per
دانشگاه شاهد
فصلنامه نگره
2676-7244
2018-04-21
13
45
4
17
10.22070/negareh.2018.700
700
Research Paper
مطالعه تناسبات، ساختار و نقشمایههای محراب مسجد جامع هفتشویه
Study proportion, structure and motifs of mosques Haftshouyeh altar
شادی نقیب
shadi.naghib.artist@gmail.com
1
افسانه ناظری
a.nazeri@aui.ac.ir
2
بهنام پدرام
b.pedram@aui.ac.ir
3
دانشگاه هنر اصفهان
دانشگاه هنر اصفهان
گروه مرمت و احیای بناها و بافت های تاریخی. دانشکده مرمت. دانشگاه هنر اصفهان. اصفهان. ایران.
تزیینات گچبری محراب هفتشویه با توجه به طرح و فرم، در ردیف محرابهای شاخص دوره ایلخانی قرار دارد. اکثر بررسیهای صورت گرفته به توصیف کلی این محراب، تاریخ اجرا و یا محدوده تاریخی آن پرداخته و کمتر به نقشمایههای تزیینی، نسبتهای طلایی و ساختار و روابط هندسی در به کارگیری آنها، توجه کردهاند. سؤالهایی که برای دستیابی به هدف میتوان مطرح کرد عبارتند از: «انواع نقشمایههای بهکارگرفته شده در این محراب کدامند؟ این محراب و نقشمایههای آن، بر اساس چه ساختار و تناسباتی طراحی و اجرا شده است؟». در این نوشتار تلاش بر آن بوده تا با روش توصیفی تحلیلی، محراب مسجد جامع هفتشویه از لحاظ نقشمایههای گیاهی و هندسی، نسبتهای طلایی و ساختار و روابط هندسی توصیف و تحلیل شود. یافتههای به دست آمده از این پژوهش، بیانگر آن است که طرحها و نقشمایههای گچبری شده، با ضخامت، برجستگی و پیچیدگی اجراء شدهاند. در این محراب از انواع اسلیمیها مانند دهان اژدری، خرطومی، اسلیمیهای قاببند و گردشهای اسلیمی بسیار استفاده شده است. فرم کلی محراب و هم اکثر نقشمایهها دارای ساختار و روابط هندسی ویژه و بر پایه نسبتهای طلایی میباشد. ارتفاع بلند، جزو شاخصههای این محراب است. نقشمایههای این محراب از جهت ارزشهای بصری و زیباشناختی، شیوه طراحی و اسلوب منحصربهفرد بوده است.
The stucco decorations of Haftshouyeh altar are among the dominant altars in Ilkhani period in terms of patterns and forms. Most of the studies in the literature have been considered the date and the historical range of the work. The weakness of the previous works is that the metrics of decorative motifs, their proportions, structure and geometric relationships have not been considered. The contribution of this work is to answer the following questions: What are the types of motifs used in this altar? How the structure and proportions of this altar and its motifs are designed and implemented? The aim of this work is to describe and analyze the Haftshouyeh’s mosque altar in terms of plants and geometric motifs, proportions, structure and geometric relationships in a descriptive-analytic manner. The obtained results reveal that the patterns and stucco motifs have been implemented with thickness, prominent, complexity and various types of stucco. Various types of Aslymyha such as Khortumyha, Dhanhazhdary, Aslymyhay Framing and Art excursions (snail excursions) are used in this altar. The general form of the altar and its motifs are based on the golden ratio and the structure and geometric relationships. The high magnitude is a major characteristic of the altar. The motifs of the altar are unique in terms of visual and aesthetic values.
https://negareh.shahed.ac.ir/article_700_a55bff26e38ee070abc8baf0cd0a2f71.pdf
ایلخانی
محراب مسجدجامع هفتشویه
نقشمایههای تزیینی
تناسبات طلایی
Ilkhani
Haftshouyeh altar
decorative motifs
golden proportions
per
دانشگاه شاهد
فصلنامه نگره
2676-7244
2018-04-21
13
45
18
31
10.22070/negareh.2018.701
701
Research Paper
مطالعه بصریِ پیکرههای نگاره "کاوه، طومار ضحاک را پاره میکند" از شاهنامه طهماسبی براساس نظریه گشتالت
A Visual Study on the Figures of the "Kava Tears Zahhak's Scroll" Painting from Tahmasp Shahnama, According to Gestalt Theory
عباس ایزدی
abbasizadi@modares.ac.ir
1
دانشجوی دکتری هنر اسلامی، دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس
مکتب روانشناسی گشتالت، از مهمترین مکاتب روانشناسی دهههای ابتدایی قرن بیستم است که، به دلیل توسعه قلمرو و ارتباط آن با فرآیند ادراک بصری، عرصه هنر نیز از تأثیرات آن بیبهره نمانده است. براساس نظریه گشتالت، در جریان ادراک بصری، ذهن انسان تمایل دارد عناصر تشکیلدهنده یک تصویر را، با در نظر گرفتن برخی قواعد، سادهسازی و سازماندهی نماید، بهطوریکه سازمان بنیانیافته، ماهیتی متفاوت با اجزا و عناصر آن پیدا خواهد کرد. در این تحقیق که به روش توصیفی- تحلیلی انجام شده و اطلاعات آن بهشیوه کتابخانهای جمعآوری گردیده است، نگارهای از شاهنامه طهماسبی که با موضوع مورد نظر در این پژوهش تناسب دارد، گزینش و پیکرههای انسانی آن براساس نظریه گشتالت، موردمطالعه قرار گرفته است. مقاله حاضر که با هدف آشنایی با جنبههای کاربردی نظریه گشتالت در هنر و به طور خاص، نگارگری ایرانی صورت پذیرفته، به این سوال پاسخ داده است که سازماندهی این پیکرهها براساس نظریه فوق در نگاره موردنظر، دارای چه ویژگیهایی به لحاظ بصری است. نتایج این پژوهش نشان میدهد نحوه قرارگیری و سازماندهی پیکرهها در نگاره مورد بحث، مطابق با چهار مورد از قوانین گشتالت شامل قانون مشابهت، قانون مجاورت، قانون تداوم، و قانون یکپارچگی یا تکمیل، قابل مطالعه و ارزیابی است که با به کار بستن هرکدام از این اصول، فرآیند ادراک بصری شکل میگیرد.
The school of Gestalt psychology is among the most important schools of psychology in the early decades of Twentieth century that due to territory development and its relation with The process of visual perception, art field has profited from its effects. The followers of this school believe conceptual forces in visual field, harmonize themselves with the simplest possible pattern and in visual perception, total, will find different essence with role of composing elements and parts of it. In this research done with the method of descriptive-analytical and its information has been collected on the basis of library research, has been chosen one painting from Tahmasp shahnama, proportional to the subject in this research, and its figures has been studied based on Gestalt theory. This paper that done with the aim of familiarity with applied aspects of Gestalt theory in art and especially its explanation in persian painting, answered to the question that organizing of the figures according to above theory in mentioned painting, what features have, visually. The result of this research shows kind of location and figures organizing in mentioned painting, is appreciable according to four cases of Gestalt laws covering law of similarity, law of proximity, law of continuity and law of closure that with the implementation of the Principles, will form the process of visual perception.
https://negareh.shahed.ac.ir/article_701_9e072a669b9acd0cbf28ae900396d5fb.pdf
شاهنامه طهماسبی
نگارگری
ضحاک
کاوه آهنگر
نظریه گشتالت
Miniature
Tahmasp shahnama
Zahhak
Blacksmith Kava
Gestalt theory
Visual Perception
per
دانشگاه شاهد
فصلنامه نگره
2676-7244
2018-04-21
13
45
32
51
10.22070/negareh.2018.706
706
Research Paper
بررسی تأثیرات طراحی و نقوش هنر هخامنشی و ساسانی بر آثار استاد مجید مهرگان
The Research on the effects of Achaemenid and Sassanid art drawing and motifs on the works of Majid Mehregan
مرتضی افشاری
m_afshari700@yahoo.com
1
زینب رجبی
z.rajabi2012@yahoo.com
2
استادیار گروه هنر اسلامی، دانشکده هنر، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
کارشناسی ارشد هنر اسلامی، دانشکده هنر، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
هنر ایرانی یک پدیده تاریخی حائز اهمیت است. این هنر، که در همان مراحل اولیه به مرتبه بلندی رسیده بود، توفیق یافت که در زمینههای بسیار و با شیوههای گوناگون تا روزگار معاصر تداوم یابد. استاد مجید مهرگان، از نگارگران و پیشگسوتان معاصر، بیش از سایر هنرمندان نگارگر، آثاری پیوندخورده با دوران باستان خلق کرده است. علاقه وی در این زمینه باعث شده تا هنر وی تلفیقی از هنر ایران باستان و هنر دوران اسلامی باشد. هدف از تحقیق حاضر مشخص کردن نحوه استفاده مهرگان از نوع طراحی و نقوش بکاررفته در آثار هخامنشی و ساسانی و شیوه تلفیق آن با نگارگری دوران اسلامی است. این مقاله در پی پاسخ به این سؤالات است که: چگونه مهرگان از ویژگیهای طراحی و نقوش هنر پیش از اسلام بخصوص دوران هخامنشی و ساسانی در آثارش استفاده کرده؟ و کدام نقوش و عناصر هنر هخامنشی و ساسانی در آثار وی مورد استفاده قرار گرفته است؟ مقاله حاضر، که به شیوه توصیفی_تحلیلی صورت گرفته، به چگونگی استفاده مهرگان از نقوش و طراحی هنر عصر هخامنشی و ساسانی پرداخته است. روش جمع آوری اطلاعات از طریق کتاب، مقاله، اینترنت و تصاویر آثار هنری ایشان انجام شده است. در این پژوهش سعی شده تا همه آثار در دسترس مهرگان بعنوان جامعه آماری در نظر گرفته شود و نمونه آماری این تحقیق شامل آن دسته از آثار وی که تحت تأثیر آثار پیش از اسلام انجام گردیده است. یافتههای تحقیق نشان داد که مهرگان با استفاده از عواملی همچون ساده کردن فرمها، کاربرد خطوط ضخیم و حجم دار، توجه به آرایشها و تزئینات، کاربرد نقوش گیاهی همچون گل لوتوس و استفاده از شیوه طراحی حیوانات و ابزار و ادوات جنگی متاثر از هنر هخامنشی و ساسانی، توانسته زبانی نو در هنر نگارگری معاصر ایران خلق کند و آثاری بیافریند که نشاندهنده تلفیق سنتهای پیش از اسلام و دوران اسلامی است.
Iranian art is an important historical phenomenon. This art, which had reached a high level in the early stages, succeeded in many fields and in various ways up to contemporary times. Meanwhile, Iranian art that dating back thousands of years is a precious supporter of contemporary artists. In that first human civilization, which appeared more than six thousand years ago on Iran, art was the essential element that played a role in the following periods and throughout the ages, it retained its distinctive features. The revival of ancient traditions in the contemporary world and its integration with the contemporary art, creates works of identity in the genuine Iranian culture. In these arts, artists were able to expand their artistic arts in various fields such as combinations and adornment in harmonious colors, with elegance and technical skill. Here it should be notice that persian arts has always been symbolic and iconic in ancient times throughout the Islamic era. This is especially be seen in the works of the Achaemenids. What is more than seen in Achaemenid art is the attention to internal and spiritual issues. Hence, in all aspects of design, including the design of humans, animals, plants, etc., there is considerable abstraction, and this is even seen in the details of the clothing and arrangement of beards and animal organs. In fact, with the understanding of the spiritual world and the realities of the objects, the artists have created a pink creation, beyond the material form, which, while displaying the nature of objects, also depicts the spiritual form. In the Sassanid era, many of the effects of that era were restored due to the desire to return to the Achaemenid era, but the dominance of the Greek-Roman culture did not completely disappear. Because the Sassanid art was influenced by the Achaemenid era, it can even be seen in many ways that it has been mirroring and repeating the themes of that era. In the Sassanid art, it should be noted that rock formations are the most important works of Sassanian design. Undoubtedly, these royal monuments have been made by skilled artists, and the form of fabrics in the Naghsh of Rustam and the design of a variety of woven fabrics in the Taghe Bostan, show that no attempt has been made in their execution. Majid Mehregan, who is one of the contemporary persian painting artists, has created works inspired of ancient characteristics, more than other artists. His interest in this field has made his art a compilation of ancient Iranian art and the art of the Islamic era. The purpose of this study is to determine the use of Mehregan from drawings and motifs used in Achaemenid and Sassanid works and its integration with Islamic painting. This article seeks to answer the following questions: How does the Mehregan use the features of drawings and pre-Islamic art, especially the Achaemenid and Sasanian, in his works? And which motifs and elements of Achaemenid and Sassanid art have been used in his works? This paper also attempts to provide a brief overview of some of the features of design and motifs, especially from the pointview of the design of the organs of humans, animals, plants, and tools and implements of warfare and decoration in the Achaemenid and Sasanian periods as the introduction to the discussion. And then to study and analyze the works of Mehregan. It should be noted that in this study, those elements are discussed that Mehregan were inspired by pre-Islamic art and so the other elements and forms refused. This article, which is conducted in a descriptive-analytical method, describes how Mehregan uses the drawings and motifs of the Achaemenid and Sasanian arts in his works. The method of collecting information is through a book, article, internet and pictures of his artwork. In this research, all of the available works of Mehregan have been considered as a statistical society and the statistical sample of this research includes those works that were influenced by pre-Islamic works. The findings of the study showed that Mehregan uses the factors such as simplification of forms, the use of thick lines, using decorations and plant designs such as Lotus flowers and the use of animal design and implements of war under the influence of Achaemenid and Sassanid art, has been able to create a new language in the contemporary Iranian art and create works that reflect the compilation of pre-Islamic and Islamic era.
https://negareh.shahed.ac.ir/article_706_8bf4561e3178e1d5542b0dae6b182faf.pdf
مهرگان
نگارگری
طراحی
نقوش
هخامنشی
ساسانی
ایران
per
دانشگاه شاهد
فصلنامه نگره
2676-7244
2018-04-21
13
45
52
71
10.22070/negareh.2018.707
707
Research Paper
تجلی عدد چهار در نقوش سفالینههای پیش از تاریخ در ایران
The significances of number “four” and its embodiment in prehistoric pottery decorations in Iran
مهرنوش شفیعی سرارودی
mehrnooshshafie@yahoo.com
1
مهسا حسن نسب
mahsa.hasannasab@gmail.com
2
استادیار و عضو هیئت علمی دانشکده صنایعدستی دانشگاه هنر اصفهان، شهر اصفهان، استان اصفهان.
کارشناس ارشد صنایع دستی / دانشگاه هنر اصفهان
میان اقوام و فرهنگها، برخی اعداد اهمیت ویژهای دارند و به نظر میرسد که عدد چهار در فرهنگ و هنر ایران بهویژه هنر سفالگری، از اولویتی خاص برخوردار است. سفالگران با منقوشکردن سفالینه ها، از آنها به عنوان جایگاهی برای بیان افکار، عواطف و تجسم باورهای خود بهره میگرفتهاند. با بررسی سفالینههای پیش از تاریخ در ایران، به نقوشی برمیخوریم که بر پایۀ تقسیمات چهارگانه تصویر شدهاند. پژوهش حاضر به این سؤال اصلی میپردازد که این نقوش چه مفاهیمی را برای مردمان آن زمان داشته است؟ و نگاهی پیرامون مفاهیم، نمادها و کاربرد عدد چهار و علت حضور این عدد در سفالینههای پیش از تاریخ در ایران دارد و در تلاش است که تلقی انسان نخستین را از این عدد در چگونگی پیدایش برخی نقوش ذکر کند. روش این پژوهش توصیفی - تحلیلی بوده و گردآوری اطلاعات آن به شیوۀ اسنادی انجام شده است. از نتایج این پژوهش برمیآید که نمود عدد چهار در بستر سفالینهها، با فکر و اندیشهای پایدار و عمیق گره خورده است که با ماهیت سفال _که به دلیل نقش عناصر چهارگانه در ساخت آن، بالقوه «چهار» را در ساختارش داراست_ بیارتباط نیست. همچنین با توجه به شناخت انسان از چهارگانههای موجود در طبیعت و اهمیت آنها در زندگی وی، و نیز به سبب دامنۀ محدود حس عددی انسان و این که چهار احتمالاً برای بشر نخستین نماد آخرین حد شمارش بوده است، میتوان مفاهیمی چون طلب برکت و حاصلخیزی برای گیاهان، باروری و بقای حیوانات، غلبۀ انسانها بر نیروهای شر و جز اینها را به این نقوش نسبت داد. همچنین نتایج این تحقیق حاکی از آن است که این عدد در قالبها و شکلهای متفاوتی نمود یافته است که در 5 گروهِ نقوش خطی، هندسی، گیاهی، حیوانی و انسانی قابل دستهبندی هستند که میتوان با احتیاط ادعا کرد که بیشترین تجلی عدد چهار در سفالینههای پیش از تاریخ در ایران در قالب نقوش هندسی و کمترین نمود آن در نقوش انسانی بوده است.
Evidently, certain numbers have certain significances for different nations and cultures. Seemingly, number four has a specific significance and priority in Iran’s culture and art, particularly in pottery. Decorating the potteries, the potters have utilized them as a means to express their thoughts, emotions, and realize their beliefs. Studying the potteries of the prehistoric era in Iran, some decorations were found which were shown in tetra-division patterns, in a way alluding to number four. The present study is an attempt to investigate number four and its embodiment in the potteries of prehistoric era in Iran. The significance and embodiment of number four in these potteries are investigated, and the early human’s conception of this number in the emergence of some decorations is also inspected. This study is based on descriptive- analytical method and the gathering of data was done in the method of documentary. The findings of the study indicate that number four had a significant importance in the potteries of the prehistoric era in Iran, and confirmed that it was tied to a deep profound though and most probably expressive of the beliefs of the people. The concepts such as asking for blessing, the fertility of plants, the survival of the animals, human being’s dominance over evil powers, etc. can be attributed to these motifs and decorations. Also the result of this study indicates number four has represented in five different groups categorize as linear motifs and geometric patterns, plant, animal and human motifs. Due to the results we can cautiously claim that number four has represented the most in the geometric patterns and the least in human motifs in Iran’s Prehistoric potteries.
https://negareh.shahed.ac.ir/article_707_eac2e8ad3c3c931c367cb5e07231bea4.pdf
سفال
سفال پیش از تاریخ
نقوش سفال
چهار
مفاهیم اعداد
Pottery
prehistoric pottery
pottery decorations
Number four
the significance of numbers
per
دانشگاه شاهد
فصلنامه نگره
2676-7244
2018-04-21
13
45
72
87
10.22070/negareh.2018.708
708
Research Paper
بررسی نگارهای از نگارهپردازیهای هزارویکشب صنیع الملک با نظریۀ «ادراک دیداری» مکتب گشتالت
Study of One of Sani al-Molk’s One Thousand and One Night Illustrations From Visual Perception Theory of Gestalt
آمنه مافی تبار
a.mafitabar@student.alzahra.ac.ir
1
فاطمه کاتب
nfkateb@googlemail.com
2
منصور حسامی
mansourhessami@gmail.com
3
دانشجوی دکتری پژوهش هنر دانشگاه الزهراء، شهر تهران، استان تهران
دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه الزهراء، شهر تهران، استان تهران.
ریاست دانشکده
اصول کلی مکتب گشتالت، به معنای «کل واحد»، توسط گروهی از روانشناسان آلمانی نیمه اول سده بیستم میلادی تدوین گردیده است. این دیدگاه، مبنی بر نظریههای مربوط به چگونگی سازماندهی بیننده از مجموعة عنصرهای دیداری ساده است که وقتی طبق قانونهای مشخص به کاربرده میشود، به صورت گروههایی در قالب یک مجموعۀ واحد تعریف شده و به کلیت نظام ادراک دیداری میانجامد. پویش و رواج این نوع مطالعهها در عرصه هنرهای تجسمی با نام «رودلف آرنهایم»، نظریهپرداز و روانشناس هنر (2007- 1904) م. گره خورده است. مقاله پیشرو بر اساس اصل سادهسازی نظریۀ «ادراک دیداری» مکتب گشتالت، به روایت «رودلف آرنهایم»، به بررسی و تحلیل یک نگاره مربوط به مجلس شب نودودوم از نگارگریهای هزارویکشب، اثر صنیعالملک (1283/ 1886- 1229/1813) میپردازد. این مقاله به روش توصیفی تحلیلی با بهرهگیری از نمودهای مستند در نگارگریهای صنیعالملک با این هدف انجام میگیرد که در عین برجستهسازی عنصرهای اصلی داستان «علیبنبکار و شمسالنّهار» با همترازنمایی ساختار پنج پارۀ این نگاره، چگونگی بازشناسی مؤلّفههای تصویری در تجسم مفهوم واحد را مورد بررسی قرار دهد. گرچه در پردازش این نگاره دقتنظرکافی به چشم نمیخورد، اما یافتهها نشان میدهد که بیننده (به صورت دریافت ذهنی) میتواند حتی بدون آشنایی با متن داستان، به صورت خودانگیخته، از طریق سادهسازی تصویر به دریافت مفهوم کلّی و بازپروری آن از راه ادراک دیداری گشتالت اقدام نماید و درنتیجه به عنصرهای اصلی تصویر و دریافت کلی مفهوم داستان، دست پیدا کند. همچنین در پهنۀ گستردهتر، با مقایسۀ هر پنج قسمت تصویر مقاله با یکدیگر (به عنوان ابزار پژوهش) میتوان به گشتالت یک «کل واحد» یعنی یگانگی شکل شخصیتها و تفکیک فضاهای اصلی داستان پی برد. در مجموع با این نتیجه، به نظر میرسد که این پژوهش به گونۀ معنیداری با ادراک دیداری مکتب گشتالت در زمینۀ روانشناسی هنر همسویی دارد.
General principles of Gestalt School of Psychology (Unified Whole) are codified by a group of German psychologists in early twentieth century. This approach is based on theories describing how the viewer tend to organize a series of simple visual elements into groups or unified wholes when certain principles are applied, and forms the overall system of visual perception. Development and promotion of such studies in domain of the visual arts is associated with the name of “Rudolf Arnheim”, the art theorist and psychologist (1904-2007). The present article aims to analyze five parts of an illustration of the ninety second night scene from One Thousand and One Night Collection from Sani al-Molk (1813-1886) based on Rudolf Ainheim’s definition of the principle of simplification in “visual perception” theory of Gestalt School. This article is a descriptive analytical study which utilizes the documentary aspects of Sani al-Molk’s illustration aiming to sharpening the contour text structure of “Ali ibn Bokar and Shams al-Nahar”. In addition, by levelling the structure of the five parts of this illustration, the purpose is to study on recognition of the visual components in the embodiment of the same concept. Although this illustration do not seem to be precise enough, the findings show that the viewer, even if not familiar with the story, would be able (by means of mental perceptions) to perceive the whole concept spontaneously, through simplifying the illustration, and reproduce it by means of visual perception of Gestalt, and consequently achieve the main elements of each part of the illustration, and perceive the overall concept of the story. In a broader sense, having compared five parts of this illustration with each other (as a research tool), we can realize Gestalt of a “unified whole”; i.e. the unity of form of the characters, and separation of the main spaces of the story. As a conclusion it seems that this study is significantly aligned with visual perception of Gestalt School in domain of psychology.
https://negareh.shahed.ac.ir/article_708_77d752d769a712a4077af4c1e232b75b.pdf
ادراک دیداری
گشتالت
سادهسازی
کتاب هزارویک شب
نگارههای صنیعالملک
Visual Perception
Gestalt
Simplification
One Thousand and One Night
Sani al-Molk’s Illustrations
per
دانشگاه شاهد
فصلنامه نگره
2676-7244
2018-04-21
13
45
88
103
10.22070/negareh.2018.702
702
Research Paper
پژوهشی بر نگارههای نسخه خطی دیوان حافظ کتابخانه پرینستون
Research on introducing manuscript miniatures of Divan-e- hafiz in Princeton library
ابوالقاسم دادور
ghadadvar@yahoo.com
1
ندا شفیقی
neda.shafighy@gmail.com
2
عضو هیئت علمی, گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
دانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا
اشعار حافظ به دلیل ابهامات پیچیده، معنای غیرصریح و امکانات تفسیری گوناگون قابلیت تصویری کمتری نسبت به شعر دیگر شاعران فارسی زبان دارند؛ از این رو نسخههای مصور کمشماری از دیوان وی در دست است و عمده نمونههای تصویرشده نیز متعلق به عصر صفوی و پس از آن میباشند. مسئله اصلی در پژوهش حاضر معرفی و مطالعه یکی از این نمونههای نفیس و مهجور است که در سال 926 ه.ق پدید آمده و هم اکنون در کتابخانه دانشگاه پرینستون آمریکا نگهداری میشود. این نسخه ارزشمند شش نگاره را در خود جای داده است که کشف تعاملات میان متن شعر و تصویر و همچنین مداقه در ویژگیهای بصری آن هدف نوشتار پیش رو میباشد. روش تحقیق توصیفی- تحلیلی است و گردآوری اطلاعات از طریق منابع کتابخانهای و مشاهده مستقیم صورت پذیرفته است و در پی پاسخگویی به این سوالات است که 1. نحوه تأثیر پذیری نگارگر از متن شعر به چه صورت بوده است؟ 2. مشخصههای بصری و مضمونی نگارههای این دیوان چیست؟ نتایج نشان داد هنرمند نگارگر حتی المقدور و به شیوه قراردادی مرسوم، وفاداریاش را به متن شعر نشان داده است. وی با بهرهگیری از چیدمان مارپیچ عناصر انسانی، گزینش نمادین رنگها و فضاسازی تمثیلی، سعی در القای تصویری هماهنگ با مفاهیم عرفانی اشعار حافظ داشته و با تکرار نمادپردازیها و صورتها در موضوعات مشابه فضای تجسمی متناسب با مضمون را پدید آورده است.
Because of complex ambiguities, non- explicit meaning and different interpretation facilities of Hafiz poems, have few visual capabilities than other lyrics of Persian poets. Therefore a few number of illustrated manuscripts of his Divan is available and major examples are also belong to the Safavid era and after it. The main issue in this study is Introduce and study one of these exquisite and obsolete example that created in 926 AH and is now keep in library of Princeton University in America. This valuable manuscript has 6 miniatures that the aim of this paper is to explore the interactions between poetry and images and also Accuracy in visual features. The method of study is descriptive-analytic and Information collected through library resources and direct observation. The results in answer to the general question "How are the qualities of the visual elements of miniatures in relation to the lyrics?" show: Painters as far as possible with common contractual practices, has shown his loyalty to the lyrics. He utilizes spiral arrangement of human elements, selection of symbolic color and allegorical space, trying to instill picture in accordance with the mystic terms of Hafez's poems and has created the visual space fits with the theme by repeating symbolism and forms in similar topics.
https://negareh.shahed.ac.ir/article_702_bcf10832ec21ec1a21678f3f7660d590.pdf
نگاره
دیوان مصور حافظ
کتابخانه پرینستون
عصر صفوی
.Miniature
Manuscript
Divan-e- Hafiz
Princeton Library
Safavi era
per
دانشگاه شاهد
فصلنامه نگره
2676-7244
2018-04-21
13
45
104
115
10.22070/negareh.2018.703
703
Research Paper
سنجش تاریخی و تطبیقی ویژگیهای فنی و نقش پردازی دَرهای چوبی موزه بزرگ خراسان
Historical and comparative assessment of artistic and technical features of wooden doors of Khurasan Museum
علیرضا شیخی
ar.sheikhi59@yahoo.com
1
احمد تندی
tondi@art.ac.ir
2
صمد سامانیان
samanian_s@yahoo.com
3
استادیار دانشکده هنرهای کاربردی، دانشگاه هنر، تهران
هیات علمی دانشگاه هنر
دانشیار و عضو هیئتعلمی دانشکده هنرهای کاربردی ،دانشگاه هنر تهران
در میان آثار تاریخی چوبی مجموعه حرم رضوی، درهایی وجود داشته که با اجرای طرح گسترش و توسعه حرم، در دوره معاصر به انبار سازمان میراث فرهنگی خراسان در آرامگاه فردوسی منتقل شده است. این درها، در اثر آتشسوزی انبار، در سال 1391 و سوختن قسمتی از آنها، به مجموعه مصلی و در طی سال اخیر به مخزن موزه بزرگ خراسان راه یافته است. بررسیها نشان از آن دارد که از چهار دَرِ مورد مطالعه، یک دَر، دارای کتیبهٔ شعر بوده و با استناد به یافتههای برنارد اوکین متعلق به مدرسه بالاسر است و سه دیگر، فقط دارای تزیینات است. دَرها، کتیبه تاریخی ندارد و سوال اصلی، پیرامون سنجش تاریخی دَرهای چوبی محفوظ در موزه خراسان بزرگ با تکیه بر اطلاعات فنی و هنری ای آثار است. با مطالعات تطبیقی در اسناد و مدارک تاریخی و تزئینات وابسته به معماری دارای تاریخ (بهویژه کاشی، از آن جهت که شیوهٔ طراحی، با آثار چوبی همانندی داشته و تاریخ ساخت مشخص دارد) ، فرضیه پژوهش بر این امر بنیان گرفته است که ساخت آثار مذکور به دوران شاهرخ تیموری برمیگردد. پس از بررسیهای دقیق روشن شد که شباهت بین شیوهٔ منبت جَست، در آثار مورد بررسی با سایر آثار چوبی منتخب در خراسان و مازندران دوره تیموری،حروف و پیکرهبندی کتیبهٔ روی دَرِ مدرسه بالاسر (دَرِ شماره 1) و عناصر تزئینی دَرِ مذکور، به همراه سه دَرِ دیگر، با کتیبهها و عناصر تزئینی کاشیکاری مسجد گوهرشاد، مسجد شاه، مدرسه غیاثیه خرگرد، آرامگاه شیخ ابوبکر تایبادی و همچنین دَرِ مسجد جامع طرقبه، صندوق موزه ویرانی مشهد، دَرِ مسجد بالاسر، به عنوان آثار شاخص دارای تاریخ، در حوزه تزئینات وابسته به معماری عصر تیموری، به یافتن جواب در تایید فرضیه کمک میکند. گردآوری اطلاعات عمدتا بر شیوه میدانی استوار و عکسها توسط نگارنده جمعآوری شده است. تدوین مقاله به روش توصیفی، تطبیقی و تحلیلی در دو بخش است:پس از معرفی و مطالعه نوع روسازی و شیوهٔ منبت آثار،به بررسی و تطبیق نوع نوشتار کتیبه دَرِ مدرسه بالاسر پرداخته شد و سپس مطالعه اشتراکات عناصر تزیینی چهار دَرِ مذکور با تزئینات وابسته به معماری، در حوزه کاشی و چوب در آثار شاخص دارای تاریخ دوره شاهرخ تیموری، مدّ نظر قرار گرفت با مطالعه تطبیقی این سه بخش، نوشتار به این منتج شد که تاریخ دَرهای چوبی مدرسه بالاسر، محفوظ در موزه کوهسنگی، به سه دهه اول قرن نهم هجری برمیگردد.
Among the wooden works of the Holy Shrine’s collection there have been doors That are transferred to the store of Cultural Heritage and Tourism Organization of Khorasan in the tomb of Ferdowsi with the implementation of the expansion of the shrine in the various periods .That works has been transferred to Mosalla collection and in recent years to the Kurasan museum, following the store fire in 2012 AM and burning part of the doors. Studies show that there is an inscription on the the door of Balasar school, according to the findings of Bernard Okin and other three doors have decorative motives only. The doors are not historical inscriptions and the main question is about the historical assessment wooden doors at the Museum of Greater Khorasan relying on the technical and artistic works. Comparative studies of historical documents, The study was based on the hypothesis that the works made during Shahrukh e timuri period. It became clear after scrutiny that helps to find solution in the confirmation of hypothesis the similarities between the decorative elements and inscription on the Balasar school door and decorations on the other three doors with the tile elements Ghoharshad mosque, Shah mosque, Ghiasiye Khargherd school and Tomb of Sheikh Abu Bakr e Taybadi, also the door of azqhad Jame mosque,the box of Mashad Virani museum and the door of Balasar mosque as works in the field of architectural decoration Timurid era. This study was done using descriptive, comparative and analytical methods in two parts. Firstly, analyzing and comparing of style of writing of Balasar school door's inscription and secondly similarities studying of decorative elements doors with decorative architecture ( in two part: tile and wood) of outstanding works in shahrukh period. Data collection is based on field study and photos collected by author. With comparative study of the three sections of this article resulted in the history of wooden doors of Balasar school's, preserved in the Khurasan Museum built in the first three decades of the 9th century
https://negareh.shahed.ac.ir/article_703_635b15b0257c3ec3fb4974de770357fd.pdf
تیموری
موزه بزرگ خراسان
آثار چوبی
کاشیکاری
کتیبه نگاری
نقش و تزیین
Timurid period
Kurasan museum
Wooden doors
Tiling
inscriptions
Motif and decorations
per
دانشگاه شاهد
فصلنامه نگره
2676-7244
2018-04-21
13
45
116
125
10.22070/negareh.2018.709
709
Research Paper
بررسی و مطالعۀ سفالهای زرینفام نویافتۀ آوه
Review and Study of Newfound Golden Potteries in Aveh
آرش لشکری
lashkari.arash@gmail.com
1
استادیار گروه اسلامی پژوهشکده باستان شناسی
سفالهای بدستآمده در محوطه آوه با رعایت تقدم و تأخر زمانی از پیش از تاریخ تا دوران تاریخی و دوران اسلامی را دربرمیگیرد که بیشترین آنها مربوط به دورۀ ایلخانی و سفال زرینفام است. اهداف اصلی این پژوهش، معرفی و تحلیل نقوش سفالهای زرینفام آوه و شناخت منشأ تولید چنین ظروفی در این منطقه است. سؤالات اصلی پژوهش عبارتاند از اینکه: 1- عناصر اصلی تزئینی سفالهای زرینفام آوه، چه نقوشی هستند؟ 2- چه میزان همانندی و تفاوت میان نقوش تزئینی سفالهای زرینفام آوه با نقوش تزئینی سفالهای زرینفام سایر مراکز ایران وجود دارد؟ نتایج پژوهش نشان میدهد که نقوش تزئینی سفالهای زرینفام آوه به نقوش انسانی، حیوانی، گیاهی و هندسی قابل تقسیم است و علیرغم وجود شباهتهایی کلی در ترکیببندی نقوش تزیینی با سایر مراکز تولید اینگونه سفال، با وجود تفاوتهایی در صورتنگاری زنان از جمله گسستگی ابرو، قرارگیری نوع خاصی از تاج بر سر زنان آوهای (تاج دو لبهای)، هالهای به رنگ آبی در اطراف آنها و بدست آمدن آثاری از تولید سفال همچون جوش کوره، به احتمال بسیار منطقۀ آوه را میتوان مرکز تولید اینگونه آثار در نظر گرفت.این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی و بر اساس مطالعات کتابخانهای و میدانی به سرانجام رسیده است.
Considering the priority of time, obtained potteries in Aveh cover prehistory and pre-Islamic and Islamic eras, most of which belong to the Ilkhanid period. One of the main objectives of this research, along with introducing and analyzing the paintings of the Aveh's lusterware, is the recognition of the production origin of such containers in this district. The main research questions are as follow: What are the main decorative drawings on the Aveh's lusterware? How much similarities and differences exist between decorative drawings on the Aveh's lusterware and the patterns of decorative paintings on the potteries belong to other parts of Iran? Results show that decorative paintings on the Aveh’s lusterware could be divided into human, animal, herbal ad geometric patterns. Despite the similarities of these patterns with the other pottery-making centers, and contrary to differences in women's face including discrete eyebrow, more fitness in face, wearing a special kind of crown by them, and existence of a blue light of corona around them, and, furthermore, finding the traces of pottery production in this area such as boiling furnace, indicate that most probably, Ave can be regarded as the main center of producing such monuments. We hope this investigation starts a new way towards the outspread realm of producing lusterware in Iran. This research has been constructed using descriptive-analytical methodology and based on library and field studies.
https://negareh.shahed.ac.ir/article_709_c4707b379d9b25d777116f4bb3de0df2.pdf
ایلخانیان
آوه
سفال زرینفام
The Ilkhanids
Aveh
lusterware