@article { author = {samanian, samad and pourafzal, elham}, title = {A Comparative Study on the Mina’i and Lustre Potteries (6 and 7 AH Centuries) with the Kelila-va-Dimna Manuscript belongs to the Inju'ids Period (707 AH)}, journal = {Negareh Journal}, volume = {12}, number = {44}, pages = {5-19}, year = {2017}, publisher = {Shahed University}, issn = {2676-7244}, eissn = {2676-7244}, doi = {10.22070/negareh.2017.658}, abstract = {This study investigates the composition and visual features of pre-Mongol mina’i potteries (the sixth and the early seventh centuries), Ilkhanid Lustre tiles (Kashan-seventh century) and Kelila-va-Dimna manuscript illustrated in Inju'ids Shiraz school (707 AH). Comparing the visual elements of these works of art which have been drawn during diferent periods, and with different contents and subject matters, it aims at finding out the similar patterns and continuing representations of ancient traditions, the same origin and the context of the similar aspects between the two centuries in these artworks. Research questions are‌:‌1. Which similar patterns have being continuously used in illustrating these artworks? 2. Concerning these similarities, can we consider the Inju'ids Kelila-va-Dimna manuscript to be influenced by pre-Mongol mina’i potteries and Ilkhanid Lustre tiles‌? The research method is analytical- comparative; It has been found that despite the political and social changes as well as influencing different cultures from the sixth to eighth centuries, the continuation of some similar pictorial traditions like the representation of ancient basics in them during these three centuries can be observed. Moreover, interests and cultural policies of the rulers, migration of the artists (especially after the Mongol conquest on Fars), being established the  master and pupil styles systematically and developing the exchange of goods between Shiraz and those cities in which these ceramic objects had being produced (like Ray, Kashan and neyshabour), might be considered to be the reason of being influenced these folios by the ceramics}, keywords = {Mina’i pottery,Lustre Tile,Kelila-va-Dimna,Painting,Seljuk,Ilkhanid,Inju'ids}, title_fa = {تحلیل تطبیقی سفالینه‌های مینایی و کاشی‌های زرین‌‌فام (سده 6 تا 7 هجری) با نگاره‌های نسخه کلیله و دمنه 707 ه.ق آل‌اینجو}, abstract_fa = {این پژوهش به تحلیل ترکیب‌بندی و مطالعه مشخصه‌های‌ تصویری سفالینه‌های مینایی پیش از مغول (سده ششم و اوایل سده هفتم هجری)‌، کاشی‌های‌زرین‌فام ایلخانی (‌کاشان- سده هفتم هجری‌‌) با نسخه کلیله و دمنه آل‌اینجو (شیراز- ‌707 ه.ق) می‌پردازد. هدف از این پژوهش تطبیق مؤلفه‌های تصویری این آثار‌ است که در ادوار مختلف با ماهیت و مضامین متمایزی ترسیم شده‌اند. همچنین در پی ‌یافتن الگوی‌های همانند و زمینه‌های پیدایی وجوه همسان با وجود فاصله زمانی دو سده در آثار مذکور است. سوالات پژوهش عبارتند از: 1- به‌کارگیری کدام الگوهای مشابه در تصویرنگاری آثار مذکور تداوم یافته است؟ 2- آیا می‌توان نگاره‌های نسخه کلیله و دمنه آل‌اینجو را دارای منشأ اثرپذیری مشترک یا ملهم از سفالینه‌های مینایی و کاشی‌های زرین‌فام دانست؟ این پژوهش به شیوه توصیفی- تحلیلی و با رویکرد تطبیقی‌ انجام شده است و گردآوری اطلاعات به شیوه کتابخانه ایی صورت گرفته است. نتیجه پژوهش نشان می‌دهد علی‌رغم دگرگونی‌های سیاسی، اجتماعی و رسوخ فرهنگ‌های مختلف در خلال سده ششم تا هشتم هجری، تأثیرپذیری و استمرار سنت‌های تصویری همانند، نظیر مبانی کهن و باستانی در این آثار مشاهده می‌شود. سیاست‌های فرهنگی‌ حاکمان، بستر‌های اقتصادی نظیر توسعه تبادلات تجاری بین شیراز و شهرهای سازنده این سفالینه‌ها (نظیر کاشان، ری یا نیشابور)‌‌ در این ادوار، شکل‌گیری نظام‌مند آموزش و رواج مهاجرت هنرمندان (به خصوص در ادوار بعد از حمله مغول به فارس)، در ملهم بودن نگاره‌های این نسخه از سفالینه‌های مذکور تأثیرگزار بوده است.}, keywords_fa = {سفال مینایی,کاشی زرین فام,نگارگری,کلیله و دمنه,سلجوقیان,ایلخانیان,آل‌اینجو}, url = {https://negareh.shahed.ac.ir/article_658.html}, eprint = {https://negareh.shahed.ac.ir/article_658_17b850521906b694a270a96aa65b7ed5.pdf} }