@article { author = {Taghizade, Aleme and AliMohammadi Ardakani, javad}, title = {Analysis of the inscriptions as advertising media in Persian architecture}, journal = {Negareh Journal}, volume = {12}, number = {41}, pages = {80-93}, year = {2017}, publisher = {Shahed University}, issn = {2676-7244}, eissn = {2676-7244}, doi = {10.22070/negareh.2017.494}, abstract = {This study seeks to analyze the inscriptions as advertising media in Persian architecture. The purpose of the study, analysis and recognition of the importance of inscriptions finally signifying the place as advertising media, visual identification paper capacity usage of the media analysis inscriptions architecture Iran architecture. In order to study these questions arise: the writing (inscriptions) in Iranian architecture How have you been? In what way can this art concepts and transferring information to be used as an advertising medium? Art as a medium inscriptions in Iranian architecture is it important? The present study sought to answer this question would be. Analytical methodology and data collection through library and documents. The study population included all architectural scrolls from Iran and selective sampling method and as qualitative data analysis are discussed. And during the investigation it was concluded that impressions are important historical information lies in the storage and transfer of information, thoughts and ideas as an advertising medium and the messenger plays an important role. There scrolls accordance with the terms of bio-architecture reflects the social conditions and religious and cultural community as well as the time of writing them a decisive role in the field of cultural and religious propaganda society.}, keywords = {Advertising media,Persian architecture,religious propaganda,writing}, title_fa = {بررسی و تحلیل کتیبه ها به مثابه رسانه تبلیغاتی در معماری ایران}, abstract_fa = {پژوهش حاضر در پی بررسی و تحلیل کتیبه ها به مثابه رسانه تبلیغاتی درمعماری ایران بوده است. از اهداف پژوهش، تحلیل وبازشناسی اهمیت وجایگاه کتیبه نگاری به عنوان رسانه تبلیغاتی، شناسایی ظرفیت های بصری نوشتار وکاربرد آنها درمعماری وتحلیل جایگاه رسانه ای کتیبه نگاری درمعماری ایران است. در راستای پژوهش این سوالات به وجود می آید: جایگاه نوشتار(کتیبه نگاری) در معماری ایران چگونه بوده است؟ به چه طریقی می توان از این هنر در بیان مفاهیم و انتقال اطلاعات به عنوان یک رسانه تبلیغاتی بهره جست؟ هنر کتیبه نگاری به عنوان رسانه در معماری ایران دارای چه اهمیتی است؟ پژوهش حاضر در صدد پاسخگویی به این سوالات خواهد بود. روش تحقیق توصیفی- تحلیلی و روش گردآوری اطلاعات به شیوه کتابخانه ای و اسنادی می باشد. جامعه آماری شامل کلیه کتیبه های معماری ایران و روش نمونه گیری انتخابی است و بصورت کیفی به تجزیه و تحلیل اطلاعات پرداخته شده و درطی پژوهش این نتیجه حاصل شد که درکتیبه ها اطلاعات مهم تاریخی نهفته است و در ذخیره سازی، انتقال اطلاعات، افکار و اندیشه ها به عنوان یک رسانه تبلیغاتی و پیام رسان نقش بسزایی دارد. وجود کتیبه ها در معماری ایران مطابق با شرایط زیستی جامعه انعکاس دهنده شرایط اجتماعی و مذهبی و فرهنگی زمان نگارش آنها می باشد و نیز نقش تعیین کننده در زمینه فرهنگی و تبلیغات مذهبی جامعه داشته اند.}, keywords_fa = {رسانه تبلیغاتی,معماری ایران,کتیبه,تبلیغات مذهبی,نوشتار}, url = {https://negareh.shahed.ac.ir/article_494.html}, eprint = {https://negareh.shahed.ac.ir/article_494_23862de34c85dacb9dfee35f3925ecdc.pdf} }