@article { author = {PanjehBashi, Elaheh}, title = {Analytical and Comparative Study of Bird motifs in Paintings of Flowers and Birds Lotfali Shirazi}, journal = {Negareh Journal}, volume = {11}, number = {39}, pages = {60-75}, year = {2016}, publisher = {Shahed University}, issn = {2676-7244}, eissn = {2676-7244}, doi = {10.22070/negareh.2016.415}, abstract = {This study shows that the art works of painting flowers and birds along the Safavid and Zand is located at the previous edition. The visual elements of art to organize his own identity and culture. This type of painting means a close relationship with Iran and prose with common signs such as flowers, birds, tree. This article examines the bird motif in paintings Lotfali pays Shirazi during the Qajar period. Shirazi chicken in the works of the visual image is what position? What are the similarities and differences with the previous edition? This research method is analytical and data collection of documents (library) is. Lotfali analysis shows that the chickens in his paintings have a symbolic and conceptual relations with other elements of the image and the flowers are. His works inspired by the art of flowers and birds in Safavid and Zand higher quality in terms of performance and variety in the show chickens for awake, asleep and are hunting license.}, keywords = {Qajar Painting,literature,meaning,Symbol,poultry,Lotfali Shiraz}, title_fa = {مطالعۀ تحلیلی و تطبیقی نقشمایۀ مرغ درنقاشی‌های گل‌ومرغ لطفعلی شیرازی}, abstract_fa = {نقاشی گل‌ومرغ در دورۀ قاجار یکی از جنبه‌های درخشان هنر این دوران است که بازشناسی آن کمک شایانی به شناخت قابلیت‌های این هنر و تحولات آن تا دورۀ قاجار می‌کند. مطالعۀ این آثار نشان می‌دهد که این هنر در امتداد نقاشی گل‌ومرغ در دوره‌های قبل یعنی صفویه و زندیه قرار دارد. عناصر تصویری این هنر با هویت و فرهنگ ایرانی خود را هماهنگ می‌سازد. این نوع از نقاشی ارتباط معنایی بسیار نزدیکی با ادبیات منظوم ایرانی داشته و دارای نشانه‌های مشترکی مانند گل و مرغ است. نوشتار حاضر به مطالعۀ نقشمایۀ مرغ در نقاشی‌های لطفعلی شیرازی در دورۀ قاجار می‌پردازد. در آثار او این نقش وارد مرحلۀ جدیدی می‌شود و همچنین در کیفیت پرداز و غنای رنگی با مهارت عمل می‌کند. این پژوهش به این پرسش‌ها پاسخ می‌دهد: مرغ در نقاشی گل‌ومرغ دارای چه پیوندی با ادبیات است؟ در آثار شیرازی مرغ از لحاظ تجسمی در تصویر دارای چه جایگاهی است و چگونه تصویر شده است؟ چه شباهت و تفاوت‌هایی با دوره‌های صفویه و زندیه دارد؟ تحلیل نقاشی‌های لطفعلی شیرازی نشان می‌دهد که مرغ در آثار او جنبۀ نمادین داشته و دارای ارتباطی مفهومی با ادبیات و دیگر عناصر تصویری در نقاشی به‌ویژه گل است. آثار او با الهام از هنر گل‌ومرغ در دورۀ صفویه و زندیه دارای کیفیت بالاتری از لحاظ اجرا و تنوع در نشان دادن مرغ به صورت بیدار، خوابیده و در حال شکار پروانه اجرا می‌کند. او از جنبه‌های عرفانی و ادبی در نقاشی‌های خود بهره می‌گیرد وآنها را در نقاشی به صورتی عارفانه تجسم می‌کند. روش این تحقیق از نوع تحلیلی بوده و روش جمع‌آوری اطلاعات از نوع اسنادی است. }, keywords_fa = {قاجار,نقاشی,ادبیات,معنا,نماد,گل و مرغ,لطفعلی شیرازی}, url = {https://negareh.shahed.ac.ir/article_415.html}, eprint = {https://negareh.shahed.ac.ir/article_415_6f9d84b21a9be2142148ebe60b1e1e6f.pdf} }