@article { author = {Geroyani, Farnaz and Zargham, Adham}, title = {The Role of Virtue and Vice in Characters of Hosein Ghollar Aghasi’s works}, journal = {Negareh Journal}, volume = {9}, number = {30}, pages = {5-19}, year = {2014}, publisher = {Shahed University}, issn = {2676-7244}, eissn = {2676-7244}, doi = {}, abstract = {Hosein Ghoullar Aghasi with a symbolic, coherent and simple expression has created eternal invaluable artworks with respect for people’s beliefs, emphasis on moral aspects of good and evil, and maintaining the humane gestures influenced by Ashura event, Imams’ lives, Shahnamah of Firdawsi and description of spiritual concepts. To identify the visual codes of his works’ characters based on virtue and vice, after a partial introduction to teahouse painting, we move on to the general characteristics and features of Ghoullar aghasi's artworks and drawing on illustrations and tables, examine the quality of the presence of good and evil elements in his works. This research is conducted using descriptive- analytical method and library sources. Distinguish between good and evil elements and their fate are finally revealed by particular visual codes apparent in most paintings. For example various visual elements distinguish the icons of good and evil forces. In expressing the characteristics of Imams and heroes, issues such as granting them a unique position, drawing serene and dignified faces and picking colors with positive attributes are considered and in evil characters, exaggerated deformation of faces, choosing colors with relatively negative attributes and depicting their wretched destiny.  The opposition of vice and virtue in Aghasi's painting, in addition to a thematic contrast, has found a pictorial effect. All beings, heroes and their enemies play a role of "beauty" because in the tale of cosmos, noting is used but beautiful words.}, keywords = {Virtue and Vice,Teahouse Painting,Hosein Ghollar Aghasi}, title_fa = {نقش خیر و شر در شخصیت‌های آثار حسین قوللر آقاسی}, abstract_fa = {حسین قوللر آقاسی با احترام به ‌باورهای مردم، تأکید بر جنبه‌های اخلاقی خیر و شر و حفظ سجایای انسانی متأثر از حوادث عاشورایی، زندگی ائمۀ‌ اطهار(ع)، داستان‌های شاهنامۀ ‌فردوسی، و توصیف مفاهیم‌ معنوی، با بیانی‌ ساده، رسا و نمادین، ضمن جانبداری از نیروهای خیر و با تلفیق جنبه‌های عینی‌ و ذهنی‌، آثار ماندگار و باارزشی را خلق‌ کرده ‌است. در این مقاله، با هدف شناخت قراردادهای تصویری شخصیت‌های آثار او بر مبنای خیر و شر، پس ‌از آشنایی اجمالی با نقاشی قهوه‌خانه‌ای، به ‌خصوصیات ‌کلی و ویژگی‌های آثار قوللر آقاسی پرداخته‌ شده، و با کمک تصاویر و جداول‌، چگونگی حضور عناصر خیر و شر در آثارش بررسی ‌شده ‌است. پژوهش حاضر از روش تحلیلی‌‌توصیفی بهره‌ برده و روش گردآوری اطلاعات به‌صورت کتابخانه‌ای بوده‌است.  توسط قراردادهای تصویری مشخصی که در اکثر تابلوها مشاهده می‌شود، تفاوت میان عناصر خیر و شر و عاقبت آنان آشکار می‌شود. مثلاً عناصر تصویری مختلفی شمایل نیروهای خیر و شر را از هم مجزا می‌کند. در بیان شخصیت ائمۀ اطهار و قهرمانان، مواردی همچون در نظر گرفتن جایگاه ویژه برای آن‌ها، طراحی چهره‌ای آرام و متین و استفاده از رنگ‌هایی با ویژگی‌های مثبت استفاده شده است و در شخصیت‌های منفی تغییر شکل اغراق‌آمیز چهره و استفاده از رنگ‌هایی با خصوصیاتی نسبتاً منفی و نمایش عاقبت فلاکت‌بار آن‌ها استفاده شده است.  تقابل نیروهای منفی و مثبت در نقاشی آقاسی، علاوه بر تضاد موضوعی، نمود تصویری هم یافتهاست. تمام موجودات، قهرمانان و نیز دشمنانشان، نقش «زیبایی» را بازی ‌می‌کنند، چرا که در قصۀ هستی، واژگانی جز زیبایی به ‌‌کار نرفته ‌است.}, keywords_fa = {خیر و شر,نقاشی قهوه خانه ای,حسین قوللر آقاسی}, url = {https://negareh.shahed.ac.ir/article_152.html}, eprint = {https://negareh.shahed.ac.ir/article_152_d12b6fc395c2ca87a7d68135864e5e65.pdf} } @article { author = {Hashemi ghasem abadi, Qolamreza and Ali Rajabi, Mohammad and Khazai, Mohammad and Riktehgharan, Mohammad reza and Poorrezaiyan, Mehdi}, title = {A Research on Semantic Foundations of Frame in Pre-Islamic Art of Iran}, journal = {Negareh Journal}, volume = {9}, number = {30}, pages = {21-33}, year = {2014}, publisher = {Shahed University}, issn = {2676-7244}, eissn = {2676-7244}, doi = {}, abstract = {Frame as an affective element in Iranian art is manifested in the oldest existing art works of Iran and in later periods, with various effects, has continued in Iranian art. The role of frame as a spiritual element in creating a safe sanctum and space far away from invasion of malignant forces, by protecting and maintaining due respect and sanctity of motifs, is remarkable. This paper seeks to answer the following question: what are the latent semantic foundations of frame in the pre-Islamic art of Iran? The purpose of this research is to investigate and identify the main components of the semantic foundations of frame in ancient Iranian art that in addition to the aesthetic aspect of frame, have given it meaning and function. This research uses fundamental theoretical methodology based on goal, descriptive- ­­analytical method, and library sources. Our findings indicate that the need for safe sanctum, security and safety, seeking refuge to good forces and preservation from evil forces, and the idea of reproducing worldly paradises as paradigms of heaven, could be considered as semantic foundations of frame in the pre-Islamic art of Iran.}, keywords = {Ancient Iran,Pre-Islamic Art,Safe Sanctum,Paradise,Frame}, title_fa = {پژوهشی پیرامون بنیان‌های معنایی قاب در هنر ایران قبل از اسلام}, abstract_fa = {قاب، به‌عنوان عنصری تأثیرگذار در هنر ایرانی، در کهن‌ترین آثار به‌جای‌مانده از هنر ایران مجال بروز پیدا کرده و در دوره‌های بعد نیز با جلوه‌های متنوعی در هنر ایرانی تداوم داشته است. نقش قاب به‌عنوان عنصری معنوی در ایجاد حریمی امن و فضایی به‌دور از تعرض نیروهای مخرب، به‌واسطۀ پاسداری و حفظ احترام و تقدس نقش‌مایه‌ها، قابل‌توجه است. این مقاله در پی پاسخ به آن است که: بنیان‌های معنایی نهفته در قالب قاب در هنر ایران قبل از اسلام چیست؟ هدف از این پژوهش بررسی و شناسایی مؤلفه‌های اصلی بنیان‌های معنایی قاب در هنر ایران باستان است که علاوه بر وجود جنبۀ زیبایی‌شناسانه در قاب به آن مفهوم و کارکرد نیز بخشیده است. روش تحقیق بر اساس هدف بنیادی نظری و ازنظر ماهیت و روش توصیفی‌تحلیلی و شیوه گردآوری مطالب کتابخانه‌ای بوده است. یافته‌های تحقیق نشان‌دهنده آن است که نیاز به امنیت و حریم امن، در سایه پناه بردن به نیروهای خیر و محفوظ ماندن از آسیب نیروهای شر و اندیشه بازتولید پردیس‌های زمینی به‌مثابۀ مثالواره‌هایی از پردیس‌های آسمانی، می‌تواند به‌عنوان بنیان‌های معنایی قاب در هنر ایران قبل از اسلام مطرح گردد.}, keywords_fa = {ایران باستان,هنر قبل از اسلام,حریم امن,پردیس,قاب}, url = {https://negareh.shahed.ac.ir/article_153.html}, eprint = {https://negareh.shahed.ac.ir/article_153_ed1a57026aad5dafe3d43efb4e9cf907.pdf} } @article { author = {Shirazi, Ali Asghar and Keshavarz, Hesam}, title = {A Study on the Evolution of Design, Weaving and Coloring Styles in the Arab- Cherpanlu’s Hand-wovens}, journal = {Negareh Journal}, volume = {9}, number = {30}, pages = {35-45}, year = {2014}, publisher = {Shahed University}, issn = {2676-7244}, eissn = {2676-7244}, doi = {}, abstract = {From the old times, the sub-tribe of Arab Cherpanlu, which has its summer quarters in Qonqori and Dehbid (two regions in Fars province, southwestern Iran), has joined the Shish-blooki (six-block) sub-tribe of Qashqai tribes since the last hundred years due to the proximity to the Qashqaies in Chahardangeh border. Arab  Cherpanlu has a unique carpet weaving tradition. This paper has focused on the evolution of Arab cherpanlu carpets through the descriptive- analytical method to study the design of these hand-wovens in various periods. The research is based on fieldwork and library sources. The results indicated that the Arab Cherpanlu weavers in their hand-wovens, which have Ashkali designs, have experienced four relatively distinct periods: 1. before the 18th century that they lived under the Arab tribe in Qonqori and adhered to its traditions of carpet-weaving such as symmetrical knot type I and dark coloring 2. From the 18th century up to the half of the 19th century, under the influence of the proximity to the Qashqai tribes, they began to use Qashqai-originated motifs 3. ((Transition period)), by the mid 19th century, they joined Qashqai tribe which led to mutual influences. The most important characteristic of this period is the development of the Qashqai-originated qualities among the Cherpanlu weavers 4.During the last ninety years, known in this paper as the Cherpanlu-Qashqai period, a new carpet-weaving tradition is formed among the Cherpanlu weavers based on a combination of new and old traditions. }, keywords = {carpet,Qashqai,Arab Cherpanlu,Bavanat,Qonqori}, title_fa = {مطالعۀ سیر تحول نقش‌پردازی، اسلوب بافت و رنگ‌‌آمیزی در دستبافت‌های عرب چرپانلو}, abstract_fa = {تیرۀ عشایری عرب چرپانلو، که از روزگار قدیم در قُنقُری و ده‌بید در منطقۀ فارس ییلاق داشته است و در یکصد سال اخیر به‌سبب مجاورت با قشقایی‌ها در سرحد چهاردانگه به طایفۀ شش‌بلوکی از ایل قشقایی پیوسته، دارای سنت فرش‌بافی منحصربه‌فردی است. این مقاله با استفاده از روش تحقیق توصیفی‌ـ‌‌تحلیلی و گردآوری اطلاعات ترکیبی، کتابخانه‌ای‌ و میدانی سیر تحول دستبافت‌های عرب چرپانلو را مورد تدقیق قرار داده است و بر آن بوده تا طرح و نقش دوره‌های مختلف این دستبافت‌ها را مطالعه کند. نتایج این جستار حاکی از آن بود که بافندگان عرب چرپانلو در دستبافت‌های خویش، که همه به نقش اَشکالی است، شاهد چهار دورۀ به‌نسبت متمایز بوده‌اند: 1. پیش از سدۀ دوازدهم هجری که در زیر لوای ایل عرب در قُنقُری گذران زندگی می‌کرده‌‌اند و سنت‌های فرش‌بافی ایل عرب مانند گرۀ متقارن شمارۀ 1 و شیوۀ رنگ‌آمیزی تیره اندر تیره را به تمام و کمال در بافته‌های خویش به کار می‌بسته‌اند. 2. محدودۀ زمانی سدۀ دوازدهم تا نیمۀ سیزدهم هجری که تحت تأثیر همجواری با قشقایی‌ها به استفاده از نقوش قشقایی‌تبار روی آورده‌اند. 3. دوره‌ۀ گذار در حدود نیمۀ سد‌ۀ سیزدهم هجری که در آن زمان به ایل قشقایی پیوسته و این مهم تأثیرات متقابلی را در پی‌ داشته است. مهم‌ترین ویژگی این دوره افزایش ویژگی‌های قشقایی‌تبار در میان بافندگان عرب چرپانلوست. 4. نود سال اخیر که دستبافت‌های این دوره در این جستار به «چرپانلو‌ـ‌قشقایی» شناخته شده است و طی آن سنت فرش‌بافی جدیدی بر پایۀ اختلاط سنت‌های کهنه و نو در بین بافندگان عرب چرپانلو شکل گرفته است.}, keywords_fa = {فرش,قشقایی,عرب چرپانلو,بوانات,قُنقُری}, url = {https://negareh.shahed.ac.ir/article_154.html}, eprint = {https://negareh.shahed.ac.ir/article_154_e9e77898a44b1398825c4a7c868e2952.pdf} } @article { author = {Soltaninejad, Arezoo and Farahmand Boroujeni, Hamid and Zhole, Turaj}, title = {Manifestation of Symbols in Armenian Woven Rugs}, journal = {Negareh Journal}, volume = {9}, number = {30}, pages = {47-61}, year = {2014}, publisher = {Shahed University}, issn = {2676-7244}, eissn = {2676-7244}, doi = {}, abstract = {In carpet studies, Armani-baf (Armenian woven) is an Iranian carpet, woven since the settlement of Armenians in Safavid era Iran by Iranian-Armenians in some local provinces of Iran, preserving the original features of Iranian carpet and influenced by ancient Armenian tradition of carpet weaving. One of the similarities between Iranian and Armenian rugs can be referred to as especial motifs, sometimes called “meaningful designs” or “symbols”. Thus Armani-baf rug has motifs and symbols: from “Water and Dragon” patterns, to “S shaped”, “Cross shaped”, “Eagle” and “Fish” patterns. Considering the lack of adequate research relevant to Armani-baf rugs, the main goal of this paper is to identify the artistic and cultural similarities between two great nations of Iranians and Armenians through introduction and analysis of symbols in Armani-baf rugs; and to reveal the influences of Iranian tradition of carpet weaving on Armani-baf rugs (Armani-baf rugs being considered as Iranian). This paper is based on fieldwork and library sources and uses descriptive- analytical method. Analysis of the symbols led to the conclusion that in this symbolic expression sometimes the purpose of the artist was a mythical or religious concept and sometimes the usefulness of plants or animals was considered. Also, the research shows that Iranian Armani-baf rug is an Iranian rug which is quite influenced by Iranian carpet tradition in its design.}, keywords = {Rug,Iranian,Armani-baf (Armenian woven),Symbol,carpet}, title_fa = {تجلی نمادها در قالی ارمنی‌باف ایران}, abstract_fa = {ارمنی‌باف در فرش‌شناسی ایران قالی ایرانی است که از زمان سکونت ارمنیان در ایرانِ عهد صفوی به‌دست ایرانیان ارمنی، در مناطقی از ایران، با حفظ ویژگی‌های اصیل قالی ایرانی، و متأثر از فرهنگ قالی‌بافی ارمنستانِ قدیم، بافته می‌شد. از مشترکات قالی ایرانی و ارمنی می‌توان به نقوشی خاص اشاره کرد که گاه، «نگاره‌های معنادار» یا «نماد» نامیده شده‌اند. قالی ارمنی‌باف نمادهایی دارد: از نماد «آب و اژدها» گرفته تا نماد‌های «اس شکل»، «چلیپایی»، «عقاب»، و «ماهی». با نظر به کمبود مطالعات انجام‌شده دربارۀ قالی ارمنی‌باف، هدف پژوهش حاضر این است که با معرفی و تحلیل نمادهای قالی ارمنی‌باف، به شناخت مشترکات فرهنگی و هنری دو قوم بزرگ ایرانی و ارمنی در قالی ارمنی‌باف بپردازد و مسئلۀ اثرپذیری قالی ارمنی‌باف از سنت قالی‌بافی ایرانی (ایرانی بودن قالی ارمنی‌باف) را آشکار سازد. روش تحقیق تحلیلی‌ـ‌توصیفی و شیوۀ جمع‌آوری اطلاعات کتابخانه‌ای و میدانی است. پس از تحلیل نمادها این نتیجه حاصل شد که در این بیان نمادین گاه هدف هنرمند مفهوم اسطوره‌ای و یا دینی و آیینی بوده و گاه سودمندی و فایده‌رسانی گیاه یا حیوان مدنظر بوده است؛ همچنین پژوهش نشان داد که قالی ارمنی‌باف ایران از انواع قالی ایرانی است که از نظر نقشه کاملاً تحت تأثیر مضامین سنت قالی‌بافی ایرانی قرار دارد.}, keywords_fa = {قالی,ایرانی,ارمنی‌باف,نماد,فرش}, url = {https://negareh.shahed.ac.ir/article_155.html}, eprint = {https://negareh.shahed.ac.ir/article_155_53401c46d499828485386872f99e79ca.pdf} } @article { author = {Shekofte, Atefe and Salehikakhki, Ahmad}, title = {Techniques and Changes of Stucco Decorations in Iranian Architecture from 7th to 9thCentury Hijry Qamari}, journal = {Negareh Journal}, volume = {9}, number = {30}, pages = {63-81}, year = {2014}, publisher = {Shahed University}, issn = {2676-7244}, eissn = {2676-7244}, doi = {}, abstract = {7th to 9thCentury Hijry Qamari is considered a significant period in art history of Iran, during which many arts had undergone notable changes relying on previous era (Seljuk and khwarazmshahian). One of the notable arts in that period was the art of stucco from which many examples have survived. Using plaster in architectural decorations has reaches its zenith during these centuries and have been executed with more projection and more complicated designs.   In order to identify stucco decoration techniques and their changes and developments, through observation and investigation using descriptive- ­­analytical method, some of the existing examples have been studied. Building the high relief stucco altars at the the beginning of the 7th century and the bas relief stucco decorations at the end of the 8th century Hijri Qamari led to a significant change in this art and the creation of masterpieces in this period. Stucco decorations in this era are categorizable by the “projection” and the “modeling technique”. On the whole there are eleven techniques for stucco decoration in these centuries from which High Relieve Stucco, Reticulated (Moshabbak), Patchwork Stucco (Vaslehiee) and Gilding are particular characteristics of stucco from7th to 9thCentury Hijry Qamari.}, keywords = {Iranian Architectural Decorations,Stucco Decoration from7th to 9thCentury Hijry Qamari,Stucco,Ilkhanid & Ale Mozafar,Execution Techniques}, title_fa = {شیوه‌های اجرایی و سیر تحولات تزئینات گچی معماری ایران در قرون هفتم تا نهم هجری قمری}, abstract_fa = {قرون هفتم تا نهم هجری قمری از دوره‌های مهم تاریخ هنر ایران است که در آن بسیاری از هنرها به پشتوانه دوران قبل از خود (سلجوقیان و خوارزمشاهیان) دستخوش تحولات چشمگیری شده‌اند. یکی از هنرهایی که در این دوره بسیار مورد توجه بوده، هنر گچبری است که آثار بسیار زیادی از آن به جای مانده است. استفاده از گچ در تزئینات معماری این قرون به سرحد کمال رسیده و با برجستگی بیشتر و طرح‌های پیچیده‌تر اجراء شده است. در راستای شناسایی شیوه‌های اجرایی تزئینات گچی این دوران و تحولات و تغییرات صورت گرفته در آن‌ها، از طریق مطالعات کتابخانه‌ای و بررسی‌های میدانی و از روش توصیفی- تحلیلی تعدادی از نمونه‌های موجود مورد بررسی قرار گرفتند. ساخت محراب‌های گچی با برجستگی زیاد نقوش در ابتدای قرن هفتم و تزئینات گچی کم برجسته در اواخر قرن هشتم هجری قمری موجب تحولی بزرگ در این هنر و خلق شاهکارهایی عظیم در این دوره شده است. تزئینات گچی این قرون از دو طریق «میزان برجستگی» و «شیوه شکل‌دهی» قابل دسته‌بندی هستند. بطور کلی شیوه‌های تزئینی گچی این قرون شامل یازده مورد می‌شود که از بین آنها تکنیک‌های گچبری برجسته و مشبک و گچ‌کاری وصله‌ای، طلاچسبان از ویژگی‌های خاص گچ‌کاری قرون هفتم تا نهم هجری قمری هستند. }, keywords_fa = {تزئینات معماری ایران,تزئینات گچی قرون هفتم تا نهم هجری قمری,گچبری,ایلخانی و آل‌مظفر,شیوه‌های اجرایی}, url = {https://negareh.shahed.ac.ir/article_156.html}, eprint = {https://negareh.shahed.ac.ir/article_156_a50772e9542852590b2db6237ef4e5a3.pdf} } @article { author = {Mousavilar, Ashrafosadat}, title = {A Comparative Study of Symbols of Resistance in University Signs of Iran}, journal = {Negareh Journal}, volume = {9}, number = {30}, pages = {83-94}, year = {2014}, publisher = {Shahed University}, issn = {2676-7244}, eissn = {2676-7244}, doi = {}, abstract = {  Have the symbols of “resistance” been used in the contemporary university signs? Basically, what Imagery the issue of resistance can have in the cultural environment of university? University signs in addition to displaying corporate identity in a visual language should reflect the mission against ignorance. In fact the resistance against non-cultural assaults has been a substantial and ongoing task of scientific and academic centers. The purpose of this paper is to identify the symbols of 'resistance' in university signs if Iran in the last three decades. In this research based on library sources and web-based data, 20 samples of signs have been selected and comparatively studied in two groups. First 4 cases of the signs of social cultural institutions with corporate responsibility related to the resistance issue have been selected and the visual characteristics of resistance have been extracted from them. Then following the selection of 17 university signs containing resistance symbols from a Statistical population of more than 74 university signs they were studied. This article uses a descriptive method, statistical analysis and comparison of visual codes in two groups to identify the symbols of resistance. Findings indicate the use of resistance symbols is university signs; so that the most significant symbols of resistance are inspired by the architecture of Iranian Islamic art. The other notable result is the introduction of two major graphical styles in the design of the contemporary signs of Iran, in both of which, the symbols of “resistance” are illustrated in the studied signs with a visual code. A-A “compound- iconic” style with a traditional approach B- An “analytical-abstract” style or movement with modern approach }, keywords = {Code,University Signs,Symbol,Resistance Culture,Identity,Iran,Islam}, title_fa = {مطالعۀ تطبیقی نمادهای مقاومت در نشانه‌های دانشگاهی ایران}, abstract_fa = {آیا در نشانه‌های دانشگاهی معاصر از نمادهای «مقاومت و پایداری» بهره گرفته شده است؟ اصولاً مسئلۀ مقاومت در محیط فرهنگی دانشگاه چگونه تصویری می‌تواند داشته باشد؟ نشانه‌های دانشگاهی علاوه بر نمایش هویت سازمانی به زبان تجسمی می‌بایستی بیانگر رسالت جهل‌زدایی نیز باشند. در واقع مقاومت در برابر هجمه‌های غیرفرهنگی از جمله وظایف ماهوی و مستمر مراکز علمی و دانشگاهی بوده است. هدف از مقالۀ حاضر شناسایی نمادهای «مقاومت» در نشانه‌های دانشگاهی ایران در سه دهۀ اخیر است. در این تحقیق با استفاده از منابع کتابخانه‌ای و اینترنت در مجموع بیست نمونۀ انتخابی از نشانه‌ها در دو گروه به‌صورت تطبیقی مطالعه شده است. ابتدا چهار نمونه از نشانه‌های نهادهای فرهنگی اجتماعی که مسئولیت سازمانی مرتبط با موضوع مقاومت داشتند انتخاب و شاخص‌های بصری مقاومت از آنها استخراج شده سپس شانزده نشانۀ دانشگاهی حاوی نمادهای مقاومت از میان جامعۀ آماری بالغ بر 74 نشانۀ دانشگاهی مورد بررسی قرار گرفته است. مقالۀ حاضر به روش توصیفی تجزیه و تحلیل آماری و با تطبیق رمزگان تصویری در دو گروه نمادهای مقاومت را مشخص کرده است. یافته‌ها حاکی از بهره‌گیری نشانه‌های دانشگاهی از نمادهای مقاومت است، به‌طوری که شاخص‌ترین نمادهای مقاومت ملهم از معماری هنر ایرانی‌ـ‌اسلامی است. نتیجۀ قابل توجه دیگر معرفی دو سبک عمدۀ گرافیکی در طراحی نشانه‌های معاصر ایران است، که در هر دو سبک، نمادهای «مقاومت» با رمزگان مصور در نشانه‌های مورد مطالعه متبلور شده‌اند: الف) سبک «ترکیبی‌ـ‌شمایلی» با رویکرد سنتی؛ ب) سبک یا جریان «تحلیلی‌ـ‌تجریدی» با رویکرد مدرن. }, keywords_fa = {رمزگان,نشانه‌های دانشگاهی,نماد,فرهنگ مقاومت,هویت,ایران,اسلام}, url = {https://negareh.shahed.ac.ir/article_157.html}, eprint = {https://negareh.shahed.ac.ir/article_157_40ebcaf80667214fb89ef69c60ae0f47.pdf} }