per
دانشگاه شاهد
فصلنامه نگره
2676-7244
2012-06-21
7
22
5
24
45
Research Paper
بررسی تطبیقی نگارگری مکتب دوم تبریز و باغ ایرانی در دورۀ تیموری و صفوی
Comparative Studies on Miniatures of Tabriz School and Iranian Gardens Architecture in Timurid and Safavid epochs
در اواخر سدۀ نهم در بطن تجریدگرایی نقاشی ایران تمایلی آشکار به بازنمایی جهان محسوس زاده میشود. گرایش به واقعگرایی که ابتدا در نگارگری مکتب هرات و در نگارههای بهزاد پدیدار شد همچون خط پیوستهای آثار هنرمندان اواخر سدۀ نهم و دهم ه.ق را به هم پیوند میدهد. با انتقال بهزاد به تبریز هنرمندان نگارگری مکتب دوم تبریز به پیروی از سنت بهزاد، بیآنکه با بینش آرمانی هنر نقاشی قطع رابطه کنند، نگاهشان را به طبیعت، انسان و محیط زندگیاش معطوف میدارند. در این مکتب نقاشی با معماری و ادبیات فارسی بهم میپیوندند. نقاش از مضامین متنوع ادبی مایه میگیرد، اشخاص و صحنههای داستان را مینمایاند و در این میان بیشترین استفاده و کاربرد را از طبیعتی بهنام باغ میگیرد. هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیرپذیری نگارگری مکتب دوم تبریز از باغ ایرانی است که مقایسۀ تطبیقی میان این دو با بررسی منتخبی از نگارههای شاهنامه تهماسبی و خمسۀ تهماسبی معرفی شده است. بررسی نگارهها این سؤالات را مطرح میکند که چه اندازه باغهای تصویرشده در جهت واقعیبودن و بازنمایی باغ ایرانی تأکید دارند؟ کدام ویژگیهای باغ در تصاویر با باغ ایرانی در دورۀ تیموری و صفوی تطبیقپذیر است؟ روش تحقیق در این مقاله از نوع توصیفیـتحلیلی است و برای گردآوری اطلاعات از روش مطالعات کتابخانهای استفاده شده است.
نتایج حاصل بیانگر آن است که این آثار طرح باغ ایرانی را با تمام عناصر کالبدی طبیعی و انسان ساخت تصویر میکنند؛ حصار، بنای ورودی، کوشک اصلی، عمارت اندرونی، جویها، حوضها، گلها و گیاهان، کارکردهای باغ و فعالیت آدمیان درون آن با نظمی آشکار اما با بیانی ویژۀ نگارههای ایرانی در این آثار دیده میشوند. باغ ایرانی در نگارهها در دو مقیاس معرفی شده است: ۱. در مقیاس معماری که ابنیه در آن بهصورت مظروف در باغ مستقر میشود؛ ۲. در مقیاس طبیعت که باغ تنها بخشی از طبیعت است. در مقیاس معماری باغ در زمینی وسیع و خارج از بافت متراکم شهر ساخته شده است و ترسیم باغ در مقیاس طبیعت نشان میدهد که قسمتهایی از باغ صرفاً بهمنزلۀ تفرجگاه، گردش و شکار در محدودهای از طبیعت در نظر گرفته شده است. از طرف دیگر، مقایسۀ نگارهها با باغ ایرانی در دورۀ تیموری و صفویه این نکته را آشکار میکند که غالب ویژگیهای باغ در نگارهها متناسب با ویژگیهای باغ ایرانی در دورۀ تیموری است که همین مطلب تأثیر دورۀ تیموری بر دورۀ صفویه را به اثبات میرساند.
Architecture is an art to regulate space ، and one of important elements in architecture is a nature named garden which is a part of architecture. But ، always for comprehend architecture of garden and relationship of its elements , there are many obstacles. Perhaps in this situation , the most useful way is referring to tourists’ travel account ، and verifying the pictures of hand writing copies.In miniature of Tabriz school , nature exists as a supplementary factor. This research is done with the goal of verifying the impressionable of miniatures of Tabriz school from Iranian garden architecture in first part of ۱۰th century of Hejira , similar and deferent points of these two elements are introduced by verifying the selected miniatures of Tabriz school. Research method is based on descriptive ، analytic and comparative reasoning and presenting statistical charts. The theories of this research shows: The trend to realism in Persian paintings, which originally appeared in Bihzad paintings in Herat school, like a continuous line, has connected paintings of late ninth century to tenth century of Hejira. and by moving Behzad to Tabriz the miniaturists of Tabriz school ، by following Behzad’s tradition , without disconnecting with ideal conceptions in his paintings, have focused their view point on nature , human and his life; but obvious differences are seen between miniatures and garden architecture that most of these cases emphasize on effect of garden architecture of Timurid epoch on garden architecture of Safavid epoch.
https://negareh.shahed.ac.ir/article_45_4af95c09e054764847db7f698e25a0a6.pdf
باغ ایرانی
نگارگری مکتب دوم تبریز
شاهنامۀ تهماسبی
خمسۀ تهماسبی
Iranian Garden Architecture
Miniatures of Tabriz School
Tahmaspi’s Shahnameh
Tahmaspi’s Khamseh
per
دانشگاه شاهد
فصلنامه نگره
2676-7244
2012-06-21
7
22
25
38
46
Research Paper
ریشه یابی آداب و رسوم ایلخانان در شاهنامۀ ابوسعیدی با تأکید بر نگارههای سوگواری
Finding the origin of patriarchs customs and adapt them with Abu Saied Shahnameh with emphasis on the mourn illustrations
علی اصغر شیرازی
a-shirazi41@yahoo.com
1
صفورا قاسمی
samira.ghasemi2011@gmail.com
2
استادیار و عضو هیئت علمی دانشکده هنر دانشگاه شاهد
دانشجوی کارشناسی ارشد رشتۀ پژوهش هنر دانشکدۀ هنر دانشگاه شاهد
آداب و رسوم و سنتهای اجتماعی در بستر زمان و با تغییر حکومتها همواره به شکلی تازه جلوهگر شده است. این سنتها در مراسم مختلف، از جمله سوگواری، حضور داشتهاند. مغولان نیز در ابتدا به واسطۀ نوع زندگی بدوی خود آداب و رسوم خاصی داشتند که در انواع فعالیتهای روزمرهشان ظهور داشت. ایشان به این سنتها، که در برخی موارد ریشه در اعتقاداتشان داشت، تا سالها پس از حمله به ایران و استقرار و ایجاد حکومت عمل میکردند. پس از گرویدن ایشان به دین اسلام برخی از این سنتها حذف و برخی دچار تحولاتی اساسی شد، اما برخی از آنها از بین نرفت.
ایلخانان مغول در جهت اهداف سیاسی خود به تألیف کتب تاریخی و مصورسازی آنها (همچون شاهنامه) پرداختند. این کتابها آمیزهای از وقایع دورۀ تاریخی ایلخانان است. شاهنامۀ ابوسعیدی از جملۀ این آثار است که در آن نگارههایی با مضمون سوگواری وجود دارد.
هدف این پژوهش بررسی آداب و رسوم ایلخانان مغول و چگونگی انعکاس آن در نگارههای شاهنامۀ مذکور با موضوع سوگواری است. بدین منظور، با بررسی مذهب و آداب و رسوم ایلخانان، بهویژه در سوگواری و آداب تدفین، و مطابقت با چهار نگاره از شاهنامۀ ابوسعیدی با موضوع سوگواری پاسخ به این سؤال پی گرفته میشود که آداب مورد نظر چگونه در چهار نگاره از شاهنامۀ ابوسعیدی با موضوع سوگواری ظهور یافتهاند. بر این اساس، آداب و رسوم مربوط به سوگواری در آن دوره مطرح شده و در نگارههای مذکور بررسی شده است. یافتههای این مقاله گویای آن است که نگارههای مذکور سنتهای ایلخانان در اجرای مراسم سوگواری را نشان میدهند و با آنچه در منابع تاریخی از آداب و رسوم مردم آن زمان آمده است تطبیقپذیرند.
این مقاله به روش توصیفی- تحلیلی انجام گرفته و اطلاعات آن به شیوۀ کتابخانهای گردآوری شده است.
Social customs and traditions have been changed in different periods of the time and with the changes of governments and have always manifested in new forms. These differences could be seen in the ceremony of mourning. Mongols in the beginning, because of their primitive life, had certain customs that prominently were appeared in their daily activities. They had acted based on costumes which had rooted in their beliefs, even years after attacking Iran and establishing government. Although after following Islam, some of these traditions underwent basic changes, some others remained the same. Having political aims, the patriarch decided to write historical books and illustrate them (such as the Shahnameh). These kinds of books are combinations of historical course of events of patriarchies period which their traditions outstandingly observed in them. Abu Saied’s Shahnameh is one of the important manuscripts of that period which its illustrations show the traditions of their time.This paper studies on illustrations with the subject of mourning. Now the main question is that: How these illustrations reflect Mongolian mourning traditions? Check the roots of these traditions in four paintings with the theme of mourning is the main purpose of this paper that its method is descriptive - analytical study and The information is compiled Through the library method.Based on this research, those customs that had related to mourning ceremonies of that time are mentioned and have been studied in illustrations. Also the most important resulting findings say, these illustrations show common traditions that patriarchies perform in their mourning and it is compatible with what is in the historical sources of the people’s customs on that time.
https://negareh.shahed.ac.ir/article_46_0ebaf4154ba1f26d76f7af49777d6c43.pdf
آداب و رسوم
سوگواری
ایلخانان
مغول
شاهنامۀ ابوسعیدی
نگارگری
customs
mourning
patriarch
Mongol
Abu Saied Shahnameh
Persian painting
per
دانشگاه شاهد
فصلنامه نگره
2676-7244
2012-06-21
7
22
39
56
47
Research Paper
تبیین جنبههای نوآورانه و خلاقیت تصویری در شهنامۀ قاسمی
Exploring of innovative and visual creative aspects in Ghasemi Shahnama
سیدعبدالمجید شریفزاده
s_a_majidsharifzade@yahoo.com
1
محمدعلی رجبی
2
حبیبالله آیتاللهی
habbib_ayat@yahoo.fr
3
دانشجوی دکتری پژوهش هنر دانشکدۀ هنر دانشگاه شاهد، شهر تهران، استان تهران
عضو هیئت علمی و مربی دانشکدۀ هنر دانشگاه شاهد، شهر تهران، استان تهران
عضو هیئت علمی و دانشیار دانشکدۀ هنر دانشگاه شاهد، شهر تهران، استان تهران.
با ظهور دولت صفوی، که استقلال ایران همراه با تفکر شیعی اساس نظام حکومت قرار گرفت، شاهنامهنویسی نیز با هدف بیان دلاوریها و لیاقت پادشاهان صفوی و ذکر حقانیت تفکر شیعی مجدداً مطرح شد. از این آثار میتوان شهنامۀ ماضی اثر قاسمی گنابادی را نام برد.
مقالۀ حاضر به بررسی نسخهای از شهنامۀ ماضی میپردازد که بهصورتی خاص در کنار منظومۀ حماسی دیگری با عنوان ظفرنامه (تمرنامه) اثر هاتفی همنشین شده است.
هدف این پژوهش بررسی ویژگیهای صفحهآرایی و ترکیببندی و انگیزههای تولید این نسخۀ بدیع است. این مقاله بهروش توصیفیـتحلیلی نوشته شده و اطلاعات آن بهروش کتابخانهای جمعآوری شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که در نحوۀ نگارش متن و کتابت اشعار در جدولهای عمودی و در حاشیۀ صفحات گونهای صفحهآرایی جدید در کتابآرایی ارائه شده و ویژگیهای شخصیتی تیمور و شاهاسماعیل اول، بهعنوان صاحبان قدرت، در ترکیببندی خاص نمایش داده شده است. همچنین، انگیزۀ آفرینندۀ اثر برای القای جانشینی صفویان بهجای تیموریان با نمایش اسماعیل اول در کنار تیمور عامدانه صورت گرفته است و در القای برتری و بزرگی این دو در ترکیببندیها تأکید شده است.
With the appearance of Safavid dynasty that Iranian independence interwoven with Shia thought, formed governmental foundation, Epopee Writing was considered aiming expression of authority and courage of Safavid Kings as well as legitimacy of Shia thought i.e. Heidari Invasion (Hamleh Heidari), authored by Mirza Bazel and Past Epopee (Shahname Mazi) by Ghasemi Gonabadi are two sampels of this type.This paper tries to study a special version of Past Epopee (Shahname Mazi) which is accompanied with another heroic epopee named Zafarnameh (The Epistle of Victory) (Timor Nameh) by Hatefi in a special form.This research aims to investigate the particular features of these illustrations like: page layout، composition and production motivations of this unique version. This article have been written by descriptive-analytical research method and the information was gathered using the library. The results show a modern page layout in book design in writing verse and poem in vertical tables and margins simultaneously tries to indicate Timour and Shah Esmail personalities as high-rank authority in composition. On the other hand، the creator of art work in order to show Safavid substitution with Timurid, has deliberately drawn Shah Ismail I, beside Timur and also has emphasized on their superiority and great inspiration in composition.
https://negareh.shahed.ac.ir/article_47_f60d85951cd9d00a58b97b9a2a51b9f0.pdf
کتابآرایی
نگارگری
ترکیببندی
صفحهآرایی
ظفرنامه
شهنامۀ ماضی
تیمور
شاهاسماعیل اول
قاسمی گنابادی
Book Design، Illustration، Composition، Page Layout، Zafarnameh (The Epistle of Victory)
Past Epopee (Shahname Mazi)، Teymour، Shah Esmail I
Ghasemi Gonabadi
per
دانشگاه شاهد
فصلنامه نگره
2676-7244
2012-06-21
7
22
57
72
48
Research Paper
استمرار نقشمایههای ظروف سیمین دورۀ ساسانی بر نقوش سفالینههای دورۀ سامانی نیشابور
Continuity of motifs in Silver dishes of Sassanian era on Nishapur pottery designs in Samanid period
مجید آزادبخت
majid.azadbakt56@gmail.com
1
محمود طاووسی
tavoosi mahmoud@yahoo.com
2
کارشناسی ارشد هنر اسلامی
استاد گروه پژوهش هنر دانشگاه تربیت مدرس
ساخت اشیای فلزی و سفالین از دوران پیش از تاریخ تا به امروز همواره مورد توجه انسانها بوده است، چراکه درواقع، این گونههای هنری تجلیگاه باورها و اسطورهها و انعکاس جهانبینی حوزههای تمدنی و عرصۀ معناآفرینی و شکوه نامیرای فرهنگهای بشری به شمار میروند. نقوشی که بر این آثار نقش بسته، معرف و بیانگر میراثی مادی و معنوی هستند که این هنرها در آن فضا و زیستبوم بالیدهاند.
در دورۀ ساسانی در انواع هنرها، به ویژه ساخت و پرداخت ظروف سیمین، شاهد بلوغ چشمگیری هستیم که الهامبخش دورههای فرهنگی و هنری پسین و همچنین دورۀ اسلامیاند. علت انتقال این مضامین از هنر ساسانی به هنر اسلامی حضور هنرمندان غیرمسلمان ساسانی و همچنین هنرمندان تازهمسلمان سامانی در نیشابور است. در سدههای نخستین اسلامی، به دلیل منع استفاده از ظروف سیمین، هنر سفالگری غنا و ارزشی بیش از پیش یافت و هنرمندان نقشمایههای ارزشمند ظروف فلزی دورۀ ساسانی را با حفظ ارزشهای مکتبی بر سفالینههای دورۀ سامانی به زیبایی و ظرافت تام و تمام دوباره جان بخشیدهاند. فرضیۀ این نوشتار بدین نحو قابل تدوین است که نقوش شکلگرفته بر سفالینههای این دوره استمرار همان نقوش ظروف زرین و سیمین دورۀ ساسانی در دورۀ اسلامی است که اینبار در فضایی متعالی و معنوی به پشتوانه اندیشۀ دینی و اهتمام به ظرفیتهای مدنی و فرهنگ بومی ایران مشتاق رهایی از استیلای خلافت عربی به عرصۀ هنر ایرانیـاسلامی باریافته است. روش تنظیم مطالب توصیفی، تحلیلی و تاریخی و شیوۀ گردآوری مطالب و دادهها کتابخانهای است
Manufacturing metal and earthenware objects, is important for human being since the prior ages of history up to now. Because these type of art are epitomize of Believes, Myths and is the reflection of ideology of civilization circles and arena of meaning and immortal glory of human cultures.These work’s motifs are explanatory of physical and spiritual heritages which these arts have been grown in that area and settlement. In the other words, in manufacture, polish and decoration of these dishes, we can recognize economic improvements, historical challenges and social condition behind of artistic effects of them. We can see salient maturation in various types of arts, especially in make and polish golden and silver dishes, which are infusing of ulterior cultural and artistic ages and also Islamic ages.Reason of these purports transfer, from Sassanian art to Islamic art, is the presence of Sassanian non-Muslim artists and Samanian new- Muslims in Nishapur. In Islamic prior centuries, because of embargo of golden and silver dishes, pottery art became more important and value and artists, renewed the valuable motifs of metal dishes of Sassanian age by preservation of scholar values on porcelains of Samanian age, in the full beauty and nicety. The hypothesis that we are testing that, in analytical essay, is compliable in a manner that motifs, formed on potteries of this age, is continuity of the same figures on golden and silver dishes of Sassanian age in Islamic age which this time is in divine and spiritual space with religious thought and consideration to Iranian civil qualities and natural cultures, eager to freedom of hegemony of Arabian regimen on renewed Iranian- Islamic art arena. Of course, creativity, the spirit of innovation and construction in art of this age cannot be decreased as an imitation and mere adoption of the past generations heritages. Although Samanian age is the newborn thought age, civil creation and Iranian art’s glory, which is formed by motive of Islamic gratefulness, benevolence and aesthetics, Iranian Renaissance in the Islam frog. Method of concepts adjustment is analytical- historical and descriptive and the method of subject collection and applied data in the essay is librarian.
https://negareh.shahed.ac.ir/article_48_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
ظروف سیمین
دوران ساسانی
ظروف سفالین
دوران سامانی
نیشابور
تعامل هنر ایرانیـاسلامی
Silverware (Silver dishes)
Sassanid (Sassanid Era)
Pottery
Nishapur
Iranian-Islamic Artistic Interaction
per
دانشگاه شاهد
فصلنامه نگره
2676-7244
2012-06-21
7
22
73
84
49
Research Paper
بررسی و فنشناسی تحول هنر نقاشی در دورۀ اول قاجاری
Survey on ways of painting development in the first part of Qajar period
سیامک علیزاده
siyamak_micheal@yahoo.com
1
استادیار دانشکدۀ هنر دانشگاه شهیدچمران، شهر اهواز، استان خوزستان.
در دورۀ قاجار ایران شدیداً تحت تأثیر پیشرفتهای صنعتی و دیگر جاذبههای اروپایی قرار گرفت و از ورود افکار و محصولات آنها استقبال شد. این روند بر هنر ایران نیز کمکم اثرگذاشت، اما مسلماً بعضی از سنتهای پایدار به جای ماند. در این دوگانگی نوعی پیوستگی شیوۀ نگارگری اواخر دورۀ صفوی با سبک قاجاری دیده میشود، اما فرنگیمآبی، که ازاواخر صفوی شروع شده بود و اوج آن در دورۀ اول قاجاری ادامه یافت، نهفقط درصحنهها وترکیببندیها و مناظر و نقشمایهها و طبیعتنگاری سبک اروپایی، بلکه در بهکارگیری انواع مواد و مصالح و روشهای ساخت اثر نیز آشکار شد. برای بررسی این موضوع و همچنین با توجه به نوع تحقیق در این مقاله که کاربردی است از شیوۀ توصیفی و تحلیل محتوا همراه با استفاده از مطالعات و پژوهش کتابخانهای وآزمایشگاهی و همچنین از نتایج علمی تجزیۀ مواد برای شناخت ساختار و روشهای بهکاررفته استفاده شده است. ماحصل این شناخت تکمیل قطعاتی از تاریخ هنر در زمینۀ نقاشی و از نظر فنشناسی بهرهگیری از آن برای حفاظت و مرمت بهتر آثار مربوطه همراه با حفظ ویژگی اصالت آنها را در پی دارد که از نتایج اصلی این مقاله محسوب میشود.
In Qajar era, Iran was strongly influenced by European industrial developments and other attractions and welcomed the arrival of their ideas and products. This process has gradually influenced on Iranian art, but certainly some traditions remained stable. Therefore, a kind of continuity in late Safavid era painting with Qajar style was seen, these western techniques started from late Safavid era and peak in Qajar period, Not only in scenes and the composition and landscape and epidiascope and European nature writing, but also work in various manufacturing techniques are apparent. Therefore the main questions of this article are: What was used techniques for artistic expression In Qajar period? Whether same techniques were followed in Safavid era or using western techniques and imported vestige brings new vestige? This type of research is applied and describes methods through library and a laboratory studies result of scientific analysis techniques for understanding the structure has been used. Knowing more secrets and techniques used to protect and better restoration is considered as the results of this paper.
https://negareh.shahed.ac.ir/article_49_ef1394c3ecd89f88423420e0fb05ea3c.pdf
نقاشی دورۀ قاجار
رنگ روغن
بست
زمینه
رنگدانه
Qajar period paintings
oil painting
medium
ground
pigment
per
دانشگاه شاهد
فصلنامه نگره
2676-7244
2012-06-21
7
22
85
102
50
Research Paper
قابلیتهای هنر کمینه (مینیمال) در گرافیک محیطی شهری با تأکید بر نمونههای دیوارنگارههای شهری ایران
The usage of minimal art in city environmental graphic emphasizing on urban graffiti samples in the cities of Iran
زینب مظفریخواه
mozafari69@yahoo.com
1
اصغر کفشچیانمقدم
kafshchian@yahoo.com
2
دانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشکدۀ هنر، دانشگاه شاهد، شهر تهران، استان تهران
استادیار، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، شهر تهران، استان تهران
در قرون نخستین بشر برای رسیدن به برخی اهداف، با توجه به امکانات محدود، آثاری بر روی دیوار غار خلق میکرد که جنبههای آیینی و جادویی داشتند. گذشت زمان و پیشرفت علم و تکنولوژی، تغییر مواد، تنوع در سلیقهها، ایدهها و غیره باعث شده است هنر در حیطههای مختلف کارکرد داشته باشد. از جمله گرایشهای هنری که حیطۀ اجرایی گسترده و چندوجهی در تعریف و اجرا دارد نقاشیدیواری است. در دنیای معاصر، دیوارنگاری در جایگاه یکی از مظاهر هنر شهری و مردمی جلوهگر شده است. هرچند کاربرد نقوش، رنگها و عناصر تزیینی برای زینت بخشیدن به معماری از دوران کهن متداول بوده است، با تغییر در ساختارهای شهری در دوران معاصر و ایجاد مفاهیم جدید شهرنشینی، هنر دیوارنگاری نیز دستخوش تغییراتی شده است. در عصر حاضر، برای خلق اثر دیواری تنها به اجرا بر روی دیواری عمودی با ابزاری چون قلممو و رنگ اکتفا نمیشود، بلکه شاهد ارائۀ آثارِ متفاوتی هستیم که گاه با آثاری از گرایشهای مختلف هنر جدید مانند هنر کمینه رقابت میکنند و از ویژگیهای این هنرها در خلق آثار دیواری بدیع و نو بهره گرفتهاند.
پژوهش حاضر تلاشی است در جهت بیان ظرفیتها و قابلیتهای دیوارنگاری معاصر و گرافیک محیطی ایران و میتواند جهت آرامسازی فضای شهری، که شالودۀ اصلی آن است، اهداف تزیینی و اصول ساختاری هنر کمینه (مینیمال) مورد توجه قرار گیرد. هدف این مقاله بررسی دیوارنگاری با نظر به هنر کمینه (مینیمالیسم) است و همچنین شناخت و چگونگی بهرهگیری از تواناییهای این هنر برای پویاکردن آثار دیواری و محیطی در سطح شهر. پژوهش کاربردی حاضر بهروش توصیفی، تحلیلی و تطبیقی صورت گرفته و گردآوردی اطلاعات آن بهشکل کتابخانهای و میدانی انجام شده است. در این راستا، ابتدا هنر کمینه و دیوارنگاری معرفی میشود و سپس به بررسی وجوه اشتراک و افتراق این هنر با دیوارنگاری پرداخته میشود. سپس چگونگی بهرهگیری از ویژگیهای هنر کمینه در دیوارنگاری معاصر و گرافیک محیطی ایران برای خلق آثار جدید بررسی شده و پیشنهادهایی برای استفادۀ مفید از هنر کمینه در فضاهای شهریِ ایران ارائه میشود.
Centuries ago، human being، having limited facilities، started to create art works on cave walls in order to achieve some of his everyday life goals. These art works enjoyed different liturgical and magical accepts.The passage of time، the progress in science and technology، change of the materials، diversity of the tastes and ideas، etc. caused art to be used in different other aspects of life. One of the branches of art which has a wide range of multifaceted definition and performance and run the executable, is graffiti. In today’s world، graffiti is considered as one of the symbols of urban، pop art.Although, Painting، colors and other decorative elements for beautifying the architecture have been commonly used since the ancient era، yet، by the change in the cities' structure and the appearance of new urban terms in modern world، graffiti has also changed.Todays، graffiti is not only found on walls and by common tools like brush and paint but we now witness a variety of artworks which can compete with other branches of art such as minimal art and has borrowed many of their characteristics in creation of new stylish works.This study tries to represent some of the delicacies and capabilities of the modern graffiti and environmental graphic in Iran which can be used as a mean to beautify the urban environment -as the main role of this art- decoration and as the structural principals of minimal.This study aims to represent a comparative- analytical study of graffiti with a look at modern arts such as minimal art and to help to identify graffiti and how to enjoy the capabilities of this art for making the environmental art and wall artworks dynamic throughout the city.This study is a practical one، based on descriptive، analytical- comparative principles.The collection of data in this study has been library- based and field- based.at first، the minimal art and graffiti have been introduced and then the similarities and differences between those ۲ have been elaborated on and that minimal art can represent possibilities for graffiti artists by which they can create unique artworks in Iranian graffiti. at the end، the use of minimal art in modern graffiti and environmental graphic in Iran has been discussed on and suggestions for effective use of this art in urban environment of Iran have been represented.
https://negareh.shahed.ac.ir/article_50_d83c8481daba185e9cedf13c613b1475.pdf
نقاشی دیواری
دیوار
هنر کمینه
دیوارنگاری ایران
گرافیک محیطی ایران
graffiti
wall
minimal art
graffiti in Iran
environmental graphic in Iran