@article { author = {Mobini, Mahtab and Esmaili, Sheida}, title = {Study of the images of Medical manuscript, “Tashrih Al-abdan”}, journal = {Negareh Journal}, volume = {12}, number = {44}, pages = {147-161}, year = {2017}, publisher = {Shahed University}, issn = {2676-7244}, eissn = {2676-7244}, doi = {10.22070/negareh.2017.667}, abstract = {Undoubtedly, paintings of Islamic manuscripts era, like other arts in this period are affected by earlier periods. The objective of this study is to evaluate the images in medical manuscripts that have been rarely mentioned in researches. Since these images have scientific content, addressing the issue and proportions of the art is not considered a priority in them. However, these images have a significant impact on understanding the implications of the text where no other word is expressive and only an image can explain the content. The main subject is about a book called "Tashrih al-Abdaan" by Ibn Elias Shirazi who has used drawing of the human figure to show different body organs. Being intrepidly simple, the images present innovations that have no similar sample in eight century. The aim of this study is to introduce and review the images in the book, the origins of these images and analysis of the figures that are stimulating in terms of proportions, simple sketching, and realism and so on. In this context, questions arise: Where are the roots of these images? In this study, descriptive-analytical and library research methods were used to collect information. While examining several manuscript of this book, I found similar features in images, which show that each version somehow has borrowed or copied some features from its previous version and only the discrepancy among the painters of images has caused differences in details. The results show that the use of dignity perspective by the use of color and change elements has helped to the classifying of parts of the body. Also using the element of imagination and the writing induce the mobility feeling. These figures can be analyzed from the aesthetics point of view, are influenced by the art of their time and have influenced the subsequent periods.}, keywords = {Medical manuscripts,Tashrih Al-abdan,Tashrih Mansouri,Islamic Period,anatomy,Art in Medicine}, title_fa = {بررسی نگاره‌های نسخه‌های خطی پزشکی تشریح الابدان}, abstract_fa = {موضوع این پژوهش بررسی تصاویر نسخه خطی پزشکی به نام «تشریح الابدان» از ابن الیاس شیرازی است که از ترسیم فیگور انسانی برای نشان دادن دستگاه‌های مختلف بدن استفاده کرده است و بندرت بدان در پژوهش‌ها پرداخته شده است. این تصاویر در عین سادگی جسورانه و دارای نوآوری‌هایی است که در قرن هشت هجری نمونه مشابهی ندارد. هدف از این پژوهش ضمن بررسی ریشه‌های این تصاویر، تحلیل پیکره‌هایی است که از حیث تناسبات، ‌ساده نگاری، واقع‌گرایی و... تأمل برانگیزند. پرسش‌هایی در این زمینه مطرح می‌شود :ریشه‌های این تصاویر کجاست؟ تصاویر این نسخه آیا جنبه‌های زیبایی‌شناسی دارد و اصول هنری زمانه در این آثار تأثیرگذار بوده اند؟ در این پژوهش از روش توصیفی- تحلیلی و گردآوری کتابخانه‌ای استفاده شده است. پژوهش حاضر به بررسی ریشه این تصاویر با سه گمانه زنی می‌پردازد: 1. ایران باستان (تحت تأثیر نسخه‌های مانوی 2. یونان (یونان در این مبحث از دانش طب پیشرو بوده است) 3. آسیای میانه (چین و مغولستان سلطه مغول درایران و شباهت‌های این تصاویر به نقاشی‌های چینی). اما در موضوع عناصر زیباشناسی، نتایج نشان می‌دهد استفاده از پرسپکتیو مقامی با استفاده از رنگ و پس و پیش کردن عناصر به طبقه‌بندی اعضای بدن کمک کرده است. همینطور با استفاده از عنصر تخیل و گاه با بهره‌گیری از نوشته و خط، تحرک را القا می‌کند. هنرمند با آزموندن شیوه‌ای نو توانسته از مرزهای اجتماعی و هنری غالب زمانه عبور و با حفظ عنصر خلاقیت به بیان علمی کمک کند.}, keywords_fa = {نسخه خطی پزشکی,تشریح الابدان,تشریح منصوری,دوره اسلامی,آناتومی,هنر در طب}, url = {https://negareh.shahed.ac.ir/article_667.html}, eprint = {https://negareh.shahed.ac.ir/article_667_21409f4012a69fcbc00374d17c085be2.pdf} }