده است. در این پژوهش، ضمن بیان ارزشهای هنری نگارۀ «گدایی بر در مسجد» در حوزۀ معماری، نقوش تزیینی معماری نگاره با نمونههای بهکاررفته در بناهای همعصر در سمرقند، هرات و ایران تطبیق داده شده است. اهداف این بررسی عبارت است از:
الف) مقایسۀ نقوش تزیینی بهکاررفته در آثار معماری بهلحاظ ساختار، ترکیببندی و رنگ با نقوش تزیینی در نگارگری.
ب) محاسبۀ میزان استفاده از هریک از انواع نقوش تزیینی هندسی، گیاهی و یا کتیبهای در نگارۀ «گدایی بر در مسجد»
ج) تطبیق محل قرارگیری هریک از نقوش تزیینی معماری در نگارۀ «گدایی بر در مسجد» با محل قرارگیری آنها در بناهای معماری همزمان
روش تحقیق این پژوهش توصیفیـتحلیلی است و اطلاعات مورد نیاز از طریق مطالعات کتابخانهای به دست آمده است. نتایج بررسی حاصل از تطبیق نمونهها نشان میدهد که در نگارۀ «گدایی بر در مسجد»، تزیینات منطبق بر بناهای واقعی آن دوره است و میتوان اینگونه اظهار داشت که تنها نقوش هندسی، گیاهی یا خطنگاره برگرفته از آثار معماری، براساس ترکیبی مشابه یا در فضایی جدید استفاده شده است. بنابراین، میتوان از نقوش مذکور بهعنوان تزییناتی اصیل و مستند درجهت نقش آفرینی در معماری امروز بهره گرفت.
The outcome of the tremendous arrangements of artists like Kamal-Al-Din Behzad in the realm of painting at the end of ninth century was its association with architecture. The depiction of architectural spaces and decorative designs in paintings has its roots in great and glorious buildings surrounding artists. The ample decorations on the surface of buildings that enhanced their sense of unity and effectiveness, manifested even on the statues' clothing. Thus, even though the presence of architectural spaces was mainly as a result of the demands of the stories, the systematic and geometric structure of the architectural decorations changed also into an appropriate tool for color richness, strength of composition and concordance of components in paintings. Despite Behzad's frequent use of architectural buildings, and especially the related decorations in his works, his paintings have been generally explored from the view point of the visual arts' aesthetics. In this research, we will explain the artistic values of "A Beggar at the Door of the Mosque" painting in the realm of architecture and introduce the decorative designs contemporary with the painting. Also, we will analyze the influential values of these decorative elements and compare them with those decorations used in contemporary buildings in Samarkand, Herat, and Iran.
Goals of the current surveys including:
A) Comparison of decorative designs used in Architectural works of Timurid era, from viewpoint of structure, composition and color with decorative designs in painting
B) Estimating the recurrence of each geometrical, vegetative or inscriptional decorative patterns in "A Beggar at the Door of the Mosque" painting.
C) Comparing the location of each architectural decorative pattern in "A Beggar at the Door of the Mosque" with their location in contemporary architectural buildings.
The research method in this study is descriptive and analytical and necessary information are resulted from laboratory studies and documentations. The result of this study has shown that in the “mendicancy on mosque” painting, the decorations are in conformity with real buildings of that era, and we can declare that only the geometrical, vegetative and or line of the painting are drawn from architectural works, they are used in a similar combination and or in new spaces. Therefore, we can use the above-named pictures as reliable and consistent sources of decorative designs for current architecture.
https://negareh.shahed.ac.ir/article_93_0c68f6fde421b81f2fcb01b1108719b3.pdf
تزیینات معماری
دورۀ تیموری
نگارگری
کمالالدین بهزاد
نسخۀ بوستان سعدی
Architectural Decorations
Timurid Era
Painting
Kamal-Al-Din Behzad
Sadi’s Bustan
per
دانشگاه شاهد
فصلنامه نگره
2676-7244
2012-03-20
8
25
39
49
94
Research Paper
شناسایی و طبقهبندی نقش درخت واقواق در فرشهای سدههای دهم تا سیزدهم هجری ایران
Identification and classification of Wak Wak tree motifs in the Iranian carpets of 10th- 13th centuries (A.H.)
علی رضا طاهری
1
سمیه ربیعی
2
دانشیار دانشکدۀ هنر دانشگاه سیستان و بلوچستان
کارشناس ارشد پژوهش هنر
نقشمایۀ درخت سخنگو یا درخت واقواق، که در داستانها و افسانههای سرزمینهای گوناگون ریشه دارد، به اشکال مختلفی بر آثار هنری نمایان شده است. این نقش سرچشمۀ پیدایش نقوش تزیینی واق است که ترکیبی از سر جانداران طبیعی یا تخیلی با ساقهها و گلهای اسلیمی و ختایی است و بهعنوان یکی از نقشمایههای اصلی قالیبافی ایران مطرح میشود و در طرحهای مختلفی چون لچکترنج و درختی جلوهگر میشود. این نقوش گونههای تحولیافتۀ درخت سخنگو و درخت واق هستند که بهطور کلی به چهار گونه بر فرشهای قرون دهم تا سیزدهم هجری قابل مشاهدهاند.
هدف از این مقاله شناخت اشکال گوناگون این آرایۀ تزیینی و آشنایی با خصوصیات ظاهری و ترکیبی این نقوش در فرشهای سدههای دهم تا سیزدهم هجری است. سؤالاتی که در این پژوهش مطرح میشوند عبارتاند از:
ـ چه گونههایی از نقوش واق بر روی فرشهای قرون دهم تا سیزدهم هجری وجود دارند؟
ـ شیوههای مختلف طراحی، نقشبندی و نحوه اتصالات آنها چگونهاند؟
روش تحقیق در این مقاله توصیفیـتحلیلی است و ابزار گردآوری اطلاعات بهشیوه اسنادی و کتابخانهای بوده و همچنین بسیاری از اطلاعات از طریق مشاهده حاصل آمده است.
در این پژوهش برای ارائۀ بهتر نحوه اتصلات و ویژگیهای ساختاری گونههای نقوش واق، به دستهبندی و آنالیز خطی نقوش مشترک در اکثر فرشها پرداخته که شامل سر انسان، اژدها و دیو میشود. آنچه از این پژوهش منتج میشود این است که سر دیو همواره از نمای تمامرخ و به دو گونۀ انسانی و حیوانی قابل مشاهده است و سر انسان از دو نما و بیشتر به شکل طبیعی ترسیم شده و سر اژدها نیز از دو نما و اغلب بهصورت ترکیب سر موجوداتی چون مار و تمساح است.
The motif of “talking tree” or Wak Wak tree, derived from the stories and tales of different lands, has appeared in various shapes in artworks. This motif is the source of Wak decorative motifs that depict combinations of mythical and real creatures’ heads with arabesques and sprays, well known as one of the primary motifs of Iranian carpets depicted in different patterns such as medallion, corner, tree, etc. These patterns are evolved from talking tree and Wak tree that can be found in the carpets of 10th-13th centuries (A.H.) in four categories. This article is aimed at exploring and understanding the different manifestations of this decorative motif and its structural and formal characteristics in the carpets of 10th- 13th centuries. The research questions developed in this article include what types of Wak patterns may be found in the carpets of 10th-13th centuries (A.H) and what are the various styles of their design, painting and connections.
The research has been carried out through gathering published material and observation, using descriptive and analytical methods.
We also classified and analyzed the common patterns in most of the carpets including the humans’, dragons’ and demons’ heads to clarify the connections and structural characteristics of various manifestations of Wak motif. We concluded in this project that the frontal representation of demons’ heads are always present in the form of humans or animals while the humans’ heads are drawn more naturally and from two views, and the dragons’ heads are also drawn in combination with other creatures like snakes and crocodiles.
https://negareh.shahed.ac.ir/article_94_51f54b22876c98a5dc61540f14abc415.pdf
درخت سخنگو
درخت واقواق
نقش واق
فرش ایران
موجودات تخیلی
Talking Tree
Wak Wak Tree
Wak Motif
Iranian Carpet
Mythical Creatures
per
دانشگاه شاهد
فصلنامه نگره
2676-7244
2012-03-20
8
25
51
63
95
Research Paper
مقایسۀ تطبیقی شیوۀ خط خوشنویسان تأثیرگذار در تولید نرمافزارهای خوشنویسی با شیوههای رایج در خط نستعلیق (شیوۀ کلهر و میرعماد) و خط ثلث (شیوۀ ترکی و عربی)
A Comparative Study of Influential Calligraphers’ Scripts on the Product of Calligraphy Softwares with the Conventional Methods in Nasta'liq (KALHOR and MIREMAD Styles) and Sols Scripts (Turkish and Arabic Styles)
هدا کاسپور
hodakaspur@gmail.com
1
عبدالرضا چارهیی
typographer-chareie@yahoo.com
2
کارشناسارشد ارتباط تصویری، دانشکدۀ هنر دانشگاه شاهد
عضو هیئتعلمی رشتۀ ارتباط تصویری، دانشکدۀ هنر دانشگاه شاهد
درک جایگاه هنر خوشنویسی در عرصۀ تکنولوژی از اهمیت زیادی برخوردار است. نرمافزارهای خوشنویسی یکی از بسترهای نوین در عرصۀ خوشنویسی محسوب میشوند و بهدلیل قابلیتشان در نگارش خطوط نستعلیق و ثلث درک اهمیت این هنر ازنظر شناخت شیوۀ خط خوشنویسان تأثیرگذار در تولید نرمافزارهای خوشنویسی ضروری است. در این تحقیق بهشیوۀ توصیفیـتحلیلی سعی شده است طریقۀ نگارش این خوشنویسان در جریان طراحی حروف نرمافزار با نگاهی به شیوههای رایج خوشنویسی از گذشته تاکنون با تأکید بر خطوط نستعلیق و ثلث بررسی شود. ازاینرو، به ویژگیهای فنی نرمافزارهای خوشنویسی به طور اجمالی و به ریشۀ خط در شیوه خوشنویسان مبدع نرمافزار به طور مفصل پرداخته شده است و هدف اصلی مشخصکردن ارتباط خط خوشنویس با شیوههای رایج خوشنویسی است. بر این اساس، درخصوص طراحی حروف نستعلیق در نرمافزار، شیوۀ عباس اخوین (مبدع نرمافزار کلک) و امیراحمد فلسفی (مبدع نرمافزارهای میرعماد و چلیپا) با درنظرگرفتن شیوۀ میرعماد الحسنی قزوینی و میرزارضا کلهر بررسی شده و در زمینۀ طراحی حروف خط ثلث شیوۀ خوشنویس عراقی هاشم بغدادی (مبدع نرمافزارکلک) و علی شیری (مبدع نرمافزار میرعماد) با درنظرگرفتن شیوۀ ترکی و عربی در قرون سیزدهم و چهاردهم مطالعه شده است. در پایان، براساس مقایسۀ تطبیقی و تصویری این نتیجه حاصل میشود که شیوۀ خوشنویسی عباس اخوین متأثر از شیوۀ میرعماد بوده و شیوۀ امیراحمد فلسفی با شیوۀ کلهر قرابت دارد و در مورد خط ثلث در نرمافزار میتوان شیوۀ هاشم بغدادی را نزدیک به شیوۀ خوشنویسان ترک، نظیر مصطفی راقم، دانست و نیز علی شیری در خط ثلث تابع شیوۀ هاشم بغدادی بوده است.
Understanding the role of calligraphy in the field of technology is crucial. Calligraphy software are considered modern platforms for this field. Since these applications have the capability to cover Nast’aliq and Sols scripts, it is necessary to know the influential styles of calligraphers on their production.
In this research using descriptive (analytical) method we have tried to explore and study the history of extensive calligraphy styles until now with emphasis on Nast’aliq and Sols in the course of letter designing for the software. Therefore after a brief introduction to the technical features of the software, the focus shifts to the origins of writing manners and styles of influential calligraphers on the application. The research aims at identifying the connection between the calligraphers’ writings with the common practices of calligraphy. In the case of Nast’aliq letter designing for the software, the styles of Abbas Akhavein (creator of Kelk software) and Amir Ahmad Falsafi (creator of Miremad and Chalipa softwares) with regard to the styles of Mirza Reza Kalhor's and Miremad Al hosna Ghazvini have been studied and In the case of Sols, styles of Iraqi calligrapher Hashem Baghdadi (creator of Kelk software) and Ali Shiri (creator of Miremad software) respecting the Turkish and Arabic styles of the 13th and 14th centuries. The result of the comparative and pictorial study of the above mentioned styles indicate that A. Akhavein’s calligraphy style is inspired by Miremad’s, And Amir Ahmad Falsafi’s style is close to the Kalhor’s. In the case of Sols script of the software, the way of Hashem Baghdadi is close to the Turkish calligraphers’ styles, such as Mustafa Raghem. It is also noteworthy that the Ali Shiri has followed the style of Hashem Baghdadi in Sols script.
https://negareh.shahed.ac.ir/article_95_0b92cfbad69a1b056e799007c3660300.pdf
نرمافزارهای خوشنویسی
خط نستعلیق
خط ثلث
Calligraphy Softwares
Nast’aliq script
Sols script
per
دانشگاه شاهد
فصلنامه نگره
2676-7244
2012-03-20
8
25
65
88
96
Research Paper
بررسی تأثیر ایدئولوژی و تفکر سیاسی در بهکارگیری عناصر تصویری در آثار نقاشی انقلاب اسلامی
A Study on the Influences of Ideology and Political Thinking on Pictorial Elements of Revolutionary Painting
مرتضی اسدی
mortezaasdi@hotmail.com
1
احمد نادعلیان
nadalhyan@yahoo.com
2
استادیار و عضو هیئتعلمی داشگاه شاهد
دانشیار و عضو هیئتعلمی دانشکدۀ پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران
انقلاب اسلامی با آرمانهای دینی و مذهبی در سال ۱۳۵۷شکل گرفت. در این میان، هنرمندان نیز همچون دیگر آحاد جامعه سعی داشتند نقش خود را در این انقلاب ایفا کنند وبا توجه به احساس مسئولیت و تعهد خود به این حرکت عظیم مردمی دست به خلق آثاری متفاوت با اندیشههای گوناگون زدند.
در این راستا،گروهی از این هنرمندان با اندیشههای دینی آثاری درارتباطبا مفاهیم انقلاب اسلامی خلق کردند و گروهی دیگر با تکیه بر اندیشههای سازمانی و حزبی آثار هنری خود را آفریدند. این مقاله با بررسی تطبیقی آثار بهوجودآمده در آن مقطع در پی آشکارسازی چگونگی استفاده از نمادهای تصویری و بصری هنرمندان براساس مبانی اندیشهای خلق آنهاست.
این تحقیق بهروش توصیفی و تحلیلی و با جمعآوری اطلاعات بهروش کتابخانهای صورت پذیرفتهو مبین این نتیجه است که ویژگیهای بصری آثار و عناصر نشانهای بهکاررفته در آنهاقابلیت طرح اندیشههای حاکم بر شکلگیری آثار آن دوره را دارد، بدین معنی که نقاشان مذهبی از نمادهای مبتنی بر اندیشۀ دینی بهره گرفته و نقاشان دگراندیش نظر به تجربیات کشورهای سوسیالیستی براساس باورهای ایدئولوژیک خود داشتهاند.
Religious ideals led to the revolution in 1979. The artists too tried to play their role in the victory of revolution. They created artworks distinct from various views with regard to their responsibility and commitment to this unprecedented public movement.
A group of artists in this regard created works centered on religious beliefs and Islamic revolutionary concepts, while another group worked depending on party-oriented and organizational ideas. This paper through a comparative study tries to identify the visual and pictorial symbols selected based on the artists intellectual basis in the time of revolution.
The research has been carried out through gathering published material using analytical and descriptive methods. The results clarify that the visual characteristics of the works and their symbolic elements reflect the ideas central to the creation of works in this period. In other words religious artists used the symbols correspondent to religious thought while others worked based on their ideologic beliefs and concerning the experiences of socialist countries.
https://negareh.shahed.ac.ir/article_96_1ac562d9cc31efacfa6f24901b28f887.pdf
ایدئولوژی
نقاشیانقلاب
نقاشان دگراندیش
نقاشی واقعگرا
سوسیالیسم
عناصر تصویری
Ideology
Revolutionary Painting
Non religious Painters
Realist Painters
Socialism
Pictorial Elements
per
دانشگاه شاهد
فصلنامه نگره
2676-7244
2012-03-20
8
25
89
102
97
Research Paper
ویژگیهای حروفنگاری فارسی در طراحی اعلان در گرافیک ایران
The Characteristics of Persian Typography in Iranian Poster Design Arts
اصغر فهیمیفر
fahimifar@modares.ac.ir
1
منصور مهرنگار
mehrnegar@modares.ac.ir
2
صبا سینکی
sinaki24@yahoo com
3
سیدمحمدتقی طباطبایی بافقی
tabatabaei.graphic@gmail.com
4
استادیار و عضو هیئتعلمی دانشگاه تربیت مدرس
استادیار و عضو هیئتعلمی دانشگاه تربیت مدرس
دانشجوی کارشناسیارشد پژوهش هنر، دانشگاه تربیت مدرس
کارشناسارشد گرافیک دانشگاه تربیت مدرس
طراحی اعلان در ایران و دیگر کشورهای جهان یکی از شاخههای مهم در عرصۀ ارتباطات تصویری است و در واقع بیان هدایتگر در قالب زبان اشارتگر در این عرصه است. همجواری دو عنصر «تصویر» و «حروف» بهعنوان رسالت بصری در اعلان دارای اهمیت است. امروزه نگاشتن حروف به بار بصری منتج میشود که کارکردی همسو با تصویر دارد. تاریخ اعلانهایی که بیشتر دارای بار نوشتاری هستند تا تصویری، چه در ایران و چه در کشورهای دیگر، از شخصیتپذیری گرافیکی حروف و کارکردهای آن در عرصۀ آثار هنری نشان دارد. حروفنگاری در هنر ایران بهعلت قابلیتهای زیباییشناختی و ویژگیهای کاربردی خاص آن در همۀ شاخههای هنرهای تجسمی بهویژه گرافیک جایگاهی ممتاز دارد و بهخصوص در مقولۀ حروفنگاری تعریف و کارکردی تازه یافته است. حروف فارسی بهعلت ویژگیهایش از نظر ساختاری با نوع لاتین خود ماهیت متفاوتی دارد که گاه این ویژگیها ضعف تلقی میشود و گاه بهنظر برخی از صاحبنظران امتیاز آن شمرده میشود. هدف از این جستار بررسی ویژگیهای حروف فارسی با بیانی حروفنگارانه در طراحی اعلان است و درکنار آن به کارکردهای حروف و یا نوشته در اعلان و نقش حروفنگاری در اعلان و ارائۀ چند راهکار پرداخته میشود. این مقاله با روش تحلیلیـتوصیفی و بهشیوۀ کتابخانهای به مطالعۀ ساختاری حروف فارسی میپردازد.
نتایج این تحقیق نشان داد که شناخت از گونههای حروفنگاری (فرمالیستی و روایتگرا)، در روند شکل گیری اعلان با کاربرد نوشتار نقش مهمی در نتیجه و اثربخشی آن دارد. توجه به خوانایی (نقش اطلاعرسانی) در اعلان و خواندنیبودن (زیبایی و جلوهمندی بصری) آن در روند بصری اعلان از نکات مهمی است که هر طراح باید به آن توجه داشته باشد. شناخت ویژگیهای بصری حروف فارسی و درک توانمندی آن در هنر خوشنویسی و بهرهگیری از آن بهعنوان اصول اولیه بر هر طراح گرافیک و حروفنگار لازم و ضروری است. درک نقش حروف به عنوان «عامل خوانایی»، « عامل و عنصر چالش برانگیز بصری» و « عامل زیباییشناختی» در روند طراحی حروف نگارانه نقش شایانی را داراست. توجه به توان بصری هر حرف و ظرفیت پذیری بصری ( ایجاد جلوههای ویژه) با نوع کاربرد حروف در یک فرایند حروفنگاری ارتباط مستقیم دارد.
Poster design is considered as one of the most important branches of graphic arts in Iran and other countries. It is in fact a guiding statement manifested as an indicative language. As visual purpose the relationship between image and letters is very important in posters. Today design of letters or typography has developed the visual possibilities and has functioned parallel with imagery. History of poster design and graphic arts in Iran and other countries shows posters with dominant use of the letters rather than pictorial elements, a fact that indicates the graphic potential of letters and its functions in this field.
In the Iranian plastic arts in particular graphic arts, typography has a distinct position because of its particular aesthetic and functional possibilities, which has especially found a new definition and function in the field of typography. Because of aesthetic and structural features of Persian letters, it is distinguished from the Latin typography. These features are sometimes considered as disadvantages and sometimes as potencies by the experts. This article aims at studying the features of Persian letters with a typographical expression in poster design and exploring the functions of letters and or text, and the role of typography in poster design plus introducing some approaches. The information is resulted from laboratory studies and using the analytic and descriptive methods, and the research focuses on a structural study of Persian letters.
The results indicate that the knowledge of (formalist and narrative) types of Iranian typography has a significant positive effect on the process and outcome of poster design. The role of legibility (informativeness, beauty and visual appeal) of the poster in the visual process of poster design is one of the important points to which every designer must fully attend. Understanding the visual characteristics of Persian letters, its possibilities for calligraphy and using that are fundamental principles for graphic designers and typographists. Knowledge of the role of letters as “legibility agents”, “challenging visual elements and agents” and “aesthetics agents” is important in the process of letter designing. Attention to the visual potency of each letter and visual potential (to create special effects) is directly linked to the use of the letters in typographic process.
The methodology is based on descriptive and analytic approach with the gathering data from library.
https://negareh.shahed.ac.ir/article_97_53e73dd79a368c8184a4dba8e13ea5a1.pdf
حروفنگاری ایرانی
ویژگیهای حروف فارسی
طراحی اعلان
Iranian Typography
Features of Persian Letters
Poster Design